PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Salosen suku Amerikassa


tina
28.10.13, 21:51
Mummoni sisarukset lähtivät Amerikkaan 1900-luvun alussa ja muutamista on tiedot ihan hukassa :(. Frans Arthur Salonen s. 31.10.1893 Siikaisissa muutti Amerikkaan 1913 naimatonna, lapsetonna. Vanhemmat Frans Viktor ja Julia Josefina Salonen. Löysin hänestä tiedon Ellis Islandin matkustajalistalta Arthur Salonen 19v 6.6.1913 sisko Lempi Salonen ottanut vastaan ja ilmoitetaan että määränpäänä Mich. Grand Rapid. Siihen loppuvat tiedot :(, mies on vaan kadonnut. Osaatteko neuvoa että miten tästä voisi edetä, mistä löytää lisätietoja. Samoin on kadonnut hänen isosisko Lempi Maria Salonen, maininta oli tosiaan Ellis Islandin papareissa. Lempi on syntynyt 1.6.1889 Siikaisissa ja muuttanut Amerikkaan 1907. Sukutietojen perusteella hän käytti lempinimeä Hilja mutta silläkään ei löytynyt tietoja.

pirkko2004
29.10.13, 08:31
Surname navigattorilla löytyi Familysearch.orgista seuraavaa Michigan Grand Rapid:

Limpi Salonen in household of Arthur F Walker, "United States Census, 1910"

Name: Limpi Salonen
Titles and Terms:
Event Type: Census
Event Year: 1910
Event Place: Grand Rapids Ward 10, Kent, Michigan, United States
District: 109
Gender: Female
Age: 20
Marital Status: Single
Race: White
Race (Original): White
Relationship to Head of Household: Servant
Relationship to Head of Household (Original): Servant
Birth Year (Estimated): 1890
Birthplace: Finland
Immigration Year: 1908
Father's Birthplace: Finland
Mother's Birthplace: Finland
Sheet Number and Letter: 10A
Household ID: 225
Line Number:
Affiliate Name: The U.S. National Archives and Records Administration (NARA)
Affiliate Publication Number: M1283
GS Film number: 1374670

Digital Folder Number: 004330155

Image Number: 00572
Household Gender Age Birthplace
Head Arthur F Walker
M 45 Ohio
Wife Matie Walker
F 42 Indiana
Daughter Dorothy R Walker
F 14 Michigan
Father-in-law Isaac Provost
M 70 New Jersey
Son-in-law Howard L Dewey
M 25 New York
Daughter Norma M Dewey
F 20 Michigan
Servant Limpi Salonen F 20 Finland

Terv. Pirkko K.

Tuiju Olsio
29.10.13, 11:53
'New York, Passenger Lists, 1820-1957' mukaan Arthur Salosen matkan määränpää oli täti Sofi Sironen, 96 Cambridge St., Grand Rapids, Michigan. Saapui siis New Yorkiin 06.06.1913.
Sophia Sirosen puoliso näyttäisi olevan Jacob Sironen. Jacob syntynyt vuoden 1900 väestörekisterin mukaan helmikuussa 1861 Suomessa ja Sophia lokakuussa 1860 Suomessa. Ovatko nämä Frans Arthur Salosen sukulaisia?

tina
29.10.13, 12:00
OI ihanaa, kiitos teille vastauksista. Nuo syntymävuodet hämää mu ja tutkimuksiani. Mulla kun on täällä suomessa tehty sukututkimus mummoni sissaruksista ja heidän tarkat syntymäpäivät on tiedossa. Noiden tietojen mukaan syntymävuosikin heittää :confused:..Pirkon laittama tieto oli ihan uutta, kiitos siitä. Olen löytänyt tietoja myös Emilja Salosesta(ida Emilia Salosen lempinimi oli Milja) ja olen miettinyt, että olisiko hän oikea ihminen...
Tuija Olsio, mistä löysit tuon informaation Arthurista??!! Mä en löytänyt mitään muita tietoja hänestä kuin se Ellis Islandin matkustajalistan. Hieno, mahtavaa, kiitos sinullekin :)!! Nimi Sofi Sironen ei kyllä sano minulle mitään, eikä hetiä mainita sukututkimuspapereissakaan, jota on tehty täällä Suomessa. Voi silti olla, että Sofi Sironen olisi Arthurin äidin sisko, sen puolen suvusta minulla ei ole mitään tietoa...Pitääkin alkaa tutkimaan.

tina
29.10.13, 12:08
Tuiju Olsio, voisitko laittaa minulle linkin sille sivulle, josta löysit tiedon Sofi Sirosesta?! Ancestry.comin kautta en ainakaan löydä sellaista tietoa :). Olisin niin kiitollinen :)!

Tuiju Olsio
29.10.13, 14:04
Tässä linkki Ancestry.com 'New York, Passenger Lists, 1820-1957' http://tinyurl.com/l2hmoom ja jatkuu seuraavalle sivulle http://tinyurl.com/ka94xts Arthur Salonen on siis listassa viimeistä edellinen. Näkynee vain jäsenille, en ole varma.

Tuiju Olsio, voisitko laittaa minulle linkin sille sivulle, josta löysit tiedon Sofi Sirosesta?! Ancestry.comin kautta en ainakaan löydä sellaista tietoa :). Olisin niin kiitollinen :)!

Tuiju Olsio
29.10.13, 14:09
Tuo sama löytyy myös Ellis Islandin tiedoston kautta http://www.ellisisland.org/

Tässä linkki Ancestry.com 'New York, Passenger Lists, 1820-1957' http://tinyurl.com/l2hmoom ja jatkuu seuraavalle sivulle http://tinyurl.com/ka94xts Arthur Salonen on siis listassa viimeistä edellinen. Näkynee vain jäsenille, en ole varma.

Tuiju Olsio
30.10.13, 00:20
Sofi onkin Maria Sofia Salonen s. 08.11.1861 Siikainen ja on siis etsityn isän sisko. Hänen miehensä Jaakko Sironen on Lappajärveltä syntyisin ja molemmat löytyvät Siikaisista tästä http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=15575&pnum=227

tina
30.10.13, 14:44
Kiitos taas Tuiju, valitettavasti en saa tuota linkkiä auki kun en ole jäsen :(. Mutta omista papereistani ei löydy Frans Arthurille lainkaan isän sisaruksia:confused:.

Mun sukupapereihin on merkattu vain Frans Henrik Heikinpoika Vähäsalo, Salonen s. 8.7.1834 ja hänen vaimo Kaisa Isakintytär Peltomäki, Vähäsalo Salonen s. 2.3.1836 ja heidän poikansa Frans Viktor Franssinpoika Salonen s 21.2.1864, ei muita lapsia heillä....

Hannu Virttaalainen
16.11.13, 15:04
Näkyvät kyllä vävyä lukuunottamatta myös jo kaikkien nähtävissä olevassa edellisessä rippikirjassa: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/siikainen/rippikirja_1874-1883_mko100-116/256.htm

ametsapuro
18.11.13, 17:44
Moikka Tiina!
Lempin tiedoissa mulla lukee seuraava tieto:
Ellis Islandin tiedoista joskus ilmaisena päivänä olen poiminut:

First Name: Lempi
Last Name: Salanki
Ethnicity: Finnish, Finnish
Last Place of Residence: Siikainen, Finland
Date of Arrival: Oct 16, 1907
Age at Arrival: 18y Gender: F Marital Status: S
Ship of Travel: Oscar ll
Port of Departure: Copenhagen
Manifest Line Number: 0005
---
Jatkan katsomista...

t. Anne

ametsapuro
18.11.13, 17:59
Moikka,
ja jatkan tästä:
...clip... Olen löytänyt tietoja myös Emilja Salosesta(ida Emilia Salosen lempinimi oli Milja) ja olen miettinyt, että olisiko hän oikea ihminen...

Kyllä on.
Ida Emilia Salonen s. 2.7.1891 ja puoliso oli Frans Lehtinen s. 30.4.1894 Siikainen, k. 18.12.1944 Amerikassa. Miljaksi kutsuttiin. Lähetinkö silloin aikanaan sulle valokuvia hautajaisista Siikaisissa, jossa Milja oli myös mukana?


Tuija Olsio, mistä löysit tuon informaation Arthurista??!! Mä en löytänyt mitään muita tietoja hänestä kuin se Ellis Islandin matkustajalistan. Hieno, mahtavaa, kiitos sinullekin :)!! Nimi Sofi Sironen ei kyllä sano minulle mitään, eikä hetiä mainita sukututkimuspapereissakaan, jota on tehty täällä Suomessa. Voi silti olla, että Sofi Sironen olisi Arthurin äidin sisko, sen puolen suvusta minulla ei ole mitään tietoa...Pitääkin alkaa tutkimaan.

Tuota Arthurin tietoa ei mulla myöskään ollut, mutta lisäsin sen tietoihini. Sofi Siiroinen tarkoittaa Arthurin isän Frans Viktorin siskoa Maria Sofia Salosta (s. 8.11.1861 Siikainen), joka oli naimisissa Jaakko Sironen (s. 19.1.1861 Lapväärti) kanssa.
(Editoitu:) Tuiju olikin jo tähän vastannu, huomasin vasta kun luin viestejä uudelleen. Suku tulosteesta lienee jätetty näitä sisaruksia pois sillä on laaja suku. Tässä sen huomaa että ne kannattaa ottaa mukaan :) (edioitinti loppuu)

Tiina, silloin monta vuotta sitten kun olimme yhteyksissä tästä Salosen suvusta niin silloin minulla ei tainnut vielä olla tätä tiedostoa, jossa on Salosen sukua paljon. Voisin lähettää sen sulle sähköpostilla. Laitatko mulle yksityisviestillä osoitteen niin saat litkän listauksen luettavaksi :D:

Kirjoitappas http://search.ancestry.com/search/ tuonne hakukenttään vaikka Jaakko Sironen niin löytyy. Huono puoli on että ovat maksullisia. Hyvä puoli että 2 viikkoa saa ilmaiseksi, kaupan päälle. Voi myös kytätä ilmaisia päiviä, joita on välillä ja silloin sitten katsoa ja selvittää mitä löytyy.
Viimeksi kun oli ilmainen päivä niin selasin kaikenlaista esiin. Olisinpa hoksannut katsoa näitä!

Jatketaan...
t. Anne

tina
18.11.13, 22:03
Moikka Anne,

kiitos sinullekin infosta. Ei mulla taida olla mitään papereita, joten laitan sulle s-postia :).Asiat ovat täällä nyt jo edistyneet viikossa parissa aika tavalla! Sain tädiltäni vanhan valokuvaalbumin x3, joiden olemassaoloa en edes tiennyt. Albumeista löytyivät kaikki mummoni sisarukset kuvattuna, ja kaksi kansiollista valkokuvia sisaruksista amerikassa. Miljan kuvia suurin osa mutta näkyy niissä olevan paljon muitakin sukulaisia. Sitten liityin pariksi viikoksi ancestry:n sivuilla ja sain tietoa enemmän kuin koskaan. Siltä siirryin facebookkiin katsomaan mitä henkilöitä löytyy sieltä, ja tadaa nyt olen löytänyt sukulaiseni :D!! Lempin lapsenlapset perheineen ja heidän kanssa ollaan jo vaihdettu useampikin sähköposti. Tämä on jotain ihan mahtavaa! Surullista on se, että Lempi ei tainnut olla hyvissä väleissään sisaruksiinsa, sillä jälkeläisillä ei ollut mitään tietoa että Amerikkaan on aikoinaan muuttanut useampikin sisarus ja muuta sukua :(. Hauskaa tässä oli se, että pikkuserkkuni on samaan aikaan koittanut tutkia Amerikasta käsin sukujuuriaan suomessa kun minä olen tehnyt sitä samaa amerikan suuntaan :D. Vielä kun löytäisi tiedot, että mitä Arthurille on matkan aikana sattunut....