PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : afsk:sold: And:.......


keltsu
08.04.08, 09:14
Mitäpä tuo afsk tuossa tarkoittaa?

Juha
08.04.08, 09:18
Eläkkeellä oleva - ainakin sotilaiden kohdalla tuttu termi

eeva häkkinen
08.04.08, 09:34
Eläkkeellä oleva - ainakin sotilaiden kohdalla tuttu termi


Eläkkeitä maksettiin Ruotsin vallan aikaan varsin tiukoin perustein, miehistölle
sääntöjen mukaan vasta 30 vuoden palvelun jälkeen, vaikka joskus taisteluissa
haavoittuneille tai muuten kunnostauneille ennen sitäkin. Afskedad -termi ei
ota eläkkeeseen kantaa, tarkka käännös eronnut/erotettu, eli entinen sotilas.

Juha
08.04.08, 09:40
Olen tuossa käyttänyt www.genealogia.fi (http://www.genealogia.fi) sivun lyhenneluettelon selitystä.

Onko se siis erheellinen vai ovatko molemmat mahdollisuudet olemassa?


Juha

eeva häkkinen
08.04.08, 10:03
Nykysanakirjassa avskeda = vapauttaa/erottaa virasta tai toimesta. Toki
eronnut sotilas saattoi saada eläkettäkin, mutta siinä tapauksessa titteli
oli useimmiten "gratialist". Eli kyseisen sanaston käännös on kyllä vähän
epätarkka.

tellervoranta
08.04.08, 10:21
Hei :)
kyllä tässä SSS:n Sukututkimus askel askeleelta kirjassa avskedad, afskedad suomennettu eron saanut. Luin vielä kirjan sisällöstä sotilasasiakirjat sekä sukututkimuskursseilla käsitellyistä sotilaisiin liittyvistä papereista, mutta niistä en saanut lisätietoa. :rolleyes:

Erkki Järvinen
08.04.08, 11:31
itse olen ymmärtänyt, että on kysymyksessä nimenomaan entinen sotilas.

MikkoL
08.04.08, 12:00
Katson tässä kirjasta Jari Niemelän Tuntematon ruotumies seuraavaa: Ennen vuotta 1785 täyden eläkkeen ehdot: 30 vuotta ja osallistuminen ainakin yhteen sotaan, tai sodassa haavoittuminen työkyvyttömäksi. Upseerien ja aseveljien yksimielisen todistuksen perusteella voitiin myöntää erityisestä urhoollisuudesta sodassa kaksinkertainen eläke. Tuo 'eron saanut' ei tosiaan ota kantaa 'eläkeoikeuteen', palvelusaikaan eikä eron syyhyn.

Heikki Särkkä
08.04.08, 12:39
Termi afskedad ei ota myöskään kantaa siihen, onko sotilasuran loppuminen tapahtunut omasta pyynnöstä vai vastoin asianomaisen tahtoa. Molemmat merkitykset ovat mahdollisia SAOB:n mukaan.