PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kockoniukset


Regina
04.01.14, 20:58
Onko kukaan perehtynyt Kockoniusten sukuun? Etsin tietoja esiäitini Maria Henriksdotter Kockoniuksen (s.1637 Viitasaarella) juurista. Maria oli naimisissa Joroisten kirkkoherran Sigfrid Gustavsson Porthanuksen kanssa.

sukutut642
04.01.14, 22:08
Hyvä huomio, itse olen etsinyt myös samaa asiaa. En ole toistaiseksi löytänyt oikeastaan mitään. Luulisin kyllä, että alkuperäinen nimi on kuitenkin Kokkonen.

E Juhani Tenhunen
05.01.14, 09:03
Hyvä huomio, itse olen etsinyt myös samaa asiaa. En ole toistaiseksi löytänyt oikeastaan mitään. Luulisin kyllä, että alkuperäinen nimi on kuitenkin Kokkonen.

Näin minäkin arvelen, ja Savon suunnasta kannattaa etsiä!

E. Juhani Tenhunen

Regina
05.01.14, 11:35
Luulisin, että ovat pappissukua.

sukutut642
05.01.14, 13:25
Sen verran jäi vielä sanomatta, että Marian isä Henrik Kockonius on (vahvistamattomien) tietojeni mukaan syntynyt 1612 Viitasaarella.

Regina
05.01.14, 15:46
Saman syntymävuoden olen jostain napannut. Kockonius kuulostaa säätyläisnimeltä, vaikkakaan suvun edustajia ei löydy esim. ylioppilasmatrikkelista. Ovatko Kockoniukset sukulaisiasi?

sukutut642
05.01.14, 15:52
Ei omia, vaan vaimoni sukua, jota myös olen tutkinut.

Timo W
05.01.14, 16:05
Maria Henriksdotter Kockonius & Sigfrid Porthanus


Poika: Henrik Portanus & Maria Harnesksköld


http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=3558

Regina
05.01.14, 19:38
Niin, yo-matrikkelista löytyy kyllä maininta Mariasta, mutta ei mitään hänen isästään Henrikistä. Jospa Henrik oli kappalainen, lukkari tms? Mahtoivatko he tuohon aikaan yleensä olla ylioppilaita?

E Juhani Tenhunen
06.01.14, 09:08
Niin, yo-matrikkelista löytyy kyllä maininta Mariasta, mutta ei mitään hänen isästään Henrikistä. Jospa Henrik oli kappalainen, lukkari tms? Mahtoivatko he tuohon aikaan yleensä olla ylioppilaita?

Ei papiksi päässeet kuin ylioppilaat. Henrik Kockonius pääsi varmaankin ylioppilaaksi Kokkosena.

Risto Röngän Geni -sivun mukaan Henrik Kockonius olis syntynyt 1612, eli häntä ei löydy tämän vuoksi ylioppilasmatrikkelista.

E. Juhani Tenhunen

Regina
06.01.14, 12:21
Papiksi ei tosiaan varmaan muilla kuin ylioppilailla ollut asiaa, mutta mietin lukkaria tai kappalaista tms.
No onpas tämä hankala perhe tutkia - ainakin täältä Afrikasta käsin, kun arkistot ovat poissa laskuista.
Onko kenelläkään ideoita, millaisten lähteiden kimppuun kannattaisi seuraavaksi käydä?

sukutut642
06.01.14, 15:34
Kyllä kappalainen - korjatkaa jos olen väärässä - on myös historiallisesti ajatellen jonkinlainen pappi, joten henkilöllä täytyi olla ylioppilastutkinto ennen kuin pääsi lukemaan.

PirkkoK
06.01.14, 15:36
Hei!
Kun minulla ei ole lähdettä näihin tietoihin, olen harkinnut ja epäillyt tämän mummon serkun sukututkimuksista kopioidun tiedon lähettämistä.
Itse kopioin nuo tiedot tädiltäni joskus 1970-80 -luvulla, niin etten tiedä, kuka lähteet on jättänyt pois.

Siis Henrik Kockonius eli Henricus Johannis, kappalainen Kivennavalla 1639-49, puoliso Anna Karhu

Annan vanhemmat Grels Karhu, Muolaan kirkkoherra 1622-58 (?) ja Karin Jöranintytär

Karinin isä Gregorius Martini, Säkkijärven kirkkoherra

Varmaan on käytetty jotakin paimenmuistoa - ja mitähän muuta. En ole tähän sukuun yhtään perehtynyt, vaikka olenkin jälkeläinen linjaa Prudentia Porthanus - Ignatius - Stichaeus - Thauvón jne.

terveisin
Pirkko

PirkkoK
07.01.14, 14:19
Tässäpä nyt se todennäköinen lähde edellisen viestin tietoihin.
Georg Luther, En gammal släkttavla från östra Finland, Genos 21(1950), s.7-15
Siellä on sitten lisäselityksiä ym., viitataan myös Akianderin paimenmuistoon.

Luulisi, että joku on näitä Henrik Gabriel Porthanin esivanhempia tutkinut ja täydentänyt Lutherin julkaisemien tietojen jälkeen...

terv. Pirkko

sukutut642
07.01.14, 16:10
Jos edelliset tiedot pitävät paikansa, tämä juttu alkaa pikku hiljaa aukenemaan. Grels (Gregorius) Karhusta löytyy ainakin jotain tietoja, esim. että oli elänyt korkeaan ikään ja pappila oli päässyt hänen aikanaan pahoin rappeutumaan. Ikäänkuin hänen puolustuksekseen mainitaan vanhuuden ohella myös se, että herra Gregorius »i sin ålderdom warit straffat medh wanartige hustru och barn». Siis kirkkoherraa oli "vanhoilla päivillään rangaistu pahantapaisella vaimolla ja lapsilla". http://www.genealogia.fi/genos/44/44_69.htm

Bodniemi37
07.01.14, 18:27
Jos edelliset tiedot pitävät paikansa, tämä juttu alkaa pikku hiljaa aukenemaan. Grels (Gregorius) Karhusta löytyy ainakin jotain tietoja, esim. että oli elänyt korkeaan ikään ja pappila oli päässyt hänen aikanaan pahoin rappeutumaan. Ikäänkuin hänen puolustuksekseen mainitaan vanhuuden ohella myös se, että herra Gregorius »i sin ålderdom warit straffat medh wanartige hustru och barn». Siis kirkkoherraa oli "vanhoilla päivillään rangaistu pahantapaisella vaimolla ja lapsilla". http://www.genealogia.fi/genos/44/44_69.htm

Akianderin paimenmuistosta (I ja II) tiedot löytyvät tällaisina:

Akianderin Herdaminne I, s. 396 (1868), Kivennapa:

Henricus Johannis var här kapellan under Laurentii
tid, 1639—1649.
Gift med Anna.
--------------------------------
Akianderin Herdaminne II (1869), s. 43-44, Muolaa:

Henricus Johannis Karhu var här pastor under Martinus
Henrici remotionstid 1583—1591.

Gregorius Henrici Karhu, son till förenämnde, var förut
kapellan här, pastor 1622—1658.
Gift med Karin. Barn: 1 Franciscus, gift med Elin.
2 Henricus, fältpredikant, gift med Johanna. 3 dotter, gift
med kapellanen i Walkjärvi Andreas Gustavi.

Akianderin paimenmuistosta Herdaminne för fordna Wiborgs och nuvarande Borgå stift. I–II. Bidrag till kännedom af Finlands natur och folk 13–14. Helsingfors 1868–1869. VIII + 479, I + 534 s. on olemassa uudempikin laitos http://www.kansallisbiografia.fi/paimenmuisto/?p=15.

Terveisin,

Timo W
07.01.14, 19:06
Grels Karhu (Gregorius Henrici) ja Karin Jöransdotter.


Poika: Henrik Karhu Henricus Gregorii,


http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=U30

Bodniemi37
07.01.14, 19:38
Grels Karhu (Gregorius Henrici) ja Karin Jöransdotter.


Poika: Henrik Karhu Henricus Gregorii,


http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=U30

Akianderin Herdaminne II, s. 388, Valkjärvi:

Capellaner

Henricus Georgii Karhu 1648—1659.

Andreas Gustavi 1663—1682.
Gift med pastorns i Mola Greg. Karhus dotter.

Kappalaisen patronyymi on virheellinen, pitäisi olla Gregorii (Georg=Yrjö, Grels=Reko).

Terveisin,

Regina
13.01.14, 13:06
Iso kiitos!