PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Etsin tervaskantosuvun iäkästä edustajaa lehtijuttuun


SaaraElina
23.09.13, 15:06
Hei,

Onko sinun sukusi pitkäikäistä porukkaa? Osaisitko auttaa minua löytämään haastateltavan?

Olen vapaa toimittaja ja kirjoitan Apu-lehteen 5-osaista juttusarjaa nimeltä Pitkän iän salaisuus. Tapaan sarjassa iäkkäitä (80+) ihmisiä, jotka kertovat elintavoistaan ja vähän myös elämänfilosofiastaan. Sarja on hyvin positiivinen ja hyväntuulinen, ja jokaisessa jaksossa on jokin tietty teema. Muutama jakso on jo ilmestynyt, ja olen ehtinyt käsitellä jutuissa liikuntaa, ravintoa ja mieltä. Jäljellä on kaksi jaksoa eli kaksi teemaa: geenit ja elintavat.

Etsin nyt geenijuttuun ihmistä, joka olisi mielellään päälle 90-vuotias mutta vielä suhteellisen virkeä ja hyvissä voimissa. Hänen sukunsa tulisi olla pitkäikäistä tervaskantosukua. Haluaisin jutella haastateltavan kanssa hänen omasta elämästään ja suvustaan, eli siitä, kuinka pitkäikäistä väkeä ja millaisia tyyppejä suvussa elää tai on elänyt. Elintapojen ei ole pakko olla älyttömän terveelliset, sillä nyt on kyse geeneistä, ja ihminen saa olla ihan tavallinen. Aktiivinen tämä henkilö saisi kuitenkin olla, jollain tavalla. Mitään vaikeita asioita en kysele, ja haastattelu veisi aikaa noin tunnin. Voisimme tavata vaikka haastateltavan kotona tai jossain paikassa, jossa hän viettää mielellään aikaansa. Minulla on mukana myös kuvaaja. Tekisin jutun mielelläni jo tällä viikolla (viikko 39/2013).

Osaisitko auttaa ja vinkata vaikka oman sukulaisesi yhteystietoja (hänen suostumuksellaan toki)? Otan mielelläni vinkkejä vastaan numerossa 040 558 1310 tai osoitteessa saara.e.pakarinen(at)gmail.com. Kiitos paljon avusta.

Ystävällisin terveisin
Saara Pakarinen