PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ekenberg-sukuseuran nimestä ja tunnuksesta


Oge79
09.07.14, 09:26
Nettiä selaillessani osuin sattumalta Naatalissa v. 1991 perustetun Ekenberg-nimisen sukuseuran kotisivuille (https://sites.google.com/site/sukuseuraekenberg/home). Nimen ja erityisesti kotisivujen tunnukseksi valitun vaakunakuvan perusteella oletin heti, että kyseessä olisi jonkin Ruotsin Ritarihuoneeseen kirjoitetun aatelissuvun suomalainen haara. Tarkempi perehtyminen kuitenkin osoitti, ettei näin suinkaan ollut asian laita. Yhteys seuran jäsenten ja v. 1649 numerolla 476 aateloidun suvun välillä toki löytyy, mutta välissä on ainakin kaksi naispolvea sekä sukunimet Lencqvististä Hellbergiin. Jatkossa selvisi myös, että em. Ekenberg-aatelissuku on sitä paitsi jo sammunut 1800-luvun alussa.

Sukututkimuksen kannalta tilanne on erikoinen ja omiaan aiheuttamaan sekaannusta. Samantyyppinen ilmiö tapahtuu myös kaikkien niiden sukujen tai sukuseurojen kohdalla, joissa jäsennyys luetaan sekä isän että äidin puolelta. Jo parin kolmen sukupolven jälkeen jäsenmäärä saattaa olla jo sitä luokkaa, että keskinäiset sukulaisuussuhteet alkavat hämärtyä uhkaavasti. Myöhemmin suvun erityispiirteet (mm. kotiseutu ja peritty maaomaisuus) eivät ole enää mitenkään järkevästi hahmotettavissa ja 1000-sivuisen sukukirjan lehdet täyttyvät yksinomaan vuosiluvuista ilman tuntumaa elettyyn elämään. Ekenberg-sukuseuran kohdalla nimen valinta on epäilemättä perustunut siihen, että kantaisäksi on haluttu ottaa se kaikkein "hienoin" tunnettu esi-isä. Se onko oheneva sininen veri jollain tavoin tavallista sepelvaltimotautista talonpoikaisverta sakeampaa lienee vain asennekysymys, joten samalla perusteella sukuseuran nimeksi ja kantaisäksi olisi yhtä hyvin voitu kymmenien ellei satojen muiden esivanhempien joukosta valita mikä tahansa toinen henkilö - tässä tapauksessa varmaankin luonnollisimmin Henrik Hellberg (1785-1846), josta nähtävästi sukuseuran nyk. jäsenet pääosin polveutuvat. Useimmille sukuyhdistyksille ominainen kunnioitus omia talonpoikaisia juuria kohtaan ei tällaisesta valinnasta ainakaan välity - pikemminkin päinvastoin. Menneiltä ajoilta tuttu "suvun kultaaminen" voi siis hyvin vielä EU-Suomessakin.

Mikäli kyseessä olisi juuriltaan puhtaan porvarillinen suku ja tunnukseksi valittu kauempaa jonkun porvarissuvun vaakuna, ei asiasta ehkä nousisi sen enempää polemiikkia. Mutta kun käytössä on todella virallinen aatelisnimi ja aatelisvaakuna turnajaiskypärineen kaikkineen, on tilanne toinen. Tunnettuahan on, että aatelisarvo sekä vaakunan käyttöoikeus periytyy ainoastaan mieslinjassa eli ensin isältä kaikille lapsille ja sitten vain poikien lapsille. Mielenkiintoista olisi tietää Suomen Ritarihuoneen kanta esim. sellaisessa tapauksessa, että siihen introdusoidun, mutta jo sammuneen suvun vaakunaa alettaisiin käyttää uudestaan erilaisissa vähemmän virallisissa yhteyksissä tai jopa kaupallisiin tarkoituksiin, kuten Ekenberg-sukuseuran myyntituotteet osoittavat. Ongelmiin törmättäisiin ainakin viimeistään silloin, kun tällaista sukuseuran tunnusta tyrkytettäisiin Suomen Heraldisen Seuran vaakunarekisteriin. Sitä paitsi sanoohan jo Suomen ritarihuonejärjestyskin, että "Älköön kukaan ottako aatelissuvun nimeä tahi vaakunaa" aivan kuten alkuperäinen v:n 1626 vastaava läntisessä naapurimaassakin: "Ingen tage ypp annars Slächt Nampn, eller Wapn, hon ware lefwandes eller Utthdödd". Tässä tapauksessa lieventävänä asianhaarana voitaisiin ehkä pitää sitä, että kyseessä on nimenomaan sukuyhdistyksen ei varsinaisen suvun perinnöllinen nimi ja tunnus.

Mitäs tähän tuumaavat muut sukututkijat?

Heikki Koskela
09.07.14, 10:49
Kirjoittajalla on tietenkin oma henkilökohtainen näkemys, johon ei lisättävää ole tai poisotettavaa.

Yksi asia minua on aina kiusannut monissa kannanotoissa aiemmin. Puhutaan suvun kultaamisesta varsinkin silloin , jos tulee esille jokin "poikkeava suku" kuten vaikka aatelissuku. Jos kyseessä olisi vanha talonpoikaissuku (kuten usein on), olisiko se sitten se oikea suku, joka ei tuo kultaamisen makua esitykseen. Mitä merkitystä sillä on millaisia esivanhempia suvussa on ollut? He kuuluvat sukuun eikä heitä voi kukaan sieltä poistaa.

Vaakuna-asiaan en voi ottaa kantaa kun en tunne sen käyttöön liittyvää kulttuuria riittävän hyvin. Arvelen vain, että jos jokin suku on sammunut ja heidän vaakuna tunnetaan, ei heidän sukunsakaan voi silloin yltää tähän päivään saakka. Vaakuna on siis tässä tapauksessa "leijuva" käsite.

leilalm
13.07.14, 16:59
Tässä yksi omakohtainen mielipide ´aatelissyntyperään´.Minulle tuli tieto,että isäni puolelta on yhteyksiä Spåre-aatelissukuun aivan täydellisenä yllätyksenä.Ensin sitä oli polleeta,mutta kyllä sitä pian sukulaiset toivat ´maan pinnalle´.Sanoivat,että ei siitä mitään mammonaa ole koskaan tullut eikä tulekaan!Oikeassa olivat,mutta vaikka aatelisjuuret menevät seuravasti:isäni isän isän äidin isän äiti on spåreja,niin kyllä sitä jonkinlaista sukulaisrakkautta tuntee!Menköön sitten naisten kautta;eikös sama `veri ´ virtaa sukupuolta katsomatta...Ja kun everstiluutnantti Henrik Spåre,1664 -1747,sattui vielä kuolemaan Kouvon puustellissa Vesilahdella,missä samassa puustellissa asusteli äitini esi-isä sotilas Johan Bränn 1700-luvun lopulla,niin eikös tässä ole melkoinen ´yhteys´...Kuitenkin olen paljon ylpeämpi niistä torppareista,joita kumpikin sukuhaarani vilisee.Mutta kun katselin isäni vanhaa luokkakuvaa 1930-luvulta,niin kyllä hän niistä ´junteista`kummasti erottuu...Leilalm

Timo W
13.07.14, 18:43
Ekenberg nr 476


http://www.adelsvapen.com/wiki/images/4/4a/0476.jpg



http://www.adelsvapen.com/genealogi/Ekenberg_nr_476

Oge79
14.07.14, 08:13
Kuten Timo W:n postauksesta käy ilmi, Ekenbergin aatelissuvun vaakuna edustaa värisääntö- ym. rikkeineen selvästi ns. heraldiikan rappiokautta (http://www.suvisaari.com/jukka.suvisaari/dekal.html). Tässäkin suhteessa ainakin uuden tunnuksen etsiminen ko. sukuseuralle olisi varmasti perusteltua ja kulttuurillisesti kiitettävä teko.