PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Iin kaivaukset


Leevi A
21.09.13, 21:38
Tulipa vastaan jo unohtunut uutinen, johon näköjään itsekin olen jotain kommentoinut: http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/iista-kaivettiin-yli-200-ihmisen-luut/277854/?sort=oldestFirst
Aikaa kaivauksista on kulunut neljä vuotta, mutta ainakaan minun silmiini ei ole sattunut uutisia siitä, mitä löydöistä on selvinnyt vai onko mitään. Tietääkö joku asiasta jotain uudempaa?
Sikäli kiinnostaa, että joku luurangoista melko varmasti on kuulunut esivanhemmilleni.

Sitten toinen asia. Minulla on kaksiosainen kirja, olikohan nimenä Iin seurakunnan historia tms ja sen tapahtumat alkavat vuodesta 1700. Onko Iin vanhemman ajan historiasta tehty koskaan mitään kirjaa?

tellervoranta
21.09.13, 22:24
Minulla on seuraavia kirjoja Iistä:

Pauli Kaisto: Iistä ollaan
Maalismaa 400 vuotta (mm. serkkuni lapsia kirjoittajina)
Pauli M.K.Niemelä: Iijokivarren asuttaminen 1300-luvulta alkaen
Kaisa Matila: Mursun ja Matinahon (Matilan) sukua Iin Oijärvellä
Toivo Hyyryläinen: Kahden kirjaimen pitäjä

Niin ja minä olen Kiimingin Alakylän Honkasia Haukiputaan pitäjän rajalta ja esivanhempia löytyy Iistäkin.

Leevi A
21.09.13, 22:51
On minullakin tuo Hyyryläisen ja Kaiston kirja ja paljon korjattavaa olen Kaiston kirjasta löytänyt. Maalismaa ja Niemelän teokset pitänee lainata kirjastosta, samoin Matilan kirja vaikka ei yltäne vuotta 1702 kauemmas, jolloin Jooseppi Mursu tuli Oijärven Pulkkiseen.

Jotenkin vaikuttaa siltä, että ainakin puolet esivanhemmistasi ovat minunkin esivanhemppiani. Äitini oli Iistä ja varhaisempia esivanhempia löytyy myös Haukiputaalta, Kiimingistä ja Ylikiimingistä.

Jouni Kaleva
22.09.13, 09:32
Tulipa vastaan jo unohtunut uutinen, johon näköjään itsekin olen jotain kommentoinut: http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/iista-kaivettiin-yli-200-ihmisen-luut/277854/?sort=oldestFirst
Aikaa kaivauksista on kulunut neljä vuotta, mutta ainakaan minun silmiini ei ole sattunut uutisia siitä, mitä löydöistä on selvinnyt vai onko mitään. Tietääkö joku asiasta jotain uudempaa?
Sikäli kiinnostaa, että joku luurangoista melko varmasti on kuulunut esivanhemmilleni.

Sitten toinen asia. Minulla on kaksiosainen kirja, olikohan nimenä Iin seurakunnan historia tms ja sen tapahtumat alkavat vuodesta 1700. Onko Iin vanhemman ajan historiasta tehty koskaan mitään kirjaa?

Kaivauksista tehtiin korkeatasoinen tieteelliset kriteerit täyttävä kirja 178 sivua:
Kallio-Seppä, Titta, Ikäheimo Janne, Paavola Kirsti (toim): Ii vanhan Haminan kirkko ja hautausmaa. 2011. ISBN 978-951-42-9495-2

Kannattaisi hankkia omaksi ehdottomasti, mutta kun oli julkiset rahoittajat, myös Eu:n aluekehitysrahasto, niin ei ole kaupallisessa myynnissä??? Kokeile kaukolainaan tai kysy Iin kunnasta tai Oulun yliopistosta.

Tarkoitat Suur-Iin historia 1700-1870. Vanhemmasta ajasta ei ole erillistä teosta mutta Iin seurakunnan historia (1998) käsittelee noin v 1350 alkaen, pääkirjoittajana prof. Jouko Vahtola.

Erkki A Tikkanen
22.09.13, 10:34
Kaivauksista tehtiin korkeatasoinen tieteelliset kriteerit täyttävä kirja 178 sivua:
Kallio-Seppä, Titta, Ikäheimo Janne, Paavola Kirsti (toim): Ii vanhan Haminan kirkko ja hautausmaa. 2011. ISBN 978-951-42-9495-2

Kannattaisi hankkia omaksi ehdottomasti, mutta kun oli julkiset rahoittajat, myös Eu:n aluekehitysrahasto, niin ei ole kaupallisessa myynnissä??? Kokeile kaukolainaan tai kysy Iin kunnasta tai Oulun yliopistosta.

Tarkoitat Suur-Iin historia 1700-1870. Vanhemmasta ajasta ei ole erillistä teosta mutta Iin seurakunnan historia (1998) käsittelee noin v 1350 alkaen, pääkirjoittajana prof. Jouko Vahtola.

Tuo kirja löytyy mm. täältä:

https://www.booky.fi/tuote/titta_kallio/iin_vanhan_haminan_kirkko_ja_hautausmaa/9789514294952

Leevi A
22.09.13, 15:28
Suur-Iin historiahan se oli.
Yritänpä hankkia nuo kaksi kirjaa. Kiitos vastanneille!