PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tourulan emäntä Sofia Juhontr. s. noin 1707


Pekka M
03.07.14, 13:54
Onko kukaan pystynyt selvittämään Jyväskylän Tourulan talon emännän Sofia Juhontyttären vanhempia? Itse en ole onnistunut.

Hän ilmaantuu Tourulaan Matti Matinp. Tourusen emännäksi noin 1734, ja kuolee 6.2.1769 Tourulassa keuhkotautiin.

Lapsia hänellä ja Matilla oli ainakin kaksi:
Vilppu Matinp. Tourunen s.noin 1734 ja kuollut 1791 sekä
Juho Matinp. Tourunen s. noin 1736, kuollut 1805.

Mahdollisista tiedoista kiittäen

Pekka M
03.07.14, 13:59
Palaan viestiini.

Jäi mainitsematta, että kuolleiden luettelon mukaan hänen vanhempansa olivat Juho Erkinpoika ja äiti Sofia Erkintytär. Eli mistä he olivat, sitä en ole pystynyt selvittämään.

Edelleen kiitollinen mahdollisista tiedoista.

Kari Pesonen
04.07.14, 13:21
Kyseessä on todennäköisesti Sofia Juhontytär Siekkinen Vesangan Siekkilästä.
Sofia mainitaan Siekkilässä vuosien 1732 ja 1733 henkikirjoissa. Vuonna 1734 Sofia on SAY:n mukaan Tourulassa Matti Matinpojan morsiamena ja 1735 puolisona. Ajoitukset sopivat hyvin siihen, että Sofia avioitui Tourulaan.
Yahoon Keski-Suomen suvukujen keskusteluryhmässä https://groups.yahoo.com/neo/groups/Keski-Suomi/
on vuosien mittaan käyty keskustelua Tourusen suvusta.
Pekka Tourunen on julkaissut Tourusen suvun sukukirjan "Tourusista Tourusiin."

Kari Pesonen

Pekka M
04.07.14, 13:53
Suurkiitokset Kari viestistäsi.

Mahdatko tietää onko kyseistä kirjaa mistään saatavilla? Ostaisin mielelläni.

Terveisin

Kari Pesonen
04.07.14, 14:01
Moi,

En tiedä. Itse muistaakseni ostin kirjan suoraan Pekka Touruselta, vai oliko joku Äänekosken kirjakauppa, johon hän oli järjestänyt kirjaa myyntiin. Saattaisi löytyä kaukolainaksi jostakin Kirjastosta.

t.
Kari Pesonen

PS. Matti Matinpoika Tourusen perukirja on säilynyt (Sm 142, 28.3.1761).
Lyhyet tiedot on julkaistu Heikki Vuorimiehen Keski-Suomalaisia perukirjoja
kirjasta: http://www.genealogia.fi/genos/66/66_188.htm

Pekka M
04.07.14, 15:38
Mainitsemasi Heikki Vuorimiehen kirja on kotonani, ja pitkälti siihen perustui viestini asiasisältö. Yritän kaukolainata Tourusten kirjaa.

Hyvin voidaan olettaa, että Sofia Juhontytär on tosiaan Siekkilän tyttäriä.

eruppa
04.07.14, 16:00
Hei!

Kommentoisin tuota asiaa vielä vähän omaltakin osaltani, koska itselläni on tuonne Jyväskylän-Petäjäveden Siekkisiin monia sukukytkentöjä Tuo Sofia Juhontytär meni tosiaan Laukaan ensimmäisiin rippikirjoihin tekemieni lukuisten lisäkommenttien mukaan miniäksi Tourulaan. Mutta omassa sukuohjelmassani olen merkinnyt Sofian isän, Siekkilän isännän Juho Erkinpoika Siekkisen puolisoksi Sofia Nuutintyttären, (ei Erkintytärtä), joka oli lähtöisin Korpilahden Muuratjärven Laukkalasta. Sofian vanhemmat minulla ovat Laukkalan isäntä Nuutti Matinpoika mutta äidin nimi ei ole tiedossa.

Erkki Porista

eruppa
04.07.14, 16:20
Jatkaisin vielä yhdellä kommentilla Siekkilästä. Juho Erkinpoika Siekkinen oli viimeinen patrilineaarisesti eli isäkantaisesti Savon Pellosniemeltä uudisasukkaaksi Vesankaan saapuneen Antti Niilonpoia Siekkisen (noin 1530-1603-) jälkeläinen. Tämän jälkeen Siekkilän vävyt ottivat käyttöön nimen Siekkinen, eli Siekkisten suku säilyi kyllä biologisesti, mutta ei enää patrilineaarisesti Siekkilän isäntinä.

Porin Erkki

Pekka M
04.07.14, 16:40
Kiitos Erkki kommenteistasi.

Katsoin Suur-Jämsän Historian isäntäluettelosta ja Sofia Nuutintyttären isäksi sopisi sen mukaan Tikkala-Pellonpään isäntä Nuutti Matinpoika, isäntänä siellä 1665-94. Mainitussa isäntäluettelossa Laukkalassa ei löydy Nuutti Matinpoika nimistä isäntää. Pitäneekö kirja tiedot paikkaansa?

Terveisin

Kari Pesonen
05.07.14, 09:47
Minulla on Juho Eerikinpoika Siekkisen puolisolla toistaiseksi kaksi mahdollista patsonyymiä: Sofia Nuutin/Eerikintytär. Kuoli nähtävästi n. 1730, koska ei mainita SAY 1731:ssa, eikä tämän jälkeen. Olen kirjoittanut ylös Porin Erkin sukututkijain keskustelupalstoilla (olisiko Keski-Suomen tutkijain, en ole merkinnyt muistiin) esittämiä selvityksiä, joiden mukaan Sofian olisi todennököisesti kotoisin Muuratjärven Tikkalasta (Nuutti Matinpoika).

Varmuuden vuoksi: Vesangan kylän taloista löytyy tietoa Reijo Siekkisen toimittamasta Vesangan kyläkirjasta (http://www.vesanka.com/index.php?main=vesanka&sisalto=historia).

Kari Pesonen

Pekka M
05.07.14, 10:57
Täytynee kaukolainata myös mainitsemasi kirja.

Kiitokset vinkistä

eruppa
05.07.14, 15:11
Hei!

Minulla näyttää sukutietokannassa olevan kirjausvirhe, eli Sofia on luultavasti kotoisin Muuratjärven Tikkalasta, mutta en muista selvittäneeni, mistä osatalosta. Sensijaan Siekkilän isäntä Erkki Matinpoika Siekkinen (n. 1710-21.5.1783) oli tullut Siekkilään vävyksi Muuratjärven Laukkalasta.

Erkki Porista