PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Maria Påhlsdotter Rongainen


eva-riitta uotila
15.12.13, 20:38
Hei!
Olen tässä etsiskellyt reipasta piikatyttöä ,s.22.3.1843 Rantsilassa.Lähti 30.10.1857(tai 8) Ouluun.En löytänyt häntä Oulusta muutoin kuin muuttamassa Helsinkiin 25.7.1862.Enkä Helsingistä muutoin kuin muuttamassa 21.12.1863 Viipuriin.
A) missähän hän on mahtanut piikoa?
B) mitä tarkoittaa Helsingistä poismuuttaessa sarakemerkintä 2-595?
C) mistä ihmeestä löydän hänet Viipurista?Pitääkö kahlata kaikki rippikirjat läpi,kun ei ole mitään viitettä mahdollisesta sijoituksesta?
Nopeasti hän näyttää muuttaneen paikasta toiseen - mahtoiko muuttaa jonkun perheen mukana vai ihan omin päin aina uuteen pestuupaikkaan?

Hän on äitini isän äidin nuorempi sisar,joka on mielenkiintoisesti valinnut eri tiet kuin isosisarensa,joka pysyi lähikunnissa ja avioitui sitten Haapajärvelle.
Vinkkejä odotellen
eva-riitta

Pietari Jörönpoika
15.12.13, 22:43
Oulun rippikirjoista hänet löytää täältä:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/oulu/rippikirja_1858-1867_tksrk_ik135_iii/239.htm
Piikomispaikka ei tuosta tarkemmin selviä, ainoastaan muuttojen ajankohdat. Oletettavasti jonkin porvarin kodissa. Työpaikan vaihtaminen ei tuolloin ollut kovinkaan tavatonta, olen itse jäljittänyt henkilöitä, jotka ovat vaihtaneet taloa lähes joka vuosi. Pestijaksohan oli yleensä vuoden mittainen, ainakin maaseudulla.

Alpo Rantala
15.12.13, 23:25
Kokeile Karjala-tietokantaa. Siellä voi hakea yksittäisiä henkilöitä. Sisältää selkeät hakuohjeet.

Alpo Rantala

eva-riitta uotila
16.12.13, 18:26
Kiitokset vinkeistä!

eva-riitta uotila
16.12.13, 18:55
Kiitokset vinkeistä!

Yritin noilla vinkeillä hakea Viipurista - ei löytynyt.Täytyneekö luovuttaa?
Kokeilin vielä Viaporinkin,ei sielläkään. Tosin Helsingin kirjassa on kyllä selvä Wiborg,että niin se pitäisi olla.
Voisiko olla,että hän olisi avioitunut ja päätynyt Viipuriin eri nimellä kuin lähti?
Tosin Karjala-tietokanta ei antanut pelkällä Maria Påhlsdotterillakaan mitään.