PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Arendt Grapen sukuseura 13.7.


Erkki A Tikkanen
12.06.13, 18:44
Nyt mukaan perustettavaan Grapen suvun sukuseuraan :) Kaikki Arendt Grapen jälkeläiset tervetulleita!

13.7. Masugnbyssä on suunnitteilla perustava kokous ja ohjelmaehdotus löytyy Facebookista.

Toiminta on toistaiseksi ruotsinkielistä, mutta mukana on suomen- ja meänkielisiäkin :cool:

https://www.facebook.com/groups/504714209595183/ (https://www.facebook.com/groups/504714209595183/)

Aiccu
12.06.13, 20:03
Harmittelin jo aiemmin, että matka pohjoiseen on vasta pari viikkoa myöhemmin...mutta varmaan kokoontumisia on jatkossakin jos ja kun sukuseura nyt saadaan pystyyn.

Onnea ja tervehdys kaikille grapelaisille!

Juhani Mäkitalo
13.06.13, 13:44
Sanoisin, että kaikkea kans ! Ehkä ymmärtäisitte tällaisen
seuran järjettömyyden, jos kaikki elossaolevat olisivat paikalla ??

Olen itse Grapen jälkeläinen vaikka kuinka monta eri kautta,
eikä tulisi mieleenkään.

Laskekaa paljonko teissä on Arent Grapen verta, itse laskin,
että ole 11. polvea, taitaa olla n. 1000 esi-isää tuossa polvessa

Älkää hyvät ihmiset panko pystyyn tuollaista riesaa, mikä siitä
on järjestäjille.

My Heritagen kautta saan lähes päivittäin ilmoituksia kuinka
"sukulaisia" löytyy Ruotsista, Norjasta ja milloin mistäkin.
Aikoja sitten on ainakin minulla tullut kiintiö täyteen tuollaisista
sukulaisista.

Oletteko yhteydessä edes pikkuserkkuihinne, tunnetteko heidät ?

JM

Juhani Mäkitalo
13.06.13, 14:02
Pitäkää yhteyttä sukulaisiinne, ainakin niihin lähimpiin !
A. Grapeen on turha pitää yhteyttä.

JM

Erkki A Tikkanen
13.06.13, 19:16
Juhani, aika nurja suhtautuminen sinulla sukuseuratoimintaan. Sinun ajatusmallin mukaanhan kaikki sukuseurat ovat turhia ja koko sukututkimuksessakaan ei ole mitään järkeä.
Miksi itsekään edes vaivaudut etsimään esivanhempiasi, jos ne kerran eivät merkitse sinulle mitään, päinvastoin, väheksyt heidän "sukulaisuutta".

Minä kuulun esim. Tikkasten sukuseuraan ja se esi-isä Tikkanen, joka on syntynyt samoihin aikoihin kuin esi-isä Grapekin, on geneettisesti yhtä läheinen sukulainen minulle kuin Arendtkin.

En minäkään mitään lähisukulaisia sukuseurassa etsi, vaan minusta on mukava lueskella vaikkapa Tikkasten Sanomista sukuun kuuluvien vaiheita ja nauttia hyvästä seurasta sukutapaamisissa ja tavata sukulaisia ympäri Suomen, joita ei muuten ehkä tule nähtyäkään.

Lähisukulaisten kanssa seurustelenkin sitten muulla tavalla, en minäkään siihen seuroja ja yhdistyksiä tarvitse.:cool:

Laitoin tuon FB tiedon tännekin tiedoksi, koska on olemassa lukuisa joukko niitäkin henkilöitä, joita asia kiinnostaa.:)

Aiccu
13.06.13, 20:26
Juhani, millä laskukaavalla saat tuon 1000 esi-isää 11 polven takaa?

A propos, älä sure jos toisilla on hauskaa ;)

Markku Pelttari
14.06.13, 12:47
Ottamatta kantaa tähän sukuseura-asiaan tuli vain mieleeni, että sukututkimuksesta tekee hauskan ja haastavan juuri se, että esi-isien ja äitien lukumäärä aina kaksinkertaistuu joka sukupolven kohdalla. Eli esivanhempien lukumäärä on kaksi potenssiin sukupolvien lukumäärä. Kymmenen sukupolvea tekee 1024 esivanhempaa, 11 sukupolvea 2048 esivanhempaa jne. ja sitten kun ruvetaan lisäksi tutkimaan kaikkien näiden sisaruksia jne. niin kyllä työsarkaa riittää.

Kesäterveisin Markku P

PS. Kyllä tuo Arendt Grape näkyy minunkin tiedoissani olevan, tosin ei suoranainen esi-isä.

Juhani Mäkitalo
14.06.13, 15:03
Olen harrastanut sukututkimusta yli 30 v. ja harrastan yhä.
Sukuni kantaisä on vähän vanhempi kuin Arendt Grape ja
samalla tilalla on asuttu 13 polvea eli huomattavasti kauemman
kuin A. G. Nautapuodissa - siinä on on jotain jota voi arvostaa ja voisi vaikka juhlia.
Sellaista, niin järjetöntä ajatusta, että listaisin kantaisäni kaikki
jälkeläisten jälkeläiset, ei ole tullut mieleenkään.
eikä siinä, että minulla on yhteinen esi-isä jonkun kanssa
1600-lvulla ei ole minusta paljon juhlimisen aihetta. Sillä tilastollinen
totuus on sellainen, että 11 polven takaa löydän yhteisen esi-isän
99 % todennäköisyydellä kenen kanssa tahansa, joka on suun. samalla
alueella asunut. Kyllä siinä juhlimista riittäisi, jos tuolle linjalle
lähtisi, kunhan vain kestäisi maksa ja riittäisi aika.
Todennäköisesti nämä sukujuhlissa hyppäävät (siis näissä joihin voisi osallistua oikeastaan kuka tahansa) ovat niitä, jotka eivät oikeastaan
ymmärrä mistä on kysymys, mutta on niin hienoa olla grapelainen tai
tornbergilainen, kun on kerran se yhteinen esi-isäkin jossakin historiassa.
Mitähän ne oikeat Grapet, joilla on ehkä Grape-nimikin näistä
"kuokkijoista" ajattelevat ??
Tornionlaaksossa on sellainen vanha sanonta: "Mihin oveen oveen vain
koputatkin, niin sieltä tulee Grape" On siis aikoja sitten ymmärretty,
että Grapeja on joka puolella, eikä ne sen kummempia ihmisiä ole kuin
me muutkaan, vaikka ehkä ovat olevinaan.

JM

Juhani Mäkitalo
14.06.13, 17:42
Kun tietää missä juuret on konkrettisesti, ei tarvitse tyhjän
perässä hypätä.
Kun ajattelee toisinpäin sieltä 1600-luvun alusta nykypäivään,
niin sen kantaisän kaikkien jälkeläisten jälkeläiset käsittävät
luultavasti lähes koko nykyisen paikallisen väestön - eikö se melkein niin mene ?
Jokainen arvostakoon mitä haluaa, esitin tässä vain oman
mielipiteeni ja se mitä kannattaa arvostaa 30 v. kokemuksella
alkaa olla melko selvillä.
Toivottavasti löydätte juuria vähän muualtakin kuin
Grapen sukukokouksesta, esim. maapaikan, jonka omistatte
samoilla sijoilla kuin esi-isät 400 v. sitten.

JM

PKA
31.12.16, 22:38
Onpa aika rajua palautetta! Sehän on hienoa, että sinulla on 13 sukupolvea sukuasi asunut samoilla sijoilla! Ei se toisten sukututkimusta yhtään huonommaksi tee. En myöskään ymmärrä, miksi vähättelet Grapen jälkeläisiä, joilla ei ole nimenä Grape, kyllä he yhtä paljon Grapeja voivat olla. Miksiköhän tämä suku tökkää noin pahasti?
Kaikilla ei ehkä ole ollut samoja mahdollisuuksia ryhtyä sukututkijoiksi kuin J. Mäkitalolla, mutta pääasia että sukulaisia löytyy ja ihmiset harrastaa sukututkimusta. Miksi pilata toisten iloa, ei kai se ole keneltäkään pois? Ei sukujuhliin tarvitse osallistua jos ei kiinnosta, sehän on päivänselvää. Olen elämäni aikana ollut yksillä sukujuhlilla, eikä se ollut Grapen suvun. :cool:

Pauli
01.01.17, 15:27
Suuri osa sukuseuroistahan on sellaisia, että kantavanhus on syntynyt 1500-1600-luvuilla. Mielestäni se on erittäin järkevää ainakin kolmesta syystä, jotka ovat seuraavat:

1) Varhaisen kantaisän (ja kantaäidin) jälkeläiset elävät tai ovat lähisukupolviensa kautta lähtöisin yleensä samalta alueelta. Asian ollessa näin sukuseura ei ole vain sukuseura, vaan paikallishistorian, paikallisen identiteetin, alueen sukututkimuksen ja paikallisen kotiseututyön ylläpitämistä harjoittava yhteisö.

2) Nykypäivänä sukulaisuuden käsite itsessään on muuttunut. Uskoisin suurimmalla osalla ihmisiä olevan halu liittyä nimenomaan suureen sukuseuraan, koska välttämättä läheisetkään sukulaiset eivät tunnu enää sen läheisemmiltä kuin kaukaiset. Samalla isompi seura mahdollistaa yhteenkuuluvuuden tunteen laajempaan joukkoon, vaikka yhteenkuuluvuus olisikin löyhä. Sinällään ei liene järkevää perustaa "perheseuroja", koska yhdistysmuodosta ei taida olla paljoa käytännön hyötyä, jos kyse on vain muutamasta sukupolvesta.

3) Sukuseuran toiminnan pyörittäminen sekä tuotteiden tuottaminen on taloudellisesti helpompaa isossa sukuseurassa. Samalla alueelta ei tarvitse julkaista hajanaisia tutkimuksia, vaan kaikki tutkimukset voidaan koota isoksi seudun varhaisesta asukkaasta lähteväksi tehokkaaksi kokonaistutkimukseksi.

Pentti Lohela
01.01.17, 15:39
En ole sukulaisia mutta tunsin aikoinaan Reino Karkaman ent. Grape. Hän oli Oulun Pyrinnön urheilijoita sekä upseeri. Hänen poikansa oli muistaakseni professori.

Juhani Mäkitalo
01.01.17, 17:12
....ja täällä jauhaminen jatkuu. On se hienoo, että minäkin olen
olen tätä mahtavaa ""sukua"" edelleen, vaikka välillä jo tuntui
että erotetaan. Sukuseuran jäsen en ole koskaan ollut enkä pyri,
mutta suvun jälkeläinen olen ja pysyn, minkäs sille voin.
Jatkakaa jauhamista !

Erityisen hyvää uutta vuotta kaikille minun A. Grapen kautta oleville
sukulaisilleni, miksei muillekin, jotka sukua saman verran.

JM

Juhani Mäkitalo
01.01.17, 18:50
Pitää vähän korjata tuota jälkeläisyyttä, ettei "oikeat grapelaiset"
närkästy: siis jälkeläisten jälkeläinen olen, ja siksi on oikeus puhua
asiasta ei ulkopuolisena, vaan yhtä suurena sukulaisena kuin muutkin
tässä yhteydessä esiintyneet.

Kerrottakoon tässä vielä, että ei A. Grape missään erikoisessa
maineessa Ylitornion talonpoikien silmissä ollut: esim käräjillä 26/2 1659
Grape oli haastanut ylitorniolaisia talollisia käräjille niskottelusta,
kun eivät olleet toimittaneet viljaa Könkäsen ruukille.

Talollinen ja kirkkoväärti Per Staffanson Korpi Matarengistä lausui:
"Förr vill jag mista mitt huvud än föra något gärdekorn till bruket"

Oman sukuni jäsen, lautamies ja myöhemmin valtiopäivämies
Anders Anundson Huhta (1613 - 96) lisäsi: "Vad skall jag till rätten
med den skälmen ?"
Arvostettuja miehiä pitäjässä molemmat.

JM

RaijaC
02.01.17, 19:32
En suoranaista sukua, vaan väärän koivun kautta. Anoppiivainaan veli Eero Karkiainen oliaikanaan järjestämässä - vuosi taisi olla 1987 - isoa Grapen suvun tapaamista. Tulooin paljastettiin mm. Arendt Grapen muistomerkki armassaaressa. Väkeä oli paljon, olisiko ollut lähemmäs 200. Silloiset järjestäjät päättivät ettei enää koskaan tällaista massatapahtumaa, vaan eri sukuhaarat voivat järjestää omia kokoontumisiaan.

Juhani Mäkitalo
03.01.17, 16:31
Näinhän se on, että meillä kaikilla on 15 polven takana n. 32.000
esi-isää, osa niistä useampaan kertaan. Ja meillä joilla, joiden suku
on elänyt Ylitorniolla vuosisatoja on varmasti siinä joukossa myös
A. Grape, eikä siinä mitään, eihän se tee kenestäkään sen parempaa,
eikä huonompaa kuin sen 1/32.000 verran, ei se varmasti päällepäin näy
ja viisas ei tällaisella pröystäile, ,kuulija saattaa nimittäin tämän ymmärtää.
Ei muuta kun harrastatte sukututkimusta, sitä olen itsekin tehnyt n. 35 v.
jopa opettanutkin sitä toisille ja harrastan muutakin, ettei pää mene
pyörälle kun löytyy näinkin hienoja esi-isiä kuin minulla, tämä A. Grape,
"den skälmen"

JM

Aiccu
03.01.17, 20:10
Mistähän on tullut tämä ajatus "grapelaisten paremmuudesta"? Tiedossahan on muitakin tiukkoja toimenpiteitä J. Mäkitalon edellä kuvaamien lisäksi, joita esi-isä A. II Grape harjoitti voudin toimessaan...eli ei mikään pyhimys. Ja pisneksetkin menivät ainakin aluksi pieleen ruukin kanssa. Ja lapsiakin taisi olla muuaallakin kuin Claran helmoissa. Mutta ei mm. niillekään faktoille mitään voi, että hän oli saksalaista säätyläistä alkuperää vaakunoineen, tarmokas ja aikaansaapa monella tapaa. Ja varallisuuttakin kertyi. En kuitenkaan usko, että innostus samaan sukuun kuulumisesta ja sen yksityiskohtaisten vaiheiden selvittelystä tarkoittaisi sitä, että pidettäisiin itseä jotenkin parempana...Yksi esivanhemmistani, Grapen tyttärentytär avioitui toiseen maineikkaiseen sukuun, Tornbergeihin. Olenkohan nyt sitten tuplasti parempi (vink, vink)?

Juhani Mäkitalo
04.01.17, 16:06
Asiaa harrastamatonhan ei ymmärrä mitä se yksi A Grape siellä
400 v takana oikeastaan henkilön perimään merkitsee, vaan saattaa
saada aivan väärän käsityksen asiasta.
A Grape oli varmasti ihan keskinkertaisen hyvä ihminen kaikkine
puutteellisuuksineen, jos joku saa itselleen jotain tällaisen sukuseuran,
toimintaan osallistumisesta.johon oikeastaan melkein jokainen Tornionlaaksossa
voisi osallistua, niin sallittakoon, mutta tuollaisen "ansion" esillenostaminen
kyllä ulkopuolisia huvittaa, jopa meitä, joiden esivanhemmissa tuo ko. henkilö on.

JM

PS Elossaolevia lähisukulaisia kannattaa ehkä paremminkin muistaa ja
näitä 400 v takaisia muistellaan sitten jos aikaa jää.

Juha
04.01.17, 16:43
Ylläpito lopettaa tämän keskustelun toistaiseksi ennen kuin mennään henkilökohtaisuuksiin.



Suomen Sukututkimusseura
Juha Vuorela
mode