PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Priitta Jaakontytär Suutarla, "kyrkio baken"


AnttiYR
03.10.13, 15:19
Etsin Priitta Jaakontyttären (Brita Jacobs dr.) alkuperää.
Priitta oli syntynyt n. 1725 (Ylistaro Suutarla rippikirja)
Hän kuoli Ylistarossa Hopiavuoressa 4.1.1788, 62 vuoden vanhana. (HisKi) (Hopiavuori oli kai silloin oma kylänsä, johon Suutarlakin kuului)
Hän meni naimisiin Mikki Jaaakonpoika Suutarlan kanssa 29.11.1747 Ylistarossa.Priitan kohdalle on merkitty ”kyrkio baken” (Hiski)

Samana päivänä, kun Priitta meni naimisiin meni naimisiin myös Iivarin tytär Maria Matintytär. Priitta oli silloin piikana Iivarissa.Sinä vuonna meni Ylistarossa naimisiin vain 8 paria. Olisikohan Priittan ja Marian häät olleet yhteiset. (Maria on kuitenkin merkitty taloon Iivari, joka oli kai aika lähellä kirkkoa.) Mikähän on ollut syy, että Priitta on merkitty ”kyrkio baken”, eikä Iivarin talo, jossa Priitta oli piikana.

Ensi kerran löytynee Priitta rippikirjaan merkittynä 1738 lukkarin talon piikana.


Mikin ja Priittan lapsien kummeistakaan en ole päässyt perille Priittan alkuperästä. Tätä vaikeuttaa vielä se, että molemmat ovat Jaakonlapsia ja Mikin suvussakin näyttää Jaakkoja riittävän.


Mikin vanhemmat veljet ja sisaret: (Sain tämän paremmin kuinminä Ylistaroa tuntevalta)



Jaakko Heikinpoika jaVappu Jaakontytär Suutarla

Lapsia ja Mikin sisaruksia:

(Mikki Jaakonpoikapso Priita Jaakontytär 1747)

Matti, pso VappuAntintytär Iivari

Jaakko, muuttaaVaasaan

Susanna, pso MattiMikinpoika 1741

Antti, pso SusannaHeikintytär 1753

Salomon (eri äitià Kyntäjän leski) psoLiisa Antintytär àväkkärintytär



Mikin ja Jaakonlapset ja heidän Kummit: (Lisäkommentit paremmin tuntevalta)

Jaakko s.16.10.1748

Matti Västi (Matti Juhonpoika, pso Ventla Jaakontytär)

Juho Vittinki

Antti Jaakonpoika

vaimo Vappu Jaakontytär

piika Susanna Heikintytär

piika Liisa Esantytär (lukkari Esa Enholmin tytär)


Matti 1.4.1750:

Matti Iivari (Matti Antinpoika)

Matti Matinpoika

vaimo Kristiina Amnelin (lukkari Esa Enholmin pso)

vaimo Maria Antintytär

piika Maria Antintytär


Maria, s. 7.1.1752

Matti Iivari (Matti Antinpoika)

Jaakko Jaakonpoika

vaimo Helena Eliaksentytär (Keski-Lahti, pso Matti Iivari)

Maija Jaakontytär

piika Priita Matintytär

piika Maria Antintytär



Antti, s. 6.12.1753

Matti Suutarla (veli)

Antti Jaakonpoika (veli)

Jaakko Jaakonpoika (veli??)

vaimo Vappu Antintytär (os.Iivari, pso Matti Suutarla)

vaimo Susanna Heikintytär (pso Antti Suutarla)

piika Vappu Antintytär


Mikki, s. 2.12.1756

Jaakko Jaakonpoika

Salomon Jaakonpoika

vaimo Kristiina Amnelin (Esa Enholmin pso)

Priita Esantytär (lukkari Esa Enholmin tytär)

Vappu Matintytär


Vappu, 9.2.1759

Matti Suutarla

Juho Vittinki

Jaakko Jaakonpoika

vaimo Vappu Antintytär

Anna Paavontytär

piika Anna Esantytär (lukkari Esa Enholmin tytär)


Esa ja Salomon, s.14.3.1761

Antti Västi (Antti Matinpoika)

Jaakko Nalli

Juho Kyntäjä

Salomon Jaakonpoika

Antti Juhonpoika

vaimo Vappu Antintytär

Liisa Juhontytär

Sofia Kallentytär

Maria Matintytär

Anna Esantytär (Lukkari Esa Enholmin tytär)

Liisa Antintytär


Maria s. 22.3.1765

Kummeja:
Matti Matinpoika
Salomon Jaakonpoika (SUUTARLA)
Iisak Jaakonpoika
vaimo Valpuri Antintytär
Liisa Antintytär
Susanna Juhontytär



Lisävinkkejä odottava Antti

AnttiYR
04.10.13, 09:45
Korjaus:

Mikin ja Jaakonlapset ja
heidän Kummit: (Lisäkommentit paremmin tuntevalta)


Pitää tietenkin olla:

Mikin ja Priittan lapset ja heidän Kummit: (Lisäkommentit paremmin tuntevalta)

Terveisin Antti

AnttiYR
07.10.13, 10:18
Vähän vielä ajatuksia Priittan alkuperästä.

Hain Priittoja HisKi:stä

”Sopivia” Priitta Jaakontyttäriä löysin lähialueelta HisKi:stä seuraavasti:

- Isokyröstä 1 (Osottautui kuitenkin Matintyttäreksi, oli papin kirjausvirhe. Tämä löytyi kylläkin Netistä etsittynä Priittana eräässä sukujuonnossa.)

- Lapualta 1 (Jäi mielestäni Lapualle)

- Vähäkyröstä 2 (Toinen meni naimisiin Laihialle ja toinen ilmeisesti kuoli. Merkitty haudatuksi ”nimettömänä” lapsena, samaisen Jaakon lapsena. Tämä Jaakko oli kylläkin vaihtanut välillä taloa, mutta sain tiedon, että kysymyksessä oli sama Jaakko.)

- Ilmajoella 3 (Kaikilta näiltä Jaakoilta oli kuollut lapsia ”nimettömänä”. Nämä Jaakot elivät Ilmajoella, vielä silloin kun Priitta ilmaantuu Ylistaroon, niin ettei nämä ole siirtyneet sotamieheksi Ylistaroon Priitta mukana. Luultavasti nämä Priitat kuolivat ”nimettöminä”)

Luultavasti Priitta oli syntynyt Ylistarossa, mutta jäänyt merkkaamatta syntyneiden listaan.

Olisiko viite ”kyrkio baken” voinut merkitä sitä, että Priitta olisi jäänyt orvoksi ja määrätty kirkonmäen talojen hoitoon?

Jos olisi ollut lapsena orpona a.o.talojen hoidossa, löytyisikö siitä jostain merkintää?

Monet asiat viittaavat yhteyksistä ”kirkonmäen” taloihin. Tietenkin viitteet voivat johtua Mikin sukulaisten yhteyksistä.


Aprikoi Antti

AnttiYR
07.10.13, 14:25
Sain viestin, että HisKi:ssä oleva maininta ”kyrkio baken”olisi luettu väärin.
Kohdassa lukisikin:
ifrån Kyrcko Socken eli kirkkopitäjästä.
Minä kun en oikein osaa lukea noita ”hieroglyyffejä”, niin kumpikohan tulkinta on oikein?
Osaako joku sanoa?

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=10275&pnum=67 (http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=10275&pnum=67)

Jos siinä ei luekkaan ”kyrkio baken”, menee aprikointini täysin metsään.


Terveisin Antti

Matti Lehtiö
07.10.13, 19:16
Mielenkiintoinen tulkinta:
"Sain viestin, että HisKi:ssä oleva maininta ”kyrkio baken”olisi luettu väärin.
Kohdassa lukisikin: ifrån Kyrcko Socken eli kirkkopitäjästä."

Itse ainakin vielä pitäisin kiinni puhtaaksikirjoitetusta tulkinnasta. Sivun yläosassa on yksi selkeä S-kirjain ja sitä ei oikein tunnistaisi tästä kohdin. Normaalisti merkintätapa on ollut mikäli tarkoitettaisiin Isoakyröä: moden kyrkio = emäkirkolta
Matti

Kimmo Kemppainen
07.10.13, 20:29
Kyrckio backen siinä lukee, kuinka tuossa voisi mitään muuta nähdäkään?
Kimmo Kemppainen

Mielenkiintoinen tulkinta:
"Sain viestin, että HisKi:ssä oleva maininta ”kyrkio baken”olisi luettu väärin.
Kohdassa lukisikin: ifrån Kyrcko Socken eli kirkkopitäjästä."

Itse ainakin vielä pitäisin kiinni puhtaaksikirjoitetusta tulkinnasta. Sivun yläosassa on yksi selkeä S-kirjain ja sitä ei oikein tunnistaisi tästä kohdin. Normaalisti merkintätapa on ollut mikäli tarkoitettaisiin Isoakyröä: moden kyrkio = emäkirkolta
Matti

AnttiYR
07.10.13, 22:12
Kiitos Matti ja Kimmo

En ollut enää varma kun sain viestin. Minulta jäi huomaamatta tuo Lapuan seurakunta merkintä ylälaidassa, jossa kirjoittaja selvästi käyttää tuonaikaista isoa S kirjainta, eikä käsialasta johtuvaa tulkinnanvaraa ole.


Täten alkuperäinen aprikointi saattaisi pitää paikkansakin.
Antti

AnttiYR
10.12.17, 13:52
Näin, että Iivari ja Enholm olivat jotenkin sukulaisia keskenään. (Eteläpohjalaiset juuret, tätä lehden numeroa ei minulla ole.)
Tästä nousi ajatus, että Priitta olisi ollut myös näille sukulainen. Iivarit ja Enholmit ovat usein Mikin ja Priittan lasten kummeina, ehkäpä useammin kuin muut sukulaisuussuhteet antaisivat olottaa. (Esim. Enholmin vaimo ja tyttäret Liisa, Priitta ja Anna kaksi kertaa. Toisaalta en löytänyt, että Priitta olisi ollut näiden lasten kummi.)
Jos näin olisi, olisi Priitta tullut ensin sukulaistaloon lukkari Enholmille ”pikkupiiaksi” ja sitten piiaksi sukulaistaloon Iivariin.
Kun Priitta meni naimisiin, häät olisi pidetty sukulaistalossa yhdessä Iivarin tyttären kanssa. Tämä osaltaan selittäisi myös maininnan ”kirkonmäki”.
Priitan syntymä olisi jäänyt merkkaamatta kastettujen listaan ja Priitta olisi jonkun Iivarin ja Enholmin sukulaismies Jaakko lapsi.
Katsoin, että Ylistarostakin löytyy mahdollisia Jaakkoja. (Sukulaisuutta en yrittänyt etsiä)
Esimerkiksi Jaakko Kyntäjän lapsikatraan väliin Priitta sopisi, kunhan voisi todentaa. Jaakko Kyntäjän poika Juho Kyntäjä oli Priitan lapsen kummi, mutta tähän taisi olla syynä sukulaisuhde Priitan mieheen Mikki Jaakonpoikaan.
Onko kellään tullut vastaan tuomiokirjoissa, perintö tai vastaavissa papereissa Priitta Jaakontytärtä? (Tai tämän miestä Mikki Jaakonpoika Suutarlaa)

Matti Lehtiö
10.12.17, 17:59
Tämäkin kannattaisi tarkastaa!
Kirpun talossa, jossa lukkari Enholm asui, oli palkollisina ja myöhemmin torpparina asui alunperin isokyröläiset Jaakko Antinpoika ja vaimonsa Maria Sakarintytär. Heille kyllä syntyy Priita-niminen tytär jo vuonna 1722, mutta mutta kannattaa tarkastaa.

AnttiYR
12.12.17, 11:14
Kiitos Matti vinkistä!

Seuraavaa sain selville Jaakko Antinpojasta ja Maria Sakarintyttärestä:
Syntyivät 1698 ja 1694 (RK)
Olivat Isokyrön Luomalla 1727 – 1730 (RK)
Olivat Ylistaron Ristimäellä 1730 (lapsen syntymä Hiskistä, en osannut katsoa rippikirjasta.)
Olivat jossain kunnes ilmestyvät Kirppuun (Enholm) (RK)
Keski-Lahdessa ruotivaivaisena (RK)
Kuolivat 1770 ja 1771
Heillä oli lapsia:
Brita s. 1722 Luomassa (Hiski) (Joten Jaakko ja Maria olivat jo silloin siellä)
Antti s. 1727 Loukoby (Hiski) (Olivat siten silloin Luomassa)
Matti s. 1730 Ylistaro Ristimäki (Hiski)

Jaakon ja Marian lapset:
Priitta Jaakontyttäriä, jotka sopisivat kyseiseksi Priitaksi löytyy naimisiinmenneiksi ja kuolleeksi aikuisiällä lähialueelta muitakin kuin Suutarlan Priitta. (Hiski)
Antti Jaakonpoika ja Matti Jaakonpoika. En löytänyt viitteitä siitä, että olisivat kuolleet lapsena. Tämän nimisiä on niin paljon, etten pysty poimimaan kuolleiden ja naimisiinmenneiden joukosta sellaisia, jotka voisivat olla kyseisiä. (Hiski)

Tähän Priittaan kyllä sopisi määritelmä ”kirkonmäki” naimisiin mennessä ja syntymäaikakaan ei ole kuin kolme vuotta erilainen kuin rippikirjassa. Suutarlan Priitan lasten kummeina ei esiinny oletettua veljeä Matti Jaakonpoikaa ja Antti Jaakonpoika esiintyy kerran, jonka olettaisin olevan kuitenkin Priittan miehen veli.
Myöskään se, että Jaakko Antinpoika ja Maria Sakarintytär kuolivat ruotivaivaisena, eikä Suutarlassa, (mahdollisen tyttären luona) ei tue epäilyä. Toisaalta kylläkin siihen aikaan saatettiin määtätä ruotivaivaiseksi, vaikka lapsia olisikin ollut elossa, mutta yleensä kysymyksessä oli lapsista, jotka eivät pystyneet taloudellisesti hoitamaan vanhempiaan.