PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ohjelmiston valinta / vaihto


Sakara
25.11.13, 14:09
Nykysin käytössö on Sukuohjelmisto, mutta kun sitä ei enää päivitetä, kannattaisiko vaihtaa esim Sukujutut-versioon.

Tiedän että asia on pitkälti henkilökohtainen.
Sukuhaarojani on tutkittu aika pitkälti. Lähinnan pitää täydentää tietoja, joistakin haaroista hakea uusia jäseniä. Toivottavasti löytyisi myös henkilöhistoriaa.

Tuoko ohjelmiston päivitys millaista lisäarvoa?
Sukujutuissa näkemäni sukupuu on selkäesti parempi kuin nykyversiossani oleva graafinen esitystapa.

Oletteko käyttäneet kynäskannereita. Sihesta olen aiemmin kysellyt, laitteen hankinta jäi harkinnan asteelle siinä missä tämä sukujen tutkiminen on ollut tauoll, mutta nyt olisi tarkoitus jatkaa ja etsiöä tietoja muulatakin kuin kirkollisista lähteistä. Kopioitahan tarvittaessa saa vai oletteko törmänneet tilanteeseen että sknnaus olisi kielletty.

t. sakara

automatti
25.11.13, 20:19
Hei
Kynäskanneria olen kokeillut, mutta nykyiset kamerat ovat niin tarkkoja, että niillä skannaaminen on paljon helpompaa

t. Automatti

Sakara
26.11.13, 08:47
Minkälainen kamera --mietittyttää kun salamaa ei saa käyttää ja eikö pitkän tekstin kuvaaminen pidä tehdä monessa osassa; esim perukirja.
Skannerit ovat reilut 100€

tkukkonen
26.11.13, 09:34
Jos digikamerassa on makrokuvausmahdollisuus, ja vaikkapa 8 megapixeliä tai enemmän, asian pitäisi luonnistua. Kuvan vakaajasta on suuri apu jolloin käsivarainenkin kuvaus hyvin usein onnistuu arkiston yleisvalaistuksessa. Kameraliikkeeseen voi ottaa testidokumentin mukaan ja kokeilla sillä, jos olet vasta ostamassa kameraa.

eeva häkkinen
26.11.13, 12:52
Minkälainen kamera --mietittyttää kun salamaa ei saa käyttää ja eikö pitkän tekstin kuvaaminen pidä tehdä monessa osassa; esim perukirja.
Skannerit ovat reilut 100€

Olen kuvannut arkistoilla useita vuosia ja yli 20 000 kuvaa ja tullut siihen tulokseen, että kaikkien nykyisin myytävien kameroiden tarkkuus riittää mainiosti. Kun kuvaan käsivaralta, on kriittinen tekijä valo, eli aika isokennoinen saa kamera mielellään olla. Statiivin käyttö on liian hankalaa noiden megasidosten kuvauksessa, kameran pitää olla liikkuva, ettei vanhoja asiakirjoja tartte liikutella.

Eka kamerani oli 3,2 megapikselin Coolpix, olisi vieläkin, jollen olisi hukannut sitä. Uuden kameran valinta olikin vaikeaa, kun mainokset ja nettikuvaukset lähtevät siitä oletuksesta, että kameralla kuvataan ihmisiä ja myynnissä olevat kamerat vaihtuvat pikavauhtia. Onneksi löysin tämän sivuston
http://www.dpreview.com/
esitin aloittelijaforumilla pulmani ja listan tarvittavista ja tarpeettomista ominaisuuksista. Tämä tapahtui illansuussa ja aamulla oli jo toistakymmentä asiantuntevaa vastausta odottamassa. Parin päivän keskustelun jälkeen olin jo paljon viisaampi ja saatoin lähteä shoppaamaan valitsemaani kameraa (Samsung EX1). Ainoa ongelma oli, että sen akut maksoivat viisikymppiä kappale, joka mielestäni oli rahastusta, kun sellaisen valmistus tulee maksamaan muutaman kymmenen senttiä, eikä paketissa ollut edes laturia. Tilasinpa siis EBaysta neljä akkua ja kaksi laturia alle yhden akun normaalihinnan. Tyytyväinen olen ollut, tällä voi kuvata ihan arkiston yleisvalossa. Edelliselle kameralle eivät KA:n vanhan tutkijasalin pienitehoiset lamput oikein riittäneet, vaan kuvista tuli tuhruisia. Nythän kameravalikoima on jo jotain muuta kuin silloin, mutta järjestelmäkameraa ei arkistokuvaus todellakaan vaadi.

Salamavaloilla kuvaus, paitsi että se on kiellettyä, on muutenkin huono idea. Niin vanhaa paperia ei olekaan, ettei kuvaan tulisi salamasta heijastuksia ja kuvat tulevat epäselviä.