PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Hiski-sökning i Bromarf


Christina
28.04.08, 08:42
Jag vill söka alla som blivit födda på Norrgård i byn Hangö. Hur gör jag? Sätter jag in Hangö som ort får jag alla gårdarna i byn. Sätter jag in Norrgård, får jag alla hemman i hela Bromarf som heter Norrgård. Sätter jag in både Hangö och Norrgård får jag ingen träff alls.
Tacksam för svar.
Christina Nordback

kkylakos
28.04.08, 10:55
Hej,

själv skulle jag titta på alla kombinationer och plocka sedan bort manuellt. Vidsträckt sökning borde vara egentliga svaret till din fråga men jag har inte använt det och lyckades inte få ut det som söktes.

marjatellervo
28.04.08, 14:20
Välj vidsträckt sökning på sökblanketten. Då kan du sätta in olika kriterier på sökningen. Till ex Bromarv döpta: välj i fältkolumnen (nr 1) by och som söktext Hangö, i fält 2 gård och som söktext Norrgård. Sedan skriver du i rutan ovanför sök-knappen 1 och 2, och sedan sök, så får du fram det som du ville.

Man kan använda alla kriterier, som finns i fält-kolumnen och sätta in söktexter. De kriterier man vill använda skriver man uppe i tomma rutan: 1 och 2 och 3 och 4 (alla som man vill att skall beaktas), och söker sedan.

Christina
28.04.08, 16:46
Tack Marja.
Nu fick jag det att fungera. Jag hade prövat på vidsträckt sökning men förstod inte att jag skulle skriva 1 och 2 och 3 osv i den tomma rutan överst.
Hälsningar
Christina Nordback