PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Kiveliöitten kansaa


Outika
27.07.13, 08:01
Samuli Paulaharju kertoo kirjassaan Kiveliöitten kansaa, Pohjois-Ruotsin suomalaisseuduilta seuraavasti:
"Antoi suuri tunturimaa ilmi toisenkin aarnihautansa. Ylhäällä, viisin,kuusin penikulmin Junosuvannon rautavaaroista,oli Svappavaara, aivan autiossa erämaassa, Luongasjoen latvoilla,Tornionväylästä etelään. Raitioi siellä eloaan lapinukko, Uula Tölkki,jamuudan poro meni aina tuon tuosta nuoleskelemaan pahdan kylkeä. Meni viimein Uula-ukko katsomaan, mitä se nuolee, näki kiven, jokakiilteli kuin kulta — ja suuri Vaskivuori oli löydetty. Tämä sattui samoihin aikoihin kuin Lasun Lassille näytettiin Junosuvannon malmikenttä. Lensi muistelus lapinUulan löydöstä etelään, ja tuli kohta tunturimaihin kaksi Mommaa, Abraham ja Jacob, jotka ottivat hoitoihinsa koko Svappavaaran vasket."

"Köngäsen vanha ruukki Tornionväylällä oli pohjoisten kiveliöiden valtavin rautapaja. Se hallitsi erämaan aarnihautoja aina tunturien harjoille — Sjangelin kolkoilta periltä jaKurravaarasta asti ajettiin vaskea ja malmia Köngäsen suurpajaan."

"Piti tulla etelästä, Värmlannin ja Taalainmaan suurilta ikivanhoilta rauta- ja kuparikentiltä, tottuneita ruukinpatruunoita ja vuorentuttuja kaivattamaan Lapin aarnihautoja."

"Mutta vanhan Köngäsen ruukin lähimailla oli joulun alla — ja myös maaliskuussa — oikein isot markkinamenot. Sinne, Tornionväylän korkealle töyrälle, Markkinaniemelle, Kirkonojan vierille, kokoontui taas suuri Peräpohja, lappi ja lanta, Tornion porvari ja Vienan kaupparyssä. Oli siellä lappeja kohta ilman määrää, koko tunturikunta Kaaressuvantoa myöten ja vielä muualtakin."

Tähän tarinaan liittyy sukunimiä, jotka kiinnostavat mm. Spett / Speet / Konstenius / Inga.

Seppä Jacob Spett / Speetin kerrotaan tulleen Kengiksen ruukkiin Färnan ruukista Gunnilbosta Värmlannista. Spettin arvellaan polveutuvan Louis de Geerin mukana aikaisemmin Norrköpingiin tulleista ilmeisesti belgialaisista koska Louis De Geer oli syntynyt Liégessä 1587 (tieto Wikipediasta). Jakob Spett jatkoi vuonna 1653 matkaansa kohti pohjoista ruukkia Momman ja Reenstiernan kanssa.


Tietoni ovat tällaiset:
Lisa Michelsdotter Constenia s. 1728 & Erich Ericksson Laitila, Hjerpe s. 1730 (Erichin ja Lisan poika Per Erikson Silfverkula s. 1755).

Lisan vanhemmat:
Mickel Eliasson Konstenius & Annika Andersdotter Inga s. 1699
Mickelin vanhemmat:
Elias Mickelsson Konstenius s. 1679 & Brita Johansdr Wijpoi s. 1679
Eliaksen vanhemmat:
ruukinpastori Mickel Andrea Konstenius s. 1645 & Maria Katarina Jakobsdr Speet s. 1655

Mitähän näistä suvuista tiedetään, itse en ole vielä asiakirjoja vanhemmalta ajalta tutkinut. Paulaharju mainitsee samassa teoksessa Kiveliöitten kansaa Jällivaaran porolappalaisia, mukaan lukien Inga -suvun:

"Jällivaaran porolappalaiset, yli kuusisataa sielua, ovat kaikki kaitumalaisia, jotka jutavat Kaitumanenon seutuja kolmena suurjoukkiona,
joissa on Nuttia, Simmaa, Suikkia ja Ingaa, Saunjaa,
Blindiä, Pitshaa, Skumia, Jannukkaa ja Peijukkaa."

Juhani Mäkitalo
29.07.13, 01:14
Kovasti on nimiä ja syntyaikoja, mutta ei juuri paikkoja missä on eletty !
Aloitetaanpa Konsteniuksesta, vanhin tuntemani suvun edustaja:
Anders Anderson Konst, torniolainen räätäli, näkyy henkikirjassa 1653 - 85,
lapsia mm. Mickel Anderson Constenius - ruukin saarnaaja, vaimo Maria
van der Speet (valloni), isä Jakob Speet (valloneista Kjell Lindblomin 3-os.
teos "Vallonsläkter under 1600-talet", Ruotsista minä sen lainasin aikoinaan

Poika Elias Mickelson K. Tornion porvari 1711 - 20, muuttaa 1720-luv Ala-
tornion Karunkiin, vaimo Brita Joh.dr Wipo (1679 - 58) torniolaisen porvarin tytär
Mickel Eliassonin vihkimiset ja lapset näkyy Alat. kirjoista

Konst-suvulla, juuri näiden jälkeläisillä on sukuseura Hollannissa, olen
joskus ollut yhteydessä ja minulla on muistiinpano: suvusta on kerrottu
"Oulun sukututkijassa" 2/92. Minulla ei löydy lehteä enää, enkä muista
kirjoittiko siellä joku hollantilainen, vai kirjoitinko jotain itse ?

Tässäpä alkuun "kiveliön kansaa" ??

JM

Outika
29.07.13, 20:05
Konsteihin tie on vienyt näin:
1. äidinäiti s. 19xx
2. Alarik Helmerik Majala s. 11.10.1875
3. Petter Abraham Majala s. 7.9.1837 Ruottala, Alatornio: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=5620&pnum=356 & Kaisa Greta Suopanki s. 17.9.1837 Kemijärvi
4. Karl Johansson Majala 1802 Sigtuna, Liedakkala & Eva Lovisa Pehrsdotter Silfverkula 10.3.1805 Arpela

Eva Lovisan suku:
5. isä sotilas Pehr Persson Värälä s. 1775 Vojakkala: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/alatornio/rippikirja_1800-1818_ik204/488.htm
6. Per Erikson Silverkula s. 5.6.1755 Ala Raumo & Margareta Pehrsdotter Lomakka s. 11.10.1755 AlaVojakkala
7. Erik Erikson Laitila, Hjerpe s. 19.2.1730 Kukkola: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4939799 & Lisa Michelsdr Constenia s. 19.9.1728 Karunki: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=9126&pnum=113

Josko meni nyt oikein ja jos löytyy korjattavaa jollakin, mielelläni otan vastaan korjauksia.

Juhani Mäkitalo
30.07.13, 00:17
Lisätäänpä tähän vielä, että Värälä on papin kirjoitusvirheestä
huolimatta Väärälä, niitä on edelleen tällä seudulla.

Laiti eli Laitila sijaitsee Tornionjoen länsipuolella, mitähän siinä
yhteydessä tekee kemiläinen nimi Hjerppe, ehkä sille on seli-
tyksensä - sukututkija selvittää !

JM

Juhani Mäkitalo
30.07.13, 00:30
Tila Inga on saanut nimensä jo 1600-luvun alkupuolella
leski Ingridin eli Ingan mukaan.
Siellä on taas Alatornion kummeissa "hienoa" väkeä,
apupapit kun oli helposti saatavissa tähän tehtävään.
Ja Sven Curtelius mm. siellä näkyy, joka oli papin poika,
mutta tuohon aikaan tavallinen talollinen Kukkolassa, tuskin
viittaavat mihinkän hienoon syntyperään.

JM

Juhani Mäkitalo
30.07.13, 02:02
Nyt löysin Suku Forumin Pohjanmaan ryhmässä käydyn
keskustelun - epämääräiseltä vaikuttaa ! Muutama huomio:
Anders Anderson Konst ei kuollut 1685, eihän henkikirjasta
katoaminen sitä merkitse - aloittelijan virheitä. Anders käräjöi
Torniossa ainakin 1693 ja 1694, 1695 ja kerrotaan kuinka hän
oli perinyt maansa appensa jälkeen, joka Tornion porvari. Tämä
appi oli luult. Olof Konst ja sukunimi saatu tätä kautta.
Anders seuraa O:K:ta talonhaltija, siis turha hakea maailmalta
Syntymäajat 1600-luvun alkupuolelta ilman lähteitä luultavasti
täysin keksittyjä, mistä tällaisia löytää ??? Suku tullut Hollanista, tieto ilman lähteitä, vaikuttaa täydeltä
huuhaalta. Muistaakseni Hollannin Konstit olivat lähtöisin täältä.
eikä toisinpäin. Ruotsissa on Konst, saksassa Kunst. Konsteja
on täällä ollut jo ennen kaupungin perustamista, tuskin saksalaisia.

JM

Sari H
30.07.13, 09:08
Joo nuo on arvioituja syntymäaikoja - jokainenhan tajuaa ettei tuolloi (1600 luv) ole mahdollista tietää tarkkoja - tai ainakin pitäisi tajuta.

Minulla on nivaska papereita (+ tuo lehtiartikkeli) jossain jotka olen jotain Konst tutkijalta saanut ja osa noista tiedoista on niistä. Nämä ei minua sinällänsä koske (koskenut) vaan tosiaan etsin tietoa Konttisten liittymisestä Konst sukuun, koska he käyttivät Konst nimeä.

Ja kuten sanoin, kannattaa aina tarkistaa itse ja Outikalle laitoin nuo vain avuksi etsimiseen - en lähteeksi :D Kuka sitten onkaan laittanut tuon kuolinvuoden noin - en tiedä.

Ihme ettei tästä suvusta löydy parempia sukututkimuksia...

Sari H
30.07.13, 09:29
No niin löysin nivaskan, olen nämä saanut Kalevi Törmäseltä Oulusta v. 17.9.2009. Mukana on myös Hollannista tulleita papereita, jotka ovat norjankielellä. Oulun sukututkijalehden artikkelin on kirjoittanut Veikko Räsänen Varkaudesta. Hollannin päässä (Konstin suvun perhearkisto) on selvitetty noiden mukaan, että on tullut Hollannista.

Haluatko Outika noita papruja, voin skannailla sulle ne ja lähettää PDF:nä säpolla. Tuossa on mukana hollantilaisten tekemä kirjanen jossa eka sivulla on punainen sinetti jossa keskellä K.

Juhani Mäkitalo
30.07.13, 14:22
Minulla on vahva mielikuva, että Hollannissa olevat Konstit olivat
täällä olleiden Konstien jälkeläisiä heidän mukaansa , olenko väärässä ?
Aikaa on kulunut, eikä vanha kirjeenvaihto ole tallessa, että siksi epävarmuus.

Kuinka hyvänsä lähteet tarvitaan. Siinä Suku Forum/Pohjanmaa
keskustelussa oli vain Anders Konstin nimi ja s. Hollannissa ? (jokaisen kai
pitäisi ymmärtää, että tämä on arvaus !) Tornioon tuli 1600-luvulla hyvin
vähän sukuja muualta kuin Ruotsista, yhtäkkiä tulee mieleen kaksi:
Berg Tanskasta ja Pipping Ranskasta.
1600-luvun alkupuolelta ei ole oikeastaan mitään tietoja, koska ei oikeita
tuomiokirjoja ole, ainoastaan sakkoluetteloja. 1600-luvun sukututkimus
on vähän jotain muuta kuin HISKI:llä pelaaminen, ei pidä ihmetellä, että
tietoa ei ole kovin paljon.

Oma tietoni Anders Anderson Konstista Torniossa on laamanninkäräjiltä
helmik 1695 f. 972 (mikrofilmi FR 651) Ja siinä mainitaan lisäksi, että apen
suku oli asunut Tornion kaupungin paikalla eli Suensaarella jo ennen kau-
pungin perustamista eli 1621. Itse olen jäljittänyt tämän tilan haltijoita
aina 1539 asti, jolloin Nils Hinderson isäntänä. Ennen Andersia oli jo mahd.
kaksi vävyä tässä ketjussa
On se merkillinen sattuma jos Konst tuli Konstille vävyksi Hollannista
asti Tornioon ???
Oma arvioni on, että Anders ei ollut ollenkaan Konst, vaan omaksui
appensa sukunimen itselleen. Tätähän tapahtui tuohon aikaan ja myö-
hemminkin.

Itse olin 1990-luv. yhteydessä Konst-sukuseuran puheenjohtajaan ja
lähetin hänelle tietoja jälkipolvista. Sain häneltä jossakin vaiheessa käynti-
kortin ja tässä lukee: PRIVE - DRS. THOMAS G. FRIIS KONST ja kaksi osoitetta toinen Haagiin ja toinen Brysseliin

Nyt kiireesti näkyviin hyväksyttävät lähteet tästä Hollannista
tulosta !

JM

Juhani Mäkitalo
30.07.13, 14:40
Jos Konst suvusta on jotain tolkullista sanottavaa, on syytä
esittää se uuden otsikon alla, tätä kiveliön kansaa on jo tässä
ihan riittävästi.

JM

Sari H
30.07.13, 15:40
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=7848&page=2

Outika
30.07.13, 17:51
Constenius, Konstenius, Konst suvusta voidaan mielestäni varsin hyvin puhua Lapin foorumilla koska ovat vaikuttaneet paikallisissa ruukeissa, myös osa jälkeläisistäkin on jäänyt Peräpohjolaan.

Hjerpe suvusta en osaa sanoa sen tarkempaa kuin mitä ruotsalaisella foorumilla asiasta on keskusteltu. Tämäkin asia vaatii tietysti tarkempaa selvitystä. Tietysti jos Peräpohjolan tutkijoilla on parempaa tietoa olemassa, miksei sitä voisi avata hieman laajemminkin tarkasteluun.

Suuret Kiitokseni jo etukäteen Sarille jos saan aineistosi tarkasteltavaksi.