PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Filppula, Ryti & Temmelin


T.Alatalo
22.11.13, 19:34
Margaretha Nilsintytär Temmelin syntyi v. 1722 Ruotsissa, jonne raahelaiset vanhemmat olivat paenneet Isonvihan tieltä. Aikuisena Margaretha Temmelin avioitui Haapavedeltä Raahen seudulle muuttaneen Nils Tuomaan(?)poika Rytin kanssa. Raahen seudulla (Olikjoki) Ryti esiintyy asiakirjoissa nimellä Filppula (Philpula).
Pariskunta muutti Haapavedelle ja asettui asumaan Rytin talon läheisyydessä sijaitsevaa Joensuun tilaa, jonka nimeksi nyt merkittiin Filppula. Margaretalle ja Nilsille syntyi 1750-luvulla muun muassa poika nimeltä Tuomas. Viimeksi mainitulla oli vuorostaan poika Nils, joka syntyi muistaakseni 1776. Nilsin isä Tuomas kuoli 90-luvulla keuhkotautiin ja perheen taloudellinen tila todennäköisesti huononi ratkaisevasti.
Nils tavataan palvelusväen joukossa Pulkkilassa suunnilleen 1800-luvun ensimmäisen vuosikymmenen puolivälissä. Seuraava merkintä hänestä löytyy Alatorniolta v. 1807, jossa Nils perusti perheen Anna Wanhakartanon kanssa. Kirkonkirjoissa Filppulan sanotaan muuttaneen Alatorniolle Pyhäjoelta. Alatorniolla Filppulan yhteyteen on kerran liitetty maininta ”lösa karl”.
Alussa mainittu porvarisnimi Temmelin vaikuttaa lyhytaikaiselta parenteesilta suvun jatkumossa.

Olisin kiitollinen mainittuihin henkilöihin ja sukuihin liittyvistä tiedoista.


T. Alatalo

Markku_Tahkokorpi
24.11.13, 11:55
Mitähän tietoa suvusta haluaisit tietää? Olen mainitsemasi Niilo Tuomaanpoika Ryti Filppulan s. n 1720 pikkusiskon Liisa Tuomaantyttären s. 3.2.1736 Haapavedellä jälkeläinen. Siitä haarasta minulla on varsin paljon tietoa.

Tuosta mainitsemastasi myöhemmästä Niilo Tuomaanpojasta minulla ei ole muuta tietoa kuin syntymäaika (7.11.1776). Tämän nuoremman Niilon pikkusisko Maria Tuomaantytär s. 5.4.1796 taas meni naimisiin toisen sukulaiseni kanssa ja hänelle minulla on joitakin jälkeläisiä. Hän muutti miehensä luokse Haapajärvelle.

T.Alatalo
24.11.13, 23:21
Kiitos Markku
Niilo Tuomaanpoika Ryti-Filppulaa edeltäneistä sukupolvista minulla ei ole tietoja. Mainitsemistani henkilöistä hankkimani ohuet tiedot ovat peräisin Hiski-tietokannasta sekä Haapaveden, Pulkkilan ja Alatornion rippikirjoista. Kaikki täydentävä, syventävä ja laventava info on mielenkiintoista.

T. Alatalo