PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Dahlin pyövelisuku - totta vai tarua?


moelanen52
21.05.14, 08:12
Hei,


olen kokoilemassa tietoja Pohjanmaan läänin (ja myöhempien Vaasan, Keski-Suomen, ja Oulun läänin) alueella 1600-1800-luvuilla toimineista pyöveleistä. Monikin asia on vielä auki - tässä yksi ongelma, jota olen pähkäillyt. Kyse on kolmen peräkkäisen pyövelin mahdollisisista sukulaisuussuhteista.


Elias Juhonpoika kuoli pyövelin virassa ollessaan 4.1.1727 Mustasaaressa, kuoliniäksi on merkitty 65 vuotta. Hän toimi Pohjanmaan lääninpyövelinä vuosina 1706 – 1726. Eliaksen taustasta ja perhesuhteistakin tietoni ovat niukat. Mahdollisesti hän on sama Elias Juhonpoika, joka avioitui 16.2.1699 Brita Sigfridintyttären kanssa, ja joille syntyivät 21.12.1699 Liskien- ja 28.8.1701 Anna-nimiset lapset. Brita kuoli 10.2.1723 Mustasaari (Vaasan kaupunki). Elias-leski ennätti uudestaan naimisiin, kun vihittiin vih. 22.9.1723 Vaasassa vähäkryöläisen Maria Matintyttären kanssa.

Kysymys kuuluu, mistä Elias Juhonpoika Vaasaan 1600-1700-luvun vaiheessa ilmestyi? Ja oliko hän sukua seuraaville kahdelle pyövelille? Vaasan historia II-teoksessa Eliaksen sukunimenä mainitaan kerran Dahl, ja toisessa yhteydessä sanotaan, että seuraava lääninpyöveli Johan Dahl on samaa sukua. Itse on ole osannut tuota sukuyhteyttä kaivaa esiin.

Tuo seuraava pyöveli Johan Dahl asui Vaasan kaupungissa vuosina 1727-29 ja vuodesta 1730 lähtien Mustasaaressa, ensin Runsorin ja sitten Jungsundin kylässä; vuosina 1742-45 Grefin talon asukasluetteloon. Syntymäaika ja –paikka minulla hämärän peitossa. Johan Dahl hoiti virkaa vuosina 1727 – 1744, hän hukkui työmatkalla Ilmajoella 9.4.1744. Oli kahdesti naimisissa: I puoliso vih. n. 1714 Tulholmassa Brita Zachrisdotter, k. 30.11.1733 Mustasaari. II puoliso vih. 6.9.1734 Uusikaarlepyy Lisa Hans- (vai Anders?) dotter . Jälkimmäisestä avioista näyttäisi syntyneen ainakin tytär, Brita Christina 20.11.1734 Mustasaari.

Läänintilien tositteissa Johanin patronyyminä esiintyvät sekä Eliasson että Esajasson: molemmat lukuisa kertoja ”tasapuolisesti” niin, että toista ei voi sulkea pois. Yhteyttä edellisen pyöveliin on ole löytänyt. Mustasaaren kastettujen luettelossa (Hiski) on vuonna merkintä ”(kast. 18.4.1676) Anixor Elias Sigrefss. Johan”, mutta tämä vihje tarkistamaton ja ehkä kaukaa haettu.

Sitten vielä yksi Dahl-niminen pyöveli. Hän oli Mickel Marcusson Dahl, joka syntyi talokkaan poikana Singsbyn kylässä Mustasaaressa (nro 7 Dahl). Sai valtakirjan pyövelin toimen harjoittamiseen kesäkuussa 1746, ja hoiti lääninpyövelin pestiä kuolemaansa saakka 8.6.1754. Kuoliniäksi on merkitty 70, joten hän lienee syntynyt 1680-luvun puolimaissa. Vaimo oli nimeltään Elisabet Danielsdotter Flygar (18.6.1682 – 18.9.1747), jonka kanssa heillä oli ainakin 7 lasta.


Ottaisin kiitollisena vastaan kaiken lisätiedon näistä em. henkilöistä.


Yst. terveisin,
Mikko Moilanen, Muhos