PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ägde en tredjedel i ...


Tillander
06.05.08, 19:42
I Walter Galléns "Släktregister för släkten Gallén" (Vammala, 1940) står det om Philemon Gallén (tab. 5) att han "ägde 1/3 i Svänni rusthåll i Tyrvis". När P.G. vid tinget i Tyrvis ansökte om lagfart för Svänni företedde han dock ett köpekontrakt 16.8.1834 enligt vilket han köpte "Svänni Skatte Rusthåll af 1/3 Mantal beläget i Tyrvis Socken".
Walter Galléns text skulle i mitt tycke betyda att PG ägde endast 1/3 av hemmanet, och någon eller några andra återstående 2/3. Även en annan (otryckt) källa använder samma formulering. Men köpebrevet tyder på att PG köpte och ägde hela hemmanet. Har WG blandat ihop ägoandel och mantal i Släktregistret?

Seppo Niinioja
07.05.08, 10:13
I Walter Galléns "Släktregister för släkten Gallén" (Vammala, 1940) står det om Philemon Gallén (tab. 5) att han "ägde 1/3 i Svänni rusthåll i Tyrvis". När P.G. vid tinget i Tyrvis ansökte om lagfart för Svänni företedde han dock ett köpekontrakt 16.8.1834 enligt vilket han köpte "Svänni Skatte Rusthåll af 1/3 Mantal beläget i Tyrvis Socken".
Walter Galléns text skulle i mitt tycke betyda att PG ägde endast 1/3 av hemmanet, och någon eller några andra återstående 2/3. Även en annan (otryckt) källa använder samma formulering. Men köpebrevet tyder på att PG köpte och ägde hela hemmanet. Har WG blandat ihop ägoandel och mantal i Släktregistret?

Hej!

Alldeles säkert och fullständigt kan jag kanske inte besvara din fråga. Följande länk leder förhoppningsvis till sidan 1016 i "Öfre Satakunda Medledels Härads" mantalslängd för år 1840: http://digi.narc.fi/digi/fullpic.ka?kuid=652273 . Förklaringarna till kolumnerna finns på sidan 919. Bilden visar att hemmanet nr 1 i Nuupala by i Tyrvis bestod av tre delar, 1/3 mantal vardera, alltså tillsammans 1 mantal. Delarna ägdes av Rsth. Krono Länsman Philem: Gallen, Rsth. Johan Topi och Rsth. Johan Ala Wänni. De kallades väl tredjedelsrusthåll.

Walter Gallén har väl rätt, när han skriver att Philemon Gallén "ägde 1/3 i Svänni rusthåll i Tyrvis". Jag förstår det så, såsom även mantalslängden visar, att han ägde en tredjedel av hemmanet, som nu råkar också utgöra 1/3 mantal. Formuleringen i köpekontraktet är alltså något vilseledande enligt min uppfattning.

Svänni (Vänni ) förekommer i förteckningen

http://www.genealogia.fi/hakem/rusth0.htm (http://www.genealogia.fi/hakem/rusth0.htm)

"Rusthollit 1884 - Rusthåll 1884
Förteckning öfver samteliga Rusthåll i Storfurstendömet Finland jemte uppgift å dem åsatta mantal och tillagda räntor.

A. F. d. Lifdragoneregementet - Ent. Henkirakunainrykmentti
i Tyrvis som rusthåll nr 114, 1 mantal skatte: Nuupala, Vänni


mvh
Seppo

Tillander
07.05.08, 14:32
Tack Seppo, du har säkert rätt. Mantalslängden 1840 är ju informativ, då alla tre hemmanen har RN:o 1 och är 1/3 mantal. Jag har även sett att den "Gallénska tredjedelen" kallades Yli-Svänni, vilket passar in.
MVH