PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Qvarnbokhållaren Daniel Viktor Laurén


Marikki
31.12.13, 13:56
Daniel Viktor Laurén, qvarnbokhållare (minusta outo titteli, ehkä joku tietää mitä se tarkoittaa) syntymäaika/paikka ei tiedossa. Daniel Viktor oli leski avioituessaan Amanda Wilhelminan kanssa.
Vihittiin 10.3.1881 Kaarinassa Amanda Wilhelmina Ericsdotterin kanssa s.21.10.1856 Kaarina, Pascunda.
Kaikki mahdolliset tiedot pariskunnan vaiheista tästä eteenpäin otan kiitollisena vastaan ja tuoreimmat tiedot yksityisviestinä:)

Juha
31.12.13, 14:21
Tuo Kaarinan kylä on muuten Paaskunta


Ja mies oli myllynkirjanpitäjä


Juha

Marikki
31.12.13, 14:28
Kiitos Juha selvennyksestä:)
Ajattelin että se olisi myllynkirjanpitäjä, ei ole tullut aikaisemmin vastaan.
Tiedän että Pascunda on nykyään Paaskunta, käytin vaan sen ajan kirjoitusmuoto:cool:

Juha
31.12.13, 14:32
Anna Vilhelmiina Grönroos oli muuten miehen eka puoliso


Juha

Marikki
31.12.13, 14:38
Minulle täysin tuntematon tuttavuus, Danielin toinen vaimo kuuluu sukuun.

Marikki
01.01.14, 16:40
Mahtaako Anna Wilhelmina kuulua Halikko Härkis Grönroos sukuun?
Toinen vaihtoehto on Säkylä Pyhäjoen Grönroosit joka on tutkimatta minun osalta vielä.

Juha
01.01.14, 16:52
Grönroos nimisiä on niin paljon eivätkä he välttämättä ole mitään sukua keskenään, joten mahdotonta sanoa


Pitäisi vain jaksaa etsiä Turun rippikirjoista ao. pariskunta


Juha

Marikki
01.01.14, 17:20
Pitäisi kai vaan yrittää jaksaa, eilen jo harjoittelin niitten selaamista ja tänään olen jo vanha tekijä:D:

Juha
01.01.14, 20:31
Päätin tehdä asiasta lyhyen blogijutun;

http://juhansuku.blogspot.fi/2014/01/daniel-victor-lauren.html


Herran sukuperä on siis selvinnyt




Juha

Marikki
01.01.14, 21:00
Voi kiitos tosi paljon vaivannäöstäsi Daniel Viktorin suhteen:)

ristojohannes
01.01.14, 21:09
Turun sukututkijoitten jäsenlehdessä Aninkainen 4/2013 on Veli Pekka Toropaisen tutkimus Halistenkoski Erik Julinin vuokrakaudella 1824-74.
Halisten myllyt sijaitsivat Aurajoen rannassa Maarian ja Kaarinan puolella.
Kauppaneuvos Erik Julin harjoitti monenlaista toimintaa Halisten koskella.
Julin sai jatkettua vuokraoikeutta vuoteen 1899 asti. Julin kuoli kuitenkin ja Kosken vuokraoikeus siirtyi Julinin leskeltä melko pian, jo Julinin aikana toimineelle myllykirjuri, Daniel Wiktor Laurènille, joka esitti joulukuussa 1881 todistuksen siitä, että kosken rakennukset oli palovakuutettu 100200 markasta. Moskovskakaja palovakuutusyhtiöstä.

Varmaan myllykirjurin luotettavuutta paransi, kun haki vaimon myllyn naapurista varakkaasta Paaskunnan talosta.

Marikki
01.01.14, 21:19
Kiitos Risto tästä mielenkiintoisesta tiedosta:)
Minulle ei tulekaan Turun sukututkijoitten jäsenlehti, koska en ole toistaiseksi hakenut jäsenyyttä.