PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Lyyli Säilä


Marilai
25.12.13, 17:20
Olisiko kenelläkään tietoa Salolaisesta taiteilija Lyyli Säilästä s. 1905 k. 1967? Säilä sukunimeä on, mutta en vielä ole osunut sukuun. Tuntuu, ettei tietoa juuri löydy. Ei jälkeläisiä tai perhettä, Kerttu sisko kyllä.

Julle
26.12.13, 12:26
< Olisiko kenelläkään tietoa Salolaisesta taiteilija Lyyli Säilästä s. 1905 k. 1967? Säilä sukunimeä on, mutta en vielä ole osunut sukuun. Tuntuu, ettei tietoa juuri löydy. Ei jälkeläisiä tai perhettä, Kerttu sisko kyllä. >

http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/fi/taiteilijat/1422

Tutkimisiin

ristojohannes
26.12.13, 12:59
Kysyjälle saattaa tämä Salon Taidemuseon esite taiteilijasta tuttu.

Debyyttinsä ehti ennen sotaa antaa myös salolainen Lyyli Säilä (1905-1967), joka toimi
keskikoulun käytyään ensin vakuutusvirkailijana vuosina 1926-1930 ja opiskeli Taideyhdistyksen piirustuskoulussa Helsingissä vuosina 1928-1933. Hän toi ensimmäisen kerran maalauksiaan esille Suomen Taiteilijain näyttelyssä 1937. Vuonna 1943 Säilä osallistui Saksassa pidettyyn naistaiteilijoiden yhteisnäyttelyyn ja 1946 turkulaistaiteen suurkatselmukseen Göteborgissa. Salonseutulaisista miestaiteilijoista oli mukana Göteborgissa ainakin Viljo Hurme.
Lyyli Säilä asui talvet Salossa syntymäkodissaan Turuntien varrella. Täällä hän maalasi muun muassa katunäkymiä ja maisemia Lukkarinmäeltä. Kesät hän vietti äitinsä kotipitäjässä Kustavissa, jossa hänellä oli huvila ateljeineen. Useiden mieskollegoidensa tavoin Lyyli Säilä otti osaa myös seudun yhdistystoimintaan. Häntä sai Salon Lotta-Svärd -yhdistys monasti kiittää taiteellisesta avusta. Opintomatkoja Lyyli Säilä teki Saksaan, Neuvostoliittoon, Italiaan ja Ranskaan.

Marilai
26.12.13, 13:47
Hei. Kiitos vastauksesta. Olen itse museon toiminnassa mukana, joten pohjatieto on tuttua ja Säilä on minulle myös sukua. Olin vain itse niin pieni käydessäni hänellä, etten muista siitä juurikaan eikä tunnu kovin monilla muillakaan tunnu olevan muistikuvia tai valokuviakaan. Teen sukututkimusta ja tiedot olisivat tervetulleita. Kiitos vielä kerran :) Marita

ristojohannes
26.12.13, 14:17
Marilai.

Luultavasti Lyylin vanhempien alkuperäinen sukunimi oli joku muu kuin Säilä.
Salon seudulla näyttää olleen 1900-luvun alussa pari nimenmuutosta Säiläksi.
Kerttu os.Säilä löytyy tiedoistani ilman vanhempia.Avionimi Loiske.
Onkohan sama josta mainitst. Ei heistä enempää, koska menee luvattomalle ajalle.

Marilai
26.12.13, 15:48
Kiitos hyvästä vinkistä. Lähdempä kokeilemaan onneani. t. Marita

Seija Randell
01.01.14, 22:33
Näyttää olevan paljon henkilöitä, jotka ovat ottaneet Säilä-nimen. Ihan Salon seudullakin on useita, mm. Falenius, Grönholm (Salon kauppalassa),Sandholm vuoden 1906 aikaan.
Minulla on lisäksi tiedoissani Säilä-nimisiä, joiden nimi on olltu Nummelin. Muutos on tehty rippikirjaan 1898-1907 Perttelissä eli luultavasti ennen tuota suurta nimenmuuttoa. Siinä perheessä ei ole 1905 syntynyttä Lyyli-tytärtä.
Jos hän on asunut syntymäkodissaan, voisi arvata tuota Emil Edvard Grönholmia. Salon syntyneitten luettelo päättyy ennen Lyylin syntymävuotta. Viimeisessä rippikirjassa, joka päättyy 1897, ei kauppalasta löydy G-kirjaimen kohdalta Grönholmia. Voi toki löytyä jonkun muun sivulta.

Marilai
02.01.14, 14:10
Hei Seija. Kiitos vastauksestasi. Koetan lähteä selvittämään näillä tiedoilla.

aija
03.01.14, 09:22
Hei! Olen joskus tavannut Lyyli säilän Kustavissa ,jossa hän vietti kesiään ja oli hyvä ystävä edesmenneen enoni kanssa.Löysin Lyylin lähettämistä kirjeistä enolleni sen verran tietoa ,että hänen sisarensa oli Kerttu.Lyylin äiti on elänyt vielä -60 luvun alkupuolella ,mutta Kerttu on näihin aikoihin kuollut.Heidän vanhemmistaan ei minullakaan ole tietoa. Yritän vielä etsiä,jos löytyisi lisää valaistusta asiaan.Terv.Aija

Marilai
03.01.14, 14:54
Aija, olisi hienoa jos joku tiedonmurunen löytyisi, mistä voisi jonkun päätelmän tehdä. Kiitos! t. Marita

aija
04.01.14, 14:39
Hei! Olen nyt käynyt läpi niitä enoni kirjeitä ja löysin tiedon Lyyli Säilän äidin syntymäpäivästä jolloin hän on täyttänyt 86 vuotta.Sen tiedon perusteella katsoin Kustavin kastettujen luettelosta ja hänen äitisä näyttäisi olevan 10.5.1876 syntynyt Lydia Amanda Kivimaan Simolan talollisen Johan Simonssonin s. 19.4.1835 ja vaimonsa Judith Amanda Davidsdotterin s. 19.2.1840,tytär.
Lydia Amanda Johansdotter on muuttanut Kustavista Marttilaan 21.12.1892.
Marttilan muuttaneiden luettelossa päivämäärä on 2.1.1893.Marttilasta hän on muuttanut Turkuun 28.1.1894.Lyylin isästä minulla ei ole tietoja ja äidin myöhempiä vaiheita ei Turun kirkonkirjojen avulla pysty selvittämään.
Koska tiedän missä Lyyli Säilän kesähuvila oli niin sen perusteella on melko todennäköistä ,että hänen äitinsä lapsuudenkoti on ollut juuri tuo Simolan talo,joka on ollut samalla alueella.Lyyli Säilä ei ollut naimisissa ja hänellä ei ollut lapsia.Toivottavasti näistä tiedoista on jotain apua. Aija

ristojohannes
04.01.14, 15:23
Lydia Amanda oli pari vuotta piikana Karinaisten Kyrön Korvan talossa.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=21354&pnum=94

Korvalla oli piikana pari vuotta ennen Lydiaa, Alma Juhantytär Kustavin Kivimaasta, joka muutti takaisin Kustaviin ja tilalle tuli Lydia.
Olivatkohan tytöt sukulaisia keskenään.
Muuttoliike Kustavin ja Karinaisten välillä oli harvinaista.

Marilai
04.01.14, 15:56
Kiitos Aija. Tietoa tuli enemmän kuin osasin toivoa. Ajoitus sopii, koska hän on syntynyt Salossa 1905. Tämä on iso apu. Mielenkiintoista kun olen käynyt täällä paikkakunnalla henkilöt läpi, jotka voisivat tuntea, ei ole kenelläkään oikein tietoja. Yksi kysymys: onko kirjeet mahdollisesti luvalla lainattavissa kun Salossa ollaan järjestämässä Lyylin näyttelyä tänä tai ensi vuonna? Tai osa, onhan niissä kuitenkin henkilökohtaisia asioita. Lainaajana olisi Salon Taidemuseo Veturitallin Ystävät ry. Iso kiitos vielä tästä. Marita

ristojohannes
04.01.14, 15:58
Onkohan näillä kolmella pienellä uutisella jotain yhteyttä Lyyli Säilään.

Avioliittoon on Turussa 4.4.1897 kuulutettu vahtiesimies Emil Edvard Grönholm ja neiti Lydia Amanda Simonsson.

Aseman poliisiksi Salon asemalle on kuvernööri määrännyt vanginvartijan täkäläisestä (Turku) lääninvankilasta Emil Grönholmin.

12.5.1906 on Salossa Emil Edvard Grönholm muuttanut nimensä Eemil Eetu Säilä.

Lydian patronyymi on Karinaisten rippikirjassa Simontytär toisin kuin Aijan tiedossa.

ristojohannes
04.01.14, 16:01
Poliisiksi nimitysvuosi oli 1901.

Marilai
04.01.14, 16:54
Kiitos myös sinulle Ristojohannes. Helpottaa palapelin kokoamista kun on näin paljon kättä pidempää tiedossa :)

ristojohannes
04.01.14, 16:59
Poliisi Emil Edvard Grönholm ja vaimo Lydia Amanda syntyy poika Eero Sakari 26.7.1901 Salossa

aija
04.01.14, 17:12
Risto Johannekselle:Lydialla oli sisar nimeltään Alma s. 31.8.1870 ja muuttanut Kustavista Turkuun 16.1.1888. Ilmeisesti tässä on oikeat henkilöt kyseessä,mutta jostain syystä Lydian patronyymi on vaihtunut Simontyttäreksi. Hänen isänsä oli Johan Simonsson ja talon nimi oli Simola.
Luultavasti myös Lyyli Säilän isä on juuri tuo Grönholm.
Marilaille:Olen kyllä valmis lainaamaan niitä kirjeitä ja minulla on myös Lyylin tekemiä piirroksia ja yksi maalaus. Aija

ristojohannes
04.01.14, 17:23
Ilmeisesti Simolan tyttäret olivat kauppapuksuina, Korvan talossa sijaitsi Nikolai Haapasen kauppa, jossa muuten syntyi Eeva Kuuskosken isoisä Pauli.

Marilai
04.01.14, 17:26
Ristojohannes. Mielenkiintoisia asioita ilmenee. Kiitos.

Marilai
04.01.14, 18:08
Heino juttu Aija. Otan sinuun yhteyttä kun aika lähenee ja tiedän milloin näyttelyn osalta jotain tapahtuu.

Marilai
22.11.14, 15:15
Hei Aija. Oliko sinulla tiedossa Lyyli Säilän tauluja? Jonkin aikaa on kulunut kirjeenvaihdostamme. Salon Taidemuseo alkaa etsiä tulevaa näyttelyä varten materiaalia tai tauluja. Kaikki häneen liittyvä olisi kiinnostavaa. t. Marita

aija
22.11.14, 15:24
Hei! Omistan yhden Lyyli Säilän taulun,jonka hän on maalannut Kustavissa ja aiheena ollut minun mummolani meren rannalla. Minulla on myös niitä vanhoja kirjeitä,joista jo keskustelimmekin aiemmin. Aija

Marilai
22.11.14, 16:17
Kiva juttu. Mielelläni palaan asiaan. Museolla tulossa Uuno Eskolan näyttely ja sen jälkeen alkaa Säilän taiteen metsästys. t. Marita

Marilai
15.12.14, 14:03
Hei. Laitatko minulle sähköpostiosoitteesi? Salon taidemuseo on alkanut metsästää Säilän teoksia kesän 2015 näyttelyyn. Mainitsemasi kirjeet olisivat pikantti sävy siihen. Kerron lisätietoja sitten. t. Marita

aija
17.12.14, 08:28
Hei! Tässä sähköpostiosoitteeni: arja.pikkarainen*uusikaupunki.fi terv.Aija

Marilai
25.03.15, 11:50
Marilai.

Luultavasti Lyylin vanhempien alkuperäinen sukunimi oli joku muu kuin Säilä.
Salon seudulla näyttää olleen 1900-luvun alussa pari nimenmuutosta Säiläksi.
Kerttu os.Säilä löytyy tiedoistani ilman vanhempia.Avionimi Loiske.
Onkohan sama josta mainitst. Ei heistä enempää, koska menee luvattomalle ajalle.

Hei Risto. Sain Kertun syntymäajaksi varmistettua 1899. Onko sinulla sama henkilö tiedossa? Minulle riittäisi toistaiseksi varmistaa tuo avionimi. terv. Marita

ristojohannes
25.03.15, 15:23
Marilai.
Todennäköisesti tiedostossani oleva Kerttu Säilä. jonka synt. aikaa en tiedä, on eri Kerttu, ainakin huomattavasti nuorempi kuin Sinun Kerttusi.
Kerttu Eva Maria avioitui 1947 1915 syntyneen miehen kanssa.

Marilai
25.03.15, 15:38
Näin taitaa olla. Kiitos kuitenkin.