PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : MyHeritage


Mauril
28.12.13, 17:09
Tunteeko kukaan sellaista sukututkimusohjelmaa kuin MyHeritage? Itse ilmeisesti erehdyin ko. ohjelman lataamaa ja maksoin PremiunPlus versiosta yli 100 euroa.
Tein ohjeiden mukaisesti gedin sukuohjelmasta ja latasin sen MyHeritageen. Sitten alkoivat ongelmat ja ohjelmiston ylläpitäjä vaatii taas satasta lisää. Kirjoitin ylläpidolle jo maksaneeni, mutta heitä eivät minun ongelmani kiinnostaneet. Pitäisi maksaa vain lisää.
Muutoinkin ohjelma avautuu tosi hitaasti ja kaatuu helposti. Millaisia kokemuksia teillä muilla on Myheritagesta?

samiku
28.12.13, 19:00
Olen itse käyttänyt samaa ohjelmaa ja on toiminut ihan ok. Itse ohjelma on ilmainen. Olet maksanut premiumjäsenyydestä, jolla saat tiettyjä hakuetuja ja sukupuusi nettiin. Ilmainenkin toimii ihan ok, mutta henkilöiden määrää nettiin ladatessa on rajoitettu.

Tuolla vertailu maksullisten ja ilmaisen tilien välillä;
http://www.myheritage.com/FP/Company/subscription-plans.php?lang=FI

Itselläni oli maksullinen tili 2 vuotta, mutta en jatkanut sitä nyt syksyllä, kun en ole kovasti puuhuni löytänyt lisää. Ohjelma toimii silti omalla koneellani.

t: Sami

harrysme
30.12.13, 18:52
Toimii ihan hyvin ilmaisversionakin. En minä MH:sta mitään maksaisi, mutta saa sieltä jotakin lisätietoa.

Luulisin, että ongelma on jossakin muualla kuin itse ohjelmistossa.

Piitulainen
03.02.15, 13:15
Olenko tulkinnut MyHeritage-ehtoja väärin, kun olin ymmärtänyt, että Premium-kauden päättyessä tietojaan voi kuitenkin selailla, mutta ei lisätä uusia henkilöitä? En saanut koottua tuota maksettua 2500 nimeä aikarajoituksen puitteissa.

Samikun viestistä päätellen hän voi edelleen selailla tietojaan 2-vuotisen sopimuskauden jälkeenkin.

Hannu Haapaniemi
03.02.15, 15:02
Olen käyttänyt ilmaisohjelmaa varmaan jo kuutisen vuotta ja toimii edelleen.
En oikeastaan ole kaivannut maksullisen ohjelman "hienouksia", koska tutkismustani en suvustani tule nettiin laittamaan.
Netissä julkaistu tutkimus on niin helppo kopioida ja jakaa edelleen, olenkin joskus miettinyt kerääkö joku tiedot "välistä" jos julkaisisin tutkimukseni ohjelman kautta.

leilalm
04.02.15, 07:48
Aloittaessani sukututkimuksen vasta pari vuotta sitten,sain siihen ´alun´ eräästä Hesarin kuvasta,jossa ikäiseni rouva on koneensa äärellä ja teksti kertoo hänen tutkivan sukuaan MyHeritage -sivujen avulla.Siitä salamana myös ko.sivuille ja isäni sukunimelle.Löytyi `avoin ` linkki ja luulin heti löytäneeni sukulaisiani!Otin yhteyttä ja vaikka osoittautui myöhemmin,että mitään sukuyhteyttä ei meillä ollut,hän ihan pyytämättä lähetti minulle sukuselvitystä noin niinkuin aluksi!Ja mitä sukujuurta orpopojan tytär olikaan;en olisi kuunaan luullut aatelisia sieltä löytyvän (arvostan kyllä enemmän torpparijuuriani...).Sen alun mahtavan yhteensattuman jälkeen en ole juurikaan ko.sivuja käyttänyt;tuntuu,että ei pääse ilman maksuja kovinkaan pitkälle (tai en osaa...!).Mutta alkuun pääsi ja loppua ei näy...Leilalm

Piitulainen
04.02.15, 11:30
Kiitos kommenteista Hannu ja Leila. Tarkoitatteko, että käytätte sitä 250 henkilön ohjelmaa? Saitko Leila kopioitua keräämäsi sukututkimuksen alun toisaalle vai aloititko kirjaamisen alusta?

Toivoin, että saisin käyttää edes sitä 250-nimen ilmaisohjelmaa jatkossakin, mutta näköjään tuo 2-vuoden maksettu kausi 2500 nimeen estää nyt sen ilmaisenkin osan käytön. Olisin tehnyt samalle pohjalle suvun uusia haaroja.

Hannu Haapaniemi
04.02.15, 12:11
Omassa ohjelmassani (ilmainen) henkilömäärän syöttö tuntuu olevan rajaton,
olen kirjannut 16000 ja risat henkilömäärää ja ohjelma toimii täysin.
Ottakaa ihmeessä tiedoistanne välillä GEDCOM tiedosto, sillä voitte siirtää tietokantaanne myös muihin ohjelmiin, tai ladata uudestaan MyHaritage ilmaisohjelman.

leilalm
04.02.15, 12:35
Kiitos kysymästä,Piitulainen.Minä olen aivan onneton netin käyttäjä (!) eli sukupuuni on käsin (!) kirjoitettu ´lakana´,jonne sitten kirjaan löytöjäni.Siis koneella ei ole mitään...Minusta tuolta lakanalta näkee kerralla (!) koko porukan aina 1500-luvulta juuri syntyneeseen poikalapseen. Vanhanaikaista,olkoon vaan.Vaatii kyllä aika ison pöydän...Leilalm

Piitulainen
05.02.15, 11:39
Kiitos rohkaisusta, Leilalm! Olen samanlainen netin käyttäjä ja harmittelen, etten ole kirjannut käsin lakanaan suurella vaivalla hankkimiani tietoja (joitakin 1700-lukua varhaisempia ja maakunta-arkistossa istumista).

Vahingosta viisastuu, mutta tuskin jaksan aloittaa alusta.

Hannu, huomasin tuon GEDOM-tiedosto asian, mutta en ymmärrä asiaa. Pyysin apua 38 serkultani fb-ryhmässä, mutta ketään asia ei innostanut vaikka jotkut heistä ovat alan ammattilaisia ... ja nuorempaa ikäluokkaa.

Suku :((

leilalm
05.02.15, 12:35
Tervehdys Piitulainen!Kyllä tuo suku on rakas,mutta joskus vähän,sanoisinko,kiittämätön...En minä kiitoksia tarvitse sukututkimuksistani;riittää se suuri mielihyvä,mitä tämä harrastus itselle tuo!Onneksi olen sukujuhlissa törmännyt isäni serkkuun,ikäiseeni,joka myös tietämättäni on kerännyt samasta suvusta tietoja.Että on edes yksi,joka on todella kiinnostunut `menneistä haamuista´... Ja aloin heti alusta pitäen tehdä noita sukupuita (3 kpl)isoille papereille,mutta aina on pitänyt siirtyä isompiin!Tämä nyt meni vähän sivuraiteille...Leilalm

Inkerista
11.12.15, 14:01
Kannattaako tuo maksullinen MyHeritage? Itse olen ainakin ihan jumissa sukututkimukseni kanssa, isovanhempien isovanhemmat ovat selvillä, mutta siihen tyssää. Pystyykö siinä maksullisessa versiossa siis selailemaan muiden sukupuita ja ottamaan yhteyttä helpommin? Tuolla saattaisi olla jotain jotka liippaisivat ainakin läheltä omaa sukua, mutta ilmaisversiossa mitään ei pysty tekemään.

leilalm
11.12.15, 14:31
Hyvä Inkerista!Itselläni,alottelijalla pari vuotta sitten,meni näin:en maksanut MyHeritagelle senttiäkään.Kun sinulla (ja minulla)on selvillä isoisovanhemmat,varmaakin 1800-luvulla syntyneet,niin kirkonkirjoihin vain tutustumaan.Sieltä löytyy!Yleensä...Ja Hiski on myös melkoinen tietolähde.Onnea!Leilalm

Hannu Hellsten
12.12.15, 22:41
Noiden nettisukuohjelmien kanssa kannattaisi olla varovainen. Kun kerran olet nettiin jotain laittanut, pois et sitä sieltä saa.

ilkant
14.12.15, 02:05
FaceBookissa on ollut keskusteluketju MyHeritagesta. Joku valitteli, että hänen sukutietojaan on käpälöity. Syntymäaikoja muuteltu ja myös nimiä.

Siellä on asetus, että vain sukupuun tekijä voi muuttaa tietoja. Mutta se on oletusarvoisesti pois päältä. Eli kuka tahansa voi muutella tietoja. Kannattanee heti vaihtaa asetusta!

MyHeritage on muuten ostanut Genin. Geniä käyttää yksi Suojärvi-projekti ilmaisena ja projektissa on noin 2300 jäsentä (minä mukaanlukien). Geni tekee Smart Match -ehdotuksia MyHeritagen henkilöosumista, mutta siitä pitäisi maksaa 8 dollaria kuukaudessa. Ei kannattane. Minua kiinnosti yksi sellainen osuma niin paljon, että aloin setviä asiaa yhden Geni-kuraattorin (hänellä enemmän oikeuksia) kanssa. Selvisi, että osuma tuli Mormonien arkistojen kautta. Ja tieto oli mennyt sinne varmasti sen kautta kun yksi tämän henkilön lapsista oli metodisti tai mormooni. Hehän kastavat kaikki sukulaisetkin. Itse tästä Smart Matchistä ei ollut kuin syntymäaika ja sen tiesinkin jo aiemmin.

ilkant
14.12.15, 02:09
Toinen huomionarvoinen asia on yleensä kaikkiin amerikkalaisiin palveluihin liittyen. Käyttöehdoissa on kirjoitettu, että kaikki tieto, mitä sinne tuodaan, tekijänoikeudet siirtyvät välittömästi palvelun tarjoajalle.

Palveluntarjoaja voi myydä tietoja, muokata tietoja mainoksia varten, jne.

harrysme
14.12.15, 09:23
Minusta on välttämätöntä, että kuka tahansa voi muuttaa Genin profiilien tietoja ja yhdistellä profiileita. Yhteistoiminta on koko systeemin idea. Elossa olevat henkilöt ovat oletusarvoisesti piiloitettuja ja lukittuja (heitä ei oikeastaan saisi laittaakaan). Luonnollisesti voi perustellusti merkitä muitakin profiileita yksityisiksi. Häiriköt voi tarvittaessa sulkea ulos puistaan.

Muuten olen ihan samaa mieltä. Nettipuihin ei tule merkitä mitään tietoa, mitä kuka tahansa ei saa tietää.

harrysme
14.12.15, 09:27
Jaa, kysymys oli ensisijaisesti Heritagesta. Siellä jokaisella on oma puunsa ja on syytä tehdä tietoinen päätös haluaako muiden täydentävän puutaan vai ei. Voivatko todella muut, kuin kuhunkin puuhun hyväksytyt jäsenet muuttaa puuta ?

ilkant
14.12.15, 23:39
Häiriköt voi tarvittaessa sulkea ulos puistaan.

Olen ajatellut, että ne tietojen muuttajat eivät ole häiriköitä, jotka tahallaan sotkevat sukupuita. Voihan sellaisiakin olla tietenkin. He ovat todennäköisesti sellaisia, jotka ovat saaneet jostain vääriä tietoja ja "korjaavat" ne sukupuihin.