PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Henrik Johansson Lauren s.10.11.1783 Sauvo, Lillmarike


Marikki
22.06.13, 19:12
Olen yrittänyt etsiä Henrikin vanhemmista Johan Johansson Lauren ja Lena Andersdotter:ista syntymätietoa. Jostain syystä Johan ja Lena ei vaan osu minun silmille:rolleyes:
Henrikin löysin Sauvon lastenkirjassa, mutta ei vanhemmat. Ainoastaan merkintä "dotterson" eli tyttären poika.
Henrik Lauren syntyi 10.11.1783 Sauvon Lillmarikessa ja kuoli 2.9.1833 Angelniemi Pöylän Antilassa, puoliso Catharina Margaretha Sjöblom s.20.4.1790 Sauvo, Patarautila k.15.5.1836 Angelniemessä.

Kiittäen avusta etukäteen:)

Heidi Kannisto
22.06.13, 20:15
Mitä jos samana päivänä kastettujen poikien äitien patronyymit ovat sekoittuneet?

http://hiski.genealogia.fi/hiski/4l9zvm

Heidi Kannisto
22.06.13, 20:16
Jolloin siis tässä olisi oikea perhe Lillmarike Säteri

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=9067&pnum=40

Essimi
22.06.13, 20:20
Tällä sivulla on ainakin yksi Lena Andersdotter
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7910973
(samasta kylästä kuin vihkitiedossa, jossa puolestaan Johanin on kerrottu olevan Stormarikesta:
19.10.1783 Stormarike Bd.s. Johan Johansson bd.d:rn Helena Andersd:r Lillmarike)

Marikki
22.06.13, 20:23
Tuo linkki katsoin aikaisemmin ja miettisin sama, mutta kun Lena olisi liian nuori äidiksi Henrikille:(

Marikki
22.06.13, 20:26
Kiitos Essimi, taisit löytää oikean pariskunnan:)

Heidi Kannisto
22.06.13, 20:28
Unohda kaikki mitä edellä sotkin. Sotken lisää, ehkä... Mutta siis tässä perhe ilmeisesti on Lurbölessä, missä Johan Johansson on Lampuoti. Oikealla merkintä, että perhe on tullut 1786 Marikesta. Ainakin ymmärrän merkinnän vuosiluvuksi

Heidi Kannisto
22.06.13, 21:02
Unohdin tuosta linkin, mutta en koskaan ennen törmännyt tälläiseen, että he ovat menneet naimisiin hiukan ennen Henrikin syntymää, mutta vasta 1786 muuttaessaan Lurböleen, heidät on rippikirjassa yhdistetty pariskunnaksi. Lurbölessä lastenkirjasta Henrik löytyy ja tässä isä ennen sinne muuttoa: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7911304

Marikki
22.06.13, 21:21
Kiitos Heidi linkistä:)
Minä taas olen törmännyt saman tyyppisiin tietoihin, jopa että vanhemmat vihitään vasta lapsen syntymän jälkeen ja lapsesta ei silti tule "oä" lapsi koska isä on tunnustanut ja vakuuttanut että on lapsen isä.

Heidi Kannisto
22.06.13, 21:45
Tässä on kuitenkin 3 vuotta naimisiinmenon ja rippikirjaan yhdistämisen välillä. Ja hehän saavat toisenkin lapsen erillään asuessaan.

Olen minäkin esimerkkisi kaltaiseen tilanteeseen törmännyt, että isä on tunnustanut lapsen, mennyt naimisiin äidin kanssa ja vaikka lapsella on oä-merkintä, on hänellä isänsä patronyymi. Tällä kyseisellä perheellä 8-vuotias avioton poika lähtee jostain syystä äidin ja perheen muiden lasten isän avioituessa toiselle paikkakunnalle ja katoaa minulta täysin. Hän ei koskaan saavu paikkakunnalle. Noh, se onkin toinen stoori ja joskus taas kyselen sen solmun perään
:D:

Marikki
22.06.13, 21:54
Minulla oli samankaltainen tapaus kun perheeseen syntyi monta lasta niin yksi pojista katosi yhtäkkiä perheestä, mutta löytyi naapuri kylästä ja oli siellä "fosterson" eli ottopoika.
Muistaakseni joku vanhemmista oli sukua pojan oikeille vanhemmille.

Marikki
22.06.13, 22:27
Hmm...Lurbölessä Lenan syntymävuosi on 1761, mutta Lillmarikessa 1759:confused:

Heidi Kannisto
22.06.13, 22:47
Huomasin saman. Siksi aloin tarkistaa, että poika löytyy. Jostain löysin tuon syntymäpäivän aiemminkin, mutta kun en tehnyt merkintöjä...

Marikki
22.06.13, 23:06
Merkillistä, Helena (Lena) löytyy syntyneissä Lillpalike 20.9.1759 ja isä Henric Johansson. Lena syntynyt Lillmarikessa ei löydy vuosina 1759-1761 eikä ketään Anders joka sopisi isäksi:confused:

Seija Randell
24.06.13, 12:57
Tämä ei ole viimestelty vastaus, mutta tuntuu hyvin sopivalta, että Helena olisi syntynyt tai merkitty kirjoihin, Karunan puolella, Kärkkisissä, 16.9.1759. http://hiski.genealogia.fi/hiski/4l4tc7 - syntynyt varmaan on äitinsä kotona.
Isä olisi mielestäni ollut siellä renkinä -poistuu rippikirjasta sopivasti. Ja vaimo on hyvin voinut asua kotonaan, minusta siinä ei mitään outoa ole. Sopiva pari on vihitty http://hiski.genealogia.fi/hiski/4l4tc7
Vaimon kotipaikkaa ei ole merkitty tosin, mutta jatkoksi sopii hyvin perheen muut lapset, jotka ovat Lillmarikessa syntyneet. Ja siellä seuraavan lapsen syntymäaika on tullut rippikirjassa Lenan syntymäajaksi v. 1761, joka sitten on korjattu oikeaksi. Kyllähän Kaisa-tyttären kohdalle siihen 1783- rippikirjaan on merkitty, että gift.
Nykyistä edellisen avioliittolain ja sitä ennen lapsi sai aviolapsen aseman ilman mitään tunnustamisia, jos vanhemmat olivat kihloissa ja menivät sitten myöhemmin naimisiin. Tämä muuttui vasta nykyisen isyyslain tullessa voimaan, muistaakseni joskus 70-luvulla.
Kyllä aina silloin tällöin näkee, että vaimo ja mies asuvat eri kumpikin tahollaan avioliiton alussa.

Marikki
24.06.13, 13:25
Kiitokset Seijalle avusta:)
Hyvin paljon mahdollista että Lena on syntynyt muualla, ei olisi ensimmäinen kerta kun tällainen tapaus tulisi vastaan:cool:
Lenalle en ole löytänyt kun 3 eri syntymäaikaa, mukaanlukien 16.9.1759.

Heidi Kannisto
24.06.13, 17:12
Nyt menee ohi aiheen pikkuisen (kuten mulla aina), mutta törmäsin Sauvo-Karuna -merkintöihin siten, että Esiäitini Hedda on merkitty syntyneeksi Karunan Kärkkisiin, mutta hänet on kastettu seuraavana päivänä Tapilassa. Aikani hain Tapilaa, kunnes tajusin sen olevan Sauvon puolella! Kuitenkin merkintä oli Karunan kastekirjoissa. Jäin sitten pähkimään että miksi Tapilassa? Oltiinko kylässä? Ja sitten jäin miettimään miten renki perheineen olisi kyläilemään lähtenyt ja kummeiksi vielä tilanhoitajan vaimoineen Kärkkisistä saaneet kun oli 28.5.1860 ja kai tuohonkin aikaan olivat toukotyöt pahimillaan?

Noh, tämä nyt oli tuollainen ajatuksen karkaus... Mutta on kuulemma Mynämäkeä tutkivillakin hankaluuksia kun osa tiedoista on Mietoisten kirkonkirjoissa. Muutenkin kuulin nyt digitointiin liittyen, että Mynämäen seurakunnalta meni pari vuotta että kirjat saatiin siihen järjestykseen, että nyt niitä voidaan edes aloittaa kuvata. Menipäs nyt lopullisesti ohi aiheen :D:

Seija Randell
24.06.13, 17:18
Minusta nyt kumminkin on selvää osoitusta siitä, että tämä Henrikin äiti on virallisesti Karunassa, mutta varmaan käytännössä äitinsä kotona Sauvon Vähämarikessa syntynyt Helena Sofia, syntynyt 16.09.1759 ja kastettu 17.09. Kannattaa katsoa Sauvon ja Karunan rippi- ja lastenkirjat ja seurata muitakin lapsia ja sukua; minusta niistä löytyy kyllä ihan vakuuttavaa pohjaa tälle ajatukselle.
Henrikillä on muuten myös sisar Sofia.
Minun ajatukseni mukaan tämän Helena Sofian äiti on syntynyt Vähämarikella, mutta muuttanut vanhempiensa kanssa Kärkkisiin, ja sitten tullut aikuisiällä takaisin syntymäseudulleen. Miehen synty ei pienellä vaivalla selviä, jos ollenkaan.

Marikki
24.06.13, 17:56
Minun tutkimukseni mukaan isä Johan Johansson Lauren olisi syntynyt Stormarikessa mahdollisesti, mutta täysin varma en ole.

Marikki
24.06.13, 17:57
Siis Stor Marike Antila.