PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Genus Senior: Neuvoja tiedonsiirtoon


Kaarina Hanhinen
10.03.14, 13:20
Kyselin joskus aiemmin apuja vanhan Windows 95- tietojärjestelmällä varustetun sukutukimustietokoneeni tietojen säilyttämiseen ja siirtoon. Koneessani on vain korppuasema. Jos hankkisin USB- porttiin kytkettävän korppuaseman, mitä pitäisi asentaa uudempaan koneeseen, että voisin hyödyntää vanhalla koneella olevia sukututkimustiedostojani. Asennanko Genus Seniorin uudempaan USB- portilliseen koneeseen korppuaseman kautta? Ohjelma on kahdella korpulla. Vai asennanko jonkun muun sukututkimusohjelman? Olisiko jollain omakohtaista kokemusta asiasta?
Jos tallennan korpulle esim. jälkeläistaulut ja tutkin/tulostan ne uudemman koneen/tulostimen kautta, millä ohjelmalla ne avautuvat?
Tässäpä kysymyksiä aluksi.

Kaarina Hanhinen Jyväskylä

HannuT
10.03.14, 20:34
Hei, suosittelen että asennat Genuksen uudelle koneelle ohjelman kotisivuilta:

http://www.genus.fi/content/index.php?option=content&task=view&id=14&Itemid=38

Tarkista kuitenkin ensin oikea versio ohjelmasta.
Vanhalla koneella olevasta ohjelmasta tarvitset lisenssin ja kopion tietokannasta. Jos lisenssin siirto ei onnistu niin ota yhteyttä Genus-tukeen helpdesk*genus.fi (jos sellainen vielä toimii)....

terv Hannu

Otso Havu
11.03.14, 00:10
Genus SEnior kotisivu ::
Järjestelmävaatimukset:


Laitteistovaatimukset: Windows 95, 98, ME, XP, NT tai 2000
Yhteensopiva Windows Vistan kanssa tietyin rajoituksin
keskusmuistia ja kiintolevytilaa 4 MtSiis 64-bittisyys-ongelma, ja win7, win8 hyljeksivät 16.bittisiä, kokeile demolla ennen ostoa

Kaarina Hanhinen
11.03.14, 10:03
Voi tuo Vista "rajoite". Koneessa, johon ajattelin sen ladata on Vista- järjestelmä.
Toinen kysymys: Voisiko joku linkittää nettisivuston, jossa on käytetty Sukuohjelmisto ja Sukujutut ohjelmaa. Sukujutut ja Sukuohjelmisto taitavat olla sellaisia kotimaisia ohjelmia, joita päivitetään. Minulla on pari sukukirjaa kirjahyllyssäni, jotka on Sukujutut- ohjelmalla tehty. Sivun koko on A4 ja sukutaulut kolmella palstalla. Teksti on tosi pientä (liian mielestäni). Itse aion tulevassa (toivottavasti) kirjassani toteuttaa kirjan kokona A4:sta pienempi kirja ja yhdellä palstalla eli taulut kokosivun leveydellä.

HannuT
11.03.14, 10:13
Tarkoitin vain että Genuksen sivuilta kannattaa ladata ja asentaa ohjelma, eikä käyttää vanhoja levykkeitä. Vanhalla koneella olevan lisenssin voi joko siirtää uudella koneella toimivaan versioon tai pyytää sähköpostilla uutta lisenssin aktivointikoodia.

Genus Senior v2.24 toimii moitteetta ainakin Win7 32bit-versiolla

terv. Hannu

tkukkonen
11.03.14, 11:01
Voi tuo Vista "rajoite". Koneessa, johon ajattelin sen ladata on Vista- järjestelmä.
Toinen kysymys: Voisiko joku linkittää nettisivuston, jossa on käytetty Sukuohjelmisto ja Sukujutut ohjelmaa. Sukujutut ja Sukuohjelmisto taitavat olla sellaisia kotimaisia ohjelmia, joita päivitetään.
Jää vähän hämäräksi mitä tavoittelet. Sukuohjelmisto 11 pyörii PC:llä, minulla Win 7:ssä ja XP:ssä. http://suku.genealogia.fi/sukuwiki/index.php/FinFamily
http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-27485.html Huomattava on, että Forumin arkiston teksteissä ei toimi lainaus. Lainatut tekstit ovat ikäänkuin lainaajan käsialaa.
Minulla on pari sukukirjaa kirjahyllyssäni, jotka on Sukujutut- ohjelmalla tehty. Sivun koko on A4 ja sukutaulut kolmella palstalla. Teksti on tosi pientä (liian mielestäni). Itse aion tulevassa (toivottavasti) kirjassani toteuttaa kirjan kokona A4:sta pienempi kirja ja yhdellä palstalla eli taulut kokosivun leveydellä. Kun tuotat tekstimuotoisen raportin, on suositeltavaa jatkokäsitellä se tekstinkäsittelijällä (Windows Word, OpenOffice Writer tms) tai sivuntaitto-ohjelmalla ja tehdä sivun muotoilu siinä. Omassa kirjassani joka on noin 174x250 mm on enimmäkseen kaksi 67 mm palstaa. Jos sivujen määrän kasvulla ei ole sinulle väliä, yksikin palsta riittää. Palstan leveys kannattaa jättää 115 mm:n tai alle luettavuuden säilyttämiseksi. Kirjassani on osia joissa on yksi 115 mm palsta, mutta silloin laitoihin jäävät leveät marginaalit. Se ole paha asia, koska väljyys poistaa raskauden tunnetta, mitä olen usein näissä kirjoissa tavannut. B5 koko on painojen usein käyttämä. Elektronisessa pikapainossa käytetään A4 paperia ja liika leikataan viimeistelyssä pois. Sama keino toimii kotitulostuksessakin.

Kaarina Hanhinen
11.03.14, 15:36
Tarkoitus oli saada nähdä "ilmiasu" millaisilta ne kullakin ohjelmalla tulostettuna näyttävät. Tekstinkäsittelyllä ne saa sitten tietysti tarvittaessa tehtyä mieleisekseen. Minua miellyttää (kokemattomuuden puute muista?) Genus Seniorilla tuleva jälkeläistaulutuloste. Olen tulostanut puolen tusinaa "torsoa" keskeneräisestä tutkimuksestani niitä halunneille sukulaisilleni.
Eli haluan nähdä miltä muiden ohjelmien tulosteet näyttävät, ennenkuin teen mahdolllisen uuden sukututkimusohjelman ostopäätöksen.
USB- porttiin kytkettävä korppuasema on nyt hankittu. Jännityksellä odotan kuinka pitkälle se minut vie.

Kaarina Hanhinen Jyväskylä

Kaarina Hanhinen
11.03.14, 19:24
Eipä sitten onnistunut tuo asennus. Mulla on 64 bittinen Vista koneessa.
Onko kellään hyviä neuvoja?

Kaarina Hanhinen Jyväskylä

tkukkonen
11.03.14, 20:34
Eipä sitten onnistunut tuo asennus. Mulla on 64 bittinen Vista koneessa.
Jos olet yhteydessä verkkoon, sinun tulee siirtyä uudempaan käyttöjärjestelmään. XP ei sekään ole varma enää, kun sille ei tule tukea. Ehkä se tarkoittaa uutta PC:tä. Ainakin Windows 7 sallii asennuksen esim "windows 95 yhteensopivuusmoodissa", jota tulisi aina yrittää vanhojen ohjelmien kanssa. En tunne Vistaa, onko siinä sama mahdollista.

Liitteinä on Sukuohjelmisto 11:sta tietoa. Se sallii suuren määrän räätälöintiä tulostuksessa. Näytetuloste on tehty asetuksilla, joita käytin sukukirjan konseptivaiheessa. Siis: kylä, talo ja torppa mukaan, nimet lihavoituina ja avioliitosta kaikki tiedot. Lähteet hakasulkuihin tekstin sisään. Osa teksteistä on alleviivattuna, mikä johtuu teksturin oikoluvusta, joka näkee jotain puutteellista lauserakenteessa. Tämä ohjelma voi toimia vanhoissakin koneissa, mutta en voi taata sitä. Vanhin systeemi jossa olen kokeillut on XP.