PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Henric Christersson (Bohm) Halikko s.13.4.1795


Heidi Kannisto
18.06.13, 23:00
Olen jo kahtena iltana yrittänyt löytää vahvistusta sille, että esi-isäni Henric Christersson Bohm, 13.4.1795 jonka jälkiä pystyn seuraamaan Halikon Karvalan Vähätaloon vuoteen 1818, jolloin hän iilmestyy rippikirjaan adm.-merkinnällä:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7230569

Halikossa on lastenkirjat 1802-1816 ja 1816-1835. Olen selannut jälkimmäisen läpi enkä löydä Henrikiä mistään (paitsi isänä sivulta 35).

Löydän Halikon syntyneiden luettelosta Henric Christerssonin, mutta hän on syntynyt 18.4.1795 (nro 35)

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=7234704

Tämä Henric löytyy aiemmasta lastenkirjasta ja Mustis on kylän nimi. Tiedoissa on siis aukko 1816-1818 välillä.

Voinko olettaa, että syntymäajassa on tuona puuttuvana aikana tapahtunut 5 päivän heitto? Olen esin käynyt Henricin lapsien kummit läpi, mutta yhdelläkään ei ole Christersson tai Christersdotteria kumminaan, joilla saisin linkitettyä nämä kaksi henkilöä yhdeksi.

Bohm nimi tuli käsittääkseni torpasta, jossa asuivat vuodesta 1836 Halikon Mundolassa, siellä asui Bohm perheineen ja nimi kai "periytyi". Vuosina 1829-1836 Henric asui perheineen Perttelissä ja hänestä käytettiin nimeä Henric Portanoja.

Olisiko kellään viisaita neuvoja asian suhteen?

JaskaS
19.06.13, 00:18
Helpostihan epäselvä 8 tulkitaan kopioitaessa kolmoseksi :confused:
Henrikin lasten kummeista ei ainakaan voi löytyä Mustisin isäntänä jatkanutta Gustafia, joka kuoli 1821, kuten myös Saloon naitu sisar Brita. Jäikö muitakaan ehdokkaita?

:) Jaska

Heidi Kannisto
19.06.13, 09:09
En ole vielä katsonut mitä tapahtui Matts-veljelle, joka kotoa lähti Hajalaan, sinne lähti myös Eva-sisko, sitten on vielä Christer Christersson, ellei hänkin nuorena aikuisena kuollut. Täytyy tsekata seuraavaksi. On kyllä hurjan todennäköistä se, että 18 on katsottu 13. Kumman myöhään on poika ripille päässyt? 23-vuotiaana! Paljon oli perheellä lapsia, mutta hurjasti niitä myös kuoli. Isorokko-epidemiakin vei kolme samana päivänä hautaan.

Olen vaan niin usein törmännyt siihen, että syntymäaika on sama ja jopa nimi, kunnes huomaan että ammatti tai vaimo on vaihtunut tai sukunimi ilmestynyt "tyhjästä" ja tajuan että esiintyvät yhtäaikaa eri taloissa rippikirjassa. Lopulta löydän sen yhteisen talon, jossa kirjattiin molemmille sama syntymäaika.

Marikki
19.06.13, 10:15
Minulla on Henric Christersson Bohmista aika paljon tietoa esipolvista nykyaikaan. Voin lähettää sinulle tiedot illalla kun olen kotona:)

Marikki
19.06.13, 17:26
Henricin oikea syntymäaika on 18.4.1795 ja hän kuoli 16.2.1876 Halikossa Muntolan torpassa ja syntymäpaikka on Halikko, Mustis.
Mattsista minulla on tietoa että työskenteli Hajalassa renkinä vuodesta 1797, mutta katoaa Hajalan rippikirjoista Henrik ja Marian muuttaessa Uskelaan.
Eva kuoli vuonna 1820 ja oli naimaton.
Christer s.30.5.1788 Halikko, Mustis k.1.8.1819 Halikko, Hajala
Gustaf s.6.11.1774 Halikko, Mustis k.13.8.1821 Halikko, Mustis
puoliso Ulrika Eriksdotter s.26.4.1773 Halikko, Rijkola k.11.8.1847 Halikko, Mustis.
Saivat 7 lasta ja heidän tiedot löytyy myös jos tarvitaan.

Heidi Kannisto
19.06.13, 18:36
Kiitos Marikki. Sen verran löysin netistä tietoa, että joku kolmaskin sukututkija oli tullut samaan tulokseen että 18.4. on oikea syntymäpäivä.

Heidi Kannisto
19.06.13, 18:51
Gustafin lapsista: kysyin Forumin Ruotsinkieli-osiossa "Mitä irtolapussa lukee?". Sain vastauksen että siinä todistetaan että Gustaf Christerssonilla oli kaksi poikaa ja kaksi tytärtä.
http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=28154

Ilmeisesti todistus on siksi, että leskivaimo meni uusiin naimisiin ja uuden aviomiehenkin nimi on Gustaf.

Marikki
19.06.13, 19:06
Neljä lapsista elivät aikuisiksi, kolme lapsista kuolivat pienenä.
Ellei sinulla ole aikuisten lasten perhetiedot niin minulla on ainakin jotain.

Heidi Kannisto
19.06.13, 19:26
Ei ole vielä ;) En tosiaan ruvennut pahemmin tutkimaan sisarusten linjoja ennen kuin sain varmistuksen että Henric on sama Henric. Mutta nyt muistankin panneeni merkille lasten kuolemia myös Gustafilla. Gustafin ja Henrikin sisäruksissa on käynyt ihan uskomaton kato! Mutta katsotaan,;jollen löydä kaikkia Gustafin lapsia, niin tiedän kehen ottaa yhteyttä :D:

Marikki
19.06.13, 19:40
Henrikin sukuhaarasta minulla on sitten tietoa nykypäivään asti jos jotain kysyttävää tule;)

Seija Randell
19.06.13, 21:29
Kyllä nämä 3/8 ja 4/11-päivä- tai kuukausimuutokset ovat aika lailla tavallisia, vähän "peruskamaa". Kun nyt tämän minunkin taloni nimi mainittiin, niin kerron, että isoäitini, joka oli Muntolan tytär ja Karvalan Vähäntalon emäntä, syntymäkuukausi oli ihan seurakunnasta saadussa virkatodistuksessa elokuu eli 8, vaikka se kastetodistuksen mukaan oli ihan selvä March. Mamma oli syntynyt 15.03.1877. Ja tuo entinen sotilastorppa kulkee nytkin Pummin nimellä (en tosin tiedä, mikä nimi maanmittauslaitoksella on). On nykyisin Rannikon puutarhatila. Eri sukua kumminkin. Siihen aikaan, kun Henrik täällä meillä renkinä oli, isäntänä oli isoisäni isoisän isän serkku.

Heidi Kannisto
19.06.13, 23:25
Mielenkiintoista Marikki, sittenhän minunkin pitäisi olla siellä ;) Jos jaksat, niin voitaisiin kyllä vaihtaa tietoja - Voit laittaa minulle viestillä. Joskus taisi ollakin juttua, että sukuhaarani jatkuu siitä Henrikin Johanna Carolina-tyttärestä, joka on siis isoisäni isoisän äiti. Kävimme viikko sitten isäni kanssa Paraisilla etsimässä toista taloista, jonne Johannan poika perheineen muutti. Ilmeisesti löysimmekin Peltolan, mutta ketään ei ollut kotona. No, isä lupasi pyöräillä sinne joskus hakemaan varmistusta (asuu siis Paraisilla itsekin). Ja koitettiin me etsiä Johanssonien hautaakin hautuumaalta - ihan muutama Johansson löytyi :D:

Heidi Kannisto
19.06.13, 23:26
Mielenkiintoista Seija!