Sinilakki
08.05.14, 15:56
Tästä omiin esivanhempiini liittyvästä tapauksesta on keskusteltu tällä keskustelualueella jo aikaisemminkin ja silloin olen itsekkin todennut, että sukuuni liittyvän Samuel Halmin (s. 1.5.1827 Pulkkila) elämäntarina on melkoinen mysteeri ja että todennäköisesti aviottomana syntyneen Samuelin isä oli äidin kanssa 3 vuotta Samuelin syntymän jälkeen avioliiton solminut Samuel Samuelsson Halm (s. 10.12.1799 Pulkkila). Sinänsä pelkät nimetkin tätä tukevat (aviottoman lapsen synnyttänyt äiti on nimennyt lapsensa tämän biologisen isän mukaan, kuten joskus näyttää tapana olleen), mutta haluaisin muidenkin sukututkijoiden mielipidettä tähän kysymykseen.
Oliko Samuel Halm nuorempi tosiaankin Samuel Halm vanhemman biologinen poika, vai onko hänet myöhemmin merkitty Samuel Samuelinpoika Halm nimellä sen takia, että hyväsydäminen isäpuoli otti pojan hoteisiinsa ja nimiinsä? Absoluuttinen totuus lienee saavuttamattomissamme, mutta todisteisiin perustuvia tulkintoja voi aina esittää.
Pulkkilan rippikirjassa 1818-24 vanhemman Samuel Halmin (s. 1799) löytää merkittynä yhdessä omien vanhempiensa ja sisarustensa kanssa: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7649866
Siellä mukana on myös 1824 lapsivuoteeseen menehtynyt ensimmäinen vaimo, Anna Kaisa Ojanlatva ja parin ainoa elossa oleva lapsi, Greta Sophia Samuelsdotter (s. 1823). HisKin mukaan tarkka kuolinpäivä on 24.7.1824.
Samoihin aikoihin kun Anna Kaisa Ojanlatva kuolee Pulkkilassa, muuttaa sinne myös piika Susanna Liisa Andersdotter Myllykangas (s. 21.11.1804 Piippolassa) Piippolasta: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7643188
Samainen Susanna Liisa sitten myös synnyttää muutamaa vuotta myöhemmin aviottoman pojan, Samuel nuoremman 1.5.1827: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7643903
Kastemerkinnässä ei mainita isää ja lapsen äiti on kirjattu termillä dejan. Kummeina nähdään Launolan kylässä vaikuttanut renki Enoch Dorff, Lisa Pehrsdotter Raacki, nuorimies Gabriel Lastila[?] ja piika Fredrica Raacki.
Kyseisen ajanjakson rippikirjasta olen paikantanut Lisa Susannan vain palkollisten osuudesta: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7630436
Siellä mainitaan dejan Lisa Susanna Myllykangas, joka sittemmin on vihitty sivulle 255 Samuel Halmin tykö: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7630421
Todennäköisesti miltei heti tämän kirjauksen jälkeen perhe on siirtynyt Launolan kylään, josta heidät löytääkin myös palkollisten sivulta löytyvän viittauksen perusteella: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7630324
Täällä Susanna on ilmeisesti kirjattu edelleen merkinnällä dej. hu., dejan hustru ja Samuelin edessä näyttäisi olevan merkintä oäktan s. Siis äpärä, merkintä, joka häviää myöhemmissä rippikirjoissa ja myöhemmin Samuel nuorempi esiintyy aina Samuel Samuelinpoika Halmina (ks. esimerkiksi Samuel nuoremman vihkimerkintä vuodelta 1856, vasemman sivun neljäs vihkiminen: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7648365).
Lisa Susannan avioton poika Samuel on kopioitunut vasta jälkimmäiselle edellisistä sivuista, mutta jo ensimmäisessä kopioinnissa mainitaan Samuel Halm vanhemman ja Lisa Susannan ensimmäinen aviossa syntynyt poika Anders Herman Halm (s. 13.6.1830, saanut laskennallisesti alkunsa 5 kuukautta ennen vihkimistä). Itse vihkimerkintä löytyy täältä, Samuel Halm vanhempi ja Susanna Myllykangas on vihitty avioliittoon 1.2.1830 Susannan ollessa jo raskaana: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7648340
Itse vihkimerkinnässä silmään pistää se mielenkiintoisuus, että Lisa Susanna Myllykangas mainitaan piikana, ei termillä dejan toisin kuin esimerkiksi saman vuonna vihitty, hiukan ylempää löytyvä Margareta Nilsdotter Ojanlatva. Kertoisiko tämä siitä, että pappi tiesi Samuel Halm nuoremman olleen Lisa Susannan juuri vihityn miehen biologinen lapsi? Tunnustiko Samuel lapsensa alttarilla?
Seuraavassa rippikirjassa 1834-1841 Samuel nuorempi on listattu isänsä ja äitinsä alle kuten parin muutkin lapset, papilta ei ole irronnut erottelevaa merkintää tai täsmennystä siitä, että Samuel oli vaimon poika: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7642924
Vaan mitä mieltä olette, oliko Samuel Halm nuorempi Samuel Halm vanhemman biologinen poika, vai pitäisikö isää etsiä jostakin muualta? Tapauksesta ei ole (tietääkseni) myöskään säästynyt käräjämerkintöjä, niitä olen yrittänyt etsiä muttei ole osunut silmään. Jos joku niitä tietää, ottaisin vinkit mielellään vastaan.
Oliko Samuel Halm nuorempi tosiaankin Samuel Halm vanhemman biologinen poika, vai onko hänet myöhemmin merkitty Samuel Samuelinpoika Halm nimellä sen takia, että hyväsydäminen isäpuoli otti pojan hoteisiinsa ja nimiinsä? Absoluuttinen totuus lienee saavuttamattomissamme, mutta todisteisiin perustuvia tulkintoja voi aina esittää.
Pulkkilan rippikirjassa 1818-24 vanhemman Samuel Halmin (s. 1799) löytää merkittynä yhdessä omien vanhempiensa ja sisarustensa kanssa: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7649866
Siellä mukana on myös 1824 lapsivuoteeseen menehtynyt ensimmäinen vaimo, Anna Kaisa Ojanlatva ja parin ainoa elossa oleva lapsi, Greta Sophia Samuelsdotter (s. 1823). HisKin mukaan tarkka kuolinpäivä on 24.7.1824.
Samoihin aikoihin kun Anna Kaisa Ojanlatva kuolee Pulkkilassa, muuttaa sinne myös piika Susanna Liisa Andersdotter Myllykangas (s. 21.11.1804 Piippolassa) Piippolasta: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7643188
Samainen Susanna Liisa sitten myös synnyttää muutamaa vuotta myöhemmin aviottoman pojan, Samuel nuoremman 1.5.1827: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7643903
Kastemerkinnässä ei mainita isää ja lapsen äiti on kirjattu termillä dejan. Kummeina nähdään Launolan kylässä vaikuttanut renki Enoch Dorff, Lisa Pehrsdotter Raacki, nuorimies Gabriel Lastila[?] ja piika Fredrica Raacki.
Kyseisen ajanjakson rippikirjasta olen paikantanut Lisa Susannan vain palkollisten osuudesta: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7630436
Siellä mainitaan dejan Lisa Susanna Myllykangas, joka sittemmin on vihitty sivulle 255 Samuel Halmin tykö: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7630421
Todennäköisesti miltei heti tämän kirjauksen jälkeen perhe on siirtynyt Launolan kylään, josta heidät löytääkin myös palkollisten sivulta löytyvän viittauksen perusteella: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7630324
Täällä Susanna on ilmeisesti kirjattu edelleen merkinnällä dej. hu., dejan hustru ja Samuelin edessä näyttäisi olevan merkintä oäktan s. Siis äpärä, merkintä, joka häviää myöhemmissä rippikirjoissa ja myöhemmin Samuel nuorempi esiintyy aina Samuel Samuelinpoika Halmina (ks. esimerkiksi Samuel nuoremman vihkimerkintä vuodelta 1856, vasemman sivun neljäs vihkiminen: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7648365).
Lisa Susannan avioton poika Samuel on kopioitunut vasta jälkimmäiselle edellisistä sivuista, mutta jo ensimmäisessä kopioinnissa mainitaan Samuel Halm vanhemman ja Lisa Susannan ensimmäinen aviossa syntynyt poika Anders Herman Halm (s. 13.6.1830, saanut laskennallisesti alkunsa 5 kuukautta ennen vihkimistä). Itse vihkimerkintä löytyy täältä, Samuel Halm vanhempi ja Susanna Myllykangas on vihitty avioliittoon 1.2.1830 Susannan ollessa jo raskaana: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7648340
Itse vihkimerkinnässä silmään pistää se mielenkiintoisuus, että Lisa Susanna Myllykangas mainitaan piikana, ei termillä dejan toisin kuin esimerkiksi saman vuonna vihitty, hiukan ylempää löytyvä Margareta Nilsdotter Ojanlatva. Kertoisiko tämä siitä, että pappi tiesi Samuel Halm nuoremman olleen Lisa Susannan juuri vihityn miehen biologinen lapsi? Tunnustiko Samuel lapsensa alttarilla?
Seuraavassa rippikirjassa 1834-1841 Samuel nuorempi on listattu isänsä ja äitinsä alle kuten parin muutkin lapset, papilta ei ole irronnut erottelevaa merkintää tai täsmennystä siitä, että Samuel oli vaimon poika: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7642924
Vaan mitä mieltä olette, oliko Samuel Halm nuorempi Samuel Halm vanhemman biologinen poika, vai pitäisikö isää etsiä jostakin muualta? Tapauksesta ei ole (tietääkseni) myöskään säästynyt käräjämerkintöjä, niitä olen yrittänyt etsiä muttei ole osunut silmään. Jos joku niitä tietää, ottaisin vinkit mielellään vastaan.