PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Aarne (tai Arne) Olavi Viitanen s 1905


eyrjola
29.05.14, 19:10
Kyseessä on äitimi puolelta isoisä, joka on vaikuttanut Myllykoskella ja asunut myös Voikkaalla.

Aarne syntyi (minulle kerrotun mukaan) Kuopiossa (?) 30.3.1905 ja kuoli 23.11.1970.

Hänen sisarensa olivat, Alma, Antti ja Aili.

Aarnen lapsia olivat: Aimo Oskar, Irene Marketta ja Pekka Aarne.

Löytyiskö jostain apuja minulle tämän sukuhaaran selvittämiseksi?

terveisin
Eerik

eyrjola
18.10.15, 11:45
Viitasten sukulinjat ovat tiettävästi jakautuneet Oulusta läntisiin ja itäisiin. Itäisten Viitasten jälkeläinen olen minäkin äitini kautta.

Onko kenelläkään tietoa siitä, kuka Viitasista lähti itään ja milloin?

Onko Viitasilla mahdollisesti juuret Ruotsissa ja voiko silloin nimi olla esim. Vittander (Wittander) tai Vilander?

Tuohon Juho Viitaseen s. 1705 olen päässyt ja tietoja hänestä jälkeläisiin löytyy melko paljon.

Omat tietojenkeruuni ovat vieneet minut pisimmillään Juho Vitanderiin s. Ilomantsin Larinlahti; puoliso Valpuri Kuivalainen s. 1797 Ilomantsi. Juhon isä lienee Daniel (Taneli) Vilander.

Miisamaija
18.10.15, 22:19
Olen tänään ihmetellyt, miten Pohjois-Pohjanmaan vanhimpien Viitasten sukulaisuussuhteet oikein menevät. Haluaisiko joku tietävä selvittää näitä Viitasia?
-R-

Repeolavi
29.07.18, 10:41
Olen tutkinut Viitasten sukua ja Maria Antintytär Viitanen s. 1898 joka on syntynyt jossakin, ei tällä hetkellä tietoa, mutta oli naimisissa ino Juho Juhonpoika Turusen kanssa s. 29.10.1896 Pälkjärvi Jeronvaarassa. Nyt viimeaikaisten vihjeiden vuoksi Viitaset ovat vissiin oikeasti lähtöisin Ruotsista? Kuka tietää Ruotsin Viitasista , Vitander, Witander ym.

eyrjola
29.07.18, 12:41
Hei,

Ruotsista väitetään tulleen tuonne Ouluun. Sieltä näkyvät valuneen sitten kahta reittiä: länteen Pohjanmaata alaspäin ja itään Pielisjärveä kohti.

Minun linjani tulee tuolta Pielisjärveltä edelleen Kuopioon ja sieltä Valkealaan.

Omassa tietokannassani on yksi vuonna 1898 syntynyt Maria Viitanen, joka oli Antti Pekanpoika Viitasen ja Anna Kaisa Helenantytär Turusen tytär.

Maria Viitanen s. 23.3.1898 Koli 6 kastettu 10.4.1898 Koli 6
Vanhemmat : Antti Pekanpoika Viitanen s. 8.8.1873 Koli 2 kastettu 14.9.1873 ja Anna Kaisa Helenantytär Turunen s. 23.2.1870 Koli 9 kastettu 9.3.1870 Koli 9 k. lokakuu 1930
Tällä Marialla oli yhteensä 6 sisarusta.

Voisiko kyseessä olla sama henkilö?

Olisin minäkin kiinnostunut jatkosta.

Ystävällisin terveisin Eerik

Tapani Kovalaine
29.07.18, 17:33
Netistä löytyy paljon 100 vuotta vanhempaa väestötietoa. Esimerkiksi Kuoion läänin Pielisjärven kunnan Kolin kylän henkikirjatiedot vuodelta 1917. Silloin asui digikuvan 17 mukaan Kolin kylän Seppälän talon nro 1 torpparina Antti Viitanen s. 1873 ja vaimonsa Anna s. 1870. Perheessä oli viisi lasta tuohon aikaan, neljä tytärtä ja poika. Vanhin lapsista oli Maria Antintytär Viitanen s. 1898.

Digi 17: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=74627943

Maria Antintytär Viitasen esipolvet saattavan mennä seuraavaa rataa:
Maria 23.3.1898 .. Antti Pekanpoika V 8.8.1873 .. Pekka 10.8.1826 ... Antti Viitanen-Vitander 30.5.1796 Lieksa ... Daniel -.-.1766 Oulu ... Juho Juhonpoika Viitanen s. noin 1727 Jossakin, puoliso Saara Ristontytär Kanniainen s. 7.1.1732 Oulu, vihittty 6.1.1753 Oulu.

On hyvin mahdollista, että tämän Oulussa vihityn Juho Viitasen esipolvet löytyvät Pulkkilasta tai Käsrämäeltä tai Haapavedeltä ja 1500-luvun puollta Leppävirralta. Myös säveltäjä Leevi Madetojan esipolvista löytyy Viitasia ja he olivat Haapavesi-Kärsämäki linjalta. Ruotsi-Suomeen nuo mainitut paikkakunnat aikoinaan kuuluivat.

Repeolavi
30.07.18, 09:59
Onko lasten nimet tiedossa syntymäaikoineen ja paikkakunnat?

Tapani Kovalaine
30.07.18, 12:13
Onko lasten nimet tiedossa syntymäaikoineen ja paikkakunnat?
Alle sata vuotta tuoreempia tietoja ei ole valitettavasti saatavilla netissä. Jos on kyse vanhemmista ajoista, niin ne voi poimia netistä jos ei ole esimerkiksi Viitasten sukuseuraa, joka on jo tuollaiset tiedot valmiiksi koonnut.

Markku Pelttari
30.07.18, 12:30
Sen verran täydennystä Tapanin kommenttiin, että kyllä alle sata vuotta nuorempaa tietoa voi julkaista kuolleista henkilöistä, esim. KELA:n henkilökortit.

Julle
30.07.18, 15:18
< Sen verran täydennystä Tapanin kommenttiin, että kyllä alle sata vuotta nuorempaa tietoa voi julkaista kuolleista henkilöistä, esim. KELA:n henkilökortit. >

Pitää paikkansa, mutta täytyy aina muistaa hyvät kohteliaat säännöt omaisia kohtaan. Kyllähän elävistäkin voi julkaista, jos on heidän henkilökohtainen lupansa.
Tietoja elävistä henkilöstä voi löytää myös sanomalehdistä vuoden 1929 ja aikakauslehdistä vuoteen 1948 loppuun saakka.

Tapahtumarikkaan elämän isoisältäni Helsingin yliopiston sanomalehtikirjastosta löytänyt
mikään sen osoite taas olikaan:
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti