PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Rietrikki Polén ja Paavo Tikkanen serkukset?


Aimo
28.06.14, 14:14
Hiidenkivi-lehdessä 1/2012 kerrotaan Fredrik (Rietrikki) Polénista (1823–1884). Hän oli eturivin suomalaisuusmiehiä aikanaan, ja oli mm. toimittajana Paavo Tikkasen Suometar-lehdessä.
Hiidenkiven artikkelin mukaan kiuruvetinen Paavo Tikkanen (1823-1873) ja Rietrikki Polén olivat serkuksia. Tunteeko joku tuon serkkuuden, itse olen löytänyt heille vain etäisempää sukulaisuutta, lähimmäksi yhteiseksi esi-isäksi Olli Laurinpoika Tikkasen (s.n.1640).

http://www.hiidenkivi-lehti.fi/Digipaper/OldNews.aspx?id=3469

Aimo

Hilkka
28.06.14, 17:46
Hei

Luulen, että kysymyksessä on väärinkäsitys. Paavo Tikkanen oli kotoisin Kiuruvedeltä ja Rietrikki Polénilla oli myös kiuruvetisiä sukujuuria.

Rietrikki Polén kuuluu tutkimiini Johan Halfbiörnin jälkeläisiin. En ole tarkemmin tutkinut hänen kiuruvetisiä sukujuuriaan. Rietrikki Polénin äiti oli Severina Paavontytär Blidberg alkuaan Hyvönen s. 23.3.1784 Kiuruvesi ja k. 13.2.1873 Pieksämäki. Hyvösten tiedot minulla on Tahvo Ollinpoika Hyvöseen s. 1646.

Minua jäi kiinnostamaan, mitä kautta olet löytänyt tiedon, että Olli Laurinpoika Tikkanen on Rietrikki Polénin esi-isä?

Terveisin

Hilkka

Aimo
28.06.14, 18:39
Näin vähän epäilinkin, että serkkuus olisi vedetty hatusta.

Nolona täytyy myöntää, että mainitsemani Olli Laurinpoika Tikkanen tuskin myöskään on Rietrikki Polénin esi-isiä. Tulostin ohjelmastani sukulaisuusraportin, enkä huomannut sen sisältävän pari heppoista hypoteesia.

Voisikohan mahdollisen väärinkäsityksen selityksenä olla, että puheena olevien herrojen (puoli-)esiäiteinä Kiuruvedellä on Anna Kärkkäinen, eri henkilöt kuitenkin.
Rietrikin isoäiti Anna Påhlsdr Kärkkäinen s.1745. Paavo Tikkasen äitipuolen isoäiti Anna Kärkkäinen s. 1726.

terv. Aimo

Hilkka
29.06.14, 08:24
Näin varmaankin on, ettei sukulaisuutta ole heidän välillään.

Kun katselin Paavo Tikkasen esivanhempia, huomasin siellä kaksi Hyväristä, joille minulla ei ole vanhempia. Muistelen, että sinäkin olet tutkinut Hyvärisiä ja siksi poikkean nyt aiheesta ja kysyn, tiedätkö näiden henkilöiden taustaa.

Heikki Ollinpoika Tikkasen vaimo on Anna Hyvärinen s. 1685/1687 k. n. 1758 Kiuruvesi.

Pekka Remeksen puoliso Elisabet Hyvärinen s. 1745 ja k. 13.7.1824 Kiuruvesi.

Lähin Elisabet Hyvärinen minulla on Elisabet Antintytär Hyvärinen s. 30.5.1747 Kiuruvesi, Koski. Hänelle minulla ei ole perhettä.

Terveisin

Hilkka

Aimo
29.06.14, 12:01
Näin varmaankin on, ettei sukulaisuutta ole heidän välillään.

Kun katselin Paavo Tikkasen esivanhempia, huomasin siellä kaksi Hyväristä, joille minulla ei ole vanhempia. Muistelen, että sinäkin olet tutkinut Hyvärisiä ja siksi poikkean nyt aiheesta ja kysyn, tiedätkö näiden henkilöiden taustaa.

Heikki Ollinpoika Tikkasen vaimo on Anna Hyvärinen s. 1685/1687 k. n. 1758 Kiuruvesi.

Pekka Remeksen puoliso Elisabet Hyvärinen s. 1745 ja k. 13.7.1824 Kiuruvesi.

Lähin Elisabet Hyvärinen minulla on Elisabet Antintytär Hyvärinen s. 30.5.1747 Kiuruvesi, Koski. Hänelle minulla ei ole perhettä.

Terveisin

Hilkka

Heikki Ollinpoika Tikkasen vaimo on Anna Hyvärinen s. 1685/1687 k. n. 1758 Kiuruvesi.
Tämä on vaimoni nelinkertainen esiäiti, mutta Annan vanhemmista ei ole arvailuja parempaa tietoa.
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/iisalmen_maaseurakunta/rippikirja_1759-1765_tk1442-1443/72.htm

Pekka Remeksen puoliso Elisabet Hyvärinen s. 1745 ja k. 13.7.1824 Kiuruvesi.
En tunne yhtään enempää

Elisabet Antintytär Hyvärinen s. 30.5.1747
Mielestäni on Kosken Antti Jaakonpoika Hyvärisen ja Anna Kärkkäisen tytär
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/iisalmen_maaseurakunta/syntyneet_1732-1749_tk1455/168.htm (lapsi nro 120)
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/iisalmen_maaseurakunta/rippikirja_1734-1740_tk1442/72.htm
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/iisalmen_maaseurakunta/lastenkirja_1747-1761_tk1451/27.htm
(tästä lastenkirjan merkinnästä ei oikein saa tolkkua, mutta Liisa Antintytär siellä sisarusten joukossa ensimmäisenä on)
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/iisalmen_maaseurakunta/rippikirja_1759-1765_tk1442-1443/88.htm
(ensimmäinen rippimerkintä 1762)
En ole löytänyt (en erityisesti etsinytkään) myöhempiä vaiheita

Ei siis ole poissuljettu, että nämä Liisat olisivat sama henkilö.

Aimo

Aimo
29.06.14, 12:16
Palaan vielä alkuperäiseen kysymykseen.
Anto Leikolan Hiidenkivi-artikkelin lähinnä genealogisena lähteenä näyttäisi olevan:

Heikki Soininvaara, ”Polén.” – Uusi Sukukirja III. Suomen Sukututkimusseura 1952–1970.

Onkohan kenelläkään tätä hyllyssä helposti tarkasteltavissa. Löytyykö sieltä peruste Paavo Tikkasen ja Rietrikki Polénin serkkusuhteelle?

Aimo

Hilkka
29.06.14, 12:41
Heikki Ollinpoika Tikkanen ja Anna Hyvärinen s. 1685/1687 ovat myös minun esivanhempiani.

30.5.1747 syntyneen Elisabet Antintytär Hyvärisen sisar Katarina Antintytär Hyvärinen s. 1754 on esiäitini, naimisissa Pekka Laurinpoika Pietikäisen kanssa.

1759 alkavassa rippikirjassa on maininta Liisa Antintyttären avioitumisesta.

Ajatus siitä, että nämä kaksi Elisabet Hyväristä olisivat yksi ja sama henkilö, tuli tänä aamuna, kun katselin tietokannassani olevia Elisabet Hyvärisiä. Olen saanut Pekka Remeksen vaimon Elisabet Hyvärisen syntymäajan kuolinajasta laskemalla. Ehkäpä Seppo Remes tietäisi tämän asian paremmin, hänhän on tutkinut sekä Remeksiä että Hyvärisiä.

Terveisin

Hilkka

Hilkka
29.06.14, 17:32
Palaan vielä alkuperäiseen kysymykseen.
Anto Leikolan Hiidenkivi-artikkelin lähinnä genealogisena lähteenä näyttäisi olevan:

Heikki Soininvaara, ”Polén.” – Uusi Sukukirja III. Suomen Sukututkimusseura 1952–1970.

Onkohan kenelläkään tätä hyllyssä helposti tarkasteltavissa. Löytyykö sieltä peruste Paavo Tikkasen ja Rietrikki Polénin serkkusuhteelle?

Aimo

Uuden Sukukirjan "Polén"- kirjoituksessa Kiuruvesi tulee esille seuraavasti:

Taulu 1
Fredrik Polack s. 1741. Renki Kiuruveden pappilassa 1770 - 73, Kiuruveden suntio v:sta 1774. K. Kiuruvedellä 12. kesäk. 1825 84-vuotiaana. Puoliso 1776 Anna Kärkkäinen, s. 1741, vht. luult. Kiuruveden lukkari Paavali Kärkkäinen ja (Margareta Dikert?).

Kaikki 6 lasta syntyneet Kiuruvedellä.

Taulu 2
Fredrik Polén (hänen koulunkäyntinsä ja virkansa) Puoliso Kiuruvedellä 26. elok. 1808 Severina Blidberg (alk. Hyvönen), s. Kiuruvedellä 23. maalisk. 1784, k. Pieksämäellä 13. helmik. 1873, vht talollinen, Kiuruveden suntio Paavo Hyvönen ja Elin Nissinen, Kalliojärven kylästä.

Taulu 5
Fredrik (Rietrikki) Polén. Tekstissä mainitaan. Ryhtyi v:n 1851 alusta yhdessä Herman Kellgrenin kanssa toimittamaan "Suometarta", jota oli jo v:sta 1847 avustanut. Luopui toimittajantoimestaan 1856, liittyi jälleen 1864 lehden toimitukseen, toimi 1865 - 66 sen päätoimittajana ja kustantajana.

Tekstissä ei mainita Paavo Tikkasta.

Terveisin

Hilkka

Aimo
29.06.14, 18:50
Uuden Sukukirjan "Polén"- kirjoituksessa Kiuruvesi tulee esille seuraavasti:

Taulu 1
Fredrik Polack s. 1741. Renki Kiuruveden pappilassa 1770 - 73, Kiuruveden suntio v:sta 1774. K. Kiuruvedellä 12. kesäk. 1825 84-vuotiaana. Puoliso 1776 Anna Kärkkäinen, s. 1741, vht. luult. Kiuruveden lukkari Paavali Kärkkäinen ja (Margareta Dikert?).



Hilkalle kiitos !

Margareta Dikert tuskin voi olla Anna Kärkkäisen äiti. Margareta Dikert, lukkarin leski, kuolee Kiuruveden Osmangilla 30.01.1792 asuessaan ilmeisesti tyttärensä Anna Christinan luona, joka oli aviossa Erik Hyvärisen kanssa.

Anna Christinan isä ei kuitenkaan ollut Kiuruveden lukkari Paavo Kärkkäinen vaan Pyhäjoen lukkari Isak Achrenius, jonka kanssa Margareta Dikert oli avioitunut 28.03.1749 Marttilassa Varsinais-Suomessa.

Aimo

Aimo
29.06.14, 19:46
Ihmettelen myös, millä perusteella ehdotetaan Kiuruveden lukkari Paavo Kärkkäiselle (Kärkström) tytärtä, joka olisi syntynyt 1741. Kiuruveden ensimmäinen lukkari Paavo Kärkkäinen käsittääkseni itse oli syntynyt vasta 23.05.1748.

Kiuruveden seurakunnan nettisivulla kerrotaan seuraavaa:
http://www.kiuruvedenseurakunta.fi/211-musiikkityon-vaiheet-kiuruveden-seurakunnassa

Lukkarin viran kehittyminen Kiuruvedellä

Kiuruveden ensimmäiseksi lukkariksi valittiin toukokuun 5. päivänä 1770 Paul Kerkström niminen mies. Hänen isänsä oli Lauri Kärkkäinen ja omisti Rapakon talon. ...

Paul Kerkström

Kiuruveden ensimmäiseksi lukkariksi valittiin talonpoika Paul Kärkkäinen, joka virka-arvonsa kunniaksi muutti nimensä Kerkströmiksi. Hän osasi laulaa, kirjoittaa ja iskeä suonta. Lukkarin virkataloksi tuli Härkölänniemi, joka isossajaossa erotettiin kappalais-pappilan maasta.

Kiuruveden kuolleitten luettelon mukaan lukkari Paul Kärckström kuoli (hukkui) 67-vuotiaana 17.7.1815.


Aimo

Hilkka
30.06.14, 09:18
Hei Aimo

Olen jättänyt Polén-tutkimuksessa olevat virheelliset tiedot "omaan arvoonsa". Minusta näyttää siltä, että suntio Fredrik Polackille on pyritty saamaan kirkollisia sukulaisia. Anna Kärkkäisen vanhempien kohdalla on mainintaluultavasti, sekä Margareta Dikertin nimen perässä kysymysmerkki.

Johan Fredrik Polackin syntymäaika on 27.5.1746 Ristiina eikä 1741.

Lukkari Paul Kärkstömhän oli samaa ikäluokkaa kuin Anna Kärkkäinen. Paul Kärkström solmi 2. avioliittonsa 20.7.1813 leskeksi jääneen esiäitini Anna Pekantytär Hyvärisen (1750 - 4.6.1832) kanssa.

Epäilen myös, että Severina Blidbergin isä Paavo Hyvönen olisi ollut suntio. Jarmo Paikkala Hyvösten historiassa mainitsee hänet talolliseksi Kalliojärveltä. Paavo Hyvönen kuoli 1.1.1808 kirkonköyhänä keuhkotautiin.

Lähetit linkin Kiuruveden lukkareihin. Polén-tutkimuksen tekijä Heikki Soininvaara on Kiuruveden lukkari Kristian Johannes Sirenin pojan Yrjö Soininvaaran alk. Sirenin poika.

Terveisin

Hilkka