PDA

Arkistonäkymässä ei tällä hetkellä lainaus erotu varsinaisesta viestistä. Suosittelemme että vilkaisette ns. täydellistä versiota: : Ida Koivunen os. Hokkanen s.4.5.1880


NinaSuvanto
10.06.13, 22:37
Olen etsinyt nyt Ida Hokkasen vanhempia, vihkitodistusta Adam Koivusen s.12.6.1873 kanssa, mitä tietoja vaan, ilman minkäänlaista tulosta jokaisesta tietolähteestä mitä netin kautta olen saanut. Onko kukaan törmännyt Idaan tai Adamiin? Todennäköisimmin he ovat kotoisin Jyväskylän seudulta.

Tuula Cu
11.06.13, 07:54
Iso Hokkaspaikka, ja on siinä Keski-Suomen ja Savon rajamailla: Kangasniemi.

Tuula K

Sijtari
11.06.13, 10:00
http://hiski.genealogia.fi/hiski/4jzt0n?fi+0161+kastetut
Kirjoita paikanimen kohdalle esim. Ho, tai Hocka tai Hokanniemi, niin kyllä löytyy Hokkasia.
Tai sitten sukuhistoriallisen seuran sivuilta:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm
Kirkonkirjat ja Kangasniemi, josta löytyy tietoa 1880- luvulle asti.

eeva häkkinen
11.06.13, 10:01
Vaikka kaikki Savon Hokkaset asuivat alkuaan Kangasniemellä, levisi heitä jo 1600-luvulla useisiin lähipitäjiin, mm. Keski-Suomeen. Mulla on listoilla 1870-luvulla syntyneitä Ida Hokkasia 37 kappaletta, enimmäkseen Kangasniemeltä ja Mikkelistä ja osa tietty lapsina kuolleita, mutta kyllä tää kysymys tarttis tarkennusta ennenkun voisin katsoa, löytyisikö niistä ehdokasta. Eikö Idan syntymävuodestakaan ole mitään tietoa?

eeva häkkinen
11.06.13, 16:12
No, löytyihän koneestani sellainenkin Ida Hokkanen, joka on avioitunut 10.1.1901 puotipalvelija Aatami Koivusen kanssa ja muuttanut samantien Joutsaan. Iida on syntynyt Jyväskylässä 4.5.1880

Iidan vanhemmat:
Juho Mikonpoika Hokkanen, talollinen, s. 20.6.1859 Jyväskylä, ja 12.6.1879 vihitty vaimo Eeva Stiina Matintytär Åman (Virtanen), s. 20.1.1860 Jyväskylä. Asuivat 1880-90 -luvuilla Kangasniemellä, Paappalassa, tässä linkki rippikirjaan (näkyy vain SSHY:n jäsenille):
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=14860&pnum=229

Juhon vanhemmat:
Mikko Mikonpoika Hokkanen, s. 8.10.1824 Jyväskylä, ja 14.7.1853 vihitty vaimo Maria Vilpuntytär Klar, s. 22.1.1835 Jyväskylä. Muuttaneet Paappalasta Toivakkaan 1902.

Eiköhän näillä eväillä ala aueta, mulla ei ole tietoja Mikosta taaksepäin.

NinaSuvanto
11.06.13, 16:21
Kiitos Eeva! Tuijotin juuri yhtä kirkonkirjan sivua ja ihmettelin että mitähän siinä oikein sanotaan :) Mahtavaa!

NinaSuvanto
11.06.13, 20:50
Mietin tuota Idan muuttoa Joutsaan heti avioliiton solmimisen jälkeen. Olin ymmärtävinäni muuttokirjasta, että vain Ida muutti sinne. Siis Aatamin kirjat ovat jo Joutsassa?

Onko sinulla Eeva Aatamin liikkeistä mitään tietoa?

eeva häkkinen
11.06.13, 21:55
Oletko SSHYn jäsen, eli pystytkö näkemään linkittämäni aukeaman? Sehän on Kangasniemen rippikirjasta 1900-09 ja siinä on koko luettelemani pesue sekä Idan sisarukset, Idan kohdalla sarakkeessa "Avioliittoon kuulutettu ja vihitty" (oikealla sivulla) vihki- ja kuulutuspäivät ja kuulutuksen numero, sekä kohdassa huomautuksia "Aatam Koivuseen Jousasta" ja esteettömyystodistuksen päivämäärä. Kyseiseltä päivältä en nähnyt vihkimerkintää vihittyjen kirjassa, mutta kun Ida on saanut muuttotodistuksen jo 19.1.1901, on mahdollista, että heidät on vihitty siellä. Aatamin ei sanota oleskelleen Kangasniemellä. Mitään muutakaan en hänestä tiedä, en edes tutki Keski-Suomea, kun en saa tolkkua kaikista Juho Matinpojista, minusta ihmisellä pitää olla pysyvä sukunimi, että häntä voisi seurailla.

eeva häkkinen
11.06.13, 22:17
Täytyy vielä korjata, kun olen antanut virheellisen vihkipäivän Idalle ja Aatamille, rippikirjan mukaan heidät on vihitty 30.1.1901.

NinaSuvanto
12.06.13, 17:43
Juu olen jäsen ja katsoin sitä laittamaasi linkkiä. Kiitos siitä :) Ne kolme alinta riviä ja ne henkilöt, keitä he mahtavat olla?

Olen samaa mieltä, olisi tosi kiva jos kaikilla olisi pysyvä sukunimi ja oma etunimi joka ei toistuisi sukupolvelta toiselle. Toisaalta tämä tekeekin tutkimuksen oikeastaan toisinaan hauskaksi kun saakin tietää että käytetty sukunimi ei oikeasti olekkaan henkilön "oma" sukunimi vaan syystä tai toisesta käyttöönotettu nimi. Oman sukuni kohdalla on mielestäni harmi että alkuperäiset sukunimet ovat muutettu, ne olisi ollut jotenkin paljon "makeemmat" :)

Mutta tämä Aatami poika luuraa niin piilossa mun silmien alta, jos hän pomppaa jossain vastaan niin otan mielelläni vinkkejä piileskelijästä.

eeva häkkinen
12.06.13, 21:15
Alempana oleva Teodor Väisäsen perhe ei kuulu mitenkään näihin Hokkasiin. Teodorin kakkosvaimon suku on kotoisin Kangasniemen Synsiälästä ja asuneet Kangasniemellä ainakin 1600-luvulta lähtien.

Tässä on Idan muuttomerkintä Joutsaan (joka aiemmin kirjoitettiin Jousa)
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=17476&pnum=2

Valitettavasti siinä kerrottu rippikirjan sivu ei auta, koska kyseistä rippikirjaa ei ole arkistossa. Selaamalla saattaisi Aatami löytyä Joutsan kirjoista. Kastettujen luetteloa ei näy olevan digitoituna Aatamin syntymän ajalta. Semmoista etsiskelyähän tää sukututkimus on.

leopp
13.07.13, 08:37
Eeva Stiina Åman(Virtanen) syntymäaika on 23.01.1860. NykyistäToivakkaa.
Åman suku on lähtöisin Jyväskylä Huikko Tahvola (Toivakka Huikko). Suku Käytti sukunimiä Åman, Virta ja Virtanen

NinaSuvanto
13.07.13, 22:51
Kiitos Leopp :)

NinaSuvanto
13.07.13, 23:21
Eva Stinan syntymätodistuksen luulen löytäneeni, mutta isän ja äidin nimistä en ole varma. Onko tässä myös kaksoissisar? Mitä Eva Stinan nimen yläpuolella mahtaa lukea?

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/jasenille/paikat.php?bid=3651&pnum=71

Jos jollakin olisi aikaa varmistaa tämä minulle, kiitos :)

leopp
14.07.13, 07:37
Kaksoset Eva Stina Ja Karolina Vanhemmat Matts Åman vaimo Hedda Stina Nikodemuksen tytär (toinen puoliso).

leopp
14.07.13, 11:43
Mielenkiintoa lisää se kun henkilö ilmestyy 6-vuoden päästä kuolemasta samoilla syntymäajoilla/etunimillä ja isän/sukunimellä, eli tietojen mukaan on täysin sama henkilö. mutta ei pysty seuraamaan ennen ilmestymistään kuka todella on

NinaSuvanto
14.07.13, 13:13
Oho, no tämä onkin ensimmäinen kerta kun kuulen näin tapahtuneen! Kuka on näistä sukulaista on tehnyt tämän kuolleistanousemistempun? :O

leopp
14.07.13, 19:09
Kyseessä on isäni isän linjan kaukaisen edustajan jälkeläisten luettelon liittyvä vaimo, jonka syntymäajan luulin löytäneeni, mutta vaikka syntymäaika, etunimi, patronyymi ja sukunimi olivat samat huomasin olevani eri henkilössä. sillä perheen lapsia seuratessani huomasin tämän nimisen lapsen avioituneen nuorena ja kuolleen toisen lapsensa synnytyksen yhteydessä 22-vuotiaana ja haudatun. Leskeksi jäänyt aviomies solmi seuraavan avioliiton alle vuoden leskeyden jälkeen. Kyseessä on harvinainen Sukunimi ja siten isä oli ainoa joka käytti sitä sukunimeä koko läänin alueella ja hiski tuntee vain 30 syntynyttä lasta koko suomen alueelta sillä sukunimellä.