PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Honkosten liikehdintä 1600-luvulla


Hongoin
19.05.14, 03:05
Kokeillaas täälläkin, kun jumissa ollaan..

Honkonen/Honkanen/Hångoinen yms. -nimisiä lienee astellut näitä korpia niin Savossa, kuin Hämeessäkin ja olen yrittänyt ns. mutkankin kautta saada kiinni Saarijärveläisen Erik Bertilsson Honkosen (7.6.1700) alkuvaiheita.

-Vaikka samoilla Saarijärven seudulla ollaankin, ei yhteyttä Naarajärven/Hongolan Honkosiin ole ainakaan minä löytänyt.

-Rautalammilla syntyneiden luettelossa ei ole.

-Ensimmäinen löytämäni maininta Saarijärv. vuosien 1726-39 kirjassa.

Alan uskomaan, että mies on pudonnut tänne taivaasta tai liekö iki-aikainen Hongattaren puolison ruumiillistuma..tai sitten tullut jostain muusta ilmansuunnasta :)

Onko kukaan tutkinut Honkosia, etenkin siis 1600-1700-luvuilta? Kaippa sitä Hämeen pohjois-osiin on ängetty muualtakin, kuin savosta?

Hongoin
01.06.14, 21:07
Laukaan Historia I:sen mukaan ainakin Honkonen -nimistä raivaajasukua löytyy hämeestä.
Toisaalta olen kuullut Honkosia olleen savossakin.
Metsäsuomalaisistakin kuuluu löytyneen Honkosia/Honkaisia -muistelisin jostain luettelosta maininnan "Naarajärvi" tässä yhteydessä - liekö Saarijärven/Äänekosken Naarajärvestä kyse, vaiko tuosta Pieksämäen kupeessa olevasta?

Äänekosken/Naarajärven -seudun varhaisinta Honkosta edustanee Esko Olavinpoika hämeen Urjalasta ainakin muutamien lukemani väitteiden mukaan.

Saarijärvelle tulleet Honkoset erityisesti mielenkiinnon kohteena.

Julle
02.06.14, 17:22
< Äänekosken/Naarajärven -seudun varhaisinta Honkosta edustanee Esko Olavinpoika hämeen Urjalasta ainakin muutamien lukemani väitteiden mukaan. >

Varsin helposti löytyy ainakin Jussi (Jöns) Honkonen 1560-luvulta:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1294824
tai
1564 Naarajärveltä. Jospa tuo merkintä Niinivesi tarkoittaisi tulopaikkakuntaa?
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1294839


< Saarijärvelle tulleet Honkoset erityisesti mielenkiinnon kohteena.>
Naarajärvi lienee ollut Saarijärveä tuolloin 160-luvulla, mutta myöhemmät voivat löytyä ketjua seuraamalla tai sitten ei?

Naapureiden (Reko Möttönen(tulopaikoista voi joskun olla myös vihjettä, kuten myös omistajien Erkki Spåras, mistä päin? Jossakin muualla näytti olevan merkintä myös ifr Hauho?

Onnea etsintään

Hongoin
02.06.14, 22:52
< Äänekosken/Naarajärven -seudun varhaisinta Honkosta edustanee Esko Olavinpoika hämeen Urjalasta ainakin muutamien lukemani väitteiden mukaan. >

Varsin helposti löytyy ainakin Jussi (Jöns) Honkonen 1560-luvulta:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1294824
tai
1564 Naarajärveltä. Jospa tuo merkintä Niinivesi tarkoittaisi tulopaikkakuntaa?
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1294839


< Saarijärvelle tulleet Honkoset erityisesti mielenkiinnon kohteena.>
Naarajärvi lienee ollut Saarijärveä tuolloin 160-luvulla, mutta myöhemmät voivat löytyä ketjua seuraamalla tai sitten ei?

Naapureiden (Reko Möttönen(tulopaikoista voi joskun olla myös vihjettä, kuten myös omistajien Erkki Spåras, mistä päin? Jossakin muualla näytti olevan merkintä myös ifr Hauho?

Onnea etsintään

Naarajärvi on kyllä ollut Saarijärveä tuolloin, tämä on ollut tiedossa kyllä.
Jönssin olen itsekin ko. luettelosta löytänyt - itse asiassa nämä lampuoti/omistus-suhteet löytynevät kyllä etsimällä; Eric Spårre oli Hämeenlinnasta (käsittääksi Äänekosken rälssiomistus siirtyi hänelle v.1564). Esko Olavinpojan sanotaan tulleen Urjalan Honkolan kartanosta (lampuoti).

Tämä voisi antaa osviittaa ko. Honkosten hämäläisyydestä? Saarijärven Parantalan Honkosia olen kuullut sanottavan savolaisperäisiksi? Seudulla on myös järvi nimeltä Niinivesi (Niiniveden rannalla sijaitsi myös tärkeä postitalo Muhluniemessä), joka sijaitsee Honkolan lähellä (Honkola lienee Naarajärven Honkosten levittäytymisaluetta, jos muistan oikein?)

Naarajärvi, Parantala, Honkola (+ Niinivesi): nämä kaikki sijaitsevat muutaman kilometrin päässä toisistaan; kaikki nykyisen Äänekosken alueella. Yleisesti luulisi, että kaikki nämä Honkoset olisivat samaa alkuperää?

Yhteyttä Saarijärven pappilan Erik Bertilsson Honkoseen (1700-1793) en ole kirkonkirjojen perusteella löytänyt. Erikiä ei löydy myöskään Rautalammin syntyneiden luettelosta ko. syntymävuodelta.