PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : miten kahden eri gedit yhteen paf-ohjelmassa


tutkija30
09.04.08, 00:09
Minulla on käytössä ilmainen personal ancestral file -ohjelma. Miten kopioin osan (siis yhden ns. oksan) toiseen ged puuhun? Siis minulla on 2 eri fileä (siis esim. eka.ged ja toka.ged tai siis minun tapauksessa *.paf) joissa tiedostoja ja haluan toisesta siirtää toiseen yhdestä *.pafista toiseen *.pafiin yhden oksan. Siis en halua kirjoittaa koko oksaa toiseen uudestaan. Miten tämän teen?

Helena V.
09.04.08, 09:48
Hei,

Ihan ensin tee varmuuskopiot molemmista tiedostoista!
Seuraavaksi tutki kuka liittyy kehen ja tarkkaile mahdollisia molemmilla tiedostoilla olevia henkilöitä, joista olisi näin ollen tulossa ei-toivottuja "tuplahenkilöitä".

Jos tämä toinen edelliseen sisällytetyksi haluttava "oksa" sisältää valmiiksi pelkästään nämä lisättäviksi halutut tiedot,
1. avaat Paffin, johon haluat uutta tietoa sisällyttää
2. vas. puoleisesta ylävalikosta valitset "import" (suom. "tuo"), jonka jälkeen valitset halutun tiedoston hakemistostasi
3. menet hlön kohdalle, johon uusi tieto liitetään ja asetat hänet vasemmalle ylös
4. liität uuden tiedoston "lähtöhenkilön" ao. asemaan vanhan tiedoston hlöön nähden (esim. isäksi: "Add father", Add exixting person + annat liitettävän hlön RIN-numeron).

Lisää ohjeita löytyy "?" takaa, "Importing Gedcom-files" - tosin englanniksi.

Jos liitettävässä tiedostossa on muitakin kuin liitettäväksi tarkoitettu "oksa" sukupuuta, kannattaa ensin luoda tiedosto, jossa on vain halutut henkilöt. Tällöin menet vas. ylävalikosta kohtaan "export" (suom. "vie"), valitset halutut hlöt, jne. ja tuot tämän uuden (kolmannen) .ged-tiedoston kuten edellä.

Mikäli liitettävässä tiedostossa on muitakin, kuin haluttu oksa, ja tuplahenkilöitäkin näyttäisi olevan tulossa, mutta haluat myös nämä liitettäväksi, on mahdollista suorittaa työkaluvalikosta löytyvä "match/merge" (suom. "sovita/yhdistä"), jolla tuplat eliminoituvat ja molemmissa tiedostoissa olevat tiedot yhdistetään. Tähän ryhtymistä kannattanee kuitenkin tarkkaan miettiä ja tutustua huolella siihen liittyviin ohjeisiin.

Toivottavasti Paffin "tosiosaajat" korjaavat, mikäli neuvossani on toivomisen varaa.

t. Helena V.