PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Väitöskirja lasten tekemistä itsemurhista


PhD student
26.03.14, 18:00
Hei!

Olen keräämässä aineistoa väitöskirjaani varten. Tutkimukseni koskee lasten (alle 15-vuotiaiden) lasten tekemiä itsemurhia Suomen itsenäisyyden alkuajoista toiseen maailmansotaan asti. Työni teen Turun yliopiston kulttuurihistorian laitokselle ja työtäni ohjaa professori Marjo Kaartinen.

Tiedän, että lasten tekemiä itsemurhia tapahtui 1-5/ vuodessa. Sanomalehtiarkistosta olen löytänyt sanomalehdissä julkaistuja kirjoituksia tapahtuneesta. Kulttuurihistorijoitsijana olen kiinnostunut ns. tavallisen kansan suhtautumisesta tällaisiin kuolemiin. Vaiettiinko tapaus kokonaan? Muisteltiinko itsemurhan tehneen lapsen elämää? Minkälaisia uskomuksia tällaiseen kuolemaan liittyi? Minkälaiset hautajaiset tällainen lapsi sai?

Mikäli sinulla on tietoa tällaisista tapauksista, pyydän ottamaan yhteyttä ryhanen.arja*gmail.com. Kaikki tarinat tällaiseen kuolemaan liittyen ovat kullanarvoisia. Luonnollisesti käsittelen kaikki saamani tiedot luottamuksellisesti eikä tietooni tulleita asioita julkisteta työssäni siten, että suku tai lapsi tunnistettaisiin.

Etukäteen avustanne kiittäen

Arja Ryhänen
FM