PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukujuurien etsintää


Kxickus
18.12.13, 18:36
Onko kellään tarkempaa tietoa mistä Haapaveden Rytkyn talon alkuperäiset asukkat tulivat paikkakunnalle.Kirkon kirjojen vanhin maininta on muistaakseni 1660.Erkki, Erkin poika Rytky.Rytky on minunkin sukuni vanhin tiedossa oleva nimi.

eva-riitta uotila
18.12.13, 22:00
Hei!
Kysymykseesi en osaa vastata,mutta oman äitini sukujuuria tutkiessani törmäsin Rytkyihin:Äitini äidin äidin isän äiti oli Carin Staffansdr Rytky s.19.5.1760 ja k.4.4.1796.Hänen isänsä oli Staffan Johansson.s. 17.12.1726,k.14.6.1772 ja tämän isä Johan Staffansson s.20.3.1704.kuolinaikaa en löytänyt. Sen pidemmälle en tainnut päästäkään taaksepäin. Onko näissä sinulle tuttuja henkilöitä?
t.eva-riitta

Kxickus
18.12.13, 23:28
Hei!
Kysymykseesi en osaa vastata,mutta oman äitini sukujuuria tutkiessani törmäsin Rytkyihin:Äitini äidin äidin isän äiti oli Carin Staffansdr Rytky s.19.5.1760 ja k.4.4.1796.Hänen isänsä oli Staffan Johansson.s. 17.12.1726,k.14.6.1772 ja tämän isä Johan Staffansson s.20.3.1704.kuolinaikaa en löytänyt. Sen pidemmälle en tainnut päästäkään taaksepäin. Onko näissä sinulle tuttuja henkilöitä?
t.eva-riitta

Kiitos kun vastasit eeva riitta uotila.Muistelen että esi isäni Rytky ,siis ukkini monessa polvessa taaksepäin,on jo tuohon aikaan 1760 mennyt kotivävyksi Haapaveden kirkonkylän Huikariin,ja ottanut talon nimen siellä sukunimekseen.Jotenkin tuntuu,että olen nuo nimet lukenut ja nähnyt jotka mainitset.Tarkistan asiaa paremmin vielä moneen kertaankin,ja kirjoitan mitä löydän..

Kxickus
19.12.13, 18:51
[QUOTE=Kxickus;231533]Kiitos kun vastasit ystävällisesti kyselyihini eva-riitta uotila.Kyllä mainitsemasi nimet ovat tuttuja sieltä minunkin esi-vanhempieni kirkonkirjoista.Minun esi-isäni tuli kotivävyksi Rytkyltä, Haapajärven (Haapaveden)kirkonkylän Huikariin jo .v.1727. Ja muutti nimensä talon mukaan Huikariksi.Vanhin maininta Rytkyistä minkä tiedän on v. 1692.Erick Erickin poika Rytkyn, lasten kastekirjasta.Nähtävästi meidän kummankin esivanhemmat tulevat sieltä.Kuitenkin kun nämä asiat on meillä jotakuinkin tiedossa,minua kiinnostaa se seikka,jotta mistä ja milloin Rytkyn suku tuli tuonne Mieluskosken Rytkylle.
Olen kyllä yrittänyt kaikin keinoin tutkia asiaa minäkin, kuten ehkä monet muutkin,mutta ainoastaan jonkinmoinen arvaus voisi löytyä,Rytky nimen alkuperästä, Rydger. Kirjoitapas se Googleen ja ota sieltä Wigipedian heraldiikka sivu.Mutta sitä en kyllä ole mistään saanut sitten selville,että miten ja kuinka suku olisi Preussista Veiksel joen varrelta, tänne Haapaveden korpeen tullut?
Olisihan se eri hienoa,jos olisimme Preussin ritareiden jälkeläisiä.

Jari T.M.
19.12.13, 20:12
Hei

Suur-Pyhäjoen Historia-kirjassa on jtn. Haapaveden Rytkyn suvusta. Perimätiedon mukaan olisivat tulleet Kiuruveden Rytkynkylästä. Heikki taisi olla eka asukki Mieluskosken Rytkyssä vuodesta 1608...


- Jari -

Kxickus
20.12.13, 15:24
Hei

Suur-Pyhäjoen Historia-kirjassa on jtn. Haapaveden Rytkyn suvusta. Perimätiedon mukaan olisivat tulleet Kiuruveden Rytkynkylästä. Heikki taisi olla eka asukki Mieluskosken Rytkyssä vuodesta 1608...


- Jari -
Kiitos Jari TM. kun vastasit minulle.Olen koko ikäni asunut Kiuruvedellä,ja kuullut sellaisesta perimätiedosta.että Tuossa Rytkyn niemellä olisi asunut jonkin aikaa Rytky niminen mies (perheineen) ,n 1500 luvulla, ja siitä jatkanut matkaa jonnekin? Ja että kylä olisi hänen mukaansa sitten saanut nimensä.En ole tullut sitä yhdistäneeksi sinne Mieluskosken Rytkyyn.Olen vain ängännyt etsiä tietoa siitä kuinka Rytky tuli sinne ehkä laivalla merta pitkin,mutta en ole mistään löytänyt mitään vihjettä sellaisesta, onhan hän voinut tulla Pyhäjokea pitkin sinne meloen. Kiuruveden Rytkyltä on jonkinmoista vesitietä ainakin ollut lähelle Pyhäjärveä ja Pyhäjokea. No nythän minulla on taas uutta mietittävää joulun pyhiksi.Että,mistä Rytky niminen mies tuli Kiuruvedelle,joka siihen aikaan tämä Kiuruveden pitäjä on kuulunut Rautalammin emäpitäjään.Ollen heidän erän käynti alueitaan. Joten suuri kiitos sinulle kun vastasit ja annoit uutta mietittävää.

eva-riitta uotila
20.12.13, 17:28
Hei!
Kyllä minäkin enemmän kallistun tuohon ihan kotimaiseen juuristoon.Eipä siellä Pohjanmaan soilla ole tainnut pappeja herraskaisempia paljon liikuskella. Nekin jotkut,joilla on siunautunut herraskaisempi nimi ovat useimmiten Ruotsin vallan aikana sotilaina saatuja nimiä,mies on kuitenkin ihka pohjalaista talonpoikaisaatelia nimen takana.Perilliset sitten luulevat olevansa oikeinkin aatelisia.http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon12.gif

Mutta näistä piioista(ja rengeistä) piti kysymäni,jos joku osaa vastata:
Onko voinut käydä niin,että piika on saanut "attestin" ja merkitty muuttokirjaan muuttaneeksi seuraavaan paikkaansa,mutta ei ole muuttanutkaan?
Ihmettelen nääs edelleen tuota Maria Rongaista,kun hänet on H:ssä merkitty muuttaneeksi Viipuriin,mutta ei löydy sieltä(ei myöskään Karjala-seuran haulla).:confused:

Kxickus
20.12.13, 19:44
Hei!
Kyllä minäkin enemmän kallistun tuohon ihan kotimaiseen juuristoon.Eipä siellä Pohjanmaan soilla ole tainnut pappeja herraskaisempia paljon liikuskella. Nekin jotkut,joilla on siunautunut herraskaisempi nimi ovat useimmiten Ruotsin vallan aikana sotilaina saatuja nimiä,mies on kuitenkin ihka pohjalaista talonpoikaisaatelia nimen takana.Perilliset sitten luulevat olevansa oikeinkin aatelisia.http://suku.genealogia.fi/images/icons/icon12.gif

Mutta näistä piioista(ja rengeistä) piti kysymäni,jos joku osaa vastata:
Onko voinut käydä niin,että piika on saanut "attestin" ja merkitty muuttokirjaan muuttaneeksi seuraavaan paikkaansa,mutta ei ole muuttanutkaan?
Ihmettelen nääs edelleen tuota Maria Rongaista,kun hänet on H:ssä merkitty muuttaneeksi Viipuriin,mutta ei löydy sieltä(ei myöskään Karjala-seuran haulla).:confused:

Noh,pää asia että ollaan jotain aatelis sukua.Tutkitaan ja tutkaillaan sitäkin edelleen.Mielenkintoistahan tämä mielipideiten vaihto joka tapauksessa on,ja saa jotain virikettä kuitenkin.

Kiinnostuin tuosta kun kyselet.piika Maria Rongaisesta,että häntä ei löydy Viipuriin muuttaneena.No ei kyllä löydy kaupunki eikä maaseurakunnasta josta äitini suku on kotoisin.Siksi katsoin kirkonkirjoja,kastekirjoja..Rongaisia on asunut Viipurin maseurakunnassa ,v, 1737-39,aikana ainakin.Mutta ei se ole hän.
Jos piika onkin löytänyt jonkun matkallaan Viipuriin ja jäänyt emännäksi välille.

E Juhani Tenhunen
28.12.13, 09:17
Että,mistä Rytky niminen mies tuli Kiuruvedelle,joka siihen aikaan tämä Kiuruveden pitäjä on kuulunut Rautalammin emäpitäjään.Ollen heidän erän käynti alueitaan. Joten suuri kiitos sinulle kun vastasit ja annoit uutta mietittävää.

Kiuruveden Rytky ei ole kuulunut Rautalammin emäpitäjään, mutta Pielaveden Rytkynsalo eli nykyinen Salonsaari on. Rytky -nimi on tullut nimestä Rydz (venäläinen), millä todennäköisesti tarkoitettiin karjalaisia.

E. Juhani Tenhunen

Kxickus
28.12.13, 12:47
Kiuruveden Rytky ei ole kuulunut Rautalammin emäpitäjään, mutta Pielaveden Rytkynsalo eli nykyinen Salonsaari on. Rytky -nimi on tullut nimestä Rydz (venäläinen), millä todennäköisesti tarkoitettiin karjalaisia.

E. Juhani Tenhunen

Kiitos Juhani Tenhunen kun kirjoitit. Tuon kaltaisia tietoja minä juuri täältä olen etsimässä,enkä ole mikään historioitsija.Kiinnosti vain,että mistä esi-isäni Rytkyt ovat tulleet Hapavedelle alun alkaen. Ja nyt,olen saanut hyviä vastauksia,mitä kautta ja mistäpäin he saattoivat tulla,toden näköisesti.En tiennyt,että Pielaveden Salonsaari on ollut Rytkynsalo,vissiin aikaisemmalta nimeltään.
Raajuassa on ollut verotettuna1637,Iwaska Rydhz, niminen henkilö, karjalassa.

E Juhani Tenhunen
29.12.13, 09:03
Kiitos Juhani Tenhunen kun kirjoitit. Tuon kaltaisia tietoja minä juuri täältä olen etsimässä,enkä ole mikään historioitsija.Kiinnosti vain,että mistä esi-isäni Rytkyt ovat tulleet Hapavedelle alun alkaen. Ja nyt,olen saanut hyviä vastauksia,mitä kautta ja mistäpäin he saattoivat tulla,toden näköisesti.En tiennyt,että Pielaveden Salonsaari on ollut Rytkynsalo,vissiin aikaisemmalta nimeltään.
Raajuassa on ollut verotettuna1637,Iwaska Rydhz, niminen henkilö, karjalassa.

Pielaveden Laukkalan Rytkynsaloa pidetään Laukkanen -suvun mahdollisena alkukotina. Entisen maakuntarajan toisella puolella sijaitsee Kolehmala, joka on saattanut olla 1540-luvun Kolehmainen-Tenhunen -uudisraivaajakaksikon sillanpää seudulla ja Kolehmaisten asuinpaikka Joroisten suunnasta tultaessa. Tenhuset siirtyivät ylemmäs nykyiseen Kiuruveden Sulkavan Haarankylään, mistä osa suvusta siirtyi 1600-luvulla nykyiseen Kiuruveden Rytkyn Vanhatenhulaan. Oma sukuhaarani päätyi Haaran paikalta Kiuruveden nykyisen kaupungintalon paikalle Kiuruveden Kettulaan, mistä sukumatkaa voi seurata Oregonin Astorian kautta koukaten takaisin Kiuruvedelle (mahdollisesti Rytkyn Vanhatenhulan kautta) ja edelleen mm. Jyväskylän ja Lahden kautta Helsinkiin, minne isoisäni, nahkatukkukauppias J.A. Tenhunen siirtyi toiminimineen 1920.

Rytky -nimestä lienee johdettu sukunimi Rytkönen, jonka kantakylä taitaa olla juuri Kiuruveden Rytky.

Isoäitini suku Pehkonen näyttäisi jo varhain tulleen Pohjois-Savosta Pohjois-Pohjanmaalle nykyiseen Siikajoen Paavolan (alk. Pehkolan) Pehkoseen. mistä sitten on siirrytty Revonlahden kautta Ouluun.

E. Juhani Tenhunen

LRyder
31.08.23, 20:14
Hei, 10 vuotta tästä keskustelusta ja palaan aiheeseen. Tämä ajatus Rytkönen nimen alkuperästä on juurikin toisinpäin. Rytkönen on vanha nimi 1400-luvulta. Nimittäin Paavo Pekanpoika Rytkönen s. n. 1593 muutti dokumenttien mukaan (Pohjois-Savon Rytköset kirjasen tutkimus) Kiuruveden Rytkyn järvelle Pielavedeltä ja oli siellä myllyn osakas. Puromylly näkyy kartoissa. Rytky sukunimi ei jäänyt Kiuruvedelle vaan Kiuruvedeltä tulleet savolaiset, Mylly - ja Rytky-sukunimen haltijat asettuivat Haapavedelle Pyhäjokea pitkin sivummalle Rytkyn järven rantaan ensin joskus 1500 -luvun lopussa tai 1600-luvun alussa. Siinä oli aluksi vain metsästysmaja. Ilmeisesti Pyhäjoen Haapaveden järven rannat olivat jo asutetut kun Rytkyn miehet asettuivat pienen Rytkynjärven rantaan . DNA-testien mukaan Rytkyt ja Rytköset ovat kaukaisia serkkuja.