PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Digitaaliarkiston muutos


JaMaHa
05.01.14, 01:03
Hei!

Luin facebookin Harrastuksena sukututkimus ryhmästä tiedotteen, että Digitaaliarkistosta olisi poistumassa se 125 vuoden katseluraja ja muuttuisi 100 vuoteen? Tietääkö kukaan pitääkö se paikkansa, kun itse en ole mistään muualta tietoa löytyänyt.

Terv. Jaana

kkylakos
05.01.14, 09:35
Ainakin sain henkikirjan vuodelta 1910 auki Arkistolaitoksen digitaaliarkistosta. "Tuoretta" materiaalia oli lisätty paljon 2.1.2014, ja ehkä saavat aikanaan ohjesivut muutetuksi ja tiedotteen kirjoitetuksi. Ellei kyse ole mokastaan...

Anssi K.
05.01.14, 10:41
Itsekin sain avattua 2.1.2013 lisättyä aineistoa, joissa oli 1900-luvun tietoja vapaasti katseltavissa.

istvank
06.01.14, 12:23
Arkistolaitos on viime syksynä tehnyt päätöksen purkaa 101-125 v näyttörajoitus mm. digitoitujen väestörekisteriaineistojen osalta. Näitä aineistoja on nyt avattu Digitaaliarkistossa mm. seurakuntien väestörekisteriaineistojen ja henkikirjojen osalta rajavuoteen 1913, ja avaamistyö jatkuu. Asiasta tullaan tiedottamaan jälkikäteen.

Istvan Kecskeméti, Kansallisarkisto

ristojohannes
06.01.14, 13:39
Kiitos.
Hieno päätös.
Vaikuttaakohan tämä uusi linjanveto SSHY:n jäsenmäärään ?

Sari H
06.01.14, 14:38
Loistavaa - kiitos! Nyt kun vielä joku skannaisi myös Vienan Karjalan alueen arkistoja 100 v. vanhempia. Niitä kun ei ole yhtään julkisessa levityksessä :) Kaikki mitä on ovat SSHY.n "lukkojen takana" vaikkei pitäisi olla, sillä siellä on vuoteen 1905 saakka metrikoita ja vanhoja asiakirjoja- Toivoisin Arkistolaitoksen skannaavan myös meille tärkeitä asiakirjoja kun kaikille muillekin karjalaisille on vaan ei meille. Tiedän että arkistolaitos tekee valtavan paljon ja kaikkea ei ehdi, mutta meille ei ole yhtikäs mitään!

ametsapuro
06.01.14, 16:16
Kiitos tästä hyvästä ja tervetulleesta päätöksestä!
-Anne

Bertarido
06.01.14, 17:38
Arkistolaitos on viime syksynä tehnyt päätöksen purkaa 101-125 v näyttörajoitus mm. digitoitujen väestörekisteriaineistojen osalta. Näitä aineistoja on nyt avattu Digitaaliarkistossa mm. seurakuntien väestörekisteriaineistojen ja henkikirjojen osalta rajavuoteen 1913, ja avaamistyö jatkuu. Asiasta tullaan tiedottamaan jälkikäteen.

Istvan Kecskeméti, Kansallisarkisto

Istvanille kysymys: milloin Kansallisarkisto aikoo digitoida 1800-luvun ja 1900-luvun alun ei-mikrofilmatut henkikirjat?

Juha
06.01.14, 18:25
Kaikki mitä on ovat SSHY.n "lukkojen takana" vaikkei pitäisi olla,


Voisitko vähän perustella tätä hieman omituista lausetta...lisäksi se avain lukkoon maksaa noin 0,046€/päivä....



Juha

Sari H
07.01.14, 07:20
Juha, olen SSHY n jäsen ollut useita vuosia - ja se lukko joka maksaa kertomasi verran päivässä voi olla ja onkin monelle vienalaiselle joka siellä yhä asuu, aika iso lukko. Luultavasti se raha käytetään ennemmin ruokaan sekin. Mielestäni niiden tietojen v. 1822 -1905 saisivat olla myös vapaalla puolella heillekin käytettävinä.

ristojohannes
07.01.14, 07:39
Hyvä Sari,
nyt jäitä hattuun.
Kyllä näitä erivapausryhmiä nyt löytyisi vaikka mistä, jos niitä nyt täytyy ruveta keksimään.
Tuntuu siellä Venäjänmaalla rahaa nykyään olevan, jos vaikka päättelee siitä, että taas loppiaisena oli melkoinen ryntäys idästä ja tyhjensivät Suomen tavaratalot.

Sari H
07.01.14, 08:34
Jäitäpä hyvinkin.. :D Vienan alueen asiakirjat on luokiteltu Sshyllä ulkomaille - sitähän se kyllä on, mutta eikös se luovutettu Karjalakin ole ulkomaita, eli samalla periaatteella niidenkin pitäisi olla jäsenyyden takana eikä avoimena? Jonkunhan pitää myös puolustaa vienalaisten oikeuksia - se olen sitten minä,joka on ollut sshyllä talkoovoimissa usean Pohjois-Pohjanmaalaisen seurakunnan digitointiporukassa) ja olen luovuttanut Jomasta omalla kustannuksellani hankkimia Vienaa koskevia lähteitä em yhdistykselle kaikkien käyttöön..joka on nyt siis jäsenet. Tätä keskustelua ei kannattane enempää tässä jatkaa, koska alunperin tämä oli Arkistolaitosta koskeva ketju - minuun voi ottaa yhteyttä yks viestillä asian tiimoilta.

ametsapuro
07.01.14, 10:40
Ei sitä paljoa ruokaa saa vuodeksi jos 15 eurolla meinaa hankkia. No ehkä on asiaton kommentti...
Kannattaa odottaa arkistolaitoksen ilmoitusta ja kiukutellaan vasta sitten lisää.
t. Anne

Sari H
07.01.14, 11:05
Anne, en ole kiukutellut ja olen jo nyt saanut vastauksen Arkistolaitokselta ja "kiukuttelussani" - kuten sitä kutsuit - kyse oli osaltaan SSHY:stä - ei arkistolaitoksesta - siksi tätä keskustelua ei kannata jatkaa. Arkistolaitokselle edelleen suuri kiitos hienosta työstä mitä tekevät meidän eteen.

Matti Lund
07.01.14, 11:17
Mielestäni arkistolaitos tässä toteuttaa vain lakimääräistä velvollisuuttaan, josta ei tulisi erityisesti kiittää ikään kuin se syytäisi meille lahjoituksia hyvää hyvyyttään ruhtinaallisesta kädestään.

Tulee kiittää sitä, että lakimääräiset velvoitteet säilyvät ja tiedostaa se, että kautta koko valtionhallinnon juustohöyläperiaatteet uhkaavat muuttua viikateperiaatteeksi, ja kun arkistolaitos onnistuu turvaamaan määrärahojansa velvoitteittensa täyttämiseksi, sen tulee ennen muuta aina ensin kiittää itse itseään ja meidän tulee perässä myhäillä siitä.

Tulee tiedostaa, että joka vuosi arkistolaitos joutuu näistä resursseista kamppailemaan ja painimaan sillassa opetusministeriön kanssa, jotta voi toteuttaa kunniallisesti velvollisuuksiaan.


terv Matti Lund

Solja
07.01.14, 11:58
Hyvin sanottu Matti Lund!

Toivottavasti määrärahoja riittää jotta saamme jatkossakin lisää materiaalia tutkittavaksemme! Ja etenkin niistä paikkakunnista joista kirkonkirjat ovat kärähtäneet.

Vaan kylläpä olen tyytyväinen kun tuo näyttörajoitus muuttui!

-Solja

ametsapuro
08.01.14, 11:42
Nyt on tiedote arkistolaitoksen sivulla:
http://www.epressi.com/tiedotteet/sata-vuotta-vanhempia-vaestorekisteriasiakirjoja-verkkokayttoon.html

Minä olen ainakin tyytyväinen!
Mukavaa kuinka asiat etenee. Kiitos!
-Anne