PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : 1500-1600 -lukujen savolaismuutot


Talollisen vaimo
12.02.14, 12:43
Onkohan kukaan tutkijat tehnyt listaa esim. tietystä kunnasta noihin aikoihin uudisasukkaiksi muuttaneista?
Miten lähtisitte etsimään Pohjanmaalle 1600-luvulla ilmestyneen suvun lähtöpaikkaa?

TapioH
13.02.14, 22:28
Hei, ainakin karttakirjassa nimeltään "Suomen asutus 1560-luvulla"
https://kansalliskirjasto.finna.fi/Record/helka.154537

on jollain tasolla (nuolikuvioilla) kuvattu myös ns. savolaisekpansiota - ei siis pelkästään 1560-lukua ja sen kyläkehitystä.

Savolaisasutuksen leviäminen mm. Pohjanmaalle
http://www2.mikkeli.fi/fi/sisalto/03_mikkeli_tieto/02_historia/04_asukkaat_ja_asuminen/05_savolaisautuksen_leviaminen

Valitettavasti en tiedä tuosta yleisiä suuntaviivoja tarkemmin. Ehkä paikkakunta tai se kylä Pohjanmaalta olisi alkuun hyvä tietää.

t.TapioH

Mårthen
14.02.14, 14:41
Onkohan kukaan tutkijat tehnyt listaa esim. tietystä kunnasta noihin aikoihin uudisasukkaiksi muuttaneista?
Miten lähtisitte etsimään Pohjanmaalle 1600-luvulla ilmestyneen suvun lähtöpaikkaa?

En ole tutkija, pelkkä harrastelija. Itselläni kuitenkin vähän samanlainen keisi, ja minä tein/olen tekemässä edelleen sen näin. Kahlasin Puumalan, Säämingin ja Savon historiateosten sukunimihakemistot läpi ja pääsin sitä kautta kartalle missä päin Savoa sukua on esiintynyt. Sen jälkeen sitten noiden kirjojen avulla oikeisiin alkuperäisiin dokumentteihin. Savolaiset sukunimethän siirtyivät tietääkseni semmoisinaan Pohjanmaalle, joten pitäisi onnistua.

Toivottavasti tästä on jotain apua.

TapioH
14.02.14, 15:07
Esim. Rautalammin sukunimien esiintymisiä tiettyinä vuosina 1564, 1586 ja 1621 voi tarkastella täältä:
http://www3.jkl.fi/kirjasto/keskiaineisto/jalkanen/liite_V.pdf

Kyseinen liite kuuluu tämän väitöskirjan yhteyteen:
Jalkanen, Kaarlo Jonathan: Pohjois-Hämeen erämaat, asutus ja olot vuoteen 1620 (http://www3.jkl.fi/kirjasto/keskiaineisto/pohjois-hame.htm)

Jos tulee osumia, niin Suomen Asutuksen Yleisluettelon avulla voi tutkia tarkemmin, esim. katosiko henkilö mahdollisesti oikea-aikaisesti Rautalammilta jonnekin.

t.TapioH

Fishersson
14.02.14, 22:23
Nämä kirjat olen huomannut hyvin hyödyllisiksi, koska niissä tarkastellaan sekä Savosta että Karjalasta muuttaneita sukuja suvuttain todella laajasti:

Kauko Pirinen. Savon historia II:1. Rajamaakunta asutusliikkeen aikakaudella 1534-1617. Savon säätiö. 1982. 906s.



Saloheimo Veijo: Viipurinkarjalaiset kotona ja maailmalla 1541-1620. Suomen Sukututkimusseuran julkaisuja 57


Myös Kainuun maakuntahistoria on tässä mielessä hyödyllinen, ehkä Pohjanmaaltakin löytyy joku vastaava. Joistakin pitäjän historiastakin voi löytyä kaivattua tietoa.

TapioH
23.02.14, 03:39
Eräs kirja vaan muistui mieleen (Pohjanmaan päästä):
"Järviseudun historia I. Esihistoriasta 1850-luvulle"

Niin ja hieman lisääkin lukemista löytyy listalta
http://www.kase.fi/~persu/Kirjat%20nimen%20mukaan%20aakkosissa.htm

Toivottavasti jokin näistä natsaa.

t.TapioH

herttsari
23.02.14, 09:46
Hei,

Veijo Saloheimolta löytyy myös teos (1993): Itäsuomalaista liikkuvuutta 1600-luvulla. Savosta ja Viipurin-Karjalasta poismuuttaneita.

terveisin
Sari Herttuainen

Talollisen vaimo
23.02.14, 12:06
Olihan lukemista :) Kiitos vinkeistä. Jos oikea henkilö on löytyäkseen, niin eiköhän näillä ohjeilla löydy!

Matti Lund
23.02.14, 12:11
Ei näihin sinänsä hyviin "vinkkeihin" kannata asettaa kovin paljoa toiveita. Jos niin tekee, niin menee paljon aikaa hukkaan, kun yrittää tavoitella mahdotonta.

Se, että jokin niissä esitetty tieto osoittautuu "omakohtaiseksi", toteutuu ehkä yhdellä sadasta sukututkijasta.

Näistä esitetyistä pitäjänhistorioista ja asutushistoriallisista koosteista ei ole käytännössä muuta suoranaista hyötyä sukututkimusprojektien lähtökohdaksi kuin, että ne antavat utuisen suunnan, mistä päin on jonkinlaisia realistisia mahdollisuuksia yrittää etsintöjä. Niissä on yleensä pari kolme detaljitietoa, josta joku voi päästä kiinni tavoittelemiinsa sukutietoihin. Tämä "karsea" tilanne koskee lähinnä aikaa ennen noin vuotta 1650. Myöhemmältä ajalta löytyy auttavia detaljitietoja jonkinverran noteerattavammassa määrin.

Ehkä jonkinlaista apua on itselleni ollut Lappalaisen Säämingin historian taulukoista, joissa on pari kolme säiettä, joista pääsee hyvin eräiden Tavinsalmelle ja Kainuuseen siirtyneitten jäljille, mutta varsinaista varmistustahan nekään eivät suoraan anna, vaan hyvät tai lupaavat eväät varmistuksen aikaansaamiseksi.

Itse asiassa näitten teosten lähdeluettelot ovat se teksti, mikä niissä on minua eniten kiinnostanut. Mutta enimmäkseen omat kokeiluni ovat päättyneet siihen loppupäätelmään, ettei yksinkertaisesti ole olemassa sellaisa asiakirjoja, joista voitaisiin jotenkin yksilöidä niitä Savosta (tai Kannakselta) Pohjanmaalle tai Kainuuseen siirtyneitä muuttajia, joita olen tavoitellut.

Lisäksi nämä sinänsä ansiokkaat selvitykset ovat olleet sukututkimuksen kaksiteräinen miekka. Niiden pohjalta on kuviteltu hirveän paljon sellaisia sukutarinoita, jotka eivät monissakaan tapauksissa pidä alkuunkaan paikkansa, koska monet yksittäistapaukset eivät alkuunkaan noudata niitä nyrkkisääntöjä, mitä niissä esitetään. Lisäksi niistä on synnytetty paljon väärinkäsityksiä. Joidenkin sukuseurojen sivuilla kaikki mutkat on vedetty niin suoriksi, että tulokset ovat surkuhupaisia. Näitä ei sitten suostuta oikaisemaan, vaan jupitetaan hamaan loppuun asti, koska on keksaistu kirjoittajaa itseänsä miellyttävä juttu, josta ei raatsita millään luopua.

Myös ns. perimätiedot ovat sekoittaneet monen pään, koska niistä on ollut helpointa uskoa anakronismeja (= on oletettu johonkin vanhaan ajankohtaan tuttuja ilmiöitä tai käyttäytymispiirteitä, joita ei ole todistetusti ollut vielä silloin olemassa, vaan ne ovat syntyneet jopa satoja vuosia myöhemmin): on itse eksytty aivan metsään, kun on vierastettu sitä tietoa, mikä niissä olisi ollut noteerattavaa, ja kun tehtävänä on ollut erottaa, kuka oikein sieltä Savon metsästä on ollut tulossa vastaan.

terv Matti Lund

skoykka
24.02.14, 02:59
Hei,
Veijo Saloheimolta löytyy myös teos (1993): Itäsuomalaista liikkuvuutta 1600-luvulla. Savosta ja Viipurin-Karjalasta poismuuttaneita.
terveisin
Sari Herttuainen

Onkohan näitä kirjoja seuran kirjastossa tai jossakin muualla myynnissä? Minulla on Pohjanmaan hopeaveroluetelo, vielä kun sais Savon ja Hämeen, niin pääsis vähän vertailemaan. Suomen Asutuksen Yleisluettelo kiinnostais myös.

Juha
24.02.14, 08:22
SAY on Digitaaliarkistossa käsittääkseni kokonaisuudessaan



Juha

eeva häkkinen
24.02.14, 09:50
Savosta on SAY:ssä tehtynä vain Juva

Juha
24.02.14, 10:11
Minulla olisi tarjota TerhiA:n tekemänä Rautalammin suurpitäjän SAY;

http://juhansuku.blogspot.fi/2014/02/rautalammin-say.html

Sieltä löytyvät seuraavat paikkakunnat;


Viitasaari
Saarijärvi
Rautalampi
Laukaa
Jyväskylä


Juha