PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Antrean Ahtialan Ahtiaiset


tkukkonen
03.06.14, 22:15
Olen päätynyt Jääsken Kuurmanpohjassa syntyneen mummoni Helena Akkasen esipolvissa yhteen polkuun, joka johtaa Antrean Ahtialaan. Tuo kylä on rippikirjan alussa silloin kun on käytetty aakkostettua kyläluetteloa, joten siitä on seurannut haittoja. Niteen alkupää kun tapaa mennä risaiseksi niin onpa koko kylä jäänyt mielestäni joskus kokonaan poiskin. Vuosien 1798-1805 rippikirjan yksi lehti on päätynyt nidotuksi 1759-1767 alkupäähän ilman oikeapuolista vastalehteä (tai niin se on ainakin filmattu). Se mikä on nyt aukeaman oikealla puolella voi olla aivan oikeasta kylästä, mutta sen vasen sivu puuttuu tai on jossain oudossa paikassa.

Olisin kiinnostunut tietämään, onko Ahtialan Ahtiais-suvusta tehty kokonaisselvitystä? Sellaista tekisi mieleni kurkistaa! En saanut pienellä google-haulla mitään haaviin.

Tiedoksi Jääsken, Antrean ja Kirvun tutkimuksesta kiinnostuneille, että seuraavia nimiä ainakin on tullut vastaan 2 tai useampia tähän mennessä. Ahtiainen 7 (Ahtiala) ; Akkanen 8 (Kuurmanpohja, Laukkala ja Merola); Hanski 3; Hatakka 2; Kukkurainen 3; Kärkäs 15 (Kärkkäälä); Munukka 8; Snickari (tai Snikkari tai Nikkari) 7; Ovaska 10; Penttinen 2; Pokkinen 2; Tiira 2.

Hannu Hellsten
04.06.14, 11:11
Minun mummoni oli omaa sukua Liikolan Ahtiaisia, mutta Ahtialaan hänenkin juurensa johtavat. Olen mielestäni päässyt etsinnöissäni pariskuntaan Antti Antinpoika Ahtiainen (n.1679-1758) ja vaimonsa Anna Pietarintytär Suikki (n.1677-1743) asti.
Mikä nimi sinulla on ketjun päässä?

tkukkonen
04.06.14, 11:35
Minun mummoni oli omaa sukua Liikolan Ahtiaisia, mutta Ahtialaan hänenkin juurensa johtavat. Olen mielestäni päässyt etsinnöissäni pariskuntaan Antti Antinpoika Ahtiainen (n.1679-1758) ja vaimonsa Anna Pietarintytär Suikki (n.1677-1743) asti.
Mikä nimi sinulla on ketjun päässä? Hyvä! Olen päätynyt todennäköisesti ihan samaan pariin. Minun tietoni ovat miehestä osin laajempia, vaimosta vielä aika suppeat. Lähetätkö privaattina sähköpostiosoitteen niin vaihdetaan tietoja.

Robinson Korhonen
06.06.14, 19:22
Tervehdys,
olen itse kyseisten henkilöiden jälkeläisiä useammankin sukujuonnon kautta.

Tämän avioparin vaiheita selvittäessäni olen päätynyt sellaiseen tulkintaan, että näiden Ahtiaisten suhteen kyse on itse asiassa Iivosten suvusta, joka jossain historian käänteessä otti asuinpaikkansa Ahtialan kylästä ja sukunimensä sen mukaan. Jääsken kihlakunnanoikeuden käräjäpöytäkirjoista löytyy varsin usein mainintoja kyseisen suvun tilanjakokiistoista yms.

Antti Antinp. Ahtiaisen vaimo Anna eli Agneta Pietarintr. (Suikki) näkyy rippikirjoissa 1698-> Jakolan kylässä 12:sta nimenä ylhäältä lukien. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10567175 Vaimon nimi on selvästi lisätty jälkeenpäin. Anttia ei mainita varsinaisesti talon isännän Anders Ifvoisen pojaksi tässä rippikirjassa, mutta esim 1692-> rippikirjassa Andersin perään on jopa kirjoitettu sana ”poicka”. http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10567036 Tämä termi ei välttämättä, varsinkaan porvarispiireissä, tarkoittanut omaa jälkeläistä vaan palvelijaa, mutta tässä tapauksessa käsittäisin kyseen olevan Anders Ifvoisen omasta lapsesta. Sukunimien kaksittaista käyttöä tukee myös Andersin sedän Peer Erichsson Ifvoisen toinen naimisiinmeno ”Achtin” –nimellä 20.11.1698.

Antti Antinp. Ahtiaisen vanhemmat olivat siis Anders Erichsson Ifvoin ja Anna Henrichsdotter. Isän toinen puoliso oli Walborg Bertilsdotter Savisuni, Kärenniemen korpraalin Bertil Jörensson Savisunin tytär. Antti Antinpojan sedän Mårten Erichsson Ifvoisen puoliso puolestaan oli ratsumestari Ertman Bruunin tytär Margeta.

Anders Erichssonin isä oli käsittääkseni Erich Petersson Ifvoin, joka mainitaan Iivolan kylässä vaimoineen mm. 1654. Tämän isä oli Jääsken pitkäaikainen lautamies Peter Simonsson Ifvoin, jonka isä Simon Larsson toimi muistaakseni 1600-luvun alkupuolella Käkisalmen alivoutina ja sittemmin piiskurina Viipurissa. Tähän hätään en nyt tietenkään muistiinpanojani löydä.

T: Antti

tkukkonen
06.06.14, 22:06
Mielenkiintoisia tietoja sinulla. Kiitos niistä.

Itse jo ehdin törmätä tällaiseen, joka pani minut ajattelemaan Ahtiaisten yhteyttä Iivosiin. Sitä uskoa nyt sitten vahvistit.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13460016