PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Läykki, Läykkälä, Ikaalinen


TaijaTutkija
21.08.13, 17:42
Onko joku tutkinut tarkemmin Läykin sukua ja talon historiaa? Minua askarruttaa nyt tämä isännyyden vaihdos vuonna 1881. Rk.1874-1883 Ikaalinen Läykkälä Läykki s.671. Tutkiessani Kankaanpääläistä Kouran sukua ilmeni seuraavaa: 1881 muutti Talollinen Sven Salomon Sakarisson s.24.12.1838 Jankkari, Vihteljärvi, Kankaanpää perheineen Kankaanpään, Vihteljärven Kouralta Läykille isännäksi. Oliko hänellä sukulaisuutta Läykille, vai ostiko hän mahdollisesti Läykin tilan? Jos joku on tutkinut tätä Läykin sukuhaaraa olisin kiinnostunut saamaan lisätietoa nykypäivään päin. Ovatko he nykyisen Läykin isäntäsuvun esivanhemmat?

tkukkonen
21.08.13, 17:50
Minua kiinnostaisi se puoli asiasta, milloin Läykki tai Läykkä esiintyi ensi kerran veroluetteloissa.

Lappeenrannassa on Konnunsuolla ikivanha paikka Läykänmäensaari tai Läykkä, jolle nimelle ei ole löytynyt muuta luonnollista selitystä kuin mahdollinen vanha siirtolaisuus Ikaalisista. On pari muutakin nimeä jotka esiintyvät näissä kahdessa kihlakunnassa (nimittäin Kijain/Kijanen ja Äpätti). Jälkimmäinen Savitaipaleella.

karisalm
21.08.13, 19:49
Hei

Lasse Iso-Iivari lähetti allekirjoittaneelle viestin että vanhimmat esiintymät nimistä Läykki, Läykkälä löytyvät täältä
http://www.narc.fi/suvanto/

kohdasta Kyrö.

TaijaTutkija
22.08.13, 07:12
Hei

Lasse Iso-Iivari lähetti allekirjoittaneelle viestin että vanhimmat esiintymät nimistä Läykki, Läykkälä löytyvät täältä
http://www.narc.fi/suvanto/

kohdasta Kyrö.
Kiitos näistä vanhoista tiedoista, jotka minulla pääosin tosin jo ovatkin! Tämä ei kuitenkaan antanut vielä vastausta koskien isännyyden vaihtumista 1881?

Benedictus
22.08.13, 07:28
En ole perehtynyt Koura Läykin sukuihin, mutta jos tutkijaa kiinnostaa, niin minulla on hallussani useita Ikaalisten Läykin pojan kirjoittamia kirjeitä 1900-luvun vaihteesta. Ne on osoitettu isoäidilleni, silloin 18 kesäiselle neitoselle.
En ole lukenut kirjeitä tarkemmin, etten osaa sanoa paljastuisiko sieltä tietoa sukulaisista, enemmänkin pohtivat tannseihin menoja ja muita nuorten asioita.
Isoäitini isä teki naimakaupan Kouran isännän kanssa, mutta isoäiti rikkoi sopimuksen,mistä tuli melkoinen soppa.

TaijaTutkija
22.08.13, 07:42
En ole perehtynyt Koura Läykin sukuihin, mutta jos tutkijaa kiinnostaa, niin minulla on hallussani useita Ikaalisten Läykin pojan kirjoittamia kirjeitä 1900-luvun vaihteesta. Ne on osoitettu isoäidilleni, silloin 18 kesäiselle neitoselle.
En ole lukenut kirjeitä tarkemmin, etten osaa sanoa paljastuisiko sieltä tietoa sukulaisista, enemmänkin pohtivat tannseihin menoja ja muita nuorten asioita.
Isoäitini isä teki naimakaupan Kouran isännän kanssa, mutta isoäiti rikkoi sopimuksen,mistä tuli melkoinen soppa.
Kiinnostavaa todellakin! Voit laittaa s-postia minulle!

TaijaTutkija
22.08.13, 21:49
En ole perehtynyt Koura Läykin sukuihin, mutta jos tutkijaa kiinnostaa, niin minulla on hallussani useita Ikaalisten Läykin pojan kirjoittamia kirjeitä 1900-luvun vaihteesta. Ne on osoitettu isoäidilleni, silloin 18 kesäiselle neitoselle.
En ole lukenut kirjeitä tarkemmin, etten osaa sanoa paljastuisiko sieltä tietoa sukulaisista, enemmänkin pohtivat tannseihin menoja ja muita nuorten asioita.
Isoäitini isä teki naimakaupan Kouran isännän kanssa, mutta isoäiti rikkoi sopimuksen,mistä tuli melkoinen soppa.
Tuohon aikaan avioliitot olivat useasti vielä järjestettyjä varsinkin isompien talollisten ollessa kyseessä. Vaati todellista luonnetta taistella vanhempien tahtoa vastaan!
Tämä Läykin uusi isäntä Sven Salomon Sakariasson oli syntyjään Vihteljärven Jankkarilta. Hän meni naimisiin Kouran lesken Maja Stina Davidsdotterin kanssa, joka oli puolestaan syntyjään Kankaanpään Päivikkeeltä. He siis tulivat perheineen Läykille 1881 isännöimään. Sen verran olen jo selvittänyt, että heidän lapsiaan meni mm. Kolkon Eskolle ja Vatsiaisten Yli-Hannulle. Pojista vanhin Frans Oskar jatkoi Läykin isännyyttä vaimonsa Rakel Elisabet Taavetintytär Lindforssin kanssa. Rakelin isä oli kirkonkylän seppä Taavetti Lindfors. Lindforssit olivatkin seppäsukua monessa polvessa. Kunpa nyt löytyisi joku, joka tietäisi miten tuo isännän vaihdos Läykillä oikein tapahtui 1881? Toivottavasti se selviää aikanaan.

Benedictus
25.08.13, 10:53
Selasin noita vanhoja kirjeitä pikaisesti. Tuo isoäidin kirjeenvaihtokaveri oli Oskar Läykki, kirjeet ovat 1900-1901 ajoilta. Pääosin rakkauskirjeitä. Kiinnostavaa, että isoäiti siis oli sovittu Kouran tulevan isännän morseimeksi. Olikohan Oskarin serkku?
Isoäidin isoisä oli entinen Ikaalisten pitäjänseppä Mats Österlund.

TaijaTutkija
26.08.13, 08:56
Selasin noita vanhoja kirjeitä pikaisesti. Tuo isoäidin kirjeenvaihtokaveri oli Oskar Läykki, kirjeet ovat 1900-1901 ajoilta. Pääosin rakkauskirjeitä. Kiinnostavaa, että isoäiti siis oli sovittu Kouran tulevan isännän morseimeksi. Olikohan Oskarin serkku?
Isoäidin isoisä oli entinen Ikaalisten pitäjänseppä Mats Österlund.
Kouralla isännöivät Kaarle Malakiaanpka s.1852 Suodenniemellä ja Maria Aleksandra Malakiaantytär s.1863 Koura, Kankaanpää. Kyseessä saattoi olla heidän poikansa Martti s.1896, josta tuli seuraava isäntä.Martti oli siis Frans Oskari Läykin sisarenpoika! Maria Aleksandra Koura oli Frans Oskari Läykin sisarpuoli.Maria Aleksandra oli Maja Stinan 1. avioliitosta Malakias Johansson Kouran kanssa (vihitty 1858). Frans Oskarin s.1874 isä taas oli Sven Salomon Sakariaanpoika, joka oli siis Maja Stinan 2. puoliso vihitty 1868. Martti oli kyllä vielä aika nuori tuolloin 1900 luvun alussa, joten olikohan hän kyseinen sulhaskandidaatti? Vai olisiko ollut kyseessä joku muu Kouran laajasta suvusta, jota asui mm. Kouran Kalliomäessä, Kujalassa ja Marttilassa?

Puavila
02.09.14, 14:10
Vienan-Karjalan Kontokin (nyk. Kostamus) ensimmäinen asukas on ollut Läykky ja kylän osa, jossa Läykyt ovat asuneet, on ollut nimeltään Läykkälä. Oiskohan Läykyt kulkeutuneet Ikaalisista Vienan Karjalaan ja vieneet nimen mennessään?