PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Liisa Johanndr s.1701 Orivedellä


Kouvo
09.01.14, 16:40
Ketkä ovat 19.8.1701 syntyneen Oriveden räätälin Johan Bengtssonín tyttären Lijsan kummit? Jonkun pystyn tunnistamaan, mutta en kaikkia. Löytyykö joltain auttavaiselta sukututkijalta jotain tietoa myös näiden kummien taustoista?
Olen tunnistavinani sieltä ainakin Susanna Reuter khra:n vaimo ja Johan Widqvist kirkon lukkari. Mutta ketkä ovat nämä muut kummit?

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=9577&pnum=29

Kouvo
09.01.14, 17:11
Eipä tämä ole mikään vastaus vaan jatkoa edelliseen kysymykseeni.
Mitä on kirjoitettu toiselle riville alkuun? Rivin lopun olen lukevani Christnad och kallat till

Päivi V.
09.01.14, 20:27
Toisella rivillä on juuri sitä, mitä arvelitkin siinä lukevan.

Ensimmäistä kummia en tunnista. Toinen on Johan Wanaeus junior, sitten on Johan Widqvist, sitten Gunila Catharina Ulf, sitten Susana Reuter, Sophia Wanaea ja Christina Boman.

Gunila Catharina Ulf oli Toritun Äijäisten isännän Mårten Ulfin tytär ja kapteeni Johan Laurinpoika Rothin vaimo Voitilassa.

Tässä lisää tietoa Wanaeuksista ja Reutereista. Susana Reuter oli siis kirkkoherra Daniel reuterin tytär ja pitäjänapulainen Henrik Henrikinpoika Gummeruksen vaimo.
http://www.saunalahti.fi/arnoldus/orivesi.html

Christina Bomanista en tiedä enkä ole vielä lähteistäni löytänyt.

Päivi V.

Kouvo
10.01.14, 14:06
Kiitos sinulle Päivi V.
Vielä jäi askarruttamaan mikä on toisen rivin ensimmäinen sana? Olen ymmärtäväni siinä olevan Modwin, tai jotain sinne päin.
Onko se kastetun lapsen äidin sukunimi?

Päivi V.
10.01.14, 16:51
Sanoisin, että siinä lukee Moder, siis äiti.

Päivi V.

Päivi V.
10.01.14, 16:54
Muiden pariskunnan lasten syntymien kohdalla Hiskissä äidin patronyymina on Eriksdr.

Päivi V.

Kouvo
11.01.14, 13:59
Hyvät päivät sinulle Päivi V ja kiitän kirjeistäsi. Asia lienee nyt aivan selvä. Tuo toisen rivin ensimmäisen sanan loppupuolella oleva piste kirjoituksen yläpuolella pani minut epäilemään i-kirjainta. Sana lienee kuitenkin ehdottamasi Modern

Kouvo

Sanna B.
11.01.14, 17:26
Eka kummi on minusta "Hen. Gummerus" (m:n päällä tuplan merkki), pitäjänapulainen.
Tuon räätäli-isän veli oli muuten minun esi-isäni, Pehulan Paavolan l. Nopparin isäntä, joka kuoli nälkävuonna 1697 :)

t. Sanna

Kouvo
11.01.14, 18:12
Tervehdykseni Sanna B.
Tuo Hen. Gummerus sopii varsin mainiosti tuohon hyvin "pappisvoittoiseen" kummiluetteloon vaimonsa nimen edelle. En muutoin tiennyt että tuo koukero on tuplakirjaimen merkki.
Ja sitten tuo toinen kertomasi uutinen sätkäytti minua todella lystisti.
Vai on Eero Pentinpoika sukua. Mekin olemme sitten sukulaisia, samaisen Pehulan Pietari Rossin jälkeläisiä.

Kouvo

Sanna B.
11.01.14, 19:46
Näin olin tulkinnut, mm. 1729 kesä- ja syyskäräjien pk:n nojalla (A. Lehtosen tuomiokirjapoiminnoista).

Tuo mainitsemasi Pietari Rossi on (ainakin) kaksinkertainen esi-isäni, sillä minuun tullaan sekä myöhemmän Maunulan että Nopparin kautta.

t. Sanna

Päivi V.
18.01.14, 15:41
Sanna, tottakai siinä on kummina Henrik Gummerus. Miten minä en sitä siitä hoksannut lukea :confused:

Täällä on Kouvo sinulle lisää sukulaisia. Erkki Pentinpoika Pehulan Nopparista on minunkin esi-isäni tyttärensä Maria Erkintyttären kautta ainakin.

Päivi V.

Kouvo
18.01.14, 21:27
Päivät vainen Päivi ja Sanna.

Katselin Vanhan Oriveden tuomiokirjapoiminnoista Knut Erichsson:in lagmansbreff:iä 3.3.1513.
Siinä on yhtenä lautamiehenä Lars Rassi. Tulipa mieleeni, että onko tässä mahdollinen kirjoitusvirhe ja sukunimi pitäisi olla Rossi.

En vielä oikein tunne näitä käytäntöjä, joten kysäisempä että pitäisikö meidän siirtyä kirjoittelemaan Suku Forumin Satakuntalaiselle palstalle tai aivan yksityisviesteihin.

Kouvo

Päivi V.
19.01.14, 01:05
Orivedellä on kyllä Hulippaan kylässä Rassi-niminen talo. Tosin Antti Lehtonen sanoo kirjassaan Lisiä vanhan Oriveden historiaan, että talon nimi olisi tullut 1600-luvun isännästä Rasmus Franssinpojasta.

Päivi V.