PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Haukiputaan Luukela/Luukila


viljami45
18.04.14, 09:27
Onko haukiputaan lukkarin suku Luukela vai Luukila. Useissa tutkimuksissa on esitetty Luukila.
Onko jollain asiasta tietoa.
Ter. Väinö A.

Jouni Kaleva
18.04.14, 10:24
Onko haukiputaan lukkarin suku Luukela vai Luukila. Useissa tutkimuksissa on esitetty Luukila.
Onko jollain asiasta tietoa.
Ter. Väinö A.
Luukela ja Luukila ovat saman nimen variantteja. Talon yleensä katsotaan saaneen nimensä sen mahdollisesta perustajasta Lars Sluuckista, joka mainitaan jo 1479 Iin käräjien lautamiehenä. Tieteellisesti pätevä Hiski-analyysi osoittaa, että käytettiin nimeä Luukila 1600-1700-luvuilla. Sitten 1700-luvun loppupuolelta enimmäkseen Luukela. Luulen, että kyseessä on murreasussa vääntynyt tähän hieman kevyemmin artikuloitavaan muotoon.

Itse käytän omissa tiedoissani koko ajan Luukelaa, lähinnä yksinkertaisuuden vuoksi.

viljami45
18.04.14, 11:29
Kiitos Jouni selventävästä vastauksesta.
Väinö A.

Kimmo Kemppainen
18.04.14, 11:42
Jep, tästä linkistä löytyy erittäin selkeästi kirjoitettu luettelo Iin talonnimistä vuodelta 1653.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13589494

Kimmo Kemppainen

Luukela ja Luukila ovat saman nimen variantteja. Talon yleensä katsotaan saaneen nimensä sen mahdollisesta perustajasta Lars Sluuckista, joka mainitaan jo 1479 Iin käräjien lautamiehenä. Tieteellisesti pätevä Hiski-analyysi osoittaa, että käytettiin nimeä Luukila 1600-1700-luvuilla. Sitten 1700-luvun loppupuolelta enimmäkseen Luukela. Luulen, että kyseessä on murreasussa vääntynyt tähän hieman kevyemmin artikuloitavaan muotoon.

Itse käytän omissa tiedoissani koko ajan Luukelaa, lähinnä yksinkertaisuuden vuoksi.

Sari H
19.04.14, 20:31
Kiitos Kimmo - jo tuohon aikaan 4 eri Luukilan taloa Haukiputaalla...

TapsaR
20.04.14, 12:25
Ja tässä listassa http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=12622055 vuodelta 1647 näkyvät lisäksi manttaaliluvut.

Tapio R