PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kumpi on oikea Anna?


JaMaHa
08.09.13, 22:01
Hei!

Ongelmani on seuraavanlainen: Petrus Johansson Heikkinen ja vaimonsa Ingeborg Hartikainen Kuopion msrk:sta saivat mm. lapset Anna Catrina s. 8.10.1790 Kuopion msrk ja Anna Caisa s. 14.3. 1793 Kuopion msrk. Anna Catharina on kuollut Hiskin mukaan 31.1.1792 Kuopion msrk:ssa.

Kuolintiedon perusteella ensimmäinen Anna on siis kuollut pienenä. Mutta mistään lastenkirjasta en ole löytänyt mainintaa tuosta toisesta Annasta eli Anna Caisasta. Syntyneissä ja kastetuissa hän on kuitenkin perheen lapsena, joten olemassa on ainakin ollut. Niin lastenkirjoissa kuin rippikirjoissa esiintyy vain Anna Catrina/Catharina s.8.10.1790. Joissakin rippikirjoissa Annan toinen nimi on myös Caisa, mutta pääsääntöisesti Anna Catharina.

Eli kumpi Annoista on todennäköisemmin elänyt aikuiseksi ja mennyt naimisiin? Onko pappi kirjoittanut kirkonkirjoihin Annalle kuolleen sisarensa syntymäajan vai onko samankaltaiset nimet aiheuttaneet sekaannusta? Ainakin minä olen ihan pihalla :confused:


Terv. Jaana

Juha Rönkkö
09.09.13, 10:35
Hei!

Ongelmani on seuraavanlainen: Petrus Johansson Heikkinen ja vaimonsa Ingeborg Hartikainen Kuopion msrk:sta saivat mm. lapset Anna Catrina s. 8.10.1790 Kuopion msrk ja Anna Caisa s. 14.3. 1793 Kuopion msrk. Anna Catharina on kuollut Hiskin mukaan 31.1.1792 Kuopion msrk:ssa.

Kuolintiedon perusteella ensimmäinen Anna on siis kuollut pienenä. Mutta mistään lastenkirjasta en ole löytänyt mainintaa tuosta toisesta Annasta eli Anna Caisasta. Syntyneissä ja kastetuissa hän on kuitenkin perheen lapsena, joten olemassa on ainakin ollut. Niin lastenkirjoissa kuin rippikirjoissa esiintyy vain Anna Catrina/Catharina s.8.10.1790. Joissakin rippikirjoissa Annan toinen nimi on myös Caisa, mutta pääsääntöisesti Anna Catharina.

Eli kumpi Annoista on todennäköisemmin elänyt aikuiseksi ja mennyt naimisiin? Onko pappi kirjoittanut kirkonkirjoihin Annalle kuolleen sisarensa syntymäajan vai onko samankaltaiset nimet aiheuttaneet sekaannusta? Ainakin minä olen ihan pihalla :confused:


Terv. Jaana
On varsin yleistä että "vapautunut" kuolleen lapsen nimi otetaan uudelleen käyttöön seuraavan syntyessä, joten tuo 1790 syntynyt Anna Kaisa on kuollut 1792 ja kun seuraava syntyi 1793 sai edesmenneen siskonsa nimen, noihin pieniin nimi variaatiohin (Kaisa, Katrina, Katarina jne) ei sinänsä kannata kiinnittää huomiota sillä samasta nimestä on kyse, joka tapauksessa jälkimmäinen on oikea. Lienee ollut pappikin pihalla kun on unohtanut merkitä toisen Anna Kaisan syntymän lastenkirjoihin (ja edellisen kuoleman) ja näin ollen tuosta 1793 syntyneestä Anna Kaisasta tuli pari vuotta vanhempi heti kättelyssä:cool:

JaMaHa
09.09.13, 19:12
Kiitos vastauksesta. Siispä tämä "kakkos" Anna kulkee sisarensa syntymäajalla kirkonkirjat läpi. Puuttuupa Annan sisaruksilta muiltakin syntymä- ja kasteaikoja, joten mitäpä niitäkään sitten ihmettelemään. Homma jatkukoon. Kiitos vielä :)

Terv. Jaana