PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Tieteellisen sukupuun juurella


eruppa
12.07.13, 15:47
Hyvät sukututkijakolleegat!

Posti toi tänään Tähdet ja avaruus-lehden 5/2013. Lehdessä oli tähtitieteen professori emeritus Mauri Valtosen artikkeli, nimeltään "Tieteellisen sukupuun juurella".Lehteä voivat ainakin Ursan jäsenet lukea linkistä www.ursa.fi (http://www.ursa.fi).

Artikkelissa ei puhuta biologisesta sukupuusta vaan vuosisadasta toiseen jatkuvasta tieteentekijöiden "sukupuusta", jossa "professori-mestari" ohjasi nuorempaa kolleegaansa ja usein "munasta tuli kanaa viisaampi", eli ohjattava kohosi korkeammalle tieteenteossa kuin ohjaaja. Omiksi tieteellisiksi "esi-isikseen" Valtonen löysi mm. Galileo Galilein, Nikolaus Kopernikuksen kuin Charles Darvininkin. Tieteellinen sukupuu alkaa 1000-luvulla eläneestä Johannes Mauropouloksesta, joka toimi retoriikan professorina Konstantinopolissa.

Mielenkiintoinen näkökulma tieteen kehityksen "sukuhaaroihin". Suosittelisin artikkelia "ummikkohumanistienkin" luettavaksi.

Erkki Porista :)

Kimmo Kemppainen
12.07.13, 16:30
Kiehtova ajatus, tarkoitetaan varmaan Johannes Mauropous'ia?

Muusikoiden kohdalla olen joskus tuollaiseen opettajien ketjuun törmännyt, Beethoven taisi olla "kantaisä".
Kimmo Kemppainen

Matti Lund
12.07.13, 17:12
Hyvät sukututkijakolleegat!

Posti toi tänään Tähdet ja avaruus-lehden 5/2013. Lehdessä oli tähtitieteen professori emeritus Mauri Valtosen artikkeli, nimeltään "Tieteellisen sukupuun juurella".Lehteä voivat ainakin Ursan jäsenet lukea linkistä www.ursa.fi (http://www.ursa.fi).

Artikkelissa ei puhuta biologisesta sukupuusta vaan vuosisadasta toiseen jatkuvasta tieteentekijöiden "sukupuusta", jossa "professori-mestari" ohjasi nuorempaa kolleegaansa ja usein "munasta tuli kanaa viisaampi", eli ohjattava kohosi korkeammalle tieteenteossa kuin ohjaaja. Omiksi tieteellisiksi "esi-isikseen" Valtonen löysi mm. Galileo Galilein, Nikolaus Kopernikuksen kuin Charles Darvininkin. Tieteellinen sukupuu alkaa 1000-luvulla eläneestä Johannes Mauropouloksesta, joka toimi retoriikan professorina Konstantinopolissa.

Mielenkiintoinen näkökulma tieteen kehityksen "sukuhaaroihin". Suosittelisin artikkelia "ummikkohumanistienkin" luettavaksi.

Erkki Porista :)

Kiitos mielenkiintoisesta vihjeestä.

Näyttää siltä ja täytyy vilpittömästi tunnustaa, että olen erittäin läheinen sukulainen Valtosen kanssa tieteellisen sukupuun perusteella.

Jo poikasena kumarsin näitä mestareita, sillä olin silloin intohimoinen tähtitieteen harrastaja.

Muissa sukupuissamme ei taida sitten mitään yhteistä ollakaan (vaikkakin aina olisi paras olla nuolaisematta, ennen kuin kaikki mahdollinen on tipahtanut).

Hohdokkaampaa sukupuuta on turha edes kuvitellakaan, kun tällaisen näkee.

Tuskin olisin kestänyt ilman pahoja henkisiä häiriöitä, jos edes kummini olisi ollut Albert Einstein, George Gamow tai Enrico Fermi. Olisin niitä toitottanut joka nurkan takaa jokaiselle vastaantulijalle. Toki todellisista kummeistani, jotka olivat reippaita ja reiluja aikansa huippu-urheilijoita, olen myös ylpeä.


terv Matti Lund