PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ikornsköld - Elgenstierna


Erkki A Tikkanen
31.08.13, 19:25
Sattuisiko kenelläkään olemaan käsillä Elgenstiernan kirjasarjaa? Olisin halunnut varmistaa Ikornsköldin suvun yhteydessä Hans Japssonin vaimon tietoja. Minulla on yksi versio tiedossa, mutta en tiedä onko siinä mainittu kaikkia lähteitä. Minun versioni on Ruotsin Ritarihuoneen CD:ltä peräisin ja siinä ei aina kaikki lähteet ole merkittyinä.

Elgenstierna väittää Hansin vaimon olleen Kerstin Eriksdotterin, jonka vanhemmat olisivat olleet Dalafogden Erik Bengtsson ja Gertrud Jönsdotter, joka olisi ollut Sture-arkistossa olevan kirjeen mukaan ritari Ingel Jönssonin (hjorthorn) sisar.

Onko Elgenstiernalla tarkempaa viitettä kirjeeseen, esim. päiväys tms. Kyseisessä arkistossa kun on satoja kirjeitä, osa niistä löytyy painettuna, mutta mistähän kirjeestä olisi ollut kyse. Alkuperäisiä kirjeitä kun ei tavallinen tutkija pääse käpälöimään.

Viimeisimpien tutkimuksien mukaan Hansin vaimo oli kuitenkin Margareta Ulfsdotter, Kerstin Eriksdotterin tytär, eli oli mennyt tyttäret ja anopit sekaisin. Minua kiinnostaa kuitenkin tuo mahdollinen kirjeen päiväys.

Erkki A Tikkanen
22.10.14, 19:09
Anybody? :eek::cool:

Giösling
23.10.14, 07:41
Viitteessä neljä ei anneta kirjeen päiväystä. Koko viite kuuluu:

"Brev i Sturearkivet i Danska riksarkivet."

Erkki A Tikkanen
23.10.14, 09:52
Kiitos tiedosta. Harmillista vain, nyt pitää jossain vaiheessa kaivella koko Sture-arkisto läpi muutaman kirjeen vuoksi.

Timo W
24.10.14, 18:31
Ikornsköld nr 283


http://www.adelsvapen.com/genealogi/Ikornsk%C3%B6ld_nr_283

tom blomqvist
01.12.14, 17:16
Supplementissä on korjaus :
g.1 m. Margareta Ulfsdotter (ej Kerstin Eriksdotter)..

Erkki A Tikkanen
01.12.14, 19:03
Supplementissä on korjaus :
g.1 m. Margareta Ulfsdotter (ej Kerstin Eriksdotter)..

Hieno juttu, kiitos. Näin minäkin ajattelin sen olevan. Margaretan isä oli Ulf Karlsson (lejon), joka oli esi-isäni. Samoin kuin em. Erik Begtssonkin. Nyt on vielä Erikin vaimon yhteys Ingel Jönssoniin hukassa. Ehkäpä se löytyy sieltä arkistoista jostain.