P. T. Kuusiluoma
13.06.13, 11:58
EU:n oikeus- ja sisäasiainneuvoston 6.–7.6.2013 Luxembourgissa pidetyssä kokouksessa käsiteltiin EU:n puheenjohtajamaan Irlannin tekemiä muutosehdotuksia komission tietotosuoja-asetuksen ehdotuksen lukuihin I–IV. Kahdeksan jäsenmaata, mm. Viro ja Ruotsi, pitävät edelleen parempana tietosuojadirektiivin uudistamista kuin uuden tietosuoja-asetuksen säätämistä.
Irlannin muutosehdotuksissa korostettiin ns. kotitalouspoikkeuksen merkitystä (2. artiklan 2d kohta). Sen mukaan asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle jäisi tietojenkäsittely, jota luonnollinen henkilö suorittaa henkilökohtaisen tai kotitalouttaan koskevan toimintansa yhteydessä. Irlanti ehdotti, että tässä kohdassa asetuksesta poistetaan komission ehdottomat kaksi tietokäsittelyä koskevaa kriteeriä, nimittäin yksinomaisuus ja ansaitsemistarkoitus.
Tämä on sukututkimuksen kannalta koko ehdotuksen tärkein säännös, sillä sen mukaan asetus ei koskisi lainkaan valtaosaa eurooppalaisista sukututkijoista.
Irlanti ehdotti täsmennystä myös ilmoitusvelvollisuutta koskevaan 14. artiklaan. Ehdotuksen mukaan mm. historiallinen tutkimus olisi hyväksyttävä syy poiketa ilmoittamisvelvollisuudesta siitä aiheutuvan kohtuuttoman vaivan takia tai tilanteissa, joissa ilmoittaminen todennäköisesti vakavasti häiritsisi tietojenkäsittelyn tarkoitusta. Tällöin rekisterinpitäjän olisi kuitenkin asianmukaisin toimenpitein suojeltava rekisteröityjen etuja.
EU:n oikeus- ja sisäasiainneuvosto jatkaa tietosuoja-asetuksen ehdotuksen käsittelyä lukujen V–XI osalta Liettuan puheenjohtajakaudella, joka alkaa heinäkuun alussa. Tällöin neuvosto käsittelee mm. historiallista tutkimusta ja sen myötä myös sukututkimuksen asemaa asetuksessa.
Suomen Sukututkimusseura on Luxembourgin kokouksen jälkeen tarkentanut näkökantojaan Suomen oikeusministeriölle samoin kuin eurooppalaisille valtakunnallisille sukututkimusjärjestöille. Seura on esittänyt vakavan toiveen, että järjestöt pyrkisivät vaikuttamaan omien maittensa oikeusministeriöiden virkamiehiin tietosuoja-asetuksen säätämiseksi niin, että sukukirjojen julkaisemisen Euroopassa turvataan.
Irlannin muutosehdotuksissa korostettiin ns. kotitalouspoikkeuksen merkitystä (2. artiklan 2d kohta). Sen mukaan asetuksen soveltamisalan ulkopuolelle jäisi tietojenkäsittely, jota luonnollinen henkilö suorittaa henkilökohtaisen tai kotitalouttaan koskevan toimintansa yhteydessä. Irlanti ehdotti, että tässä kohdassa asetuksesta poistetaan komission ehdottomat kaksi tietokäsittelyä koskevaa kriteeriä, nimittäin yksinomaisuus ja ansaitsemistarkoitus.
Tämä on sukututkimuksen kannalta koko ehdotuksen tärkein säännös, sillä sen mukaan asetus ei koskisi lainkaan valtaosaa eurooppalaisista sukututkijoista.
Irlanti ehdotti täsmennystä myös ilmoitusvelvollisuutta koskevaan 14. artiklaan. Ehdotuksen mukaan mm. historiallinen tutkimus olisi hyväksyttävä syy poiketa ilmoittamisvelvollisuudesta siitä aiheutuvan kohtuuttoman vaivan takia tai tilanteissa, joissa ilmoittaminen todennäköisesti vakavasti häiritsisi tietojenkäsittelyn tarkoitusta. Tällöin rekisterinpitäjän olisi kuitenkin asianmukaisin toimenpitein suojeltava rekisteröityjen etuja.
EU:n oikeus- ja sisäasiainneuvosto jatkaa tietosuoja-asetuksen ehdotuksen käsittelyä lukujen V–XI osalta Liettuan puheenjohtajakaudella, joka alkaa heinäkuun alussa. Tällöin neuvosto käsittelee mm. historiallista tutkimusta ja sen myötä myös sukututkimuksen asemaa asetuksessa.
Suomen Sukututkimusseura on Luxembourgin kokouksen jälkeen tarkentanut näkökantojaan Suomen oikeusministeriölle samoin kuin eurooppalaisille valtakunnallisille sukututkimusjärjestöille. Seura on esittänyt vakavan toiveen, että järjestöt pyrkisivät vaikuttamaan omien maittensa oikeusministeriöiden virkamiehiin tietosuoja-asetuksen säätämiseksi niin, että sukukirjojen julkaisemisen Euroopassa turvataan.