PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tammelan Mustialan oppilasluettelot rippikirjoissa


Tuulakki
25.02.14, 21:23
Monelle tämä on varmaan jo entuudestaan tuttua asia. Itse hämmästelen Mustialan opiston oppilasluettelojen perusteellista esittämistä Tammelan rippikirjoissa, esim. tässä, vuodesta
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=11940&pnum=683

Onko tämä tyypillistä, että oppilaitosten oppilaat ilmoitettin rippikirjoissa? Merkintöjä Mustialasta on jopa perustamisvuodesta 1840 alkaen:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=16978&pnum=242

Essimi
25.02.14, 22:54
Kiitos näistä tiedoista! Omassa suvussakin tuli yllättävästi vastaan kahden veljeksen lähettäminen Mustialaan opiskelemaan - mikään perimätieto ei asiasta ollut kulkeutunut jälkipolville. Saman pienen paikkakunnan poikia näkyy tuolla yllättävän monta, koulutus taisi olla muodissa 1800-luvun puolimaissa.

OlliRa
26.02.14, 13:05
Minulla on aivan vastaavia kokemuksia Otavan maanviljelyskoulusta. Oletin seurakunnan muutoksen olleen sen ajan määräysten mukainen.

(ei siis pelkkä oppilaslista, vaan seurakunnan muutos, joka näkyy myös muuttona kotiseurakunnan rippikirjassa. opiskeluaika oli 2 vuotta)

t. Olli

Seija Randell
02.03.14, 10:47
Eikö rippikirjojen tarkoitus ollut ennen kaikkea se, että kontrolloitiin ihmisten ripillä käynnit ja elämän moitteettomuus ? Ei niistä niistä sisäoppilaitoksista kotiin tultu käymään kuin jouluna, ehkä pääsiäisenä ja kesällä. Jos opetus tai käytännön työ loppui lauantai-iltapäivällä, ja alkoi maanantaiaamuna, ei edes lähellä asuvat kotiin ehtineet käymään.
Samalla lailla piti tässä aikaisemmin opiskelijoiden tehdä ns. tilapäinen muuttoilmoitus muutaman päivän sisällä. (Nykyään voi tilapäisesti asua kolme kuukautta ilman ilmoituksia.)

PäiviKL
02.03.14, 16:04
Kohtapuoliin on SSHY:n sivuilla Jyväskylän kaupunkiseurakunnan alkuperäiset kirkonkirjat kuvattuna. Pääsette silloin lukemaan seminaarilaisten rippikirjoja. Niissä näkyy kotipaikka ja ainakin joissakin tapauksissa paikkakunta, jonne päässyt kansanopetustyötä tekemään.
Ja onhan Lyseolaiset, jos ovat tietyn ikäiset, käyneet rippikoulua. Sieltä monen sukulaispojat löytyvät!

PäiviKL