PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Födda i Karis


Henrik
14.02.14, 10:31
Jag har verifierat födelsetid och -plats för en del personer som har noterats födda i Karis, främst i andra församlingar, men även från andra källor. Dessa personers föräldrar är okända. Utan att ha fört någon statistik, kändes det som en ovanligt stor andel inte hittades bland döpta i Karis. Jag kontrollerade i de flera fall hela födelseåret. Det är klart att mina utgångsuppgifter kan vara felaktiga. Det är inte ovanligt. Dessutom händer det att dopet inte antecknats i doplängden.
Min fråga är då, finns det någon annan församling där dopet kunde ha noterats? T.ex. kan kan man, om man inte hittar i Tenala, söka i Bromarv eller i Pojo, söka i Ekenäs.
Henrik

Juha
14.02.14, 17:07
Miltä ajalta haet ao. ihmisiä?


Hae Karjaan lisäksi ainakin Mustiolta, Snappertunasta, Karjalohjalta, Lohjalta, Pohjasta ja Tammisaaresta....

Ehkä myös Inkoo tulee kyseeseen.


Olisiko sinulla jotain tiettyä henkilöä, niin voisin yrittää auttaa


Juha

Henrik
14.02.14, 17:48
Kiitos.
Eli koko Karjaan ympäristö...
Tarkoitus oli verifioida muista lähteistä saadut syntymätiedot, pääsasiassa 1800-luvulta. Eli henkilöitä on paljon enkä ole listannut ne erikseen. Ihmettelin vain kun niitä oli niin paljon, tuntui että niitä oli enemmän kuin yleensä. Epäilin että kyseessä on jokin systemaattinen ilmiö.
Henrik

lsoderst
14.02.14, 18:06
Det är ganska vanligt att Snappertuna dop blir Karis-dop vid bortflytt. Det har jag också själv sett i många böcker.

Veera
14.02.14, 19:48
Kiitos.
Eli koko Karjaan ympäristö...
Tarkoitus oli verifioida muista lähteistä saadut syntymätiedot, pääsasiassa 1800-luvulta. Eli henkilöitä on paljon enkä ole listannut ne erikseen. Ihmettelin vain kun niitä oli niin paljon, tuntui että niitä oli enemmän kuin yleensä. Epäilin että kyseessä on jokin systemaattinen ilmiö.
Henrik

Hei, Henrik.
Kyllä se voi olla "systemaattinen", jos ajatellaan seurakunta ja kappelialueiden jakoja. Silloin varsinkin Emäseurakunnan rajamailla kirkonkirjat voivat olla naapurissa.
Minä yrittäsin Sinun tapauksessa tutustua tuonaikaisiin pitäjän karttoihin ja tutkia missäpäin kyseiset henkilöt asuivat ja elivät.
Olen pitkään ihmetellyt omassa suvussani: Miksi Kiskolaiset menivät naimisiin Tenholalaisten kanssa? Sinne oli sentään aikamatka. Kunnes löisin vanhoja karttoja netistä ja huomasi, että Tenhola olikin Kiskon naapuri, ja esivanhempani olivatkin naapurikylänlapsia.

Hyvää Ystävävänpäivän iltaa Kaikille:) toivoopi Kari Ojamaa

Henrik
15.02.14, 08:53
Det är ganska vanligt att Snappertuna dop blir Karis-dop vid bortflytt. Det har jag också själv sett i många böcker.

Jag misstänkte att Snappertuna kunde vara en möjlighet och tror att Svartå kan vara det med. Jag stötte bl.a. på att Bengtsmora i Karis hade en koppling till Svartå.

Kyllä se voi olla "systemaattinen", jos ajatellaan seurakunta ja kappelialueiden jakoja. Silloin varsinkin Emäseurakunnan rajamailla kirkonkirjat voivat olla naapurissa.
Minä yrittäsin Sinun tapauksessa tutustua tuonaikaisiin pitäjän karttoihin ja tutkia missäpäin kyseiset henkilöt asuivat ja elivät.


Tämä lienee yleinen tilanne että kappeliseurakunta niputetaan yhteen emäseurakunnan kanssa, kuten esim. Tenhola/Bromarv.
Kartat eivät oikein auttaisi minun tapauksissa, kun ei ollut tietoa missäpäin kyseiset henkilöt asuivat lapsuutensa. Useimpien kohdalla tieto perustui muun seurakunnan rippikirjaan merkitty syntymäpaikka. Jos henkilöllä on sukunimi, voi HisKin avulla yritää löytää missä sen nimisiä asusti, mutta Karjaan kohdalla ei paljon HisKistä löydy.

Henrik

Juha
15.02.14, 09:29
Karjaan syntyneet vuosilta 1730-1850 löytyvät IGIstä eli www.familysearch.org


Karjaan ns. batch number on C451901



Henrik, pistä minulle vaikka viisi nimeä privaatist, niin voin tsekata

Juha

Ann
15.02.14, 11:09
Hej!

Snappertuna har en gång i tiden hört under Karis församling. Svartå tillhör även Karis församling.

Ekenäs Landsförsamling hörde under Pojo församling.

Hangö församling har en gång i tiden tillhört Bromarf församling.

Särkisalo (Finby), Bjärnå och Kisko har en ganska speciell koppling.
Vissa av Kisko kommunionböcker finns det nämnt om Tenala.

Nylands Degerby, Fagervik och Ingå moderförsamling har en liknande speciell koppling.

När det står att någon är född i dessa församlingar så skall man kolla de andra församlingarna som fanns i närheten.

Hade även en sådann sak, det var en person som flyttade från Tenala till Ekenäs landsförsamling. Enligt Ekenäs landsförsamling stod det sedan att han var född i Tenala. Men datumen stämnde inte överens. När jag sedan kolla Bromarf församling så fanns hela familjen där.

Har även lagt märke till en sådann sak att om någon använder orten Degerby, så är det folk som tror att den till hör Degerby i Östra Nyland.
En del forskare använder även namnet Ingå i stället för Nylands Degerby.

Henrik
15.02.14, 13:29
Saken blir inte lättare när födelseorten bytts ut till orten man flyttat från. Jag har stött på fall där en person som flyttat från Tenala till Bromarv antecknats som född i Tenala, då födelseorten i själva verket var Bromarv! Personerna i fråga var återflyttare...
Henrik