PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : kenellä eniten esivanhimpia?


Hannu Seppinen
20.08.13, 17:23
kenellähän mahtaa olla eniten esivanhempia, esim. 6 sukupolvea taaksepäin. Itselläni on 57/64 esivanhempaa 1700-luvun alkuun, muutama naispuolinen esiäiti vanhempineen on enää kadoksissa.

JouniK
20.08.13, 17:53
En ole varma ymmärsinkö oikein, tarkoitat ilmeisesti sitä sukupolvea, jossa "puu on leveimmillään". Minulla se on 8. polvi taaksepäin ja siitä on tiedossa 90 esivanhempaa. Tämä jää tietysti hurjasti maksimimäärästä, koska olen selvittänyt vain äidin puolta. 7. polvesta äidin puolella puuttuu vain 2. Kaiken kaikkiaan pystyn varmasti identifioimaan 241 esivanhempaa (kaikki sukupolvet yhteenlaskettuna). Tällä ei taida päästä pistesijoillle, muuta kuin vastaamisen nopeudessa :D:.

t. Jouni

Kaarlenpoika
20.08.13, 18:42
Eikös meillä kaikilla ole isä ja äiti...eli saman verran ????

Hannu Seppinen
20.08.13, 19:05
jokainen sukututkija tietää mitä 64 esivanhempaa tarkoittaa, 57 kohdallani tarkoitti, että olen selvittänyt 57 kpl 64 mahdollisesta. Ehkä olisi pitänyt mainita, selvitettyjä esi-vanhempia kuusi sukupolvea taaksepäin.

Jouni Kaleva
20.08.13, 19:12
jokainen sukututkija tietää mitä 64 esivanhempaa tarkoittaa, 57 kohdallani tarkoitti, että olen selvittänyt 57 kpl 64 mahdollisesta. Ehkä olisi pitänyt mainita, selvitettyjä esi-vanhempia kuusi sukupolvea taaksepäin.

Niin, selvä on mielestäni. Jos kaikki on aukottomasti selvitetty, niin ns. esipolvikato voi huomattavasti kaventaa esivanhusten kokonaismäärää.

Jouni Kaleva
20.08.13, 19:17
Niin, selvä on mielestäni. Jos kaikki on aukottomasti selvitetty, niin ns. esipolvikato voi huomattavasti kaventaa esivanhusten kokonaismäärää.

Minulla on 6 polvea aukottomasti selvitettynä, ei osunut esipolvikatoa eli toistoa.
Esivanhempia siis yht.
2 vanhemmat
4 isovanhemmat
8 3. polvi
16 4. polvi
32 5. polvi
64 6. polvi
126 kaikki yht.

Harry Kuitunen
20.08.13, 21:08
Minulla on 17 sukupolvea isäni äidin puolelta. Terveisin,
Harry Kuitunen

harrysme
20.08.13, 21:14
63/64, Yhdestä isästä vain nimi lapsen syntymämerkinnässä, äidistä ei nimeäkään. Yksi pariskunta tuplana.
122/128

JouniK
21.08.13, 11:52
kenellähän mahtaa olla eniten esivanhempia, esim. 6 sukupolvea taaksepäin. Itselläni on 57/64 esivanhempaa 1700-luvun alkuun, muutama naispuolinen esiäiti vanhempineen on enää kadoksissa.

Laskin illalla väärin. Minä edelleen häviäisin Hannulle, koska isäni puolta ei ole selvitetty, mutta äitini voittaisi, koska häneltä tunnetaan 6. polvesta 64/64, joista yksi tuplana (eli kaikki eivät ole eri henkilöitä, tätä kai kaima Kaleva tarkoitti esipolvikadolla?). Eli siis minulla on äidin puolelta 7. esivanhempipolvi täydellisesti tunnettu.

Tilannearvio seuraavista polvista (minusta lukien):
VIII 80, tuplia?
IX 22
X 10, joista 2 tuplana
XI 4

Kaikkia kiviä ei ole vielä käännetty.

Erkki A Tikkanen
21.08.13, 17:25
Katsoinpa minäkin omia esivanhuksiani. Löytyi 64/64 ja vielä 127/128. Harmillisesti yksi esiäiti hukassa tuosta polvesta.

Amateur
21.08.13, 17:48
32/32, 64/61, eli vain kolme on vähän hukassa vanhempineen tuolla tasolla. Erään Margharetha Brithasdotterin isästä en tiedä. Veikkaisin, että täällä pari saman alueen asiantuntijaa saattavat tietääkin. Ehkä joskus uskallan kysyä apua, että jospa hänelle isäkin löytyisi tuomiokirjoista tms. Eräs Matts Mattson on patronyymin varassa toistaiseksi. Yksi on ihan hukassa, mutta on vissiin -sarjassamme- kirkko palanut, kun siltä pätkältä puuttuu kaikki tiedot. En ole perehtynyt. Ei nyt ole ollut aikaa hutkia. Vielä joskus, kun ehtii. Tästä sukupolvesta varmaan ainakin tuolle Matts Mattsonille löytyy tarkennusta.

Suuri osa noista esivanhemmista on sukukirjoista, jo valmiista tutkimuksista tai sukulaisilta katsottu. Yhden linjoista on tarkistanut Sari H ja yhden pätkänkin noissa sukupolvissa sain häneltä, kun hän oli jo itselleen tutkinut. Sari on kovin avulias. Yksi on selvinnyt parin muun avuliaan Foorumilaisen avulla-. Eikä noista monta ole itsehutkittua muutenkaan.

Kaikki kunnia sellaisille, jotka ovat opetelleet paremmin tai erinomaisesti. Eli en ole ihan varma, että olisiko ollenkaan pitänyt vastata, kun en ole ehtinyt/osannut noita itse tutkia paitsi jokusen seasta. Toisaaltaan, minkä sille voin, että ovat jo ehtineet tutkia.:rolleyes: Eli en voi mitään, että tässä kisassa olen aika doupattuna eikä voi verrata tulokseen, joka on etsitty itse 4/4 tai 8/8 sukupolvesta taaksepäin ihan itse ja omilla taidoilla.

Yhteensä on lähemmäksi 500 esi-isää tiedossa tai ainakin luulossa. Toistaiseksi vaan kaksi paria on löytynyt tuplana, mutta ei mitään ihan tuoreita. Esipolvikatoa on varmaan tiedossa paljon enemmänkin kun pääsee täydentämään katveita.

Jos jollakin on liikaa aikaa ja nauttii toisten virheiden bongaamisesta, niin saa kutsun potkimaan puutani. Ilomielin sieltä saa tiputtaa olemattomat juuret pois, jotka eivät sinne kuulu.

Tuulakki
18.11.13, 19:18
Hämmennänpä minäkin vielä tätä jo hieman jäähtynyttä soppaa:
minulla on 6 polvessa kaikki ev:t tiedossa - näissä ei ole (kirkonkirjojen mukaan) yhtään aviotonta lasta; siis 64/64 ev. Esipolvikato kohtaa vasta edeltävissä polvissa muutaman kerran. Vanhempani ovat 5 eri tietä sukulaiset keskenään, mutta lähimmillään vasta 6.-8. serkukset.

OSAAKO JOKU KERTOA: vaikuttavatko nämä muutamat yhteiset esipolvet (itse asiassa 4 pariskuntaa) minulle laskettuun ev-määrään Sukujutut ohjelmassa?

Mikäli eräs tyttölapsi vuodelta 1704 on perheensä tytär (synt.tieto puuttuu), niin pääsen vielä polveen 21. kahdella ev:lla. Muutamat ev:t kirjaamatta - 700 ev:n raja menee poikki n. 15 uuden kirjauksen jälkeen - joskin ohjelma ilmeisesti on laskenut mukaan muutaman tuntemattoman puolison. Vastapainoksi taas en ole merkinnyt henkilöitä patronyymin muk. etunimellä, ellei henkilöä todellakaan ole löytynyt mistään. En pidä tätä erityisen suurena lukuna Varsinais-Suomessa, jossa pääsee "helposti" jopa 1300-luvulle, mikäli ev:iin osuu yksikin edustaja esim. Garp(er)in tms. vanhasta suvusta.

Kiitokset tässä asiassa menevät muutamalle sukukirjan kirjoittajalle ja sukututkijaystäville ja -sukulaisille, joilta olen saanut ison osan tiedoista, mutta myös itsekin etsinyt henkilöt kirkonkirjojen tai asutusluetteloiden puitteista olemassaolevan tiedon pohjalta.

Olen saanut asiasta myös negatiivissävyistä palautetta "luurangon lihattomuuden" vuoksi, mutta onpahan jälkipolvilla ja sukulaisillakin helpompi mahdollisuus ruveta täydentämään valitsemastaan esivanhempi-linjasta. Noin monesta esivanhemmasta ei yksinkertaisesti voi ruveta keräämään jälkeläisten tietoja.