PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Loimaa Johan Michelsson 1698


Jokkel
25.10.13, 13:51
Loimaa Karsattilassa vihittiin 7.5.1721 Johan Michaelsson ja Walborg Michaelsdr. Heille syntyi siellä tytär Kristiina 4.1.1722. Tytär Maria syntyi 2.2.1724 jo Loimaan Piltolassa. Johan oli ainakin 1725-1726 Loimaan Piltolan Yrjöntylän isäntänä.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5287308
Hän kuoli 8.6.1726 n.28 vuotiaana(?). Rippimerkintä on kuitenkin vielä 29.4.1727.
Walborg aviotui uudestaan 1727.
Johanin ja Walborgin vanhemmat ja syntymäpaikat ovat hakusessa. Piltolassa eikä Karsattilassa ei tunnu löytyvän sopivaa Michaelia isäksi.

ReinoLevo
26.10.13, 10:33
Hei !
Juho Mikonpoika on syntynyt Loimaa Raikkola Frantsi/Martti ,vihkipäivä on
minun tiedoissani 29.9.1718.
Vaimo Riitta Juhontytär syntynyt Alastaro Tammiainen Kestilä 27.9.1699.

Terveisin
R.Levo

Hannu Virttaalainen
27.10.13, 22:43
Minä taas sanoisin Jokken etsimä Juho Mikonpoika saattoikin olla syntynyt vasta 28.4. 1700, ja paikka olisi Piltola ja siellä Tuomola ja olisi siis Tuomolan tyttären Maria Tuomontyttären ja vävyn Mikko Heikinpojan poika.

Olisiko ikä kuolleissa kuitenkin 26 eikä 28? Onko tutkittu alkuperäistä vai luetettu Hiskiin?

Raikkolan Fransin/Martin Juho Mikonpoika, joka on esivanhempani, sillä hänen tyttärestään Vappu Juhontyttärestä tuli Virttaan Mullin emäntä, on eri Juho Mikonpoika ja hän on syntynyt 26.8.1698 ja kuollut 24.7.1767

Jokkel
27.10.13, 23:59
Olen päätynyt samaan kuin Hannukin. Tosin täällä kerrotaan kuoliniäksi 28v:
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5299294

Valborg on vielä arvailun varassa.

Tuomolan vävy Mikko Heikinpojalle on vihittäessä 14.9.1699 merkitty asuinpaikaksi Cojonperän Somiska. Onko hän sieltä syntyisin, on myös selvittämättä.

Hannu Virttaalainen
28.10.13, 08:46
Jokke, tässä Loimaan 1749 väestölaskentaa varten tehdyssä luettelossa (tarkemmin Turun Seudun Sukututkijat 2013 vuosikirjassa olevassa Verhon puhtaaksikirjoittamassa ja Toropaisen tarkistamassa) lukee Pildolan Yrjändälän kohdalla

Walborg Mich. dr. hu. 51 1698 Tammela Vänäjä

Tarkoittaisiko Jokioisten Venäjää?

Itselläni pari esivanhempaa on tämän tulo/syntymäpaikka vihjeen perusteella löytynyt, vaikka muutama on siitä huolimatta edelleen hukassa.

Tammelasta jos löytyisi sopiva Walborg? Hiskillä en kyllä löytänyt edes naapureista täysin sopivaa.

lähimmäksi osuu minusta Jokioisissa:

21.4.1701 24.4.1701 Wenäjä Nick.h. Michell Johansson Wallborg Mickelldr Wallborg

Tämä nyt vaan alkoi kiinnostaa, kun meistä yritettiin tätä kautta tehdä sukulaisia. Jotain toista kautta varmaan saatetaan sukua ollakin. ;)

Onerva
28.10.13, 09:20
Hannu Virttaalaisnen kirjoitti:
Raikkolan Fransin/Martin Juho Mikonpoika, joka on esivanhempani, sillä hänen tyttärestään Vappu Juhontyttärestä tuli Virttaan Mullin emäntä, on eri Juho Mikonpoika ja hän on syntynyt 26.8.1698 ja kuollut 24.7.1767.


Oletko varma?

Vaikkamerkitys on ehkä vähäinen, niin kuitenkin: oletko varma, että Raikkolan JohanMichelsson s. 26.8.1698? Hiskin mukaan jakronolofgsesti oikeassa paikassaan kun on

26.10.1698
27.10.1698
Raicola

Mickell Mårthenss.
Beatha Berth.d.
Johan


Alkuperäisestäkuukaudet ovat vaikeasta löydettävissä, päivä on tietenkin selkeä 26.

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/loimaa/syntyneet-vihityt-kuolleet_1679-1703_jk457/137.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/loimaa/syntyneet-vihityt-kuolleet_1679-1703_jk457/137.htm)

kyllä tukeelokakuuta, koska nähdäkseni Johania 6 tapausta aiemmin merkityllä 2.päivä syntyneelläon kuukausi Octob (sotkuinen tosin) ja se, että k.o.vuoden Johania myöhemminsyntyneitä on Loimaan kokoisessa srk:ssa luettelossa liian vähän, jos Johansyntyi elokuussa.

Kuolintietokinepäilyttää. Johan on mukana rk:ssa

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/loimaa/rippikirja_1758-1763_jk441/393.htm (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/loimaa/rippikirja_1758-1763_jk441/393.htm)

Johaninrippimerkinnät loppuvat 1762 ja seuraavassa rippikirjassa vaimo on leski

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/loimaa/rippikirja_1764-1769_jk441-442/409.htmkuva 409 (http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/loimaa/rippikirja_1764-1769_jk441-442/409.htm%20kuva%20409)

jotensaattaapa Johanin oikea kuolintieto olla Hskin mukanainen

27.3.1762
12.4.1762
Raicola
Frantzila
Gl.b. Joh. Mich:son

63
5


Onerva

ReinoLevo
28.10.13, 10:17
Jokelle vielä !
Piltolan Tuomolan vävy,Mikko Heikinpoika on syntyisin Kojonperän
Somiskalta.Tieto on peräisin Verhon kirjasta Loimaan Talonpoikassuvut
1540-1870.

R.Levo

Hannu Virttaalainen
28.10.13, 11:21
Onerva, kaikissa näissä tapauksissa, kun rippikirjamerkintöjä löytyy vain pari vuotta ennen kuolemaa tai aikaisemmat merkinnät ovat ristiriitaisia ei voi olla täysin varma. Lisäksi varsinkit isät ovat aina hieman epävarmoja, eikä edes DNA testit ehkä tuo varmuutta kaikkiin varhaisiin isiin koska he ovat esim. 8 kertaisia niin saako niistäkään varmuutta onko isä 6 vai 12 kertainen vai jotain välillä :D:

Koska suurimmasta osasta lukemiani sukututkimuksia olen löytänyt mielestäni virheitä, en usko etten niitä olisi tehnyt itsekin ja parista olen jopa ihan tällä foorumilla kiinni jäänyt, mistä kiitän nöyrästi narauttajia.

Ensimmäinen lukemani sukututkimus on sattuneesta syystä Orkamon ja Raevuoren Satakunnan Jonsson-suku, enkä kyllä sen perusteella usko olevani Piperien ja sitä kautta myös piispa Juusteenin jälkeläinen. Ainoa Johan Jonsson Nyenissä naimisissa Piperin tyttären kanssa? Kun lähteet vähenee niin luovuus kasvaa pätee minusta aika suureen osaan sukututkimusta myös omaani. Ehkä yksi syy monien joukossa, että olen tähän narahtanut on, että joskus voisin selvittää ketkä Turun läänin kaksinnusjoukkoihin liittyneen vakinaisen Loimaan komppanian vt. kapteeniksi ylenneen Johan Jonssonin vanhemmat todella ovat. Vielä taitoni ja tietoni eivät ole lähelläkään sitä että kuvittelisin edes voivani aloittaa ko asian tutkimisen. Enkä edes tiedä voiko sitä ko kirjaa paremmin selville ikinä saada. Silloin kapteeni Jonsson on minulla 1. tunnettu Satakunnan Jonsson. Muut saavat uskoa muuta mutta minä epäilen kyllä vahvasti.

Edellä oleva aivan ketjun asian vierestä oleva vain kertoakseni kuinka suhtaudun tähän epävarmuuteen. Olen toivottavasti hyvin epäileväinen ja niin pitää kaikkeen minunkin esittämään vastavuoroisesti suhtautua.

Joten vastauksena itse asiaan: kiitos, pitääpä tarkistaa vielä uudelleen.:(

Jos Hiski ja esim. Timo Verhon kirjat tuntuvat kertovan samaa niin tulee välillä uskottua että asia myös on näin. Varsinkaan kun en vielä todellakaan ole kaikkia löytämääni perusteellisesti tarkastanut.

Pitää vielä lisätä virheiden aihuttajista suurin eli luki-häiriöt. Alkaen alkuperäisdokumenteissa ja loppuen itselläni!

Hannu Virttaalainen
28.10.13, 18:35
Tässä Frantsi(la)n Juho Mikonpojan kuolinajan kohdalla oli kyseessä luki-häiriö minulla. Koska antamani kuolinaika oli hänen vaimonsa Riitta Juhontyttären kuolinaika :(
Kyllä sekä omissa tiedoissani että Timo Verhon Loimaan talonpoikaissuvut 1540-1870 Juho Mikonpojan kuolinaika on oikein. Jommasta kummasta minä kirjoitin hänen kuolinajakseen vaimon kuolinajan vastauksessani foorumille :(
Minulla kun on menossa jonkinlainen tarkistus eli vertailen omia tietoja Verhon kirjan tietoihin ja jos ne poikkeavat niin tarkastan uudestaan Hiskillä ja alkuperäisten digitoinneista kummalla on virhe.

ReinoLevo
29.10.13, 19:44
Hei Jokke !
Joko on Vappu löytynyt ? Jäi mietityttämään tuo Hannu Virttaalaisen esitys.
Lähdin jälleen kaivelemaan sitä paljon puhuttua Verhon kirjaa ja tässä tulokseni,ihan näin "lyijykynällä tehtynä"
Tyttärien,Kristiinan ja Marian isä:Juho Mikonpoika Tuomola s.28.4.1700
Piltola Tuomola,äiti: Vappu Mikonpoika Karsattila Putti s.28.6.1704.vih.7.5.1721 Karsattila.Siis Kristiina syntynyt Karsattilassa ja
Maria Piltolassa.

Hyvää jatkoa.
R.Levo

Jokkel
30.10.13, 18:11
Syntyneiden luettelon mukaan 28.6.1704 on syntynyt Johan Michaelsson. Saattaa olla Vappukin, mutta en ole löytänyt vahvistusta sille :(