PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lukuapua Pyhäjoki


AnuK
24.02.14, 09:47
Hei

Olen juuttunut selvittämään aina ehtiessäni erään esi-isän syntyperää. Pieni tiedonmuru voisi olla alla olevassa linkissä, haalea teksti oikeanpuoleisen sivun keskivaiheilla Maijalan-perheen alapuolella. Itse olen näkevinäni nimet Jacob Bergström, hustru Brita ja alimpana Jacob, jonka nimen edessä olevasta tekstistä en saa selvää. Entä mitä ensimmäisen Jacobin nimen edessä lukee?

Voiko myös olettaa, että tämä Jacobin perhe ja Maijalan perhe ovat olleet samaa ruokakuntaa, jos kerran heidät on kirjattu tällä tavalla yhdessä?

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9347941

Terveisin
Anu

Matti Lund
24.02.14, 10:30
Hei

Olen juuttunut selvittämään aina ehtiessäni erään esi-isän syntyperää. Pieni tiedonmuru voisi olla alla olevassa linkissä, haalea teksti oikeanpuoleisen sivun keskivaiheilla Maijalan-perheen alapuolella. Itse olen näkevinäni nimet Jacob Bergström, hustru Brita ja alimpana Jacob, jonka nimen edessä olevasta tekstistä en saa selvää. Entä mitä ensimmäisen Jacobin nimen edessä lukee?

Voiko myös olettaa, että tämä Jacobin perhe ja Maijalan perhe ovat olleet samaa ruokakuntaa, jos kerran heidät on kirjattu tällä tavalla yhdessä?

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=9347941

Terveisin
Anu

Monitulkintainenhan tuo vähän on, mutta näkisin niin, että

R n Jacob (alkaa rk:t v 1728)
Bergström

Hust. Brita (rk:t vasta v:n 1731 sarakeen jälkeen, vaikka pitäisi loppua siihen)

Erichzson Jacob (rk:t kuten edellä)

Olisiko Jaakko Bergström varusmestari (R n = rustmästaren)

Viimeisen rivin tulkitsisin, että kysymyksessä on Erkki Maijalan poika Jaakko.

terv Matti Lund

paavo.lohvansuu
24.02.14, 10:37
Hei, alimman Jacobin nimen edessä on Erichz son. Vuonna 1733 ovat Jacob Majala ja hu Lisa sekä sonason Jacob.

AnuK
24.02.14, 10:56
Kiitos, alimman Jacobin edessä todellakin on Erichsson. Sen vahvistaa myös seuraava rippikirja vuosilta 1736-1741.

Mutta tuo Jacob Bergström? Olin ensin lukevinani "son" Jacob Bergström, mutta jos olisi Jacob Maijalan poika ja jos asuisi samassa taloudessa, miksi sukunimi olisi eri? Olisiko sittenkin kokonaan eri porukkaa? Häntä ei nimittäin löydy seuraavasta rippikirjasta Maijalan perheen yhteydestä. En kyllä ole vielä tutkinut, löytyisikö muualta Pyhäjoelta. Tosin tämä Jaakko on vain sivuhenkilö koko tutkimuksessa, ajattelin vain että hänen avullaan voisi hyvässä lykyssä selvittää Maijalan isännän taustaa.

Terveisin
Anu

Essimi
25.02.14, 01:07
Hiskihaarukoinnilla Pyhäjoelta löytyy vain yksi Bergström tuohon aikaan, munsterskrivaren Johan Bergström ja vaimonsa Brita Fant (vihittiin 13.12.1730 Mustasaaressa). Saivat Pyhäjoella perhettä kymmenen seuraavan vuoden aikana.
Olisiko rippikirjaan tullut etunimivirhe uudelle tulokkaalle? Titteliin viittaavan kiemuran voi lukea myös Skr(ivare).