tellervoranta
29.04.08, 09:00
Huomenta :), kun on noita Kyröjä "salkkareissani", niin tuli kiusaus :D: taas tynätä tekstiä tälle Forumille.... Kyröistä on ollut pominaa myös Lapin tai Pohjoisen sukupalstoilla.
Tämän aamun Posarissa on simolaisen historiantutkijan Matti Enbusken kirjoitus: Aavasaksalta Äkäslompoloon-mielenkiintoista tietoa paikannimistä. Siinä siis käsitellään kirjaa Paikkala: Suomalainen paikannimistö nimenomaan Peräpohjolan ja Lapin osalta.
Enbuske ihmettelee ansioituneen saamelaistutkijan Samuli Aikion selitystä Ounasjokivarren Raattaman ja (Yli)Kyrön nimistä.
Aikio siis yhdistää Raattaman v.1714 Vähäkyröstä tulleisiin asukkaisiin.
Enbuske: "Pellon Kyrön suvulla oli ties kuinka kaukaa historiasta mutta ainakin 1500-luvulta lähtien eränautinnat Ounasjoen yläjuoksulla, ja tunnemme tarkasti, kuinka 1660-luvulla Enontekiöllä kehotettiin kyröläisiä asettumaan pysyvämmin eräsijoilleen asumaan."
Näin tutkijatkin tulkitsevat asioita eri tavoin.
Mitäs sitten me harrastelijat :eek:, tahtoo nuo kärpäsen ....peittävän milloin minkäkin laidan....
Tämän aamun Posarissa on simolaisen historiantutkijan Matti Enbusken kirjoitus: Aavasaksalta Äkäslompoloon-mielenkiintoista tietoa paikannimistä. Siinä siis käsitellään kirjaa Paikkala: Suomalainen paikannimistö nimenomaan Peräpohjolan ja Lapin osalta.
Enbuske ihmettelee ansioituneen saamelaistutkijan Samuli Aikion selitystä Ounasjokivarren Raattaman ja (Yli)Kyrön nimistä.
Aikio siis yhdistää Raattaman v.1714 Vähäkyröstä tulleisiin asukkaisiin.
Enbuske: "Pellon Kyrön suvulla oli ties kuinka kaukaa historiasta mutta ainakin 1500-luvulta lähtien eränautinnat Ounasjoen yläjuoksulla, ja tunnemme tarkasti, kuinka 1660-luvulla Enontekiöllä kehotettiin kyröläisiä asettumaan pysyvämmin eräsijoilleen asumaan."
Näin tutkijatkin tulkitsevat asioita eri tavoin.
Mitäs sitten me harrastelijat :eek:, tahtoo nuo kärpäsen ....peittävän milloin minkäkin laidan....