PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lopen rakuuna Johan Ericsson Blank 1700-luvun loppupuolella.


Kouvo
08.02.14, 13:03
Eräs esi-isäni oli rakuuna Juho Erikinpoika Blank ja sittemmin jäätyään venäläisten vangiksi Kustaa III sodassa ja päästyään palaamaan oli ottanut uuden pestin saaden sotilasnimekseen Krigsman.
Mistä saan näin aloittelijana enemmän tietoa hänen sotilasurastaan ja tietenkin kaikki muukin tieto hänestä on tervetullutta.
Minun ruotsinkielen taitoni on varsin heikko.

Hannu Hellsten
10.02.14, 17:34
Eräs esi-isäni oli rakuuna Juho Erikinpoika Blank ja sittemmin jäätyään venäläisten vangiksi Kustaa III sodassa ja päästyään palaamaan oli ottanut uuden pestin saaden sotilasnimekseen Krigsman.
Mistä saan näin aloittelijana enemmän tietoa hänen sotilasurastaan ja tietenkin kaikki muukin tieto hänestä on tervetullutta.
Minun ruotsinkielen taitoni on varsin heikko.

Johanin sotilasurasta minulla ei ole tietoa, mutta pari sukupolvea esivanhempia löytyy. Varmaan on myös sinulla?

Kouvo
11.02.14, 20:03
Tervehdys Hannu.

Koitin lähettää sinulle yksityisviestiä, mutta kone kertoi postilaatikkosi olevan niin täynnä, että sinne ei sovi enään mitään.

Minulta taisi lipsahtaa. Johan Ericsson Blank / Krigsman:in äidin äidin isä on Simo.

gwing
31.12.15, 11:04
Hei, onko kyseessä 1772 syntynyt ja 27.5.1834 kuollut Johan Ericsson Krigsman. Jos on, niin olisin kiitollinen niistä esipolvista + muistakin tiedoista. Ottakaa yhteyttä, Johan on suora esivanhempani.

Kouvo
02.01.16, 15:15
Samasta kaverista tuossa Hannun kanssa kirjoiteltiin. Rakuuna Juho Krigsman ja hänen vaimonsa Maija ovat minun isäni äidin isän isän vanhemmat. Miten sinun sukulaisuutesi tähän Juhoon kytkeytyy?

gwing
02.01.16, 18:30
Minulle äiiääi.

Vuokko Ilona
20.11.16, 12:50
Hei. Huomasin tänään viestiketjunne, kun itse törmäsin my heritagessa
Johan Krigsman´iin. Hän on avioitunut Lopella Sajaniemen Harrin
tyttären Maria Johansdotterin (s.1734) kanssa 13.11.1775. Hiski
mainitsee hänestä; afsk soldat, enkl.
Sopiiko kuvioon? Hiskin tietoihin kun ei aina ole niin luottamista.

Vuokko Ilona
20.11.16, 13:17
Hei. Huomasin tänään viestiketjunne, kun itse törmäsin my heritagessa
Johan Krigsman´iin. Hän on avioitunut Lopella Sajaniemen Harrin
tyttären Maria Johansdotterin (s.1734) kanssa 13.11.1775. Hiski
mainitsee hänestä; afsk soldat, enkl.
Sopiiko kuvioon? Hiskin tietoihin kun ei aina ole niin luottamista.


Itse asiassa tutkittuani asiaa tarkemmin repaleisista vihkiluetteloista,
huomasin, että morsiamena näissä häissä ei ollut Harrin tytär vaan
ilmeisesti samanniminen piika. Elikä siis Pigan Maria Johansdtr synt. 1744.

gwing
20.11.16, 17:54
Siis vihitty 19.5.1793 Maria Christ.dr. Heickilän kanssa. Maria oli syntynyt 12.11.1774.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=3311&pnum=158

Kouvo
21.11.16, 14:21
Vastaus Vuokko Ilonalle:
.
Tämä rakuuna Johan Ericsson Krigsman josta keskustelimme oli syntynyt 1772, joten hän ei ole avioitunut 1775.
Olet löytänyt jonkun aikaisemman jo eläkkeellä olevan leskeytyneen sotilaan.

Sami Lehtonen
21.11.16, 22:00
Tämä toinen Juho Krigsman lienee Vanajan Ylänellä (1751-176?) ja Ikaloisissa (176?-1772) asuneesta Juho Laurinpoika Krigsmanista (s. 25.3.1713), jonka lasten äiti Maria (Lisa) Juhontytär kuoli Ikaloisten Rekolassa 23.4.1772. Vuotta ennen oli Brita-niminen tytär kuollut. Tuon jälkeen poika Heikki Juhonpoika muutti Lohjalle ja leskeytynyt Juho Krigsman Juho-nimisen poikansa kanssa muuttokirjalla Vihtiin. Voi olla, että muuttomatka on jo tuolloin typistynyt Loppeen. Lopen rippikirjoissa Pilpalassa ja Hunsalassa Juho Krigsmanin syntymäajaksi on merkitty vain vuosi 1714.