PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Sukututkimuksen lieveilmiöt


Sari H
14.11.13, 18:57
Viime aikoina olen törmännyt ilmiöön, missä todella poikkeuksellisen isoon sukupuuhun on liitetty elävien ihmisten tietoja ja tämä sukupuu on tehty digitaaliseksi julkaisuksi. Tällaisia julkaisuja myydään (myös lähetetään ilmaiseksi!) Suomen alueella - kenties maailmanlaajuisestikin. –Ainakin samankaltaisiin julkaisuihin olen nettimaailmassa törmännyt, kun asiaa olen viime päivinä tutkinut.

Aina on maailmansivu varmasti tällaisia sukupuita ollut tiettyjen kannattajatahojen toimesta tehtyinä. Nyt markkinoille” on ilmaantunut lisää samanlaisia toimijoita ja tähän tiedonkeruutoimintaan on liitetty myös DNA-tutkimukset.

Nämä kerääjätahot ajattelevat, että maailmanmenomme alkoi 4000 vuotta sitten ja että evoluutioteoriat ovat väärässä. Jokainen toki saa ajatella näistä asioista miten haluaa. Nämä samaiset kannattajat keräävät esim. netissä olevista sukupuista (pääosin tykkäävät Genistä www.geni.com) sukutietoja ja liittävät kaiken omaan sukupuuhunsa.

Nämä ihmiset pyrkivät liittymään kaikkiin mahdollisiin DNA-tutkimusryhmiin ja myös sukututkimusryhmiin onkiakseen tietoja ja ”markkinoidakseen” asiaansa. DNA-tiedoista he keräävät Suomen yleisintä haploryhmää edustavien N1c1 miesten tietoja ja KIT-numeroita (jotta pystyvät yhdistämään ihmisen ja testin) ja liittyvät N projekteihin, jotta saavat yhdistettyä näitä sukututkimuksiinsa ja puuhunsa.

Ei siinä mitään jos haluaa rakennella tuollaisia puita - senkun, mutta kyllä mielestäni ihmisten pitäisi saada tietää millaiseen käyttöön/julkaisuun heidän tietonsa päätyvät–. Mielestäni on aika arveluttavaa ihmisten tietämättä kerätä näitä tietoja julkisista ryhmistä, joissa ihmiset keskustelevat suvuistaan. Tietääkseni uusien käytännesääntöjen myötä pitää aina ensin kysyä ko. henkilöltä lupa, mikäli hänen tietojaan tallennetaan julkaisua varten. Käsittääkseni myös henkilön pitäisi pystyä tarkistamaan tietonsa tarvittaessa.

Sellaiseenkin olen törmännyt, että eräs tutkija oli kysellyt sukutietoja eräällä julkisella saitilla ja vastaajat sitten kyselleet mihin tarkoitukseen, oli heille vastattu, ettei hänen tarvitse kertoa! Ja vielä käsitykseni mukaan, kun esim. Ancestryyn, MyHeritageen ja myös Geni:in (eli Eu:n ulkopuolelle) tehdään sukupuita, niin ensinnäkin pitäisi olla rekisteriseloste ko. tutkijalla sekä poikkeuksetta kysyä lupa, saako laittaa sinne elävän ihmisen tiedot –- siis joka ikiseltä kenet sinne laittaa.

Tämä toiminta on aivan ”Villiä länttä” nykyään, lähes päivittäin joku kertoo taas törmänneen elävien ihmisten tietoihin nettipuussa. Mielestäni kannattaa olla hyvin tarkkana kertooko DNA-testin KIT-numeroaan julkisesti eri ryhmissä ja kenelle antaa sukutietojaan. Taustat kannattaa siis tarkistaa millaisen henkilön kanssa jakaa tietoja, sillä koskaan ei näemmä tiedä millaiseen julkaisuun omat ja perheen tiedot päätyvät.

Minulla on yksi tällainen julkaisu vast'ikään saatuna (tupsahti postilaatikkoni) ja ihmettelin, että mahtaneeko nuo elossa olevat ihmiset (joita on julkaisussa valtava määrä) oikeasti tietää millaisessa levityksessä heidän tietonsa ovat, onko heiltä kysytty siihen lupaa. –Epäilen vahvasti etteivät taida tietää.

Oletteko törmänneet ilmiöön ja mitä siitä ajattelette?

Juha
14.11.13, 19:22
Jos sinä jotain tälläkin forumilla julkaiset, niin käytännössä se on "vapaata riistaa" saman tien..

On vain ymmärrettävä se tosiasia, että nettiin ei yksinkertaisesti voi laittaa mitään ilman että se on kopioitavissa muualle. Tämä on fakta, jossa lainsäädäntö ei auta yhtään mitään.


Jos et halua tietojesi leviävän, älä julkaise niitä. Kuulostaa hurjalta, mutta näin tämä nettimaailma menee.


Henkilökohtaisesti en ymmärrä lainkaan jotain geni.com -innostusta, mutta sehän on vain minun mielipiteeni. Osaan omilta sivuiltani otetuista tiedoista on pyydetty lupa, osasta on ilmoitettu ja osasta ei ole ilmoitettu.

Anteeksi jos kuulostan tylyltä, mutta netti mahdollistaa tiedon liikkumisen nopeasti ja vapaasti - niin hyvässä kuin pahassa


Juha

KariKK
14.11.13, 19:27
Viime aikoina olen törmännyt ilmiöön, missä todella poikkeuksellisen isoon sukupuuhun on liitetty elävien ihmisten tietoja ja tämä sukupuu on tehty digitaaliseksi julkaisuksi. Tällaisia julkaisuja myydään (myös lähetetään ilmaiseksi!) Suomen alueella - kenties maailmanlaajuisestikin. –Ainakin samankaltaisiin julkaisuihin olen nettimaailmassa törmännyt, kun asiaa olen viime päivinä tutkinut.


Tämä toiminta on aivan ”Villiä länttä” nykyään, lähes päivittäin joku kertoo taas törmänneen elävien ihmisten tietoihin nettipuussa. Mielestäni kannattaa olla hyvin tarkkana kertooko DNA-testin KIT-numeroaan julkisesti eri ryhmissä ja kenelle antaa sukutietojaan. Taustat kannattaa siis tarkistaa millaisen henkilön kanssa jakaa tietoja, sillä koskaan ei näemmä tiedä millaiseen julkaisuun omat ja perheen tiedot päätyvät.

Minulla on yksi tällainen julkaisu vast'ikään saatuna (tupsahti postilaatikkoni) ja ihmettelin, että mahtaneeko nuo elossa olevat ihmiset (joita on julkaisussa valtava määrä) oikeasti tietää millaisessa levityksessä heidän tietonsa ovat, onko heiltä kysytty siihen lupaa. –Epäilen vahvasti etteivät taida tietää.

Oletteko törmänneet ilmiöön ja mitä siitä ajattelette?

On osunut kohdalle sellainen tapaus, että sain sähköpostissa pyynnön, että luovuttaisin niiden sähköpostiosoitteet, joiden FTDNA:n Y-DNA-testitulos kuului omiin lähiosumiini.
Vastaukseni oli, että en voi luovuttaa kenenkään tietoja kysymättä ensin asianomaisilta henkilöiltä lupaa siihen enkä katso asiakseni lähteä niitä lupia kyselemään. Viestien vaihto loppui siihen, eikä minulle selvinnyt, mihin kysyjä niitä sähköpostiosoitteita olisi tarvinnut ja mistä saanut minun osoitteeni. En osaa kuvitella, millaisesta tutkimushankkeesta oli kyse. Outoa tässä oli sekin, että joku on nähtävästi luovuttanut minun osoitetietoni kysymättä minulta lupaa.

Minusta tuollainen toimintatapa on epäeettistä ja epärehellistä ja perustuu ihmisten hyväuskoisuuden hyödyntämiseen. En osaa juridiselta kannalta arvioida, kuinka tuomittavaa se on. Varmaankin riippuu tietojen käyttötarkoituksesta. Lakiasiantuntijan näkemys varmaankin olisi paikallaan.

Terv. KariKK

Solja
14.11.13, 19:56
Kovasti laittomalta tuntuu jos väännetään myytävä julkaisu ja laitetaan siihen tietoja elävistä ihmisistä heidän tietämättään!

Viimeisintä sukukirjaamme (2010) kun tehtiin, sukuseurassa päätettiin ettei sitä myydä ollenkaan suvun ulkopuolelle. Moni yritti ostaa ja kun ei saanut niin kylläpä moitittiin.

Luvat tietojen julkaisuun pyydettiin sukuhaaroittain, eli joka sukuhaarassa oli vähintäänkin kaksi yhteyshenkilöä jotka varmistivat että tiedot voi luovuttaa sukukirjaan. Onnistuu kun ei ole mahdottoman laaja suku.

Mutta tämäkään ei tietysti takaa etteikö joku kolmas osapuoli kopioisi tietoja. Näin kävi sukukirjallemme joka julkaistiin 1998, kaikki tiedot kopioitiin. Ihmettelen että joku ylipäätään jaksoi moisen urakan tehdä.

Pohdinpa vaan, kuinka paljon nykyään julkaistaan sukukirjoja vs. vaikka 10 vuotta sitten?

-Solja

Sukututkija JaSKa
14.11.13, 21:24
Tietojen julkaisuun tavalla tai toisella ei tarvita jokaisen henkilön henkilökohtaista suostumusta mutta sukututkimustiedostosta on oltava olemassa rekisteriote sekä tietojen julkaisusta on tiedotettava niin, että mahdollisimman monella on halutessaan mahdollista kieltää omien tietojensa julkaisu.

Hieman ristiriitainen fiilis koskien noita "laittomia" julkaisuja. Niistähän voisi ilmoittaa ja saada julkaisujen levittäjät vastuuseen mutta seurauksena voisi olla sukututkimuksen hankaloituminen estisestään ja sitä minä en ainakaan halua!!

Sari H
14.11.13, 21:45
Mulla muuten sattu tuossa kirjoituksessani pieni lapsus eli ihmiskunta alkaa vuodesta 4000 eKr niiden tietojen mukaan.

Minulla on joskus ollut nettisivut, olen ne poistanut jo monta vuotta sitten. Toisakseen Geniin enkä mihinkään nettipuuhun ikuna enää laittaisi tietojani. Ainoat paikat missä asiasta keskustelen on tämä forumi ja myös naamakirjan sukututkimussaitit. Tulen itse ainakin olemaan jatkossa entistä tarkempi mitä sanon ja mitä kirjoitan omista sukujuuristani. Minä en ainakaan halua päätyä kyseisenlaiseen julkaisuun. Minulla on vahva tunne siitä että nuo sadat ellei tuhannet ellei kymmenettuhannet elävät ihmiset mitä näissä tietokannoissa on, tiedä minne ovat päätyneet.

Olen tänään keskustellut Kuusiluoman kanssa, ja hän vahvisti minulle ennen tämän ensimmäisen kirjoitukseni kirjoittamista, että pitää olla lupa.

Sari H
14.11.13, 21:50
KariKK on hyvä että toit tämän asian esille myös tänne. Tuollainen toiminta on ehdottoman kiellettyä koskien näitä DNA tutkimuksia. Siellä on privacy policy myös. Mätsien tiedot ovat vain sinulle - ei muille jaettavaksi ja olet toiminut täysin oikein kun et ole antanut. Nämä on juuri näitä tietojen väärin käyttäjiä, jotka noin toimivat. Se alkaa mennä jo melkoisen röyhkeäksi ja moraalittomaksi. En siis ihmettele enää lainkaan sitä, että ihmiset laittavat tietonsa privaatiksi. Siitä saa syyttää sitten em. toimijoita, jotka pilaavat erinomaisen systeemin saada lisäinfoa sukututkimukseen. Itse laitoin 23andme testitietoni privaatiksi ettei minua sieltä löydä ja poistin siellä olevan sukupuuni. FTDNA:lle en ole laittanut sukupuutani enkä koskaan tule laittamaan.

Solja
14.11.13, 21:58
Kyllä nyt pitää tosiaankin saada ihmiset ymmärtämään, että elävien ihmisten tietojen jakeleminen ilman heidän lupaansa on laitonta.

Tämänkin viestin todnäk lukee henkilö joka kopioi sukukirjamme ja jakeli aineistoa sähköpostilla ympäri Suomen (ja ties minne).

Asia paljastui siten, että minulle tarjottiin ns. hyväntahtoisesti muhoslaisia sukutietoja. Oli kilometrejä pitkä listaus, josta löysin myös omat tietoni.

Olipa nolo tämä henkilö kun ei ollut itsekään tarkistanut, että jakoi tietoja niitä sen kummemmin tarkistamatta. Oli jo kopioijasta kolmas henkilö ketjussa.

-Solja

Juha
14.11.13, 22:28
Yrittäkääs sitten myös ymmärtää, että jos ne tiedot ovat palvelimella, joka sijaitsee vaikka jossain EU:n ulkopuolisessa maassa, niin kaikki oikeustoimet ovat koko lailla tehottomia.....

Tässähän on kyse ihan samasta ilmiöstä kuin musiikin, elokuvien tai vaikka pelien laittomassa lataamisessa. Kaikki mikä on julkaistu, voidaan ja tullaan kopioimaan ties kuin moneen paikkaan.

Mä olen ollut sen verta harmistunut kerran, että kätkin yhteen sukupuuhuni olemattomia tietoja. Sitten vain googletin ao. juttua ja kas kummaa; oli kelvannut tuo fiktiivinen henkilö jollekin toiselle :)

Otin sittemmin pois, kun minun vaatimattomia tietojani saa jakaa vapaasti. Tosin netissä minulla ei pitäisi olla alle 100 vuotta sitten syntyneiden tietoja


Juha

Solja
14.11.13, 22:35
Kuule Juha kyllä me tämä ymmärretään.

Siksi juuri suomalaisten sukututkijoiden pitää ymmärtää ettei laita tuollaisiin "palveluihin" mitään tietojaan.

Monikaan ei ymmärrä englantia eikä osaa merkitä sukupuitaan privaatiksi - heidän mielestään on hienoa kun on sukupuu oikein "Amerikan malliin".

-Solja

Juha
14.11.13, 22:40
Monikaan ei sitten ymmärrä edes sitä, että tuo privaatiksi merkkaaminen ei auta. Ne tiedot ovat ties missä eivätkä noiden sivustojen ylläpitäjät välttämättä kunnioita mitään käyttöehtoja, jos rahaa tarjotaan tarpeeksi.

Tarkoitan lyhyesti sitä, että ne privaattitiedot eivät ole piilossa palveluiden tuottajilta. Yksi kaunis päivä ne tiedot voivat olla julkisesti saatavilla eikä suomalaisella käyttäjällä ole mitään mahdollisuuksia lähteä käräjöimään näitä tahoja vastaan.

Luonnollisesti olen kanssasi Solja täysin samaa mieltä siitä, että moinen käytös on täysin tuomittavaa. Mutta aikuisen oikeasti sille ei voi yhtään mitään - näin ainakin itse koen.

Otan vielä esimerkiksi tuon musiikkiteollisuuden; anna minulle joku äänilevy, niin lupaan noin 5 minuutissa löytää sen siinä muodossa, että saan tallennettua sen omalle koneelleni veloituksetta



Juha

Sari H
14.11.13, 22:50
Juha, juu ymmärretään ymmärretään ja kehoitukseni olikin, että olkaa varovaisia minne laitatte sukupuunne tai voitte päätyä esim Genin kautta melkoisen suuren sukupuuhun, joka siis huuhaata - minä en ikinä laittaisi moiseen kakkaläjään (jos tämä ilmaisu sallitaan) tietojani - en ole laittanut enkä laita.

Toinen pointtini se, että kun näitä suurien sukupuiden tekijöitä saattaa olla (tiedän yhden joka on) erään sukututkimusseuran jäseninä ja jopa hallituksen jäsenenä, hänellä on pääsy hallituksen jäsenenä moneen tietoon ja sitä kautta on luottamustoimessa. Välttämättä ne ihmiset mitkä antavat hänelle sukutietojaan eivät tiedä mihin julkaisuun he saattavat päätyä.. lisäksi nämä innokkaimmat kokoajan jankuttavat sähköpostilla että laitappa tulemaan sitä sun tätä.. ja kun sitä ei kysytä yhtä kertaa. Miettikääpä sukututkimusseuran hallituksen jäsen pistää sulle säpoa ja kysyy sukutietoja, niin oletko ensimmäisenä kysymässä minne niitä laitat?

Sukututkija JaSKa
15.11.13, 12:59
Onpas maailman meno mennyt melkoiseksi :( Noilla tietojen kerääjillä ei ole minkäänlaista tarkoitustakaan edesauttaa oikeaoppista sukututkimusta, eikä heitä kiinnosta lähdekriittisyys saati tietojen tarkistaminen. Tarkoituksena on vain mahdollisimman suuren nimimäärän kerääminen sukupuihin, joiden juuret eivät välttämättä ole kestäviä. Harmillisinta tässä kaikessa on se, että noissakin puissa voi olla paljonkin oikeaa tietoa, joka on jossain vaiheessa, jonkin eettisen tutkijan toimesta tutkittu ja tarkistettu mutta kukas sen sitten erottaa, kun osa tiedosta on jo selväpäiselle tutkijalle huttua ensi silmäyksellä.

Kylläkai tuohon selkeään "laittoman" tiedon levittelyyn pystyy jo puuttumaan, jotta saadaan mätäpaiseet pois ja eettisesti toimivien sukututkijoiden mahdollisesti kärsinyt maine palautettua. Harmi vaan, jos moisia heppuleita toimii sukuseuroissa oikein "luottamustehtävissä".

Sari H
15.11.13, 16:41
Mä olen ollut sen verta harmistunut kerran, että kätkin yhteen sukupuuhuni olemattomia tietoja. Sitten vain googletin ao. juttua ja kas kummaa; oli kelvannut tuo fiktiivinen henkilö jollekin toiselle :)


Juha

Tämä oikeasti on tosi huvittavaa, kelpaa siis ihan täys puppu :D Tekis mieli kokeilla tota :D

vainoh
15.11.13, 20:08
Mä olen ollut sen verta harmistunut kerran, että kätkin yhteen sukupuuhuni olemattomia tietoja. Sitten vain googletin ao. juttua ja kas kummaa; oli kelvannut tuo fiktiivinen henkilö jollekin toiselle :)


Houkutteleva ajatus ... mutta enhän minä sellaista tekisi

Ei muuten sattumalta kellään olisi tietoa NN Holopaisen ja miehensä Ano Nyymin lapsista:
Eric Paul Oskar
Paulina Signe Eudokia

;)

Sari H
15.11.13, 23:03
Tietättekö kun olen seurannut nyt jonkinaikaa tuolla facebookin sukututkimusryhmissä näitä untuvikkoja, niin voi taikkeroisen taikkeroinen että osaavat olla niin naiiveja, niin itsekeskeisiä ja niin pökelöitä oikeasti, että luotetaan sokeasti siihen mitä Genissä, Ancestryssä, My Heritagessa on ja ei yhtään osata kyseenalaistaa onko tieto oikea..en siis ihmettele lainkaan että siellä on sukupuuta Aatamista, tai vaikka Rurikista, tai vaikkapa Väinämöisestä. Mihin ihmeeseen on 10 vuodessa kadonnut lähdekriittisyys??? Siis kun niitä ei noissa em. kakkaläjissä ole edes???!! Sanotaan että on oikeasti syntynyt kopiointisukutietojen keräilijä sukupolvi - siis tarkoittaen sitä, että untuvikot kopioi tutkimuksia ja eivät ole lähdekriittisiä - kaikki käy --

Solja
15.11.13, 23:11
Minä just tänään luin otteita Sarille postitse tupsahtaneesta ns. suku-CD:stä.

Henkilö oli läheistä sukua Jeesuksen isoisän kanssa. Eli siitä suoraan alenevassa polvessa. Ja asuu Suomessa.

Varmasti ihan kivaa näin joulun alla. Ihmettelee hän, kun ei muuta voi.

-Solja

vainoh
16.11.13, 09:39
Tietättekö kun olen seurannut nyt jonkinaikaa tuolla facebookin sukututkimusryhmissä näitä untuvikkoja, niin voi taikkeroisen taikkeroinen että osaavat olla niin naiiveja, niin itsekeskeisiä ja niin pökelöitä oikeasti, että luotetaan sokeasti siihen mitä Genissä, Ancestryssä, My Heritagessa on ja ei yhtään osata kyseenalaistaa onko tieto oikea..en siis ihmettele lainkaan että siellä on sukupuuta Aatamista, tai vaikka Rurikista, tai vaikkapa Väinämöisestä. Mihin ihmeeseen on 10 vuodessa kadonnut lähdekriittisyys??? Siis kun niitä ei noissa em. kakkaläjissä ole edes???!! Sanotaan että on oikeasti syntynyt kopiointisukutietojen keräilijä sukupolvi - siis tarkoittaen sitä, että untuvikot kopioi tutkimuksia ja eivät ole lähdekriittisiä - kaikki käy --

Täytyy tunnustautua samanlaiseksi untuvikoksi, ainakin silloin 15 vuotta sitten kun aloin tutkia sukua.

Siihen aikaan en vaan löytänyt mistä kopioida, paitsi HisKi ja Family Search. Oli pakko lähteä rippikirjojen yms pariin jos ylipäänsä halusi selvittää eteenpäin. Nyt jos annetaan "valmis" sukupuu, niin en minä vieläkään tiedä mistä pitäisi lähteä selvittämään pitääkö joku 1500-lukua koskeva sukujohto paikkaansa.

Ja mitäs sitten jos rakennankin lähdekriittisesti korjatun sukupuun? Laitanko sen MyHeritageen kilpailevaksi versioksi? Jonka joku sitten kuitenkin yhdistää epäkriittisesti laajempaan puuhun...

Jossain mielessä ollaan ajassa ennen wikipediaa: asiapitoisia artikkeleita löytyy sieltä sun täältä, mutta missään ei ole katselmoitua versiota.

Sari H
16.11.13, 09:54
Niin totta - ei silloin 1998 kun aloittelin untuvikkona (vai olinko vasta muna :D) tätä harrastusta, ollut kuin Hiski, Familysearchia taisin käyttää vähemmän. Tosiaan oli pakko lähteä arkistoon tai tilata arkistosta kirjastoon rullia. Minä sain aikapaljon silloin tietoja toisilta tutkijoilta, niissä ei monessakaan ollut lähteitä ja jälkeenpäin olen tarkistellut niitä lähteistä kun johonkin olen niitä tarvinnut.

Koskien 1500 luvun esi-isiä, nehän perustuvat maa, kymmenys, yms sellaisiin lähteisiin. Niitä on jo muutenekin mahdotonta varmuudella yhdistää esi-isälinjaan - aika paljonhan ne perustuvat oletukseen, että luultavasti on tästä lähtöisin, ellei käräjäkirjoissa ole jotain enemmän. 1500 luv maakirja, yms lukeminen kyllä nykyään onnistuu - käräjäkirjat eivät. Eli pystyn halutessani tarkistamaan ja näin olen tehnytkin mikäli on tarpeeksi mielenkiintoinen tapaus.

Oikeastaan pitäisi ehkä puhua verkostoitujasukututkija sukupolvesta. Tuo on muuten aivan totta, että missään ei välttämättä ole sitä lähteellistä alkuperäistä puuta mistä tuo nettipuu on alkanut leviämään.

blue-eyed
16.11.13, 10:01
Mä olen ollut sen verta harmistunut kerran, että kätkin yhteen sukupuuhuni olemattomia tietoja. Sitten vain googletin ao. juttua ja kas kummaa; oli kelvannut tuo fiktiivinen henkilö jollekin toiselle :) Juha

Ahaa, sinäkö se olet, josta minua varoitettiin jo ammoisina aikoina? Eräs sukuharrastaja nimittäin varoitti minua jo silloin kun nuo Yahoon sukuryhmät perustettiin, että en luottaisi valmiiseen tekstiin, en sukukirjoihinkaan :eek: On kuulemma tutkijoita, jotka ujuttavat väärää tietoa sukukirjoihin nähdäkseen myöhemmin, kuinka paljon heidän tekemäänsä sukukirjaa kopioidaan muihin sukukirjoihin ja teksteihin. Niinpä, olen oppinut olemaan luottamatta liiaksi mihinkään tai kehenkään, vaan epäilen ja varmistan aina. Tuota varmistamista en tosin aina kykene tekemään. Toisaalta kysytään, miksi pyörä pitäisi keksiä uudelleen, kun se on jo kerran keksitty. Vastaan tuohon itse, että siksi, kun keksinnöilläkin on taipumus uudistua. Aina tulee entistä viisaampia keksijöitä, jotka huomaavat uusia asioita. Kaikkeen jo keksittyyn ei pidä sokeasti luottaa, vaan aina on oltava valmiudessa korvaamaan vanha tieto uudella. Sukututkimus ei ole laakereilla lepäämistä. Yhdyn Sariin siinä, että tuo pahuksen DNA on tuonut joukkoon "epäihmisiä" siis sellaisia, jotka luulevat DNA:n olevan helpoin tie sukututkimukseen, mutta minusta se on vaikein tie. Mitä enemmän geenejä tutkitaan, sitä kiireisemmäksi oma elämäni on muuttunut. Joskus ajattelen, että taidan sanoutua irti koko DNA-porukasta -- mutta en sentään :)

harrysme
16.11.13, 10:11
Jokainen taaplaa tyylillään. Tieteellisen tarkka sukututkimus on arvokasta työtä, mutta virheitä siinäkin sattuu. Paljon on nähty korjauksia auktoriteetteinä pidettyihin sukukirjoihin.

Sitten on tämä verkossa tapahtuva laaja yhteistyö. Siinä pääsee helposti osaksi laajaa sukulaisten verkkoa. Uskoisin, että on hyvät toiveet siitä, että puolisen tusinaa esipolvea ja noin neljännet serkut ovat oikein. Pääosin muutama polvi lisääkin. Kaiken voi tarkistaa, jos haluaa.

Sitten on tämä puhdas huuhaa-osio. Sitäkin on ihan hauskaa katsella ja ihmetellä mitä pseudohistorioitsijat ovat keksineet. Tai välialue, sukujohto joka perustuu ehkä perimätietoon, jota ei voi todistaa oikeksi eikä vääräksi. Sitäpaitsi me olemme luultavasti mm Jeesuksen isoisän jälkeläisiä, emme vain tiedä miten.

Yksityisyyden suoja on asia sinänsä. Minä olen valmis luovuttaman nimeni ja syntymäaikani yms perustietoa tiedostoon, josta vastavuoroisestin näen etäisten serkkujeni tietoja. Hyväksyn periaatteen, ettei muiden tietoja saa antaa, kun niin kerta on päätetty. Turhaa nipottamista se kyllä on. Sitten pitää kaikista sukukirjoistakin poistaa elävien henkilöiden tiedot. Ei ole mitään järkevää syytä pitää nettiä eriarvoisessa asemassa.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia eikä haistatella. Mutta tiedostetaan, että jotkut tietolähteet ovat epävarmempia kuin toiset. Ja tehdään kunnolla tutkittu ja dokumentoitu nettipuu korvaamaan nykyisiä.

Sari H
16.11.13, 10:57
Väitän, että virheetöntä tutkimusta ei olekaan.

Kaikki kukat mielestäni saa kukkia, ne Aatamin ja Eevan tai Rurikin tai Väinämöisen sukupuut - järkevä ihminen tajuaa että on hömppää. Pointti alunperin kirjoitukselleni oli se, että elävien ihmisten tietoja ja perheitä on liitetty tuollaiseen julkaisuun - voi olla, että osa ei tiedä että he sellaiseen ovat päätyneet ja tätä CD levyä myydään ja jaetaan jopa ilmaiseksi - ainakin Suomen alueella.

Eikös sitä käytännesäännöissäkin sanota, että rekisteriin ei saa tallentaa: yhteiskunnallinen, poliittinen tai uskonnollinen vakaumus, ammattiliittoon kuuluminen. Näitä tietoja voidaan käsitellä, jos rekisteröity on itse saattanut ne julkisiksi. Ja jos ja kun itsesi löydät Aatamin ja Eevan sukupuusta niin miten siihen pitää suhtautua? ja et ole saattanut asiaa mitenkään julkiseksi? Ja saatika sitten kun ihminen olisi vaikka ateisti?

Siitä olen kyllä erimieltä, että olisimme kaikki Jeesuksen jälkeläisiä - hän on yhtä fiktiivinen henkilö mielestäni kuin Aatamit sun muut em. henkilöt. Minusta on eritoten arveluttavaa myös se että tämän lisäksi tähän liitetään Y DNA (isälinja eli iiiii jne) testit eli haploryhmää N -231 (N1c1) miehet olisivat kadonnutta kansaa ja näitä tietoja on todennäköisesti yritetty kalastella siinä toiminnassa mistä KariKK kirjoitti aiemmin. Monet eivät ole tästä tietoisia.

ristojohannes
16.11.13, 11:18
Tämän ketjun "pointti" oli avaajan kertoman mukaan, että jossakin julkaisussa on eläviä ihmisiä, jotka ehkä ei tiedä olevansa mukana kyseisessä julkaisussa.
Tämä forum täyttyisi näistä ilmiannoista, jos tutkisimme kaikki sukukirjat ja tutkimukset "tällä silmällä"

Sari H
16.11.13, 11:20
No joo Ristojohannes, kyllä näin on, mutta tässä on myös liitetty tutkimukseen ja julkaisuun 1. uskonto, 2. DNA tiedot auttaneet tässä.

blue-eyed
16.11.13, 11:32
Siitä olen kyllä erimieltä, että olisimme kaikki Jeesuksen jälkeläisiä - hän on yhtä fiktiivinen henkilö mielestäni kuin Aatamit sun muut em. henkilöt. Minusta on eritoten arveluttavaa myös se että tämän lisäksi tähän liitetään Y DNA (isälinja eli iiiii jne) testit eli haploryhmää N -231 (N1c1) miehet olisivat kadonnutta kansaa ja näitä tietoja on todennäköisesti yritetty kalastella siinä toiminnassa mistä KariKK kirjoitti aiemmin. Monet eivät ole tästä tietoisia.

Ei pidä sekoittaa tiedettä ja fiktiota. Minusta Sukututkimus on olemassa oleviin lähteisiin perustuvaa tiedettä ja Raamattu kertomuksineen ja ihmisineen on mielikuvituksen tuotetta samoin kuin koraanit ym uskonnolliset kirjat. Ottakaa selvää kuinka mikäkin uskonto on syntynyt, ne ovat vain yhden ihmisen aloitteesta lähteneitä rahantekovälineitä, joilla on höynäytetty tietämätöntä yksinkertaista kansaa. Minäkin voisin perustaa uskonnon, jonka jumala on tuo edellä mainittu Kukka haisteltavaksi ja haistateltavaksi, jos vain keksisin konstin, millä saisin muutkin siihen uskomaan ja ei kun raha virtaisi meikäläisen plakkariin :)

Toivon, että uskontoja ja sukututkimusta ei sekoiteta keskenään, vaikka nuo papit niin suuresti tässä touhussa osaa näyttelevätkin eikä minua yhdistetä Aatamiin ja Eevaan. Väinämöisestä en niin pahoillani olisikaan ;);)

Sari H
16.11.13, 11:43
Se että JOS haluaa olla N1c1 miehenä uskossaan että kuuluu tuohon kadonneeseen kansaan on mielestäni aivan jokaisen oma asia, kaikki kukat saavat kukkia.

Mutta SE, että näitä jotka eivät ehkä halua olla - eivätkä ajattele niin, ja heidän tietojaan ongitaan muiden DNA testien mätseistä ja liitetään näihin tutkimuksiin ja sukupuihin mukaan on se arveluttava osuus mielestäni.

Sari H
16.11.13, 11:50
PS. vielä että tuolla CD:llä on muutamia paikkakuntalaisia missä asun. Ilmeisesti yksi naapurinikin. Mahtaneeko tietää, että minä tiedän hänen olevan uskovainen (jos hän onkaan?) - mahtaneeko hän haluta minun tietävän sitä? Nämä on tämmöisiä ajatuksia mitä tuo julkaisu minussa herättää. Minusta tästä asiasta on hyvä keskustella - kiihkottomasti tietenkin, eikä yllyttää ketään ketään vastaan - vaan asiallisesti.

Sukututkija JaSKa
17.11.13, 10:44
Useampi hallinnoimistani Ydna- testeistä kuuluu tuohon Sarin mainitsemaan haploryhmään. Yksi näistä oman isäni. Jos saisin tietää, että nuo testitulokset ja sitä kautta oma sukuni olisi liitetty johonkin moiseen kiihkouskonnolliseen sukupuuhun, tulisi tuo kyseinen instanssi sukupuineen kokemaan jonkin asteisen uskonpuhdistuksen. Lupaa tietojen keräämiseen ei ole nimittäin pyydetty eikä sitä annettaisikaan. En ole myöskään nähnyt missään kyseisen henkilön/ yhteenliittymän rekisteriselosteita liittyen tietojen keräämiseen. Käsittääkseni kaikesta henkilötietojen keräämisestä, jos se pysy omassa pöytälaatikossa, pitää olla vähintäänkin rekisteriseloste. Uskonto ei mielestäni liity millään tavalla sukulaisuuteen saati genetiikkaan. Suomessa on uskonnonvapaus mutta se kai koskee jokaista yksilönä. En aio ottaa kantaa uskonnollisuuteen sen syvällisemmin, kuten sanottu se on jokaisen henkilökohtainen asia vaikkakin kirkko Suomessakin on joissain tapauksissa pyrkinyt vanhoilla asenteillaan rajoittamaan tuota oikeutta.
Mielestäni, jos kyseisen tiedon kerääjät voidaan tunnistaa ja yksilöidä ja tiedon keräämisen tarkoitus varmentaa, pitäisi heidät sulkea pois sukututkimukseen liittyvistä yhteyksistä kokonaan. Koska kysymykseni kuuluu; edistävätkö he millään tavalla eettistä sukututkimusta ja onko riskinä, että he tuhoavat eettisesti toimivien sukututkijoiden maineen lopullisesti?????

Jari T.M.
17.11.13, 11:30
Antaa kaikkien kukkien kukkia, myös rikkaruohojen.

Huomasin, että ainakin yksi lähisukuni haara näytti olevan edustettuna Myheritakessa. Onneksi en päässyt katsomaan laajemmin, koska mulla ei ollut oikeuksia. Ja rahaakin oltiin vailla. Olisi vaan kiinnostanut, että paljonko itse tutkimaani siihen on laitettu, ikäänkuin sivuston ylläpitäjän/tutkijan omina tutkimuksinaan ja että mihinpäin sukuhaara "menee". Eräässä kirjassa kun on tämän suvun yhden edustajan isä mainittu väärällä patronyymillä- ehkä vahingossa- mutta sehän voi viedä sivullisen tutkijan metsään tai liiteriin. Liekkö sitten kukaan koskaan muu tuota huomannut; Matti Antinpoika on ihan eri henkilö kuin se oikea Matti Juhonpoika...

>> Kaikki kukat mielestäni saa kukkia, ne Aatamin ja Eevan tai Rurikin tai Väinämöisen sukupuut - järkevä ihminen tajuaa että on hömppää<<

Ehkei ihan noin mene, ainakaan omasta mielestäni... Olen törmännyt ihmisiin, jotka ihan oikeasti keskustelevat tosissaan tällaisista esivanhempain sukupuista ja ihmettelevät, että joku on osannut tutkia tarkasti ja on se taitava...
Ei sukututkimuksen taito/ymmärrys ole itsestään selvyys kaikille: uskotaan siis tosissaan sitä, mitä on tutkittu ja kirjoitettu...Melkein itsekin kuuluin noihin "uskojiin" kerran...:) (siis uskojiin, ei uskoviin)

Uskonjuttuihin en ateistina ota mitään kantaa. Jokainenhan saa uskoa mihin haluaa ja miten haluaa:
blue-eyed kiteyttikin sen just niin kuin ajattelen itsekin :)

Ja se Väinämöinen kyllä kelpais...:oo:

- Jari -

Sari H
17.11.13, 11:40
Jos huomaatte jotain väärinkäytöstä DNA ryhmissä ja tuon kaltaista toimintaa, että kysellään mätsejä ja osoitteita eikä suostuta kertomaan mihin tarkoitukseen, niin ehdottomasti kannattaa ilmoittaa siitä esim. Suomi DNA projektin vetäjille Laurille ja Marjalle.

Toistaiseksi minulta ei ole kyselty muutakuin erään suvun sukupuuta ja tämän varhaisimman esi-isän jälkeläisiä (testihenkilöön saakka), ja tämä oli juuri tätä em puun rakennusta. Tietenkään en lähettänyt sukupuita - ei ole sallittua. DNA mätsejä ei ole kyselty eikä heidän osoitetietojaan.

Sari H
17.11.13, 11:48
Sori, kävinpä läpi noita sähköposteja - kyllä on kyselty mun lähimpiä mätsejä.... ja en ole laittanut, äitilinjastani kyse. Tää ihminen pommitti mua melkolailla yhteen väliin.

harrysme
21.11.13, 22:28
Väitän, että virheetöntä tutkimusta ei olekaan.
Siitä olen kyllä erimieltä, että olisimme kaikki Jeesuksen jälkeläisiä - hän on yhtä fiktiivinen henkilö mielestäni kuin Aatamit sun muut em. henkilöt. Minusta on eritoten arveluttavaa myös se että tämän lisäksi tähän liitetään Y DNA (isälinja eli iiiii jne) testit eli haploryhmää N -231 (N1c1) miehet olisivat kadonnutta kansaa ja näitä tietoja on todennäköisesti yritetty kalastella siinä toiminnassa mistä KariKK kirjoitti aiemmin. Monet eivät ole tästä tietoisia.
Tämä menee nyt vähän harhapoluille, mutta kaipa Jeesuksesta on sen verran historiallistakin tietoa, että hän oli olemassa. Jumalan pojasta en tiedä. Lapsia hänellä ei välttämätta ollut, kirjoitin Jeesuksen isoisä esimerkkinä. Jos noin 30 sukupolvea sitten eläneellä pariskunnalla on nyt eläviä jälkeläsiä on niiden lukumäärä teoriassa maailman väestön suuruusluokkaa. Sukulaisavioliitot vähentävät määrää suuresti, mutta kun 2000 vuoteen mahtuu noin 70 sukupolvea, niin kyllä me melkein jokaisen jälkeläisiä olemme, ainakin europpalaisessa kulttuuripiirissä, johon juutalaiset levisivät, vaikka pääosin erillään elivätkin.

Regina
24.11.13, 14:05
Itse olen rakennellut sukupuutani Geniin muutaman vuoden ajan ja ollut varsin tyytyväinen systeemiin. En ole törmännyt siellä Jeesuksiin, kakkaläjiin tai outoihin tietojen onkijoihin. Sen sijaan olen löytänyt sukulaisia ja yhteyksiä sekä kasvattanut sukupuutani.

Nettiä käyttäessään ottaa aina tietyt riskit. Itse en osaa kauheasti pelätä sitä, että joku löytää ammoin kuolleen isoisoisäni äidin. Elävät ihmiset osaan merkitä privaatiksi.

Jokainen tutkikoon tavallaan ja käyttäköön omaa järkeään näissä asioissa.

M_P
28.11.13, 22:08
Itse olen rakennellut sukupuutani Geniin muutaman vuoden ajan ja ollut varsin tyytyväinen systeemiin. En ole törmännyt siellä Jeesuksiin, kakkaläjiin tai outoihin tietojen onkijoihin. Sen sijaan olen löytänyt sukulaisia ja yhteyksiä sekä kasvattanut sukupuutani.

Nettiä käyttäessään ottaa aina tietyt riskit. Itse en osaa kauheasti pelätä sitä, että joku löytää ammoin kuolleen isoisoisäni äidin. Elävät ihmiset osaan merkitä privaatiksi.

Jokainen tutkikoon tavallaan ja käyttäköön omaa järkeään näissä asioissa.

Regina, viisaasti sanottu.

Solja
28.11.13, 22:39
Juuri näin - mitä pistät noihin - he ovat ns. julkista riistaa.

Palautusoikeutta ei ole.

Muistathan ettet voi laittaa julkisiin nettisukupuihin muuta kuin omat tietosi - elävien sukulaistesi tietoja ilman heidän lupaansa et voi luovuttaa. Privaatiksi merkitseminen ei poista vastuuta.

Odotamme kaikki uusia käytännesääntöjä, SSS varmaa informoi niistä meitä jäseniä - ja muitakin - mahdollisimman pian.

-Solja

http://www.oulunsukututkimusseura.fi/

Sari H
29.11.13, 14:45
On osunut kohdalle sellainen tapaus, että sain sähköpostissa pyynnön, että luovuttaisin niiden sähköpostiosoitteet, joiden FTDNA:n Y-DNA-testitulos kuului omiin lähiosumiini.
Vastaukseni oli, että en voi luovuttaa kenenkään tietoja kysymättä ensin asianomaisilta henkilöiltä lupaa siihen enkä katso asiakseni lähteä niitä lupia kyselemään. Viestien vaihto loppui siihen, eikä minulle selvinnyt, mihin kysyjä niitä sähköpostiosoitteita olisi tarvinnut ja mistä saanut minun osoitteeni. En osaa kuvitella, millaisesta tutkimushankkeesta oli kyse. Outoa tässä oli sekin, että joku on nähtävästi luovuttanut minun osoitetietoni kysymättä minulta lupaa.

Minusta tuollainen toimintatapa on epäeettistä ja epärehellistä ja perustuu ihmisten hyväuskoisuuden hyödyntämiseen. En osaa juridiselta kannalta arvioida, kuinka tuomittavaa se on. Varmaankin riippuu tietojen käyttötarkoituksesta. Lakiasiantuntijan näkemys varmaankin olisi paikallaan.

Terv. KariKK

Kysyin suoraan FTDNA:lta, että onko sallittua antaa toiselle omien mätsien yhteystietoja. Heidän vastauksensa oli, että ei ole sallittua/toivottavaa (vaikkei sitä erikseen kielletäkään release formissa) ja jos näin huomaatte tapahtuneen, niin pyysivät olemaan yhteydessä FTDNA:aan - he aloittavat toimensa sitten.

Toinen keino miten noita yhteystietoja saa, on se, että jotkut ihmiset antavat tunnuksensa kolmannelle henkilölle, joka sitä kautta saa ne tiedot. Minusta myöskin tämä on hyvin arveluttavaa. Jokaisen itse pitäisi kantaa vastuu tästä.

Usea ei ajattele sitä, että tuo DNA testi - ja sen tiedot, koskevat isoa sakkia - ei vaan häntä itseään. Testitiedot koskettavat ensinnäkin niitä mätsejä, heidän sukuaan, sitten testihenkilön sukua ja jälkeläisiä jne. Ihmiset eivät varmaan osaa ajatella tätä näin laajasti.

Mihin on kadonnut se maalaisjärki näissä kaikissa nykyajan kotkotuksissa?

Sari H
29.11.13, 15:02
Sitten ajatuksiani ja kokemuksiani joutumisesta nettisukupuuhun. Sain ihan viimepäivinä selville, että yksi henkilö on liittänyt minut ja äitini moneen monituiseen em. verkkosukupuuhun. Minulla itselläni ei ole missään netissä sukupuutani, ei edes FTDNA:n sivuilla (jonne voi laittaa sukupuunsa alkaen itsestä taaksepäin)

Olin tälle henkilölle lähettänyt sukutietoja sähköpostitse yksityisesti, koska vertailimme missä meillä on yhteisiä esivanhempipareja (koskee siis Family Finder serkkutestiä). Hän olikin sitten jakannut ne kaikelle kansalle MyHeritageen, Rootswebiin, Ancestryyn jne. Toki hän oli äitini ja minut laittanut privaatiksi, mutta kuten Solja sanoi edellä, se ei poista vastuuta.
Olin pöyristynyt asiasta. Ne tiedot olivat olleet netissä jo monta kk, ja nyt vasta löysin ne. Henkilö ei ole missään vaiheessa sanonut laittavansa minua sinne, tai edes kysynyt lupaani. Eikö teidän mielestänne olisi kuitenkin pitänyt toimia niin, että olisi edes lupa kysytty?

Minä ajattelen tätä julkisuus/yksityisyys asiaa niin, että olen vastuussa sukututkimusharrastukseni je geneettisen sukututkimuksen kannalta monista ihmisistä ja myös tulevaisuudesta. Lasteni, lastenlasteni jne. En tiedä haluavatko he, että heidän suvun tiedot ovat jatkossa löydettävissä kaikkialta? Entäs jos he haluavat yksityisyytensä pitää? Ja minä olen antanut ihmisten laittaa meidän tiedot verkkoon...

ristojohannes
29.11.13, 15:06
Sari sanoo :
Mihin on kadonnut se maalaisjärki näissä kaikissa nykyajan kotkotuksissa?
Risto on samaa mieltä.
Sukututkimuksessa täytyy ihmisellä olla nimi.

harrysme
29.11.13, 17:09
Parjattu, mutta kuitenkin mielenkiintoinen Geni kehittyy oikean tutkimuksen suuntaan. Osa Bure suvusta on nyt nimetty fiktiivisiksi henkilöiksi ja irroitettu erilliseksi puuksi. "Äitipuolenikin" menetti sukujohtonsa Aatamiin, ketju pantiin poikki 1300-luvulla, niinkuin minua aikaisemminkin oli valistettu.

Sari H
30.11.13, 10:20
Parjattu, mutta kuitenkin mielenkiintoinen Geni kehittyy oikean tutkimuksen suuntaan. Osa Bure suvusta on nyt nimetty fiktiivisiksi henkilöiksi ja irroitettu erilliseksi puuksi. "Äitipuolenikin" menetti sukujohtonsa Aatamiin, ketju pantiin poikki 1300-luvulla, niinkuin minua aikaisemminkin oli valistettu.


No siellähän on tapahtunut "edistystä" ..heh heh! :D

Sari H
01.12.13, 11:58
Regina tuossa aiemmin mainitsi ettei ole törmännyt itse näihin. Helposti ainakin minä sieltä tämän löysin http://www.geni.com/people/Adam/6000000003538706117

Juha
01.12.13, 12:04
Taisin joskus 4 vuotta sitten kirjoitella eräästä herrasta, joka onnistuneesti lokalisoi esi-isänsä Aatamiksi;

http://juhansuku.blogspot.fi/2009/12/maailman-pisin-esipolvitaulusto.html



Juha

Sari H
01.12.13, 12:07
Joo minulla on Cd levy jossa on myös juonto Aatamista Suomessa asuviin eläviin ihmisiin - tehty tänä vuonna tuo levy. :D Hupaisiahan nämä on..

Mietin vaan, että kun tuonne Geniin puutaan rakentaa ja jos joku sitten sinut liittää tuohon Aatamin puuhun, niin miten sinä itse saat siitä itsesi irroitettua? En ole niin perehtynyt tuohon ohjelmaan.

Sari H
01.12.13, 12:11
Toinen asia on sitten tämä ... http://www.fkf.net/Kadonneet/

FTDNA:n presidentti Greenspan on sanonut, ettei N1c1 ole yhtään sen enempää juutalaista, kuin muutkaan Afrikasta Lähi-Idän kautta levinneet haplotyypit. Tälle teorialle Kadonneista heimoista ei ole kerrassaan mitään tukea DNA haplojen migraatioreittien selvittämisessä Afrikasta lähtien kymmeniä tuhansia vuosia sitten. Esim. N1c1 ole Greenspanin johtaman tutkimuslaitoksen tulosten mukaan tulkittavissa juutalaiseksi, vaan juutalaisista isälinjoista löytyy omia tyyppejä, joita taas Suomesta on tavattu heidän satojen tuhansien tutkittujen joukosta hyvin, hyvin vähän. Hän ei siis anna mitään tukea sille, että Suomen valta haplotyypillä N1c1 olisi mitään tekemistä juutalaisperimän kanssa.

Juha
01.12.13, 13:55
Eikös tuon pohdinta ole enemmän uskon kuin tieteen asia-


Juha

Sari H
01.12.13, 14:05
Näinhän se Juha on - ei tiedettä.

blue-eyed
01.12.13, 14:37
Mikäs "kakkaläjä" tämä sitten on?

http://www.geni.com/projects/Genealogy-of-Prophets-Jesus-and-Muhammad-from-Adam-and-Eve/8209

ristojohannes
01.12.13, 14:41
Harvinaisen onnistunut otsikko tällä keskustelulla sukututkimuksen lieveilmiöt.
Muistelisin, että sukututkimuksen perussääntöjä on, tarkista itse tietosi alkuperäislähteistä.
Miten DNA-uskovaiset noudattaa tätä ohjetta

blue-eyed
01.12.13, 14:46
Regina tuossa aiemmin mainitsi ettei ole törmännyt itse näihin. Helposti ainakin minä sieltä tämän löysin http://www.geni.com/people/Adam/6000000003538706117

Ajatella, siellä on lähteenä käytetty tekstiä, joka ei mielestäni täytä virallisen tietolähteen määritelmää.

http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0101.htm#26

Onneksi Geni ei löydä yhteyttä minun ja Adamin välillä: Yhteyttä henkilöön Adam / אדם / آدم. EI löytynyt. Lisaa yhteyksien hakumahdollisuuksia Tulossa Pian.

Juha
16.01.16, 22:47
Forumille on sallittua esittää räväköitä mielipiteitä, mutta kiroilu ja alatyyliset ilmaisut eivät tänne kuulu.

Jatketaan asiapohjalta.


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin mode

HattuLa
16.01.16, 22:57
Moi,

Kävinpä läpi tätä topicia....

Miun mielestä geni on aivan mahtava idealtaan... yksi yhtenäinen sukupuu!!


Voihan Kekkonen.. Te sitten osaatte panetella geniä!
Teiltä tule mitään ohjeita tai neuvoja kuinka pitäisi toimia genin sukupuussa....
Puhumattakaan siitä että Teiltä olisi tullut mitään neuvoja tai yritystä korjata ko. asiaa!
Teillä kaikilla olisi mahdollisuus oikaista nuo virheet mutta ette käytä sitä mahdollisuutta korjata noita asioita! Miksi??
Tää pitäis kai olla aikuisten hommia mutta käyttäydytten kuin pikkulapset..

Te "vanhat sukututkijat" pistätte meidät samaan "lehmän niitylle tuottamaan kasaan" kaikkien kanssa jotka ovat genissä.. ainakin tämän aiheen perusteella.
Miten Te luulette onnistuvan tavoitteessanne?
Minut on potkittu pois Fb:n ryhmästä käytännössä ilman mitään syytä.. vain siksi että olen genissä?
No... eipä kumminkaan pahemmin risonut miun mieltä.. olin jo muutenkin loikkaamassa pois. ;)

Mie olen "tutkinut" alkaen 13.5.2015 (siis aivan newbie tässä asiassa) alkaen omaa sukuani
ja myönnän etttä olen laittanut geniin profiileja ilman lähdetietoja 1500 profiilia ja niistä on 500 profiilia että tarkistanut niitä...
Nuo on kumminkin pääosiltaan lisätty sukukirjoista jne. siis suht varmaa tietoa?
Mutta käyn nuyt läpi nuo profiilini ja lisään sinne nuo lähdetiedot ja näin tehdään tästä lähtien vetämissäni genin projekteissa.

Omat sukuni on pääpiirteittäin tutkittu ja sieltä kun ei ihmeemmin uutta asiaa saa esille niin mikäs sen loistavampaa paikkaa on kuin geni?
Mie olen löytänyt uusia serkkuja parisenkymmentä, mikä on miusta ollut parasta tässä sukututkimuksessani...

No.... miun tarkoitus ei ole riidellä asiasta mutta olisiko Teistä kenelläkään intoa tulla meidän avuksi ja tekemään tuota genin sukupuuta oikein?
Geni on kumminkin tulevaisuutta... kaikki me tullaan sinne profiileiksi aikanaan. ;)

Siis miun pointtini on se että auttakaa meitä genin porukkaa (ainakin meidän projekteja) tekemään nuo sukupuut niin kuin Te haluaisitte!!
Yhteistyötä tässä tarvitaan eikä mitään vastahangoittelua...



Terveisin
Petri Laasonen

Sari H
16.01.16, 23:40
Forumille on sallittua esittää räväköitä mielipiteitä, mutta kiroilu ja alatyyliset ilmaisut eivät tänne kuulu.

Jatketaan asiapohjalta.


Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
Suku Forumin mode

Juha

Kiitokset - näillä nuorisolla vähän tunteet taitaa kuumeta kun pitäisi opetella oikeaa sukututkimusta. :) Me vanhat stuarostat yritetään opettaa mutta kun ei valitettavasti "lapsukaiset tee niinkuin äiti sanoo" :D Näihän se aina on ja on ollut. Kiitos Juha kun valvot tämän forumin sivistynyttä keskustelua. Ilmeisesti poistit tästä välistä jonkin asiattoman viestin? Koska Laasosen seinille hyppiminen on seuraava viesti sinun viestistäsi. Vähemmästäkin on joutunut tässä forumissa jäähylle...

HattuLa
16.01.16, 23:58
Juha

Kiitokset - näillä nuorisolla vähän tunteet taitaa kuumeta kun pitäisi opetella oikeaa sukututkimusta. :) Me vanhat stuarostat yritetään opettaa mutta kun ei valitettavasti "lapsukaiset tee niinkuin äiti sanoo" :D Näihän se aina on ja on ollut. Kiitos Juha kun valvot tämän forumin sivistynyttä keskustelua. Ilmeisesti poistit tästä välistä jonkin asiattoman viestin? Koska Laasosen seinille hyppiminen on seuraava viesti sinun viestistäsi. Vähemmästäkin on joutunut tässä forumissa jäähylle...

Kiitos vastauksestasi, onpahan sinun kantasi tiedossani..
Mutta en todellakaan etsi sukututkijaa jolla on tuollaiset asenteet.

Starosta! Niitä tulee vain Karjalasta ;) Sorry!

Sari H
17.01.16, 00:04
Tämännäköinen sukututkija sieltä huutelee :) https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12249940_10153776735628919_7404425633766604470_n.j pg?oh=c4b87a5578b15709c63235c8e3115ca5&oe=5747AB21

Tunteet voi käydä kuumana :D

HattuLa
17.01.16, 00:06
Sari Heimonen...

Jep, kuva on oikea!! Olin Virossa hanhijahdissa viime syyskuussa...
:)
Miulle voi soittaa 040 4834868 tai laittaa meiliä petri*laasonen.fi

Minulla ei ole mitään syytä piiloitella nimimerkin takana ja olla tuntematon....

HattuLa
17.01.16, 00:13
Tuo asenteesi ei kyllä ole sivistynyttä niinkuin toimesi kuvaan kuuluisi.. ;)

Sari H
17.01.16, 00:13
Pete, SariH on ihan oikea nimeni. Sari Heimonen, ja minut on jo melkoisen moni nähnyt jo ihan livenä tämä harrastuksen myötä :)

Nyt kyllä syytät ihan turhaan etteikö ole teitä autettu. On, ja monesti ja monia ihmisiä. Mutta kun : lapset ei tee niinkuin äiti neuvoo. Sinuakin autettaisiin enemmän, jos asenteesi olisi hiukan leppeämpi.

Sanon vain, että perästä tulee kuulumaan ja siinä tullaan mittamaan se arvostus, mitä pitäisi olla sukututkimuksella ja hutkimuksella. Mitkä ovat sukututkijan oikeudet ja velvollisuudet. Uskon, että jossain vaiheessa Pete, kun sinäkin opit sukututkimusta - ajattelet siitä aika paljon eri tavalla kuin nyt.

HattuLa
17.01.16, 00:27
Nonii!!

Mennäänpä takasin päin!!
Olitko sinä valamis auttamaan ja opastamaan minua ja meitä meidän projekteissa?
Genissä on miulla on projektit Kehusmaa, Oravisalon ja Varpasalon sukupuu ja Keski-Karjalan sukupuu...
Sen lisäksi siun painajainen Suojärvi projekti.

Mie oikeasti haluan yhteistyötä Teidän kanssa...
Äidin neuvoja en ikinä kuunnellut mutta silti miusta kasvoi yhteiskuntakelepoinen mies. :)

Mie olen hutkinut ihan riittävästi sukututkimuksessa.. Tarkoitus on tehdä oikeata sukututkimusta.
Miten sie luulet että puolessa vuodessa oppii kaiken tämän??
Ei mitenkään!

Kysymys on ihan yksinkertainen...
Haluatteko Te tehdä yhteistyötä meidän kanssa?
Myö pistetään meidän ruotu ojennukseen sen jälkeen...

Terveisin
Petri Laasonen

Sari H
17.01.16, 00:34
Petri,

Nyt näyttää huomattavasti paremmalta - ja oikeasti olen iloinen siitä! ja kyllä onneksi nyt tiedät sen Suojärvi painajaiseni - siihen on erittäin painavat syyt. Mutta - en niitä ala tässä ruotimaan, sillä siitä tulee kuulumaan myöhemmin.

Olen niin valmis sinua itseäsi auttamaan, kuten aina olen ollut, kaikille, opettamaan sinulle mistä mitäkin löydät, miten lähteet merkitään - missä pitää olla kriittinen, mitä pitää kunnioittaa/arvostaa, miten merkitään alkuperäisen tutkijan tiedot jne jne, mitä nyt kaikkea oikeaan historialliseen tutkimukseen kuuluu.

Nyt kuules Pete, pistetään pää tyynyyn ja mennään orrelle, jatketaan huomenna esim. sähköpostilinjalla - Nyt on hyvä alku sulla!!!

HattuLa
17.01.16, 00:38
Kiitoksia sinulle Sari!!

Palataan aiheeseen myöhemmin!!
Miulle voi soittaa mieluimmin klo 17-21 välisenä aikana.. tai laita meiliä. :)

Mie laitan ruskian reiän vaateriin... kuten meillä on tapana sanoa! :)

Hannu Virttaalainen
17.01.16, 07:34
Moi,

Kävinpä läpi tätä topicia....

Miun mielestä geni on aivan mahtava idealtaan... yksi yhtenäinen sukupuu!!


Voihan Kekkonen.. Te sitten osaatte panetella geniä!
Teiltä tule mitään ohjeita tai neuvoja kuinka pitäisi toimia genin sukupuussa....
Geni on ulkomaalaisen yksityisen yrityksen omistama sivusto.
Miksi minun tai jonkun muun pitäisi liittyä siihen ja alkaa neuvoa tämän yrityksen asiakkaita ja yrittämään korjata heidän tuotteensa tuotoksia.

Idea on hieno, mutta siinä on paljon muutakin. Mutta, kun jokainen saa uskoa mihin haluaa niin en minä niitä ala luettelemaan.

Periaatteessa 'kaikki mailman sukutukijat huutaa yhteen ääneen omia mielipiteitään oikeita ja vääriä samalla isolla torilla ja siitä syntyy 1 ainoa oikea sukupuu'

Niin kai sitten ...


Teiltä tule mitään ohjeita tai neuvoja kuinka pitäisi toimia genin sukupuussa....
Puhumattakaan siitä että Teiltä olisi tullut mitään neuvoja tai yritystä korjata ko. asiaa!
Teillä kaikilla olisi mahdollisuus oikaista nuo virheet mutta ette käytä sitä mahdollisuutta korjata noita asioita! Miksi??
Tää pitäis kai olla aikuisten hommia mutta käyttäydytten kuin pikkulapset..

Te "vanhat sukututkijat" pistätte meidät samaan "lehmän niitylle tuottamaan kasaan" kaikkien kanssa jotka ovat genissä.. ainakin tämän aiheen perusteella.
Miten Te luulette onnistuvan tavoitteessanne?
Minut on potkittu pois Fb:n ryhmästä käytännössä ilman mitään syytä.. vain siksi että olen genissä?
No... eipä kumminkaan pahemmin risonut miun mieltä.. olin jo muutenkin loikkaamassa pois.


Miten joku voisi edes kuvitella korjaavansa tämän ison yhteislaitumen virheet? Niinpä joidenkin mielestä yksityinen nurkka toisella isolla yhteislaitumella, jota hallitsee toinen kansainvälinen yritys ratkaisee ongelman ...

Minusta ei kyllä ratkaise. Vaikka tähänkin ratkaisuu uskoo tosi moni, niin ei kaikki ihmiset ole Facebookissakaan.

Uusin hieno idea on, että kuka tahansa voi kuvata ketä tahansa suorana koska tahansa nettiin missä tahansa. Siis tämä Periscope, tosiTV, jossa kuka tahansa voi olla tietämättään, vaikka koululuokassa ja tässäkään ei puhuta mitään yksityisensuojasta vaan aloitetaan opettajan tekijänoikeuksista.

Eikös nämä isot yhteislaitumet ole jo ideanakin aivan mahdottomia? Kaikki pedot muka hävinneet maailmasta. Kyllä ainakin täällä Virttaallakin on 3 susilaumaan parin peninkulman säteellä. Kyllä ne jollain tasolla pitää muistaa,

Kyllä taidan olla tullut vanhaksi narisijaksi, vaikka olen näiden tietotekniikan uusien hienojen ideoiden parissa puhastellut ain 1970-luvun lopusta saakka

Sari H
17.01.16, 11:59
Hannu puhuu viisaita sanoja ja olen täysin samaa mieltä Genistä ja näistä muista verkkoilmiöistä. Niiden virheitä on täysin mahdotonta lähteä korjaamaan kokonaan, sillä joku aina tekee sinne uuden virheen, jos on hyväksynyt puuhunsa avuksi.

MyHeritagessa ja Genissä on todella helppoa tietojen yhdistäminen. Pari klikkausta niin toisen tiedot on saatu sinun sukupuuhusi. Tuore tutkija ei välttämättä ymmärrä että se tieto voi olla virheellinen. Eräskin kerran minulle sanoi, että hän ei välitä jos siellä on päivämäärissä virhe henkilön kohdalla, kunhan se henkilö on vain oikea :D:

Mutta aloittelijoita autan tekemään sukututkimusta, että tulevaisuudessa edes joku osaisi tehdä tätä perinteisellä tavalla - eli klikkailemalla muiden tietoja omaksi. Laittakoot sitten sinne Geniin tai ei.

Sukututkija JaSKa
17.01.16, 13:53
Geni, MyHeritage ja muut nettisukupuuohjelmat ovat varmaankin parhaimmillaan hyviä työkaluja, en dissaa niitä sen vuoksi. Huoleni koskevat juuri tuota virheellisten tietojen korjaamisen vaikeutta ja leviämistä. Lisäksi elävien henkilöiden osalta lakien ja pykälien noudattaminen ei ole kaikilla hallussa, osa tekee vastoin lakia ihan tarkoituksella, ei edes tietämättömyyttään. Olen viime päivinä "taistellut" oman isäni tietojen vuoksi. Itse en ole niitä antanut mutta sieltä ne MyHeritagesta löytyvät. On totta, että näissä viime aikaisissa keskusteluissa kuraa on lentänyt puolin ja toisin syyttömienkin niskaan. Pahoittelut siitä! Jos sukututkimusharrastuksen aloittaja ei saa riittävästi tukea ja ohjausta, voi olla todella vaikeaa päästä perinteiseen sukututkimukseen sisälle riittävästi ja silloin usko voi olla koetuksella. Meille "vanhoille" jäärille ei sitten välttämättä välity oikeaa kuvaa henkilön halusta oppia ja yrittää tehdä asiat sääntöjen mukaan, ei varsinkaan jos Geni tai muu vastaava mainitaan ensimmäisenä. Pahoittelut siis vielä kerran, jos olen ymmärtänyt Petrinkin perimmäisen tahtotilan väärin.

Anteroinen
17.01.16, 18:14
Toisaalta tietysti tämä on lakien nurja puoli. Koska lait vaativat järjettömän syviä suojarajoja tiedoille, sukututkija joutuu pelaamaan vainaitten maailmassa. Mahdollisuus ottaa yhteyttä kaukaisiin sukulaisiin pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä, ilman että joutuu selailemaan papereita jossain arkistossa tai tilaamalla niitä kovaan hintaan seurakunnista.

Nämä kaukaiset elävät sukulaiset olisivat kuitenkin arvokkaita tietolähteitä, mutta kun joku voi pahoittaa mielensä tai käyttää tietoja mahdollisesti väärin, niin tehdään homma mahdollisimman hankalaksi kaikille.

Enpä tiedä, minusta on vaan ajatuksena masentavaa, että minun tietojani pääsee tällä kehityskululla joku sukututkija tonkimaan jostain kätevästä Internet arkistosta varmaan vasta joskus vuonna 2175, koska joku byrokraatti olettaa, että minun lastenlastenlapsillani olisi ehkä voinut olla jotain sitä vastaan.

Regina
27.01.16, 10:02
Kylläpäs täällä sylki lentää. Ihmeellistä kiukkua ketju täynnä. Nuo löytämänne Aatamin sukupuut ovat ns. projektisukupuita, eikä niitä kukaan ymmärtääkseni ole sinne laittanut oman sukupuunsa aluksi.
Kuten sanottu, Geniä voi käyttää hyvin tai huonosti. Uskoisin, että suurimmalla osalla käyttäjistä on rehelliset ja kunnialliset aikeet. Puussa olevien virheiden korjaaminen on itselläni aina onnistunut aikailematta, sitä vartenhan siellä ovat apuna ns. kuraattorit, joita löytyy useampi myös Suomesta.

Mitä tulee perinteisen ja DNA-sukututkimuksen eroihin, mielestäni tarvitaan molempia. Jokainen voi tosin tykönänsä miettiä, luottaako enemmän ruotsinkielisen, ehtoollisviiniä lätränneen papin merkintöihin vai omassa perimässään kantamaansa tietoon. Minulle vastaus on aika selvä.

Ottakaapa iisisti.

Sukututkija JaSKa
27.01.16, 11:25
Nuo löytämänne Aatamin sukupuut ovat ns. projektisukupuita, eikä niitä kukaan ymmärtääkseni ole sinne laittanut oman sukupuunsa aluksi.


En malta olla kysymättä, kun en ole asiasta tietoinen: minkähän projektin sukupuuhun mahdetaan Aatami oikein tarvita ja miksi???? Taitaa siellä Nooakin jossain puussa töröttää, enkä oikein ymmärrä sitäkään tarkoitusta. Mikä sellainen projekti mahtanee olla, jossa fiktiot on mukana?

Regina
27.01.16, 12:13
Hei Jaana

Genissä on monenlaisia projekteja; mm. Ahvenanmaalta emigroituneet, Löydä hauta-projekti, suomalaiset pappissuvut jne, jne. Paljon mielenkiintoista tietoa, jota ihmiset kaivavat ihan tosissaan ja tarkoituksenaan hyödyntää paitsi omaa, myös muiden sukututkimusta. Ei siinä mistään karmaisevasta salaliitosta ole kysymys, niin kuin näitä mielipiteitä lukiessa voisi kuvitella. Jäitä hattuun.

Tyypillistä on tietysti tarttua juuri tuohon Aatamiin.

Kysymyksesi siitä, mihin sukututkimuksessa tarvitaan fiktiota, on mielenkiintoinen ja monipiippuinen. Itse en tuohon Aatamiin ole kauheasti ehtinyt perehtyä, mutta luulen että ko sukupuuta (jota tuskin kukaan ottaa kovin vakavasti) on täydennetty raamatusta saatavin tiedoin. Siellähän niitä isiä, poikia, äitiä ja tyttäriä luetellaan.
Itse en kuulu kirkkoon, mutta ymmärtääkseni yli 4 miljoonaa suomalaista kuuluu seurakuntiin, jotka perustavat oppinsa juuri tuohon kyseiseen kirjaan. Onko se fiktiota vai ei, se sinulla on oikeus pohtia ihan itse.
Kysymykseesi ei siis liene yksiselitteistä vastausta.

Sari H
27.01.16, 12:43
Hei,

Saahan niitä puita tietysti olla vaikka mihin lähtöön ja onkin Aku Ankankin sukupuu.

Ihmiset varmasti osa tekeekin oikeasti sukututkimusta sinne, harmittavan monesta siellä lähteet silti puuttuvat - sitä kannattaisi viljellä enemmän. Sen mitä itse olen huomannut se on äärettömän kankea ohjelma Geni ja MyH. No jokainen taaplaa tyylillään. :)

Kuten taidettiin tässäkin forumissa todeta, että tuollaisten isojen julkaisujen virheitä on aivan mahdoton korjata ja jos korjaa niin joku sen sitten saattaa taas kirjata virheelliseksi uudelleen - näin olen käsittänyt ja huomannutkin. Itseäni ainakin turhauttaisi sellainen valtavasti.

Aatamin sukupuuta minulla on CD levyllinen ja siinä on tehty johto eläviin ihmisiin :) Genistä en tiedä onko siellä näin.

ristojohannes
27.01.16, 13:12
Sari,
ystävällisenä piikkinä.
Helpompi minun on korjata avoimen Genin virheitä kuin Sinun tutkimustesi virheitä koneellasi.

Risto

Regina
27.01.16, 13:22
Kuten sanottu, Genin osalta itselläni on aina onnistunut helposti ja nopeasti tuo virheiden korjaaminen. Olen ottanut yhteyttä suomenkieliseen kuraattoriin, joka on saman tien tehnyt haluamani muutokset.
Pitää vain tietää, miten toimia siellä.

Viimeksi tänään minuun otti yhteyttä ruotsalainen nainen, jonka kanssa olemme kaukoserkkuja. Tämän saman sukulaisuuden löysi niin Geni kuin DNA-testitkin. Kun homma toimii, niin se toimii hienosti. On tietysti valitettavaa, ellei se kaikkien osalta pelitä.

Sari H
27.01.16, 13:52
Risto tämä on varmasti totta :) Onneksi itse vastaan omista virheistäni ja korjailen niitä jos eteen tulee. Vast ikään huomasin erään virheen, tai että oletinkin tehneeni suuren virheen. Tarkemmin sitten tutkittuani vielä lisääkin, että se ei ollutkaan virhe lainkaan ja tätä myötä löysin oman sukuni Lesosen varhaisimman kanta-isän. Virheitäkin kannattaa joskus siis tehdä :D

Mutta jospa tämäkin keskustelu havahduttaa ihmisiä jotka niitä käyttävät, että A ei eläviä sinne B alettaisiin merkitsemään ne lähteet - jotka myöskin sisältävät virheitä - ihmisethän niitä on kirjoittaneet :)

Tapani Kovalaine
27.01.16, 14:14
Sukutietomarkkinoilla on monia toimijoita. Jokaisella toimijalla on omanlainen käsitys alalle tulleista tuotteista. Uusien tietojen ansiosta käsitys voi muuttua. Tämän viestiketjun kohteeksi ovat päätyneet mm. Genin ja Myherin hyvien ja huonojen puolien makustelu. Viestien kirjoittajilla on ilmiselvä pyrkimys vaikuttaa markkinoilla olevien tuotteiden markkinaosuuksiin. Kyse on rahasta ja muustakin.

Nyt tarvittaisiin kunnollista tuotteiden vertailua ja testikokemuksia.

Haluatko saada tuotteen, jonka käyttöoikeuksiin liittyy täydellinen luopuminen niihin sisältöihin (= sukutietoihin), jonka olet ohjelmistoon tallentanut. Haluatko laittaa nimesi paperiin tai sitoutua sähköisellä allekirjoituksella siihen, että myönnät tuotteen haltijalle maailmanlaajuisen, ikuisen ja yleisen oikeuden isännöidä, kopioida, poistaa ja jakaa sinun (huom. sinun) sukutietojasi.

Tai haluatko saada salasanan ja lisenssinumeron sellaiseen sukuohjelmistoon, joka antaa sinulle maailmanlaajuisen, ikuisen ja yleisen yksinoikeuden isännöidä, kopioida, poistaa ja jakaa sinun (huom. sinun) omia ja vaivalla hankittuja sukutietojasi.

Monenlaisia sukututkimuskursseja pidetään ja myös atk:n käyttöä sukututkimuksen apuna opetetaan kursseilla. Mielestäni olisi tärkeää tehdä kuluttajille (= sukujen tutkijoille) selväksi, miten kohtuuttomia ja räikeän epäoikeudenmukaisia ehtoja eräät ulkolaiset ohjelmistojaan myyvät firmat ovat asettaneet. Äkkinäinen, joka ei osaa sudenkuoppia varoa, tulee myyneeksi isoäitinsäkin ulkomaiselle firmalle (tai ainakin isoäitiä koskevat sukutiedot). Myymisestä ei tosin voi puhua, sillä se on sukututkija joka saa maksaa kun antaa keräämänsä tiedot jollekin maailmanlaajuiselle firmalle.

Anteroinen
27.01.16, 15:52
En malta olla kysymättä, kun en ole asiasta tietoinen: minkähän projektin sukupuuhun mahdetaan Aatami oikein tarvita ja miksi???? Taitaa siellä Nooakin jossain puussa töröttää, enkä oikein ymmärrä sitäkään tarkoitusta. Mikä sellainen projekti mahtanee olla, jossa fiktiot on mukana?

No mutta tottahan nyt sukupuu joka kokoaa yhteen raamatullisia, juutalaisia ja koraanisia lähteitä muodostaakseen mahdollisimman laajan sukupuun Aatamin (toki täysin fiktiivisistä) jälkeläisistä judeo-kristillisessä tarinaperinteessä on hyödyllinen ja arvokas kokoelma. Haluaisitko itse koota sen kaanonista itse tutkijana uudelleen ja uudelleen?

Lisänä: mikä ihmetyksen aihe se Nooa nyt on? Nooan isälinja Aatamista alkaen ja hänen pojat jne. on kerrottu Raamatussa hyvinkin tarkasti ja niistä on erittäin helppoa laskea kuinka kauan luomisen jälkeen hän syntyi, kuinka vanha oli tulvan aikaan, milloin kuoli jne. Siis onhan tämä täyttä fiktiota, sillä tuskin edes missään paikallisessa historiallisessa tulvassa oli paljon viisisataa vuotiaita veneenrakentajia, mutta silti: jos puussa on Aatami niin silloin siinä on oltava Nooa, joka kuitenkin on siis kaikkien ihmisten kantaisä Raamatun mukaan.

On asia täysin erikseen, että voiko tämän liittää mihinkään oikeaan historiallisiin lähteisiin nojaavaan sukupuuhun. Ehkä kuriositeettina, jos havaitsee olevansa jonkin näihin samoihin itsensä johtavan kalifin serkku, muttei muuten (tuskin edes tämä on täälläpäin yleistäkään). On tietysti mielenkiintoinen kysymys, että missä kohtaa on pidettävä tällaista ketjua humpuukina: onhan kuitenkin niin, että jotkin tällaiset Lähi-Idän isälinjat tunnetaan kunnon lähteistä hyvin kauas menneisyyteen.

Muitakin tällaisia historioita on koottavissa, tuskin kuitenkaan Suomessa. Meillä kun ei mitään suuria sukuvirsiä tunnu tallennetun. Jumal-tarustoja ja pseudohistoriallisia puita esimerkiksi voitaisiin koostaa sukupuiksi mm. azteekeilta, hinduilta, muinaisista norjalaistaruista ja japanin muinaiskeisareista – miksei mainitusta Aku Ankastakin. Alkuunkaan en ymmärrä miksi tällainen ei olisi arvokasta työtä.

Juha
27.01.16, 16:10
Mielenkiintoista asiaa mutta ei sukututkimusta


Juha

Hannu Virttaalainen
27.01.16, 16:39
Sukutietomarkkinoilla on monia toimijoita. Jokaisella toimijalla on omanlainen käsitys alalle tulleista tuotteista. Uusien tietojen ansiosta käsitys voi muuttua. Tämän viestiketjun kohteeksi ovat päätyneet mm. Genin ja Myherin hyvien ja huonojen puolien makustelu. Viestien kirjoittajilla on ilmiselvä pyrkimys vaikuttaa markkinoilla olevien tuotteiden markkinaosuuksiin. Kyse on rahasta ja muustakin.

Nyt tarvittaisiin kunnollista tuotteiden vertailua ja testikokemuksia.

Haluatko saada tuotteen, jonka käyttöoikeuksiin liittyy täydellinen luopuminen niihin sisältöihin (= sukutietoihin), jonka olet ohjelmistoon tallentanut. Haluatko laittaa nimesi paperiin tai sitoutua sähköisellä allekirjoituksella siihen, että myönnät tuotteen haltijalle maailmanlaajuisen, ikuisen ja yleisen oikeuden isännöidä, kopioida, poistaa ja jakaa sinun (huom. sinun) sukutietojasi.

Tai haluatko saada salasanan ja lisenssinumeron sellaiseen sukuohjelmistoon, joka antaa sinulle maailmanlaajuisen, ikuisen ja yleisen yksinoikeuden isännöidä, kopioida, poistaa ja jakaa sinun (huom. sinun) omia ja vaivalla hankittuja sukutietojasi.

Monenlaisia sukututkimuskursseja pidetään ja myös atk:n käyttöä sukututkimuksen apuna opetetaan kursseilla. Mielestäni olisi tärkeää tehdä kuluttajille (= sukujen tutkijoille) selväksi, miten kohtuuttomia ja räikeän epäoikeudenmukaisia ehtoja eräät ulkolaiset ohjelmistojaan myyvät firmat ovat asettaneet. Äkkinäinen, joka ei osaa sudenkuoppia varoa, tulee myyneeksi isoäitinsäkin ulkomaiselle firmalle (tai ainakin isoäitiä koskevat sukutiedot). Myymisestä ei tosin voi puhua, sillä se on sukututkija joka saa maksaa kun antaa keräämänsä tiedot jollekin maailmanlaajuiselle firmalle.

Tässä Tapani listasi asioita, joiden takia en liity näihin ulkomaalaisiin palveluihin, Vaikka uskon osaavani jonkin verran englantia niin esim. israelilaisen MyHeritagen ja sen ostaman Genin kohdalla, en ymmärrä mihin sitoutuisin rekisteröityessäni heidän palveluunsa. Ehkä olen yksinkertainen ja kaikki Geniin rekisteröityneet suomalaiset sukuaan tai Aatamin sukua tutkivat eivät ole niin yksinkertaisia kuin minä.:(

Kyllä siis ainakin minun on siis aivan mahdoton korjata Riston mahdollisia sukupuita Genissä, siis Genin kautta ;), pitää tarkentaa, ettei minua ymmärretä väärin.

PS. Taas serveri oli busy, mutta sille nyt ei kai voi mitään ...

Anteroinen
27.01.16, 16:40
Mielenkiintoista asiaa mutta ei sukututkimusta

Ai? Onko sukututkimus jossain määritelty niin tarkasti, että tätä ei voida pitää sukututkimuksena? Missä esimerkiksi menee se raja mainitun kaltaisen työn ja sukututkimuksen välillä, kun puhutaan, esim. jostain vanhasta kuningashuoneesta tai juurikin jostain Arabian muinaisista herroista? Sukupuitahan näistä molemmista kai muodostuu?

Itselleni riittäisi määritelmäksi, että ylipäänsä tutkitaan jonkin suvun polveutumista jostain lähteistä. Sukututkimuksen laatu, oikeellisuus tai historiallisuus olisi sitten taas ihan eri asia.

Korostaisin vielä uudestaan, että en tietysti usko, että kukaan voi pitävin lähtein itsensä johtaa johonkin tällaiseen fiktiiviseen tyyppiin kuin nyt vaikka Nooa.

Matti Lund
28.01.16, 13:00
Risto tämä on varmasti totta :) Onneksi itse vastaan omista virheistäni ja korjailen niitä jos eteen tulee. Vast ikään huomasin erään virheen, tai että oletinkin tehneeni suuren virheen. Tarkemmin sitten tutkittuani vielä lisääkin, että se ei ollutkaan virhe lainkaan ja tätä myötä löysin oman sukuni Lesosen varhaisimman kanta-isän. Virheitäkin kannattaa joskus siis tehdä :D

Mutta jospa tämäkin keskustelu havahduttaa ihmisiä jotka niitä käyttävät, että A ei eläviä sinne B alettaisiin merkitsemään ne lähteet - jotka myöskin sisältävät virheitä - ihmisethän niitä on kirjoittaneet :)

En nyt ota mitenkään kantaa nettipresentaatioiden taustaohjelmiin kaupattavina tuotteina, vaan siihen, että ne tarjoavat mahdollisuuden täysin olemattomalla sukututkimuksen osaamiskynnyksellä näyttäviin sokkona kyhättyihin laatikkoleikkeihin, joiden tietojen oikeellisuuteen niiden laatijoilla ei ole minkäänlaisia edellytyksiä ottaa kantaa eikä alkeellisintakaan kykyä selvittää "tietojensa" todenperäisyyttä. Siksi, jos tiedoissa on karkeita virheitä, ne ovat tulleet jäädäkseen pysyviksi, niin pitkäksi aikaa, kun presentaatiota siellä ylläpidetään esillä.

Koska niillä, joilla on suurin innostus perustaa nettipresentaatiosivuja sukupuitten esittämiseksi, ei ole edellytyksiä tietää mitään tietojen oikeellisuudesta, heillä on taipumus kopioida omasta mielestään kivoja ja kiinnostavia sukupuita tietämättä mitään tietojen oikeellisuudesta. Näin he kopioivat karkeita virhetietoja muitten laatimista esityksistä omiinsa ja paisuttavat netissä olevaa virhetietojen massaa aivan hirvittäväksi.

Katsastin eräänkin sukupuun: siitä oli yli kaksikymmentä eri ihmisten perustamaa sukupuuta ja niihin kaikiin oli kopioitu kuin päättömät kanat naula päässä samaa karkeaa virhettä, vaikka on olemassa selvityksiä jo usean vuoden takaa, joissa sama karkea virhe on osoitettu lähteillä ja esitetty oikea sukupuu.

Tähän väliin haluan myös sanoa, että netissä on muutamia ansiokkaita esityksiä, joita niiden tekijät ovat kykeneviä ja heti valmiit korjaamaan, jos niissä osoitetaan virheitä. Tiedän ainakin kaksi sellaista, joista kylläkin toinen kuoli viime kesänä ja korjaustyö jäi keskeneräiseksi. Valitettavasti vain on niin, että näitä oikeaan tietoon pyrkiviä on vain muutamia, ja niin tulee olemaan varmuudella jatkossakin. Valtamassa esityksistä on sen sijaan sellaisia, ettei niiden laatijat kykene tekemään tietoihin mitään korjauksia.

Olen joskus 10-15 vuotta sitten yrittänyt opastaa sangen avuliaasti eräitä nettipresentaatioiden kokoajia, mutta siitä ei tullut mitään, sillä he jäivät aivan neuvottomiksi, koska eivät osanneet erottaa oikeita tietoja ja vääriä tietoja toisistaan. Joissakin tapauksissa aivan simppelit korjausyritykset johtivat uusiin väärinksityksiin ja virheisiin, koska esitysten laatjoilla ei ollut mitään sisäistettyä tietoa esitysten kohteista, vaan he olivat jämähtäneet niiden kanssa täysin "kosmeettiselle tasolle".

Eräät lupasivat yrittää oppia selvittämään paremmin sukuja, mutta olen havainnut, ettei heillä ole taipumuksia oppia enää vanhemmalla iällä tutkimaan asioita, kun he eivät ole koskaan sensuuntaista harrastaneet. He eivät kertakaikkiaan pysty sellaiseen uudelleenorientoitumiseen, vaan sen yrittäminen on osoittautunut kuin "tervanjuonniksi". Häkellyttävintä on ollut kokea se, että kaikilla näin vastaani tulleilla ei ole edes ollut kaikkein matalin mahdollinen koulutustausta, vaan jotkut ovat vain osanneet lahjakkaasti nollata senkin koulutustaustansa, josta olisi ollut tässä apua.

Avuna on ollut ainoastaan myöhäsyntyinen uteliaisuus ja suuri innokkuus. Lisäksi useimmilla into on sitten täysin lopahtanut ja jotkut ovat lähes unohtaneet koko esityksensä. Aika monilla nettiestysten laatijoilla on ollut muutaman viikon tai kuukauden innonryöppy (muutamat ovat ostaneet jonkun sukututkijankin palveluja sukupuun laatimiseksi), joka on sitten täysin sammunut. Siinä ei ole mitään pahaa, mutta jos esitykseen on tullut virheitä, ne ovat ja pysyvät siellä korjausehdotuksista huolimatta.

Näillä esityksillä on erittäin positiivinen ja kannatettava puolensa, mutta nykymeiningillä ne synnyttävät myös hirvittävän massiivisen virhesukutietojen massan nettiin.

Luulen omien kokemusteni perusteella, että Sari, Regina ja Risto edustavat netissä esiintulevien tietomassojen joukossa erittäin pientä ryhmää ja intressiä, jossa yritetään huomioida myös tietojen oikeellisuus ja pyrkiä sitä ylläpitämään aktiivisesti.

terv Matti Lund

Ps. en tiedä mitä on keskusteltu tämän ketjun ulkopuolella. Sellasiinkin kun tässä joissakin viesteissä viitataan.

Sari H
28.01.16, 13:43
Hei

Erittäin hyvin perusteltu vastaus Matti. Minä itse en käytä näitä nettipuita juurikin mainitsemiesi asioidenkaan vuoksi, en todennäköisesti koskaan edes tule käyttämään. Käytössäni on Sukujutut sitä ennen oli Juuret. Niissä ei ole minun laittamiani tutkimuksia - ehkä minulta kopioituja - joita olen lähettänyt sähköpostilla henkilöille, kyllä löytyy (todistettavasti).

Keskustelua on käyty kovasti tämän forumin ulkopuolella sos. mediassa. Siellähän minä olen saanut täysin noita-akan maineen kun jaksan ihmisille jankuttaa näiden käytöstä - mm siitä että siellä elävien ihmisten tietoja EI SAA olla. No tiedän olevani oikeassa tässä asiassa, joten olen sitten noita-akka.

Se vain kuten tässäkin ketjussa taidettiin jo mainita, että kursseja on pilvin pimein digitaalisukututkimukseen. Nyt kun nämä verkkosukututkimusohjelmat netissä ovat tulleet varmaakin pysyväksi ilmiöksi - niiden käytön opastusta kyllä pitäisi lisätä. Joillekin ei tule pieneen mieleenkään, että sinne ei saa laittaa eläviä, eivät ajattele (kommentteja tälläisiä on sattunut vuosien varrella vastaan). Ja monellakaan ei näytä olevan mitään rekisteriselostettakaan. Senhän voi Geniinkin laittaa omaan profiiliin. Ja kun vielä pyöräytetään asiaa, sitäkään ei kyllä siellä tarvita, kun ei sinne saa edelleenkään elävien ihmisten tietoja laittaa :)

päiviahlroos
28.01.16, 17:52
Mielestäni ei voi ajatella niin mustavalkoisesti, että kaikki Genissä on hömppää tai että kaikki Genin käyttäjät sokeasti uskovat, mitä Genistä löytyy. Itse ajattelen vähän samaan tapaan kuin Regina, että Geni on hyvä työkalu, josta voi löytyä vinkkejä sekä myös yhteyksiä kaukaisempiin sukulaisiin. Omaan puuuhuni on varmasti liitetty toisten tekemiä haaroja, joissa on virheitä, mutta ei se tarkoita, että pitäisin niitä totena. Geni on työkalu ja varsinainen sukupuuni rakentuu jonnekin muualle ja sen tiedot tarkistan (kuten myös Geniin laittamani). Vähän sama periaate kuin netissä yleensä - tietoa on paljon, mutta vastaanottaja itse päättää, mikä on luotettavaa tietoa :).

Matti Lund
29.01.16, 11:10
Mielestäni ei voi ajatella niin mustavalkoisesti, että kaikki Genissä on hömppää tai että kaikki Genin käyttäjät sokeasti uskovat, mitä Genistä löytyy. Itse ajattelen vähän samaan tapaan kuin Regina, että Geni on hyvä työkalu, josta voi löytyä vinkkejä sekä myös yhteyksiä kaukaisempiin sukulaisiin. Omaan puuuhuni on varmasti liitetty toisten tekemiä haaroja, joissa on virheitä, mutta ei se tarkoita, että pitäisin niitä totena. Geni on työkalu ja varsinainen sukupuuni rakentuu jonnekin muualle ja sen tiedot tarkistan (kuten myös Geniin laittamani). Vähän sama periaate kuin netissä yleensä - tietoa on paljon, mutta vastaanottaja itse päättää, mikä on luotettavaa tietoa :).

Joo, menee osittain näin, osittain ei.

Ensiksikään ei vastaanottaja yleensä voi päättää, mikä on luotettavaa tietoa, koska vastaanottaja ei ollenkaan edes tiedä, mikä on tietoa ja mikä ei ole tietoa. Siis ei ole reaalista edellytystä millekään rationaaliselle päätösprosessille, vaan ainoastaan sokealle uskolle johonkin tai sokealle epäuskolle jotakin kohtaan.

Tietysti jos on luotettavia tutkijoita, jotka voivat hyväksyä ko. nettipresentaatiosovelluksen käyttöehdot ja kaikki oheiset tuotteen lisenssipolitiikan oheisvaikutukset tiedon esittämisen kannalta, olisi tietysti suotavaa, että he esittäisivät oman lähteisiin perustuvan tutkitun vaihtoehtonsa samoista kohteista, joista muut esittävät täysin uskonvaraisen version, joka perustuu sokkona tehtyihin kopioihin, plagiaatteihin ja jopeloihin arveluksiin.

Toisaalta sellaiset esitykset hukkuvat suuren massan joukkoon eikä keskivertolukija kykene rationaaliseen valintaan, koska sen edellyttämä tieto puuttuu.

terv Matti Lund

päiviahlroos
29.01.16, 13:21
Nyt menee vähän asiat ristiin, ehkä selitin huonosti. Tarkoitin juuri sitä, että Genin materiaaliin ei voi luottaa sinänsä (kuten ei suoraan mihinkään nettimateriaaliin ennen omaa harkintaa/tutkimista), mutta Genistä voi saada tiedonjyviä tai huomata esim. että joku muu on päätynyt samaan tulokseen oman tutkimuksensa pohjalta. Sitten tuo tiedonjyvä pitää tietysti tarkistaa lähteistä ja myös tietysti ilmoittaa lähteet. Näistä tiedoista jopa sitten keskustellaan Genissä. Geni ei siis itsessään ole "paha" tai "huono" - ratkaisevaa on, miten tietoa hyödynnetään.

harrysme
29.01.16, 16:53
Tarkkaan ottaen mihinkään materiaaliin ei voi luottaa sinänsä, ei alkuperäisiinkään. Veikkaisin, että yhdistelty nettipuu on parempi kuin aloittelevan tutkijan oma luomus. Kun erilaiset tiedot kohtaavat, oikea useimmiten voittaa.

päiviahlroos
29.01.16, 20:13
Tuo on ihan hyvin kiteytetty :)

- Päivi A

ristojohannes
29.01.16, 20:29
Minäkin peukutan, vaikka emme yleesä tällä palstalla sitä tee.

HattuLa
29.01.16, 23:32
Luin noita edellisiä kommentteja ehkä liian pintapuolisesti.
Mutta Genin ja MH:n suurin ero on siinä että genissä on vain yksi sukupuu..
Kaikki varmaan sen nyt viimeistään tietävät! :)

Foorumia selaillessa oon aina vaan lisääntynyt kunnioitus Tapani Kovalainetta kohtaan ja oon ajatellut etä jos kaikki hänen selvittämäntä asiat olisi genissä niin tämänkin foorumin topicit olisi puolessa... jos ei neljänneksessä?

Mulle on sama kuka tuon genin omistaa, kun ei ole parempaa ohjelmaa tehty suomessakaan! En kuulu mihinkään kirkkoon, siis totaalinen ateisti...
Mutta miulle on ihan sama kuka omistaa nuo oikeudet tuohon sukupuuhun..
Olisihan se hienoa jos olisi vastaava Suomalainen ohjelma jossa olisi vielä organisoitu tutkijaryhmä...
Vaan valitettavasti ei ole sellaista edes suunnitteilla..

Olen haistanut että jotkut haluaa tehdä rahaa sukututkimuksella... ja täällä ratkotaa näitä asioita ja periaatteessa Tapani Kovalaine tekee sitä hommaa heille tällä foorumilla ilmaiseksi!
Siis... jos ilmaisella genin versiolla pärjää, saa tietoa ilmaiseksi..
joku jakaa sitä tietoa ilmaiseksi niin eikös sen pitäisi olla silloin jo kaikkien jaettavana ilmaiseksi?
Pitäisi alakaa jo tässä vaiheessa ahnettakin hävettää!?

Pyysin Tapania viime Heinä-Elokuussa kun perustin "Oravisalon ja Varpasalon sukupuu" ryhmän geniin. Tapani kieltäytyi kertoen syyt miksi ei lähde ja ja ymmärsin hyvin ne syyt! :)
Kohteenahan tuo alue on loistava, kaksi saarta pohjoisella Saimaalla jonka läpi on kulkenut Venäjän ja Ruotsin raja.. jne.
Mutta sitkeästi myö on ryhmänä tehty tuota projektia puolisien vuotta ja vuoden kahden päästä meillä on tuo projekti ainakin talonhaltijaluetteloiden osalta valmis niin että kaikki ovat samassa sukupuussa.

Tapani asuu Joensuussa jossa minulla on työni... olisi joskus mukava nähdä ja näyttää kuinka myö toimitaan, mitä on saatu aikaseksi...
Näyttää mitä mahdollisuuksia meillä on kun tehdään yhteistä sukupuuta pienenä ryhmänä (päälle kymmenen reipasta sukupuun rakentajaa).

Vielä tuli mieleen.. esim. Ilomantsin ortodoksi suvut genissä...
Koettakaapas löytää sieltä virheitä!

Vieläkään en olen saanut lopullista tietoa aiheesta Kahden vuoden etsintä jatkuu Oravisalon Makkosista.. kuinka paljon minulla siellä oli virheitä?
Foorumilla siis asiaa puitiin kaksi vuotta. Minulla meni tapauksen ratkaisuun vajaa kaksi päivää.. Suuret kiitokset Tapanille jonka vastaukset ko. topicissa oli todella suurena apuna!

Sarille vielä että lähdetiedot näkyvät vain rekisteröityneille.. siis rekisteröidy geniin! ;)

Olen tehnyt kuvallisen ohjeen kuinka ne lähdetiedot lisätään geniin. (https://www.facebook.com/download/913568815347315/Geni%20ohje%20-%20L%C3%A4hdetietojen%20lis%C3%A4%C3%A4minen%20pro fiiliin.pdf)
On vapaasti ja ilmaiseksi jaettavissa...

GeniTerveisin
Petri

[Edit]
Ps. Kiitokset ymmärtäväiselle!

Vuokko Ilona
31.01.16, 09:59
Sattuipa minullekin yllätys, kun löysin itseni erään valtavan sukututkimus-
eepoksen sivuilta. Mutta kyllä siinä oli hakemista! No, eittämättä, avioliiton
kautta olin liittynyt tuohon sukuun, eikä se tosiasia muuksi muutu. Oikeastaan
en täysin ymmärrä, mitä merkitystä sillä loppujen lopuksi on, että muutkin ihmiset tietävät ketkä ovat sukulaisiani. Olenko tyhmä ja naiivi kun en oikein
sitäkään ymmärrä, mihin tarkoitukseen kyseistä tietoa voi käyttää?
Ihminen on sitä mitä on, eikä se salailemalla muuksi muutu. Loppujen lopuksi
minulle oli suuri seikkailu perehtyä tuon suvun historiaan, kun tietämys lyhyek-
si jääneen avioliiton vuoksi oli varsin vähäistä. Lapsenikin takia olen oikein
kiitollinen, että joku oli jaksanut rakentaa ko. eepoksen, ja saattaa sen
nettiin minunkin nähtäväkseni.

metjipi
31.01.16, 10:26
Hej,

först en ursäkt för att jag skriver på svenska.

Jaa, jag tror nog att t.ex. Geni har möjlighet till att bli ett bra globalt släktträd, MEN vägen dit är mycket lång.

Detta då en hel del uppgifter faktiskt är helt felaktiga och många uppgifter är om levande individer. Naturligtvis okej att lägga in sig själv och sina egna små barn (som man är vårdnadshavare för). Men merparten av de levande individerna har säkerligen ingen aning om att de förekommer på Geni.

Tror också att merparten Geni-användare ALDRIG använder källhänvisningar (="tar mycket tid att sätta källor"). Skulle alla använda källor....och ta ansvar för de uppgifterna som läggs in på Geni...DÅ skulle Geni fungera.

Jag känner till många uppgifter på Geni (och andra privata släktträd på "nätet") som är hämtade ur några släktböcker fyllda med fel. Tyvärr ser många en ny fin tryckt bok med vacker Layout såsom fylld med korrekta uppgifter och de här uppgifterna lever sitt egna liv i all framtid. Åtminstone inte jag skulle orka försöka rätta alla dessa fel.

Själv har jag försökt få en författare till en släktbok att ta sitt ansvar angående sin med fel fyllda släktbok, men när hot om advokater och rättsliga åtgärder (mot mig...!) började antydas får nog felaktigheterna frodas. Det är tyvärr ett svek mot alla de som betalat dyra pengar för boken.


Med vänlig hälsning
Fredrik Eriksson, Vörå

Hannu Virttaalainen
31.01.16, 12:01
Sattuipa minullekin yllätys, kun löysin itseni erään valtavan sukututkimus-
eepoksen sivuilta. Mutta kyllä siinä oli hakemista! No, eittämättä, avioliiton
kautta olin liittynyt tuohon sukuun, eikä se tosiasia muuksi muutu. Oikeastaan
en täysin ymmärrä, mitä merkitystä sillä loppujen lopuksi on, että muutkin ihmiset tietävät ketkä ovat sukulaisiani. Olenko tyhmä ja naiivi kun en oikein
sitäkään ymmärrä, mihin tarkoitukseen kyseistä tietoa voi käyttää?
Ihminen on sitä mitä on, eikä se salailemalla muuksi muutu. Loppujen lopuksi
minulle oli suuri seikkailu perehtyä tuon suvun historiaan, kun tietämys lyhyek-
si jääneen avioliiton vuoksi oli varsin vähäistä. Lapsenikin takia olen oikein
kiitollinen, että joku oli jaksanut rakentaa ko. eepoksen, ja saattaa sen
nettiin minunkin nähtäväkseni.

Et ole tyhmä, mutta ehkä hieman naiivi, siis nykytermein elät omassa kuplassasi niin kuin kaikki, tai sitten et täysin ymmärrä mikä netti on. Enkä sitä minäkään täysin ymmärrä, vaikka koulutukseni pohjalta voisi joku niin kuvitella. Netti on yksi iso tori, jossa kaikki on ihan kaikkien, ketkä pääsee nettiin hyödynnettävissä. Eikä vaiva tai kustannus, jolla tiedon saa ole suuri vaan aivan mitätön. Suurilta yhtiöiltä on huijattu miljoonia netissä löytyviä tietoja hyödyntymällä, eikä se ole ainoa tapa jolla tietoja on hyödynnetty.

Sukututkimus ei ole riittävä syy elävien henkilöiden tietojen julkaisemiseen, varsinkaan henkilöltä itseltä lupaa kysymättä.

Kyse ei ole salaamisesta vaan tietojen jakamisesta koko maailmalle, myös kaikki vähemmän mukava kiusaajat ja häiriintyneet, joiden siis ei tarvitse saada mitään oikeaa hyötyä tiedoistasi, mukaan lukien.

Ehkä minä olen liian vainoharhainen ja varovainen, mutta kyllä heikoille jäille lähtemiseen tarvitaan sukututkimusta tärkeämpi syy.

Sukukirjat ovat ihan oikeasti eri asia, vaikka niistä löytyisi ihan samat asiat. En tähän saakka ole uskonut kenenkään viitsivän niitä nettiin kopioivan. Ehkä minäkin olen vähän naiivi.

Anteroinen
31.01.16, 14:02
Tjaa, mutta onhan tämä sukututkimuksen sääntely aika outo asia sinäänsä, ja asioita on rajattu aika oudosti. Esimerkiksi ilman lupaa ei saisi ottaa muistiin (no tuskin kukaan jaksaa ottaakkaan) rotua tai etnistä alkuperää, mutta valokuvan saa kyllä tallettaa itselleen – niinkuin tämä ei olisi käytännössä sama asia. Sanomalehdissä julkiseksi asetettuja "arkaluonteisia" tietojakaan ei saisi kirjata ylös, saati julkaista, jostain ihmeen syystä – ikäänkuin sanomalehtiartikkeli olisi jotenkin paljon hankalampi löytää kuin jonkun tietyn suvun sukukirja. Ollaan nyt rehellisiä – tuskin edes viisi prosenttia oman sukukirjansakaan omistajista lukee sen kannesta kanteen, kaikki serkkunsa läpikäyden.

Toisaalta sukututkimuksesta nousee esiin myös kaikkein absurdein käsite: ihmisen suvun historia voi olla oma henkilötieto. Esimerkiksi DNA katsotaan koko suvun henkilötiedoksi. Miksi? No koska siitä voisi ehkä paljastua jotain herkkyyksiä jollekin taudille, ja niitähän DNA projektissa juuri luetellaankin ja vertaillaan oikein antaumuksella. Sinne liittymällähän voisi mahdollisesti joku ehkä löytää jonkun ihmisen sukulaisen ja vertailla antaumuksella Y-kromosomin markkerien muutosten aiheuttamien tautien listaan, ja levittää tätä... varmasti hyvin noloa tietoa, että sukulaisella on joku markkeri, eteenpäin.

Oikeastaan säännöt ovat niin tiukan kuulloisiksi muotoillut, että niitä lukiessa herää kysymys – voiko sukututkimusta yleensä laillisesti suorittaa. Jokuhan voi vaikka vetää herneen nenään jostain 1500–luvun tuomiokirjan käännöksestä ja haastaa oikeuteen vainajan (ja siis sitä kauttaa oman – Paavo Paavonpoika Paavolahan oli hänelle todella läheinen) kunnianloukkauksesta – tolkun ihminen kun on.

Ihan oikeasti ymmärrän, että joku ei halua, että omat henkilötunnukset, työpaikat, sähkpostiosoitteet ja nykyiset tarkat asuinsijat huitelee ympäri nettiä, mutta yleensä nettisukupuissa on kuitenkin vain nimi, syntymäaika ja -paikka. Näitä tietoja ei kukaan pidä sellaisina, ettei kertoisi jossain juhlassa small talkkina, niin mikä ongelma tässä oikein on? Miksi tästä on täytynyt tehdä tällainen lakipykäläfarssi, ja miksi kaikki sukututkijat pelaa mukana? Täälläkin ihmiset puhuvat siihen sävyyn kuin tämä olisi jokin ainoa ja oikea asioiden luonnonjärjestys.

Taisin itsekkin vetää herneen nenääni. Pahoittelen.

Vuokko Ilona
03.02.16, 14:03
Olen Anteroisen kanssa samaa mieltä. Jos nyt lähden pohtimaan asiaa
naivin ihmisen lähtökohdista, niin olen ollut ymmärtävinäni, että ihmiset lähtevät tekemään sukututkimusta usein siinä toivossa, että päätyisivät
vähintäänkin jonkun aatelisen sankarin sukupuuhun. Tai jonkun yleisesti
tunnetun merkkihenkilön. Sukuun kuuluvien rikollisten kanssa sensijaan
ei haluta kiikkua samassa puussa. Tai sitten sellaisten henkilöitten, joita
ei pidetä saman arvoisena oman persoonan kanssa. Entä miksi henkilön
rotua tai muuta etnistä taustaa ei voisi ilmoittaa? Eivätkö kaikki rodut ja
etniset ryhmät ole yhtä arvokkaita? Minulla itselläni on täysin toisenlainen
näkemys. Olen kiitollinen ihan kaikesta tiedosta mitä menneitten sukupol-
vien kaiveleminen tuottaa. Kysymys - miksi olen sellainen kuin olen - saa
päivä päivältä enemmän vastauksia, kun kirkonkirjoissa törmää erilaisiin
elämänkohtaloihin ja syntyperiin (mikä sana!) Minusta se, että ihmisen
rotua ei saa ilmoittaa julkisesti, viittaa lähinnä kätkettyyn rasismiin. Varsin
vähänhän nämä julkiset sukuselvitykset todellakin sisältävät tietoa. Jos
nyt joku niistä saa sorvattua esim. kiusaamisen aihetta, niin pitää olla
varmaan todella tarmokkaasti asiassa liikkeellä.

Sukututkija JaSKa
03.02.16, 15:04
Minulle on henkilökohtaisesti aivan se ja sama mitä nettiin syötetään tai mitä ei. En vastusta netin sukupuuohjelmia vaan niiden toimintatapoja. Tiedän esim. Genissä olevan erittäin hyvin rakennettuja oikean tiedon sisältäviä puita ja tiedän henkilöitä, jotka osaavat perinteisen sukututkimuksen ennen nettipuita, mikä on aika ehdotonta, jotta lähdekritiikki on ylipäänsä mahdollista. Ihan sama kuinka paljon me esitämme syitä ja perusteluja puoleen tai toiseen sen mukaan mihin itse uskomme. Tämä kun ei vaan ole uskon asia. Minut on erinäisissä yhteyksissä viime aikoina leimattu "Genin mustamaalaajaksi ja kehityksen jarruksi". Asia ei kuitenkaan ole ihan noin. Tekemisiämme rajoittaa erilaiset säännöt, normit ja lait, joista läheskään kaikki eivät mahdu kaaliimme järjenvastaisuudessaan. Tosiasia on kuitenkin se, että me emme voi itse valita lakeja, joita noudatamme sen mukaan mikä meistä on oikein. Ja lait asettavat omat rajansa sukututkimukselle ja sille kuinka ja missä tutkimus voidaan julkaista. Minä siis omalta osaltani haluan vain ja ainoastaan yrittää säilyttää mahdollisuuden sukututkimusharrastukselle jatkossakin, käytössä olevia lakeja ja sääntöjä rikkomalla se mahdollisuus voi tulla entistäkin haasteellisemmaksi.

Vuokko Ilona
05.02.16, 08:43
Kaikillahan meillä on sukupuu. Ja, se, että tuon sukupuun pitää olla salainen,
on aika hassua? Ikävä totuus on, että aika monella sukupuussa taitaa olla
väärä isä, sillä menneinä vuosisatoina talojen isännillä ja isäntien aikamies-
pojilla oli tapana käyttää hyväksi talon piikoja. Ja sen jälkeen piika laitettiin
maantielle. Myöhemmin piika usein avioitui ja hänen ensimmäinen lapsensa
merkittiin totuuden vastaisesti uuden puolison jälkeläiseksi. Niskavuoren
Hetan tarina oli varsin tavanomainen. Samaa tapahtuu edelleenkin, joten
meistä jokaisen kannattaa suhtautua varauksella omiin sukujuuriimme. DNA
tietysti pelastaa nykyisin näiltä erehdyksiltä, mutta ei kai sitä niin laajalti
vielä käytetä. Kai sitä voi sukututkimukseenkin suhtautua vähän suuremmalla
huumorintajulla, kun ottaa huomioon, että menneinä vuosisatoina kunnian
menettämisen pelossa valehdeltiin jopa papeille, jotka perhetapahtumia
kirjoihin rustasivat.

Hannu Virttaalainen
05.02.16, 11:35
Kaikillahan meillä on sukupuu. Ja, se, että tuon sukupuun pitää olla salainen,
on aika hassua?

Ei sukupuun pidä olla salainen vaan elävien henkilöiden tietojen julkaiseminen ei ole luvallista ilman ao henkilöiden lupaa. Siis elävien henkilöiden tietojen julkaiseminen netin sukupuussa ilman lupaa on kielletty. Omalla tietokoneella ja omissa papereissa saa tutkia ja tallentaa elävienkin ihmisten tietoja.

Netin käytön helppous ei ole peruste lain rikkomiselle. Kyllä ylinopeuttakin on helppo ajaa, eikä sekään tekijän mielestä aina ole mitenkään vaarallista.

Anteroinen
06.02.16, 11:13
Sanottakoon tähän, että se, että on olemassa joku kaistapäiden kirjoittama laki, ei tee asetetusta käytännöstä mitenkään järkevää. Typeristä laeista kannattaa puhua, eikä ajautua sellaiseen tilanteeseen, että niistä tehdään vielä tyhmempiä, koska samat kaistapäät haluavat kontrolloida ihmisten tekemisiä. Pelottavan usein näkee ihmisiä, joiden mielestä sadan vuoden turvarajat ovat minimaalisia ja joiden mielestä ainakin 130 vuotta pitäisi olla käytössä kun suunnittelee julkaisuja. Jos tällainen asenne on vallalla niin kuka pistää lainkirjoittajille hanttiin kun lakia seuraavan kerran muutetaan?

Tietysti lakia pitäisi edelleen noudattaa, (niinkuin kannattaa pitää myös pyöräilykypärää), minulla ei henkilökohtaisesti ole juurikaan elävien tietoja edes ylhäällä missään, kun en niitä voi mistään varmistaa, enkä itse muista niitä ulkoa. Nettin sukututkimusohjelmiin en ole mitään tallentanut. Lähtökohtaisesti, se on varmaan hyvin hankalaa, tässä tapauksessa. Tällä tarkoitan, että useimmille ihmisille tuskin tulee mieleenkään sukututkimusta aloittaessa, että hän on rekisterinpitäjä, ja että hänen täytyisi olla yhtä tarkka kuin Kela-tantta konsanaan. Jos hän ei tule pyörimään SukuForumille tai muulle vastaavalle, saako hän koskaan edes tietää moisesta?

Jos nyt keskittyisin Geniin ja MyHeritageen, jne. niin sanoisin, että niin kauan kun tiedot on siellä yksityisinä, niin en jaksaisi hössöttää asiasta hirveästi edes nykyisten lakipykälien pohjalta. Se, että ehkä joskus nämä sukupuujätit tai hakkerit voivat tietoja väärinkäyttää, ei ole minusta realistinen peruste olla tietoja nettiin viemättä. ("Älä ihmeessä kirjoita muistiinpanojasi vihkoon, joku voi varastaa sen.") Toki niitten julkaisu paljaanaan on laillisesti arvelluttavaa, vaikken minä itse siinä mitään moraalista vikaa näekkään.

Hannu Virttaalainen
06.02.16, 18:40
Lukeekapa nyt edes tämä http://suomensukututkimusseura.blogspot.fi/2016/01/internetin-sukututkimuspalvelut-pari.html

Tässä ei ihan oikeasti kannata mennä millään, minusta tuntuu, ei tällä ole väliä meiningillä. Tällä on ihan oikeasti väliä

Vuokko Ilona
07.02.16, 10:47
Pitäisiköhän tässä nyt sitten ryhtyä epäilemään, että postilaatikkooni löytäneet lukuisat kasinopelien mainostajat, sekä muut roskapostitehtailijat (Skypeenkin tulee tuon tuosta joiltakin korkea-arvoisilta Yhdysvaltojen armeijan "kenraaleilta", joiden kuva ja henkilötiedot on ilmeisesti poimittu Googlesta, kontaktipyyntöjä...), johtuvat sukupuunrakentamisesta my heritageen, tai peräti osallistumisesta keskusteluun täällä suku-forumilla? Muita aktiviteetteja kun minulla ei netissä ole. Mitä nyt lueskelen joitain sanomalehtiä netitse.

Asia ei ehkä kuulu tälle forumille, mutta ainakin verohallinnossa nämä oivalliset suomalaiset salassapitolait ovat johtaneet siihen, että verovilppejä harjoittavia kansalaisia ei saada kiinni. Myöskin vainajien asioitten hoitaminen kuoleman jälkeen osoittautuu usein vaikeaksi. Ja perinnönjaoissa tapahtuvia konnuuksia on lähes mahdoton oikaista.

Kataja
07.02.16, 12:31
Pitäisiköhän tässä nyt sitten ryhtyä epäilemään, että postilaatikkooni löytäneet lukuisat kasinopelien mainostajat, sekä muut roskapostitehtailijat (Skypeenkin tulee tuon tuosta joiltakin korkea-arvoisilta Yhdysvaltojen armeijan "kenraaleilta", joiden kuva ja henkilötiedot on ilmeisesti poimittu Googlesta, kontaktipyyntöjä...), johtuvat sukupuunrakentamisesta my heritageen, tai peräti osallistumisesta keskusteluun täällä suku-forumilla? Muita aktiviteetteja kun minulla ei netissä ole. Mitä nyt lueskelen joitain sanomalehtiä netitse.

.

Joillekin sivuille tulee (ilmeisesti henkilölle räätälöityjä) mainoksia. Vähän ihmettelin, kun minulle alkoi tulla kontaktimainoksia, vaikka samoja sivuja katsoville muille henkilöille tuli mainoksia astioista ja vaatteista. Kerrankin oli samalla sivulla 5 kontaktimainosta. Konetta ei käytä kukaan muu kuin minä, puolisolla on oma kone, enkä ikinä noita mainoksia klikannut. Ymmärsin syyn siinä vaiheessa, kun alkoi tulla ruotsinkielisiä kontaktimainoksia ja mainoksia: etsitkö vanhempaa naista.
Sukututkimusharrastuksen takia teen hakuja ja käyn sivuilla, joilla toistuu sanoja gift, kuoli vanhuuteen, ålder, avioliitto, avioton... Mainosten lajittelijan tulkinta siis on, että olen erityisen kiinnostunut kontaktiasioista, mutta kun en klikannut heidän mainoksiaan, lajittelija huomasi, että taidankin olla ruotsinkielinen. Lajittelija luulee minua mieheksi, koska kone on puolisoni nimissä.
Marjatta

Matti Lund
07.02.16, 15:38
Kansainvälisen lainsäädännön paine on johtanut kansallisella tasolla rajoittamaan monien kansalaisten perinteisten vapaaehtoisten harrastusten toimintamahdollisuuksia.

Syystä tai toisesta, jossa ei ole ymmärrystä vapaaehtoisen harrastustoiminnan toimijoiden luonnollisia julkisia tietointressejä kohtaan, heidän ennen täysin avoimen toimintansa tietovirtoja on rajoitettu julkisuudelta piiloon ja muinoin triviaaleiksi katsotut tiedot on EU:n henkilötietosuojelulainsäädännön harmonisoinnin johdannaisena nyt luokiteltu aivan uudelta pohjalta samaan kategoriaan kuin sellaiset ennestään arkaluontoisina pidetyt tiedot, jotka kuuluivat ennemminkin yritystoiminnan tietosuojelun piiriin.

Kuitenkaan en mitenkään kykene näkemään, että tietojen väärinkäyttämismahdollisuudessa olisi tapahtunut itse kansalaisyhteiskunnassa mitään sellaista olennaista tai ylipäänsä faktista muutosta, joka olisi antanut sellaiselle säännönmuutokselle oikeutuksen tai olisi alkanut edellyttää järkiperäisesti rajoittavaa harkintaa kansalaisten vapaaehtoisesti luomille tietovirroille.

Tietopanospitoiset harrastusalat kuten sukututkimus ovat joutuneet sijaiskärsijän rooliin, kun lakeja on jyrätty aivan muita intressejä silmälläpitäen ja yhtenäisiä käytänteitä on laajennettu aloille, joilla niille ei ole mieltä eikä käytännön tarvetta.

terv Matti Lund

Tapani Kovalaine
07.02.16, 19:16
Kaupallistetut sukututkimusohjelmat ovat saaneet paljon arvostelua tämän viestiketjun kirjoittajilta. Kaksi suurta mörköä on löytynyt. Toinen on lähdekritiikin puute ja toinen on match-osumista johtuva työteliäs virheiden ja tuplien poistaminen omasta sukupuusta. Identiteettivarkauksista ei ole ollut sentään mainintoja mutta plagiointia tapahtuu jatkuvasti.

Rikoslaissa sukulaisiin sekaantumista pidetään rangaistavana. Netissä tulisi sukulaisten sekaantuminen määrätä rangaistavaksi. Sukurutsaukselta nuo molemmat lajityypit tällaisen sivullisen korvissa kuulostavat! Tulee liikaa vaimoja, kaksinnaimista, vääriä sukulaisia ja lapset tuplina. Olisiko aika tarkistaa ohjelmien toimivuus?