PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kumpi Adam?


Pirjo-Riitta Ericson
31.05.14, 00:40
Nyt vasta tuli pulma eteen . Kumpi Adam Michelsson se oikein on se minun isoisän isoisäni ? Siitähän riippuu koko tämä sukututkimus ;minä tein sen sillä perusteella että se oli Adam Johan Michelsson s.24.5.1822 ,mutta yksi vastaaja arveli sitä vääräksi.
Minä kirjoitin sinne pitkän litanian Ohjeita aloittajalle otsikolla ,mutta sain vain vastauksen Maria Kristersdotterin kohdalta. Hänen syntymäaikansa on muuten 1880 henkikirjoissa 1826 (katso Koivisto Kokkola lösa , mitä merkitsee se krumeluuri fg ) ja rippikirjoissa 1861-1870 sivulla 139 on merkintä felaktig (siis jotain on väärin ). Lisätietoja Adamien kohdalta : lastenkirjoissa 1853-1863 on kaksi Adam Michelssonia Maria Kristersdotter vaimoineen ja kaksi lapsikatrasta: sivut 76-77 ja sivu 78.

Toivottavasti joku ystävällinen sielu saisi selvitystä tähän sekamelskaan

Pirjo- Riitta

leilalm
31.05.14, 01:40
Minultakaan ei tule vastausta kysymykseesi,mutta tulee ainakin sympatiaa!Samantyyppisen ongelman kanssa anskartelin piiiitkään,kun oletin,että äitini torpan/talon pito menee isältä pojalta 1700-luvulta 1980-luvulle.Ei mennytkään:kaksi aivan samannimistä serkusta ìkäänkuin ´vaihtoivat` paikkoja 1870-luvulla ja pitkään torppaa pitäneen suvun vesa muuttikin Tampereelle ja serkku astui torpanpidon remmiin.Ei pidä Olettaa mitään eikä ihmetellä,että mikä tässä mättää,vaan ottaa tosiasiat tosiasioina,vaikka vähän sattuukin sieluun.Se olisi ollut niin kaunis suora isältä pojalle,mutta sitten siihen tulikin mutka ja äitini isän isäksi muuttuikin toinen mies!Oli siinä totuttelemista,enkä vieläkään ole toipunut...Onnea etsintöihin!Leilalm

Tuula Cu
31.05.14, 07:43
En puutu itse ongelmaan, mutta ystävällisiä sieluja löytyy helpommin, jos a) jatkat tekstiä samaan ketjuun, jossa alkuperäinen ongelma on ja b) annat linkin paikkaan, jossa kertomasi teksti on. Nyt esim. Kokkolan Koivistosta ei tiedä, oletko Pohjanmaan Kokkolan Koivistossa vai luovutetun Karjalan Koiviston Kokkolassa...

Linkin teko: ota sivusta, josta linkin haluat, maalaamalla osoiterivi (ctrl+c), mene viestiin ja klikkaa sinistä kuvaketta ja anna siihen osoiterivi (ctrl+v).

Kyllä ne perheet alkavat asettua paikoilleen, kun käy läpi kaikki perhettä koskevat ja löytyvät asiakirjat. Joskus lastenkirjat voivat valaista rippikirjaa enemmän, puhumattakaan perukirjoista. Jos nimet alkavat pyöriä, pidä tauko!

Tuula K

Maija Salo
31.05.14, 10:44
Lastenkirjassa 1853-63 sivulla 77 oleva Adam Mickelssonin perhe muuttaa ensin sivulle 202, sieltä edelleen s. 81, sieltä s.383 ja vuonna 1859 sivulle 78. Kyseessä on yksi ja sama perhe, ja lapsikatraat ovat erilaiset, koska vuoteen -59 mennessä nuorimmat lapset olivat kuolleet. Tämä ilmenee edellä mainituilta lastenkirjan sivuilta.

Maija Salo

Maija Salo
31.05.14, 11:26
Jatkan vielä selvitystä. Seurasin v.1822 syntyneen Adam Johanin vaiheita lastenkirjasta ja rippikirjoista. Sekä lastenkirjassa että rippikirjassa hänen etunimenään on vain Johan.

LK 1822-30 s.348 Toivola Hintola, sieltä s. 350 Toivola Strandgård Knutila. LK 1830-43 s. 389 Toivola Strandgård Knutila torp.

Isänsä torpasta Toivolan Strandgårdin Knuutilasta Johan muuttaa Rapalan kylään rengiksi. RK 1840 - 1850, sivulta 581 sivulle 377 ja edelleen s. 378, jossa hänet on merkitty vävyksi Rapalan Mantereen torppaan, vaimo on nimeltään Eva Lena Gabrielsdotter, s.14.12.1826. Aviopari muuttaa Karilanmaan Paalaxin eli Pihtilän torppaan sivulle 84. Seuraavassa rippikirjassa 1851-60 samassa paikassa sivulla 98, jossa on muuttomerkintä Padasjoelle vuonna 1853.

Maija Salo

Maija Salo
31.05.14, 11:28
Ja vielä kerran. Korjaus ensimmäiseen viestiini. Tarkoitus oli sanoa, että Adam Mickelssonin ja Maria Kristersdotterin vanhimmat lapset olivat kuolleet.

Maija Salo

Pirjo-Riitta Ericson
31.05.14, 18:17
Kiitos kaikille vastaajille sekä sympatiasta että neuvoista.

Tuulalle vastaukseksi että en minä nyt ihan huvin vuoksi pistänyt otsikoksi "Ohjeita aloittajalle",vaan olen tosiaan aloittanut koko sukututkimuksen vasta joulun jälkeen.

Maijalle tosi suuret kiitokset sinun työstäsi. Kyllä se nyt selvisi minkä Adam Michelssonin sukua minä olen. On se aika surkeaa ajatella että niin monesta lapsesta vain yksi jäi eloon.Heillehän syntyi vielä yksi tytär Amanda 1868 joka myös kuoli.

Pirjo-Riitta

Pirjo-Riitta Ericson
22.06.14, 23:06
Nyt en taas pääse eteenpäin tai oikeastaan taaksepäin kun en mistään löydä tietoja Adamin isän Michel Jöranssonin s. 1773 ja äidin Maria Jöransdotterin s. 1781 alkuperästä. Ensimmäistä kertaa he esiintyvät Sysmän rippikirjoissa Valittulan Sipilä nr.3:ssa 1814-1821 ja sitten muuttavat Mallus nimiseen torppaaan. Valitettavasti kaikki syntyneiden ja kastettujen tiedot puuttuvat juuri vuosilta 1770-1780. Siellä Valittulan Sipilässä on asunut monta Jöran nimistä mutta kenelläkään ei ole sopivaa Michael poikaa eikä Maria tytärtä.
Olisi se ikävä jos tämä isoisän suku päättyisi jo 1700-luvun loppupuolelle, kun olen kaikissa muissa päässyt jopa 1600-luvulle.

Vastausta toivoen Pirjo-Riitta

Luonski
23.06.14, 00:25
Michel Jöransson ja Maria Jöransdr Sysmän rk 1803-1813, sivun alimmaisena:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=6929782

kuka saisi selvää merkinnöistä?

Luonski
23.06.14, 00:41
HisKin avulla jälestin pariskunnan Sysmän Säynätjärvelle, patronyymit kylläkin Georgss/dr, taas alimmaisina:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10184140

Sysmä kastetut 6.4.1804 8.4.1804 Säynätjervi t. Mickel Jöranss. Maria Jöransdr. 22 Anna

Maija Salo
23.06.14, 10:58
Edellisen viestin viitteessä http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=10184140 rippikirjassa on merkintä, jonka mukaan Mickel ja Maria ovat tulleet paikasta nimeltä G.A. eli Gustav Adolfs eli Hartola.

Hartolan vihityissä 2.4.1803 Pohjola drg Mickel Georgs ja L.b.dr Maria Georgs Pohjola

Olen jossakin tutkimuksessani etsinyt saman pariskunnan taustaa, mutta Mickel Jöranssonia en löytänyt. Marian vanhemmat Georg Georgs ja Anna Mickelsdr näkyvät täällä
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/hartola/rippikirja_1797-1802_tk899/124.htm

Marian kohdalla on maininta "gift till Sysmä 1803".

Hartolan Hiski on siitä hankala, että patronyymi on usein merkitty sukunimeksi ja täytyy hakea siis sukunimikentästä.

Maija Salo

Pirjo-Riitta Ericson
24.06.14, 01:18
Kiitos vastauksista

Sieltä Säynätjärveltä ne löytyivät ja huomasin itsekin tiedon Hartolasta muutosta.Minä jo itse yritin aikaisemmin etsiä Hartolasta kun en löytänyt Sysmästä, mutta en oikein tiennyt mistä etsiä. Sinne Pohjolaan ne nyt sitten näyttävät jäävän ne Michel Jöranssonin jäljet.

Pirjo-Riitta

Pirjo-Riitta Ericson
06.09.14, 01:06
Hei taas pitkästä aikaa

Tässä vielä viimeiset kysymykset Sysmästä ja Hartolasta.

Voiko kukaan saada selvää mitä siinä ylimmäisellä rivillä lukee http://digi.narc.fi/digi/fetch_lqjpg.ka?kuid=6531100 Etunimi on Jöran mutta mikä on se patronyymi?

Ihan uteliaisuuttani tahtoisin tietää mikä on Heblan vastaava suomalainen nimi.

Voiko sotilasnimiä olla samalla henkilöllä useampia ; ensiksi on nimenä Adam Johansson Knicht ja sittemmin Adam Johansson Kvick ?

Vastauksia odottaen
Pirjo-Riitta

Maija Salo
06.09.14, 10:01
Jöranin patronyymi on Mickelsson.
Hebla-nimellä ei taida olla suomalaista vastinetta.
Sotilasnimestä oletan, että kyseessä on sama nimi Kvick, joka on ehkä kirjoitettu välillä väärin tai epäselvästi.

Maija Salo

Pirjo-Riitta Ericson
06.09.14, 22:42
Kiitos vastauksista

Kyllä se kuitenkin taitaa olla se nimi Knicht kun siellä eräällä sukuhaaralla oli sittemmin sukunimenä Knihtilä.

Pirjo-Riitta