PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Heikki Tanninen ja Valpuri Mondelin sekä Eero Kinnunen


Petri Sihvonen
19.02.14, 16:55
Hei,

Etsin lisätietoja pellavakutoja Heikki Tannisesta s. 1720 Rantasalmi ja hänen puolisostaan Valpuri Mondelinista s. 1725 - k. 8.3.1801 Osikonmäki Rantasalmi.

Erityisesti minua kiinnostaa Mondelin sukunimi onko se säätyläisnimi Montosesta.

Lisäksi minua kiinnostaa: Eero Kinnunen on syntynyt 1620 Rantasalmella, 1642 Temassalo autio. Muutto Pohjois-Karjalan Liperiin. Kinnusten suku kiinnostaa kovasti jotta saisin yhteyden Pohjois-Karjalan ja Rantasalmen Kinnusiin, onko olemassa Kinnusten suvun tutkijaa?

Jarmo Haring
17.11.15, 10:14
Minua kiinnostaa tuo samainen pariskunta, oletko jo löytänyt heidän taustoilleen lisätietoa?

Terveisin
Jarmo

Petri Sihvonen
17.11.15, 10:51
En valitettavasti ole jatkanut lisätietojen hakemista, viimeksi katselin Rantasalmen Osikonmäen rippikirjoja mutta en kaikkia sivuja.

Jarmo Haring
17.11.15, 10:53
Ok, tutkin nyt myös samaa ja palaan jos saan lisätietoa.

Tapani Kovalaine
17.11.15, 21:50
Eero Kinnusia oli vuoden 1690 suur-Liperin kylvö- ja savuluettelossa kaksittain.
Papelonsaaressa asui Eero Kinnunen.
Karsikkovaarassa (Kaavilla) asui myös Eero Kinnunen.

Vuonna 1690 oli jo kuuden sortin Kinnusia suur-Liperissä:
Karsikkovaarassa asuivat isännät Antti, Matti, Eero ja Heikki Kinnunen.
Lehmonahossa Pekka Kinnunen.
Roukalahdella Matti ja Mikko Kinnunen.
Kinnulanniemessä Paavo, Pekka ja Lauri Kinnunen.
Konttilansalmessa Heikki Kinnunen.
Papelonsaaressa Eero Kinnunen.

Rantasalmelle voi johtaa monenkin em. Kinnusen isälinja.

Topi
18.11.15, 00:18
Tervehdys,

Oma isälinjani johtaa Maaningan/Tavisalmen Kinnusiin ja jotenkin dokumentoidusti olen päässyt Tahvo Heikinpoika Kinnuseen joka syntyi joskus 1600-luvun alussa Maaningan Käärmelahdessa. Talossa vaikutti samaan aikaan kaksi Heikki Kinnusta joten en ole päässyt siitä taaksepäin.

Soininen arvelee näiden Tavinsalmen Kinnusten tulleen Rantasalmelta eräalueilleen Tavinsalmelle siinä vaiheessa kun heidän maansa Rantasalmella otettiin Rantasalmen kuninkaankartanon käyttöön.

Hän kuitenkin arvelee että Tavinsalmen Kinnula olisi vanhempi kuin Tavinsalmen kuninkaankartano eli olisi saanut asukkaansa jo 1550-luvun paikkeilla.

Olen teettänyt isälinjan DNA-testin ja sen mukaan Y-haploryhmäni on N-M178 ja lähimmät osumani on 111 markkerin testissä 6 stepin päässä (3 kappaletta) ja 67 markkerin testissä 2 stepin päässä (12 kappaletta).

Olisi kiinnostavaa löytää yhteisiä juuria muiden mahdollisesti Rantasalmelta lähteneiden kanssa.

Terv
Topi Kinnunen

PenaJN
26.11.15, 21:09
Terve ! Huomasin keskustelun Liperin Kinnusista . Olen tutkaillut näitä Tapanin mainitsemia Roukalahden Kinnusia . Mikko ( Michel ) Kinnunen Roukalahti 10 Maisonvaara on minun esi-isiäni . Hänen poikansa Eric tuli isännäksi 1700-luvun alussa ja siitä 1900-luvun alkuun on tämä linja selvitetty . Tämä Matti ( Mats ) tai hänen poikansa Mats tuli 1700-luvun alussa Roukalahti 2 Kaksolan isännäksi . Tämä linja on parhaillaan työn alla . Ericin linjaa sivusi Liperin Alm-suku ja senkin kerkesin listata .

Pena

Topi
08.03.16, 23:00
Tervehdys,

Oma isälinjani johtaa Maaningan/Tavisalmen Kinnusiin ja jotenkin dokumentoidusti olen päässyt Tahvo Heikinpoika Kinnuseen joka syntyi joskus 1600-luvun alussa Maaningan Käärmelahdessa. Talossa vaikutti samaan aikaan kaksi Heikki Kinnusta joten en ole päässyt siitä taaksepäin.

Soininen arvelee näiden Tavinsalmen Kinnusten tulleen Rantasalmelta eräalueilleen Tavinsalmelle siinä vaiheessa kun heidän maansa Rantasalmella otettiin Rantasalmen kuninkaankartanon käyttöön.

Hän kuitenkin arvelee että Tavinsalmen Kinnula olisi vanhempi kuin Tavinsalmen kuninkaankartano eli olisi saanut asukkaansa jo 1550-luvun paikkeilla.

Olen teettänyt isälinjan DNA-testin ja sen mukaan Y-haploryhmäni on N-M178 ja lähimmät osumani on 111 markkerin testissä 6 stepin päässä (3 kappaletta) ja 67 markkerin testissä 2 stepin päässä (12 kappaletta).

Olisi kiinnostavaa löytää yhteisiä juuria muiden mahdollisesti Rantasalmelta lähteneiden kanssa.

Terv
Topi Kinnunen

Tervehdys,

Sain nyt tarkemman tuloksen Y-haploryhmäkseni ja se näyttää olevan CTS7189. Eli se menisi Dunkelin puussa Karjalaiseen haaraan.

Finland DNA-projektissa on ainakin kaksi Rantasalmen Kinnusta. Toisella on haploryhmänä CTS8565 ja toisella siitä myöhemmin irtautunut Z5894. Eli molemmat Dunkelin puun Savolaisella oksalla.

Puolangalta löytyi myös yksi Kinnunen jonka haplo on YP1143 eli edelleen tuosta Z5894 ryhmästä irtautunut ryhmä.

Eli Maaningan Kinnuset näyttäisivät olevan koko lailla eri oksalla Rantasalmelaisiin verrattuna.

Terv
Topi

Petri Sihvonen
09.03.16, 13:57
Mielenkiintoinen tulos, sillä kuulun erään esi-isäni kautta N-CTS8565 haploryhmään. Tämä esi-isä eli 1600-luvulla Hämeessä Pälkäneellä.

Tämä ryhmä on yksi vanhimmista N-ryhmän haploryhmistä, todennäköisesti 2000 vuotta vanha.

Oma isälinjani on I-haploryhmä (BY2572). Rantasalmen Kinnuset kuuluvat siis savolaiseen alaryhmään.

Topi
09.03.16, 17:02
Joo, niinpä taitaa olla. Tuo Puolangan YP1141 on jo huomattavasti tuoreempi tapaus ja on Dunkelin puussa jo aivan savolaisoksan latvoilla muutaman sadan vuoden päässä.

Omat Y-lähiosumani ovat kaikki joko CTS7189 ryhmää tai jotakin sen lähiryhmää (Y13974, Y11631 tai Z1939) karjalaisoksastossa. Suurin osa on vielä M178 yleistasolla eli niille ei ole vielä tehty tarkempaa analyysiä.

Terv
Topi